Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:34:26
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door Zeeuw
Vandaag om 00:46:20
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
12 August 2025, 15:05:06
  

Auteur Topic: Advies: Welke wissel is beter?  (gelezen 6578 keer)

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Advies: Welke wissel is beter?
« Gepost op: 18 March 2008, 23:38:25 »
Ik wil mijn zichtbare baan gaan bouwen met Piko of Tillig rails

Van welke zijn de wissels beter kwa betrouwbaarheid, niet stilstaan op de hartstuk enz..

Schaal natuurlijk H0......      en welke wissel schakelaars is daar het beste voor

En zijn ze allebij aan te sluiten op FLM Profi rails?

ReesCees

  • Gast
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #1 Gepost op: 18 March 2008, 23:47:32 »
Bertje,

Tillig en Piko hebben een verschillende hoogte in spoorstaaf. Als je realistisch wilt bouwen moet je voor de Tillig gaan (die hebben een lagere spoorstaaf tov de Piko).

Wil je goedkoper gaan en voor een rail (=code 100) waar alles op kan rijden (vanaf 19 kruik met hoge wielflenzen) ga dan voor de Piko rails. Het nadeel daarvan is de beperkte mogelijkheid in wissels (alleen maar 15 graden wissels).

Tip van een railzen legger: Ga eens kijken naar het Roco pakket ZONDER bedding. Een leuk railsje wat zich makkelijk laat leggen. Prijstechnisch niet een verkeerde keuze tov de andere rails.

succes,

Kees-Jan


Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #2 Gepost op: 19 March 2008, 09:24:17 »
Bedankt Kees-Jan....

Maar kan dan op de Tillig rails dan ook de bekende merken rijden (Fleishmann,Roco)

En welke wisselaandrijving is voor Tillig het meest geschikt

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #3 Gepost op: 19 March 2008, 09:24:27 »
En zijn ze allebij aan te sluiten op FLM Profi rails?

Piko rail is d.m.v een overgaans railverbinder aan te sluiten op Fleischmann Profi rail.
Piko rails en wissels voldoen erg goed.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #4 Gepost op: 19 March 2008, 11:25:56 »
Ik rij al een antal jaren prima digitaal op tillig wissels.
Zoals al eerder opgemerkt: tillig wissels zijn de enige wissels die geen lelijk scharnierpunt hebben. De hele wisseltong gaat om.
Hartstukje even polariseren; De zelfbouwwiseels zijn prima te doen , 30 minuten en hij zit in elkaar.
aandrijving. met tillig motor of lemaco motor. Peco lukt ook maar das een klap,  allermooist is dus een servootje met een stukje metaal draad.
Gebruik de wisseldecoder van ESU heb je twee uitgangen voor servo's op zitten
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

ReesCees

  • Gast
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #5 Gepost op: 19 March 2008, 11:48:35 »
Roco heeft net als tillig een "lage" spoorstaaf (2,01mm of zoiets). Peco 100 en Piko hebben een hogere spoorstaaf (2,5 mm) Op die rails rijdt dus alles (ouwe fleischmann, Lima enz enz).

Nogmaals, mijn voorkeur gaat uit naar Roco voor de zichtdelen vanwege betrouwbaarheid, verkrijgbaarheid, prijs en lage spoorstaaf. In mijn niet zichtdelen gebruik ik Piko A-Gleis vanwege prijs/kwaliteit.

Peco vind ik bagger omdat je daar zoveel aan moet gaan zitten solderen/zagen en klooien dat ik er spijt van heb dat er 8 van die wissels in mijn baan liggen. Daarbij zijn ze duur in verhouding tot de rest.

Kees-Jan

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #6 Gepost op: 19 March 2008, 12:37:22 »

Peco vind ik bagger omdat je daar zoveel aan moet gaan zitten solderen/zagen en klooien dat ik er spijt van heb dat er 8 van die wissels in mijn baan liggen. Daarbij zijn ze duur in verhouding tot de rest.

Kees-Jan

Hoi Kees-Jan

Was leuk de man achter  de fantastische baan afgelopen maandag even ontmoet te hebben  ;D

back to topic..... waarom moeter  er aan Peco wissels zoveel verzaagd  en gesoldeerd worden....?   Staan er  mij nog akelige verrassingen te  wachten daarmee?   Vind ze zelf niet  slecht, zeker de  large uitvoeringen voldoen prima

Peter
Petdig1

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #7 Gepost op: 19 March 2008, 12:42:45 »
Ik heb een aantal tillig wissels gehad.
Deze gebruik ik niet meer omdat ik erg veel moeite had met de aandrijving.
Op de een of andere manier lukte het niet om het goed te krijgen bij sommige.
Ze zijn wel héél erg mooi en realistisch met de lange tongen.
Ik gebruik nu net zoals Kees-Jan Roco in de zichtbare delen, en piko in de nietzichtbare.

Groet,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #8 Gepost op: 19 March 2008, 16:07:43 »
Bedankt allemaal voor de reacties,    ik vermoed dat het Roco gaat worden.
Moet maar een startsetje van ze kopen, en de geoline (die er bij zit)maar omruilen bij de winkel. Koop wel een digitale natuurlijk. Kun je met de multimaus hetzelfde als met een twincenter van FLM? of zit daar nog verschil tussen..

Het startsetje waar ik aan denk aan te schaffen is "Digital-Startset Ft „Roland“ " is dat wat,


Welke wisselaandrijvingen heb ik voor de roco wissels nodig.. of kan ik daarvoor de eigen wissel aandrivingen van Roco voor gebruiken...  of is er een "goedkoper" alternatief voor, wat niet te ingewikkeld is (ben geen electro techneut)
« Laatst bewerkt op: 19 March 2008, 16:09:25 door Bertje »

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #9 Gepost op: 19 March 2008, 18:57:30 »
Mijn voorkeur gaat uit na Tillig wissels, het zijn de mooiste grootserie fabrikaat wissel welke te krijgen zijn met doorgaande wisseltongen en het hartstuk uit railstaaf gebouwd.
Het plaatsen van een aandrijving is geen enkel probleem. Gebruik bv een servo aandrijving of een Tortoise.

Diederik


ReesCees

  • Gast
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #10 Gepost op: 19 March 2008, 19:17:05 »
Peter,

Het was zeker een aangenaam gesprek in de haven (haha).

Wat ik bedoel te schrijven over de Peco's is dat ik het nog al bewerkelijk vind om railstaven te moeten isoleren en de zaag in de rails naar het puntstuk te moeten zetten om een puntstuk polariserend te kunnen maken. Verder twijfel ik over de constructie onder de tongen van de wissel die voor geleiding moeten zorgen (ws wordt dat dus ook extra soldeerwerk).

Kees-Jan

google maar eens op: peco electrofrog dan zie je precies wat ik bedoel.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #11 Gepost op: 19 March 2008, 19:32:45 »
Hoi Kees-Jan,

Je laatste berichtje heeft mij verbaasd. Volgens mij zijn Peco-wissels uitstekend in te zetten icm Conrad wisselmotoren zonder modificatie aan de wissels. Alleen wordt de aansluiting iets anders dan bij een Roco of Piko wissel.

Op mijn rangeerbaantje heb ik de hele binnenstukken vande wissels (de tongen en het punstuk) aangesloten net zoals een puntstuk van een gepolariseerd Roco wissel en de overgang naar het volgende stuk spoor/ wissel voorzien van een geïsoleerde raillas.

Verder kun je de veer gewoon uit het mechaniek van het wissel halen, de aandrijvingen van Conrad zijn stug genoeg opm het wissel in positie te houden. Bovendien ben je niet meer afhankelijk van het stroomvoeren door de wisseltongen (dat werkt gewoon niet).

Ik vind het hele mooie wissels, met mooie varianten (kort, medium, lang, Y, 3-weg). Een ander voordeel is dat de afstand tussen de bovenkant van de railstaaf en de bovenkant van de railschoen bij Peco coe 75 groter is dan deze afstand bij Roco code 83. Daardoor rijdt oud Piko materieel wel goed op Peco en niet op Roco (ratelt).

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ReesCees

  • Gast
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #12 Gepost op: 19 March 2008, 19:40:27 »
Tjalling,

Ik schreef niets over aandrijvingen! Maar das ook nog eens waar met de conradmotors er onder moet je ook het veertje er uithalen (nog een ekstra stap/handeling).

Er liggen er 8 in mijn baan (van Peco) en daar blijft het bij. De reden hiervoor was dat ik nog heel wat meters Piko rails had liggen en die wilde gebruiken.

Kees-Jan

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #13 Gepost op: 19 March 2008, 20:24:40 »
Het aansluiten van Peco wissels is inderdaad soms even puzzelen en hier  en daar inderdaad  isoleren... tot op heden nog niet veel problemen mee gehad  en bij mij  functioneren ze toch goed. 

Daar ik niet (  alhoewe l  8) van plan ben ze  digitaal aan te  sturen gebruik ik hiervoor de  ouderwetse  Peco aandrijvingen. Wat  ik wel overweeg  is om eventueel 1 volledige stroom kring 100%  gestuurd te gaan laten berijden...in welk geval ik inderdaad de Peco's anders zal moeten gaan aansturen dan nu

Maar als  wissel zelf vind ik ze nog steeds een goede  prijs kwaliteit verhouding hebben...Dat  gezegd toen ik Peco kocht was Tillig helaas nog niet op de  markt
Peter
Petdig1

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #14 Gepost op: 19 March 2008, 22:06:55 »
Mijn plan is, Rocoline-zonder-bedding wissels te gaan gebruiken. Te koop in allerlei verschillende maten, ze zijn te polariseren, een defekte aandrijving is redelijk makkelijk te vervangen, lage spoorstaven, goede prijs.

Die wissels dan in kombinatie met Fleischmann Profi (flex) rails omdat ik niet zo'n zin heb ik het zelf ballasten van ettelijke meters spoor.

Nadeel van die kombinatie is dat de bielzen van RocoLine langer (of moet je zeggen breder?) zijn dan die van de Profi rails. Ik moet maar eens proberen of het er beter uitziet als ik een stukje van de Roco-bielzen afknip.

Freek.