Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door henk
Vandaag om 15:49:58
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:19:33
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
  

Auteur Topic: Advies: Welke wissel is beter?  (gelezen 6556 keer)

ReesCees

  • Gast
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #15 Gepost op: 19 March 2008, 22:13:54 »
Ja Freek. Je noemt in één keer alle voordelen op van de Roco's.

Jammer van die flex railzen want een metertje flex instrooien gaat net zo snel als een lange Roco wissel en het is zoveel mooier te maken.

Kees-Jan

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #16 Gepost op: 19 March 2008, 22:30:46 »
Jammer van die flex railzen want een metertje flex instrooien gaat net zo snel als een lange Roco wissel en het is zoveel mooier te maken.

Bij de Profirails moet er denk ik ook nog wel een strookje ballast naast de rails komen omdat het spoor anders wel erg smal oogt. En tenslotte alle ballast een bruin kleurtje geven. Ik verwacht dat het er dan mooi genoeg uit ziet.

Maar laat ik eerst eens een proefstuk maken, dan weet ik waar ik aan toe ben.

Freek.


Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #17 Gepost op: 19 March 2008, 22:53:37 »
Wederom bedankt..... maaruh polariseren ??? dat zegt me helemaal niks...

Niemand die wat van de startset vindt??

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #18 Gepost op: 19 March 2008, 23:04:15 »
polariseren ??? dat zegt me helemaal niks...

Het polariseren van een wissel heeft als groot voordeel dat je veel minder risiko loopt dat je treinen op dat wissel onbedoeld stil komen te staan. Dat risiko is er vooral bij korte en/of langzaam rijdende lokomotieven.

Hoe het precies werkt is het makkelijkst uit te leggen met een tekening, maar ik ben niet zo goed in het maken en uploaden daarvan.

Niet alle merken wissels zijn makkelijk te polariseren, maar die van RocoLine in elk geval wel. Kwestie van drie extra (bij de Roco-wisselaandrijving meegeleverde) snoertjes in drie gaatjes steken.

Freek.

ReesCees

  • Gast
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #19 Gepost op: 19 March 2008, 23:08:40 »

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #20 Gepost op: 19 March 2008, 23:20:49 »
Dank u beide heren...  ik zal me er in gaan verdiepen...

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #21 Gepost op: 20 March 2008, 07:55:09 »
Nadeel van die kombinatie is dat de bielzen van RocoLine langer (of moet je zeggen breder?) zijn dan die van de Profi rails. Ik moet maar eens proberen of het er beter uitziet als ik een stukje van de Roco-bielzen afknip.

Je kunt beter een stukje bijplakken aan de profi-dwarsliggers  ;) Die zijn namelijk te kort....
Reinier

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Advies: Welke wissel is beter?
« Reactie #22 Gepost op: 20 March 2008, 15:00:43 »
De overgang tussen rocoline en profi blijft altijd zichtbaar. Ga dan voor alles profirail of alles rocoline. Het ballasten valt echt wel mee en als je absoluut geen zin kunt aanboren, ga dan op profirail over.
Zoek je een rails die gewoon makkelijk en bedrijfszeker is, dan is trix c-rail misschien wat. Wissels zijn namelijk standaard polariseerbaar door het omsteken van een stekkertje en de ballast ziet er veel beter uit dan bij roco geoline. De stroomvoering is door het ontbreken van raillassen aan de rails (bij trix een soort stekker in het ballastbed) zeer zeker en nagenoeg verliesvrij. Rail is laag (2,0mm) en de railschoenen zitten er ook op. Nadeel is absoluut de wisselhoek bij gangbare wissels, al is er ook een slanke (veel duurdere) versie. Net als bij profirail/ rocoline moet je de bedding echter zelf nog mooi maken.