Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Ecos2, Digikeijs, Peco, techniek en keuzes.  (gelezen 1437 keer)

ArnoldRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Ecos2, Digikeijs, Peco, techniek en keuzes.
« Gepost op: 07 december 2021, 05:16:35 »
Baan: 2 rail, Tillig Elite H0
Apparatuur:
-   Esu Ecos2,
-   Digikeijs DR4088LN, DR4088CS, 2 x DR4024, servo’s DR5000
-   PECO smartswitch PLS100
-   ITrain
Mijn vragen komen eigenlijk  voort uit mijn gebrekkige kennis van de techniek.
Als je als lezer concludeert dat ik niet weet wat ik wil, heb je helemaal gelijk.
Ik ben begonnen met in gedachte de Digikeijs oplossing te gaan gebruiken. Terwijl de opbouw van de baan vorderde heb ik me verdiept in deze oplosssing: DR5000, DR4088Loconet met de DR4088S88 voor terugmelding , de DR4024 servodecoders voor de servo’s.
DR5000 koppelen met laptop waarop ITrain.
Het was me te ingewikkeld. Honderden van de modelbaan bouwers draaien hun hand er niet voor om, maar ik kwam er maar niet doorheen. Forums bekeken, manualen, YouTube. Ik kom er nier uit.
Mijn gezondheidsproblemen met zeer beperkte uurtjes per dag beschikbaarheid spelen hierbij ongetwijfeld een rol.
Ik kwam de PECO switch tegen. Misschien niet bij iedereen bekend. Een stukje electronica die verbonden wordt aan toggle switches aan de ene kant en servo’s aan de andere kant. Staat los van een centrale.
Dit was nog te behappen voor me. De DR5000 zou voor spanning zorgen. In ITrain werden de locs ongevoerd. Met PECO kon ik handmatig de wissels bedienen.
Het probleem diende zich aan dat de loc’s niet over alle wissels gingen. Een polarisatie probleem?!
Hoe ik de PECO oplossing moet gebruiken met polarisatie oplossingen zoals een relais, kwam ik echter weer niet uit. Mogelijk het gevolg van het feit dat de PECO switch in samenhang met PECO wissels gebruikt wordt.
Deze PECO oplossing is zo gek nog niet. Je bent dan redelijk actief bezig om je treinen in goede banen te leiden.
Dus mijn eerste vraag is en alleen voor degenen die bekend zijn met PECO; hoe integreer ik een relais om de puntstuk polarisering te realiseren?

Gaat dit niet werken, dan is het alternatief toch het gebruik van de aanwezige Digikeijs modules met de ECOS2.
Ik wil dan ITrain niet gebruiken. De Ecos2 kan veel opvangen wat anders in ITrain geconfigureerd moet worden.
De DR4088LN kan echter niet rechtstreeks op de ECOS. Daar is een LN converter voor nodig.
Vraag 2 is nu wat jullie aanraden. Deze converter aanschaffen en met de DR4088LN gaan werken of de DR4088CS rechtstreeks aan de Ecos configureren?
Digikeijs heeft voor de 4024 een puntstukoplossing: de DR4102.
Of ik hier technisch wel uitkom blijft de vraag, maar eens moeten de treinen toch gaan rijden.

« Laatst bewerkt op: 07 december 2021, 17:24:08 door Bert van Gelder »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: Ecos2, Digikeijs, Peco , techniek en keuzes.
« Reactie #1 Gepost op: 07 december 2021, 10:39:30 »
Beste Arnold,

Jouw situatie waarbij je al aanzienlijke (en uiteenlopende) investeringen hebt gedaan zonder een voor jou werkende situatie te krijgen is het allermoeilijkste om te adviseren.
Ik beperk me even tot je polarisatie probleem. Ik concludeer dat je Tillig Elite wissels hebt die je nu aanstuurt met de Peco switch PLS100 in combinatie met de daarbij geleverde servo's. Maar je info is in zoverre verwarrend, dat je schrijft de loc’s niet over alle wissels gingen'
Er zijn dus wissels waar het wel goed gaat?
De 'Peco kant en klaar' oplossing voor polarisatie i.c.m. de PLS100 is de PLS 130 smartfrog (per wissel een). Dat is een elektronische micro switch die de polariteit omschakelt. Een dure oplossing voor een 'gewone' microswitch gekoppeld aan de servo (bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=PFScBOVSnrU)
Ik laat de verdere advisering over aan de systeem deskundigen maar als je de wissels analoog gaat schakelen, waar deze oplossing op neer komt, dan zou ik waken voor verdere 'systeem overkill'

Succes en aarzel niet om verder te vragen!

Met vriendelijke groet,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 07 december 2021, 10:42:40 door BrightonBelle. Reden: typo\'s »

VvKan

  • Gast
Re: Ecos2, Digikeijs, Peco , techniek en keuzes.
« Reactie #2 Gepost op: 07 december 2021, 10:42:37 »
Vraag 1:  handleiding geeft het gebruik van de Smart Frog Board.  Dat is wat je hierbij zoekt.
(PS Tillig wissels blijven aan het eind van de omzetting van de wissel een veerkracht houden vanwege de doorlopende wisseltongen. Heb je daar rekening mee gehouden cq. kunnen de servo's hier mee overweg ?)

Vraag 2:  geen mening, want ik ben meer merkgetrouw, dus ik wil nooit verschillende merken koppelen,  maar in het algemeen: geen s88 maar s88LN lijkt mij de voorkeur.  En de 4088CS is toch voor een Central Station ???  Wat doet die hier ?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
Re: Ecos2, Digikeijs, Peco , techniek en keuzes.
« Reactie #3 Gepost op: 07 december 2021, 12:51:51 »
Ik ben het met Gerard eens. Je hebt behoorlijk dure spullen aangeschaft zonder precies te weten wat je nodig hebt en/of het überhaupt bruikbaar is voor jou. Naar mijn mening een beetje zonde van het geld.
Ik denk dat je eerst voor jezelf duidelijk moet krijgen wat je precies wilt.
Wil je automatisch rijden? Ja dan heb je terugmeld modules nodig zodat de software weet waar de treinen uithangen, en decoders om de wissels aan te sturen. De DR4088LN en DR4024 zijn dan prima geschikt. Maar wel in combinatie met de DR5000omdat die Loconet aan boord heeft. Zoals je zelf al aangeeft heb je voor de ECOS nog een extra loconet converter nodig. En naar ik begrijp is die niet volledig compatible met Loconet zodat je waarschijnlijk niet alle mogelijkheden kan gebruiken.
Wil je handmatig rijden dan heb je die terugmeld modules helemaal niet nodig. Dan heb je aan een centrale en een handregelaar voldoende en eventueel de wisseldecoders als je die elektrisch wilt verstellen. Je zou ook voor trekstangen kunnen gaan.

Omdat je zelf al aangeeft een gebrekkige kennis van zaken te hebben op dit gebied zou ik je willen adviseren om eerst een proefbaantje te bouwen waarmee je kennis op kan doen.
Een simpel ovaaltje met een inhaalspoor en eventueel een extra kopspoortje. Begin hiermee rustig op te bouwen door eerst digitaal te rijden. Dan de wissels elektrisch te gaan schakelen zodat je de wisseldecoders leert kennen en dan detectie toe te voegen zodat je besturingssoftware hiermee kunt uit proberen om automatisch te rijden.
Heb je dit onder de knie dan kan je er aan gaan denken om je baan digitaal te gaan besturen.

Vraag 1:  handleiding geeft het gebruik van de Smart Frog Board.  Dat is wat je hierbij zoekt.
En de 4088CS is toch voor een Central Station ???  Wat doet die hier ?
Eh, dat CS staat voor Current Sensing oftewel stroomdetectie. Heeft niets met de Central Station te maken  :angel:
Gr.
Eric

VvKan

  • Gast
Re: Ecos2, Digikeijs, Peco , techniek en keuzes.
« Reactie #4 Gepost op: 07 december 2021, 15:06:33 »
Cum Suis, weer wat geleerd.  Dat heb je met die afkortingen:  je weet nooit wat het wanneer betekent.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: Ecos2, Digikeijs, Peco , techniek en keuzes.
« Reactie #5 Gepost op: 07 december 2021, 15:19:11 »
Arnold,

Niet getreurd, ikke ben Arnold2. Heb dezelfde ervaringen. Nu is het zo dat hier veel hulp geboden wordt. Dus uiteindelijk zou het moeten gaan lukken.
Voor mezelf, ikke hoop het afgelopen weekeinde weer een stapje gezet te hebben. Deze week weer eens proberen.

Groet Ad

ArnoldRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Ecos2, Digikeijs, Peco, techniek en keuzes.
« Reactie #6 Gepost op: 07 december 2021, 18:57:48 »
Ja. de tendens van jullie reacties is duidelijk en was te verwachten: bedenk eerst eens wat je nou precies wil.
Tja, zo'n Peco oplossing is voor een echte liefhebber geen optie, (Gerard toch bedankt voor je info over de PLS130! ) en dat was ook mijn eerste optie niet. Dat was de Digikeijs oplossing met de DR5000 met de 4088LN en 4024. Maar ik had al erg veel tijd nodig om een adres toe te kennen van een module.
En als dat dan lukt, (letterlijk een handleiding volgen wil uiteindelijk nog wel eens helpen) begrijp ik niet wat ik nu aan het doen ben. Hoezo adres? Waar is dat voor ? etc...
En hoe, waar kan ik dan zien of het werkt? (ik hoef hier geen antwoord op maar dienen als voorbeeld van mijn geworstel met de techniek).
Enfin, toch de rug maar rechten. De mededeling dat de Ecos2 met converter niet helemaal compatibel is met Loconet, valt me tegen. Met het grote display leek het me een goede optie  om de strijd nog eens aan te gaan en de Digikeijs modules daarop aan te sluiten.
Is het een alternatief om de DR4088 CS (s88N) aan te sluiten op de Ecos? Samen met de DR4024 en de servo's lijkt het me theoretisch althans een mooie oplossing.
Indien de Ecos technisch gezien hier geen rol in kan spelen, heb ik de DR5000 nog op de plank.
Voor mij zijn het wel bergen, maar ik ga het toch maar weer proberen. Ad, jij ook bedankt voor je korte reactie. Het is altijd fijn te zien dat anderen ook problemen hebben.
De steun is niet zozeer technisch van aard, maar meer 'richtingbepalend' geweest.. En weer moed om het nog eens te gaan proberen met terugmelders, servodecoder en evt laptop met ITrain.
Voor mij een meerjarenplan. Tips welkom.
Mensen bedankt voor de reacties!



VvKan

  • Gast
Re: Ecos2, Digikeijs, Peco, techniek en keuzes.
« Reactie #7 Gepost op: 07 december 2021, 19:13:22 »
Als je niet zo'n uitgebreide baan/sporenplan hebt, dan heb je aan de Ecos meer dan voldoende.  Heb je ook meteen 2 regelaars er op, en een beeldscherm voor je sporenplan.  Dan is iTrain of welk ander programma dan ook totaal overbodig

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: Ecos2, Digikeijs, Peco, techniek en keuzes.
« Reactie #8 Gepost op: 07 december 2021, 19:35:41 »
Eens met Veroniek. De Ecos kan (volgens zeggen, ik heb er geen) een prima alles in een oplossing vormen, maar ook 'gewoon' als digitale rij controller dienen. Dan kan je indien gewenst nog steeds je wissels bedienen via je Peco Switch. Ik heb alleen geen idee hoe stijl de leercurve van de Ecos is. En laat je niet te veel leiden (lijden :laugh:?) door wat de 'echte liefhebbers' wel of niet willen of vinden.
Ik heb ook vrij dure wisselmotoren gekozen, dat kon met mijn vrij kleine baan begrotings-technisch best wel.

Succes, Gerard

PS en blijven vragen.....

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
Re: Ecos2, Digikeijs, Peco, techniek en keuzes.
« Reactie #9 Gepost op: 07 december 2021, 19:43:13 »
Is het een alternatief om de DR4088 CS (s88N) aan te sluiten op de Ecos? Samen met de DR4024 en de servo's lijkt het me theoretisch althans een mooie oplossing.
De Ecos heeft een S88 ingang dus dat is mogelijk. Let wel dat dat dan met een 6 polig flat cable moet want de Ecos heeft geen S88n aansluiting om de modules met een patch kabel aan te sluiten.
Gr.
Eric

ArnoldRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Ecos2, Digikeijs, Peco, techniek en keuzes.
« Reactie #10 Gepost op: 07 december 2021, 22:25:27 »
Veroniek, Eric, Gerard: dank weer voor de reacties!
Ik sluit voorlopig even af.
Ik wil inderdaad graag met de Ecos verder. In hoeverre dat met de Digikeijs modules is, hangt af van de mate waarin ik zaken begrijp en kan toepassen.
Overigens kwam ik op het Internet nog een interessant artikel tegen van de LenzABC oplossing.
Ik wil de discussie nu niet opnieuw starten met deze optie, maar heeft iemand ervaring hiermee ?
(heeeeeel kort ajb)

gr
Arnold

VvKan

  • Gast
Re: Ecos2, Digikeijs, Peco, techniek en keuzes.
« Reactie #11 Gepost op: 07 december 2021, 22:47:10 »
ABC is Veroniek  ;D

ArnoldRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Ecos2, Digikeijs, Peco, techniek en keuzes.
« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2021, 22:02:56 »
Nu de keuze is gemaakt voor de Ecos met de Digikeijs modules aan de slag gegaan om de DR4088 en DR4024CS werkend te maken.
De DR4024 gaf weinig problemen, maar de DR4088 wil niet meewerken.
Deze module is verbonden via een verloopkabel van een S88 (zoals die op de ECOS zit) naar RJ45. Hieraan een (Digikeijs) UTP kabel aangesloten naar de 4088.(op de Out)
Stukje rail klaargelegd, waarop de ECOS is aangesloten met een bruine en blauwe kabel naar ieder een spoorstaaf. De spoorstaaf aan de bruine kant geïsoleerd en op deze staaf een melddraaad aangesloten die naar één van de 16 aansluitingen op de 4088 loopt.
Vanaf de ECOS een blauwe draad naar de 'C' connector van de 4088 (de kant van de aansluitende melkdraad) getrokken, zoals in de handleiding staat van Digikeijs.

De loc kan ik aansturen op de rail die aangesloten is met de blauwe en bruine draad, maar zodra de loc op de geïsoleerde rail terecht komt, heb ik kortsluiting op d ECOS.
Mijn twijfel lag eerst bij de bedrading, maar eigenlijk kan daar toch niet zoveel fout gaan?
Twijfel is er ook bij de verloopkabel. Heeft iemand ervaring of it werkt op een Ecos? Helaas heb ik geen standaard S88 kabel.
En twijfel is er of de DR4088 wel herkent wordt door de Ecos. Ik zie in het systeem bij de S88 bus wel 16 poortjes staan, maar weet niet of dit standaard is of dat er sprake is van het herkennen van een S88 apparaat.
En tenslotte heb ik op dit 'proefstukje rail' geen diode geplaatst. Kan dat een kortsluiting veroorzaken?
Graag advies.




Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Ecos2, Digikeijs, Peco, techniek en keuzes.
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2021, 22:36:40 »
Je hebt niet helemaal gedaan wat er in de handleiding staat. De gedetecteerde sectie zit aan de bruine kant, dus je moet ook de bruine draad naar de C-klem van de 4088 brengen en niet de blauwe.
« Laatst bewerkt op: 17 december 2021, 23:31:11 door Klaas Zondervan. Reden: typo »

ArnoldRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Ecos2, Digikeijs, Peco, techniek en keuzes.
« Reactie #14 Gepost op: 18 december 2021, 00:17:27 »
Hallo Klaas,

Klopt er zat een fout in de bedrading. Opgelost. Bedankt!