Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
  

Auteur Topic: BiensBacherWalt  (gelezen 5355 keer)

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #15 Gepost op: 28 november 2022, 15:54:30 »


Een overzicht van de stand van zaken:
- een tweetal huisjes zijn voorzien van stucwerk, moeten nog wel een keer nagewassen worden. Door het houtwerk beter te lakken en te schuren blijft t mooier als t eerste (middelste) huisje.
- de nieuwe mal voor de daken lijkt goed te werken, alleen wilde het gips niet, te nat, te droog, dus bijna alles weggegooid...
- deze week de rijtjes huizen voorzien van houtregels, welke vers uit de zagerij zijn gekomen, na aanpassingen op de lintzaag ;)

Verder voor model 4 het jajo stansje bovenwater (uit de verhuisdozen), dit wordt een model met de begane grond metselwerk en de rest in stucwerk.

Als model 4 en het huizen blokje klaar zijn kan ik beginnen met de indeling van het dorpen diorama  :)
« Laatst bewerkt op: 28 november 2022, 16:25:43 door Robs Biensbacherwalt »

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #16 Gepost op: 28 november 2022, 16:24:53 »
Lekker zelf knutselen. Ik ken het gevoel. Bouw je nog bepaalde bestaande voorbeelden na?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #17 Gepost op: 28 november 2022, 16:47:58 »
Nee niet direct een voorbeeld, buiten dat ik voor het basis idee één van mijn plastic huisjes gebruikt heb.

Misschien dat dat later nog wel gaat komen, alleen nu eerst starten, zodat ik ook m'n treinen weer kan gaan laten rijden.


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #18 Gepost op: 01 december 2022, 18:32:37 »
Wat is jouw bouwmethode? Als ik op de foto's afga zou ik zeggen "dik zwart papier plus houten latjes plus plamuur".
En dan denk ik "trekt papier niet krom met natte plamuur erop" en "wat voor maat latjes, dus hoe dik is het plamuur".
Dus.... heb je een korte bouwbeschrijving? :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #19 Gepost op: 02 december 2022, 09:38:03 »
Hai Reinout,

Volgens de papierregels gebruik ik zwart karton, vlgs mij 250 gram, alleen wordt dat hier in de boekhandel als papier verkocht.
Voor de mallen van de huizen, de daken en de ramen gebruik ik 160 gram wit papier.
De daken maak ik van dikker vol karton, iets meer als 1 mm dik.

De houten latjes heb ik voor de eerste huisjes gesneden uit 1mm dikke beuken latjes (met een groot hakmes uit de keuken). Inmiddels meer ervaren heb ik wat aanpassingen op m'n lintzaag gemaakt en ga voorlopig verder werken met latjes van 1,5 bij 1,5 mm. Ik hoop dat daarmee het stukwerk beter wordt. Nu heb ik soms erg dunne, een beetje doorschijnende plekken, omdat de houtjes soms te dun zijn.

Voor het lijmen gebruik ik een niet wateroplosbare lijm (wel uitwasbaar boven de 60 graden ;) )

In plaats van het makkelijk verwerkbare vuren hout gebruik ik beuken. Reden is dat dit veel minder ruw wordt bij het beitsen. De water gedragen beits werk ik nu af met twee lagen parketlak (ook water gedragen).
Bij het eerste huisje heb ik dat niet gedaan en toen lekte hier en daar de beits door in het gips, wel een grappig weather effect... Dan het punt waar het fout kan gaan, als alles goed droog is ga ik nog een keer met een spuitbus matte blanke lak over het geheel heen. Daarmee sluit ik in principe ook al het papier werk (inclusief de ramen) af van het vocht van het gips.

Tot slot de daken, daarvoor heb ik een drie tal mallen gemaakt in verschillende hoeken. Het (ingesneden in de nok) karton smeer ik van te voren in met een voorstrijkmiddel, daarmee voorkom je dat het karton erg nat wordt. Voor de pannen ben ik nog bezig met de juiste mal te maken om met model gips mooie pannen te krijgen. Als je het gips erop doet zal het karton nog wel een klein beetje trekken, maar ik vind dat wel de charme van het geheel, het hoeft niet perfect te zijn, want dat zijn huizen van x jaren oud ook niet meer.

Hopelijk voldoende informatie  ;)

Rob







Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #20 Gepost op: 06 december 2022, 17:01:56 »
Jahoor! Bedankt voor de uitleg.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #21 Gepost op: 19 december 2022, 09:26:43 »
Er begint een dorpje te groeien :)

Afgelopen weken gestaag verder gegaan.
Het houtwerk wordt langzaam steeds strakker, voor de daken gebruik ik oude kunststof profielen (van sloop huisjes) als mal. Ik moet eigenlijk eens opzoek naar iemand de één of twee mallen kan printen.
Het hotel is in aanbouw en de bakkerij en de slagerij liggen op de tekentafel.
Al met al, redelijk op schema om een begin van het diorama te maken tussen kerst en nieuw.


Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #22 Gepost op: 29 december 2022, 16:36:48 »
Vrije dagen goed besteed, hier en daar nog wat poetsen en vooral nu gaan kijken wat waar gaat komen en dus wat er nog gemaakt moet worden....

De eerste contouren worden nu zichtbaar :)

Details als regenpijpen, uithangborden en bloempotten komen later wel.



Nu de centrale te voorschijn halen, kijken dat ik de wissels aan de praat krijg....

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #23 Gepost op: 28 februari 2023, 08:56:31 »
Eventjes wat stil geweest, alleen niet stil gezeten :police:



De meeste huizen zijn nu bekend, alleen duurt afwerken best wel even. De voorgrond en het linkerdeel met de slagerij, de kerk en het station moeten nog komen, eerst dit afwerken, huizen recht zetten en de verlichting aanleggen, wegen maken, bomen planten en de achtergrond maken...ben nog wel ff zoet :)

Ondertussen ook druk met het aanleggen van het rondje rond de kerk, want dankzij het geduld van de mannen van Digikeijs achterhaald waar ik de mist in ging met het programmeren.... (y)

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #24 Gepost op: 09 juni 2023, 12:56:05 »
Kleine update, alle "woonhuizen" zijn klaar, inclusief de bakker slager en gaststube.
Bloempotten en andere versiersels komen pas als het geheel af is.

Prioriteiten voor nu, het station en de kerk en.....het programmatje vinden waarmee ik de panorama foto's kan printen voor de achterwand. Ik heb dat ooit voorbij zien komen, maar geen idee waar en wanneer....(misschien dat iemand een tip heeft?)



Zodra ik m'n achtergrond heb en de verlichting heb aangebracht ga ik de wegen en bergwanden maken, dan komen de huizen vanzelf netjes en recht in het landschap te staan.





Het middelste huisje is mijn eerste probeersel. Die aan de linker kant ervan behoren tot de latere bouwsels. Vooralsnog vind ik het leuk om deze vooraan neer te zetten om de ontwikkeling te zien ;)



Zo maar wat verschillende daken. gemaakt van zelfbakkende klei (de super lichte kwaliteit). Alvast een beetje op kleur gebracht.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #25 Gepost op: 09 juni 2023, 17:35:53 »
Hoi Rob,

Wat een leuke huisjes en een mooi sfeertje komt erin. Wat me opvalt is dat het vakwerk bij alle huisjes hetzelfde oogt. Probeer hier wat meer in af te wisselen, dat komt de sfeer ten goede. En voor de kijker valt er dan wat te ontdekken.

Zelf heb ik ergens ook een projectje staan voor een normandisch huisje, maar dat is zo'n gepriegel met vakwerk, dat ik er even geen zin in heb. Tof werk dus, wat jij doet (y) Komen er nog wijnvelden?

Groet,
michel

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #26 Gepost op: 09 juni 2023, 18:26:54 »
Hai Michel
Dank voor je reactie.
Toch, als je goed kijkt zul je zien dat alle huisjes verschillend zijn, kleine verschillen ja, alleen de stijl is het zelfde. Dit zie je vaak ook in de dorpjes terug, voor t oog veel hetzelfde en toch erg verschillend.
Ik zal er wel op letten als ze hun definitieve plaats krijgen, dat de verschillen wat beter zichtbaar zijn😉

Al met al inderdaad een monniken werkje, echter wel heerlijk hoofd leegmakend.

Nee, ik maak geen grote banen meer, alleen nog diorama's. Dus in ieder geval hier geen ruimte voor wijnvelden, hooguit een enkele rank.

Groet
Rob

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #27 Gepost op: 09 juni 2023, 18:46:48 »
Ah, ja. Ik zie wat je bedoeld.
Mijn idee zit meer bij de onderstaande foto's.




Het is onregelmatiger, en de indeling is per huis anders; sommige hebben grote vlakken, andere kleine; bij sommigen staan alle lijnen recht op elkaar, behalve bij de hoekvlakken; en weer andere hebben versierde latten. Ik zat dus meer in die trend te denken. Maar misschien is dat mijn manier van werken.

Mijn huisje is niet verder gekomen dan dit:



En ik had een constructie als onderstaand voor ogen:


Best wel veel werk dus. Maar dat is iets voor later.

Desalniettemin, het is fraai om je zo bezig te zien en je huisjes zijn erg leuk.

Groet,
Michel

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #28 Gepost op: 09 juni 2023, 19:19:01 »
Ah, prachtig ja, alleen voor een diorama van 140x50 ( geloof ik) erg druk/vol.
Ik wil ook nog poortjes, rotsen struiken en bomen kwijt kunnen. Dus heb ik ook maar een paar huisjes tegen elkaar aan staan.

Jou huisje gaat ook erg mooi worden, geduld is een schone zaak, ik loop pas 10 of 15 jaar hiermee rond🤣

En toen ik eenmaal besloten had geen grote baan meer te maken....was daar mijn kans😁

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #29 Gepost op: 10 juni 2023, 08:11:13 »
En toen ik eenmaal besloten had geen grote baan meer te maken....was daar mijn kans😁
Inderdaad, dan wordt het ineens haalbaar, dat heb ik zelf ook zo ondervonden.

Groet,
michel