Doel:€250.00
Donaties:€187.50

Per saldo:€-62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-06-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tekening gezocht VAM wagens 2e type door roadster36
Vandaag om 01:10:14
Wie maakt de Nedmag trein compleet met de juiste wagens? door jandcargo
Vandaag om 01:03:53
Artitec, nieuws van de fabrikant. door MOVisser
Vandaag om 01:00:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:25:27
Verf voor ACTS 670x door Sander_
Vandaag om 00:23:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door VvKan
01 juli 2022, 23:55:48
PIKO 2022, nieuws van de fabrikant. door metpetergaathetbeter
01 juli 2022, 23:52:55
Raadplaatje door Benelux795
01 juli 2022, 23:44:17
LS models ICR door Arnold van Heyst
01 juli 2022, 23:28:10
Labbern in Rotzbach Allerlei door ex44
01 juli 2022, 23:12:09
Roco 1600, versie 2022 door Michiel 80
01 juli 2022, 23:10:56
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
01 juli 2022, 23:05:54
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door arnout
01 juli 2022, 22:55:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Tramfan
01 juli 2022, 22:39:56
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Eric B
01 juli 2022, 22:35:10
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door MOVisser
01 juli 2022, 22:29:54
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
01 juli 2022, 22:28:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door GORILLUS
01 juli 2022, 22:26:22
NS modelbaan Hoekdam H0 door MOVisser
01 juli 2022, 22:22:43
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
01 juli 2022, 22:21:58
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door VFR
01 juli 2022, 22:06:02
Voordelige treinkaartjes door henk
01 juli 2022, 21:43:03
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
01 juli 2022, 21:25:38
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
01 juli 2022, 21:25:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Frans van Meerwijk
01 juli 2022, 21:22:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
01 juli 2022, 21:21:43
Modelbaan gemeente Stad aan de Lek door MM.
01 juli 2022, 20:58:42
Spoor 0 scenery: dozen gezocht door Henk Hooijmans
01 juli 2022, 19:30:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
01 juli 2022, 18:45:50
  

Auteur Topic: Lima Koploper Digitaliseren & Opknappen  (gelezen 554 keer)

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Lima Koploper Digitaliseren & Opknappen
« Gepost op: 24 november 2021, 13:59:09 »
n.a.v. mijn topic in het (her)beginners gedeelte ben ik flink aan de slag gegaan met de gegeven tips en is het me gelukt om een oude Lima 1600 weer op te knappen, digitaal te maken en te voorzien van led front en sluitverlichting. Nu wil ik mijn volgende project gaan voorbereiden waarbij ik een stapje verder wil gaan qua techniek / moeilijkheidsgraad. Ik wil namelijk mijn Lima Koploper gaan opknappen, digitaliseren en voorzien van led front / sluitverlichting & binnenverlichting. Ik heb me al zo goed als mogelijk ingelezen maar ik start een nieuw draadje om alles even overzichtelijk te houden en wellicht kunnen anderen daar in de toekomst ook tips uit halen.

Ik wil dus gaan beginnen met bovenstaande. Ik wil het zo inrichten dat de front / sluit verlichting automatisch schakelt bij vooruit / achteruit rijden en handmatig volledig aan/uit gezet kan worden. Daarnaast wil ik in alle drie de bakken het licht kunnen aan / uitzetten (alle drie tegelijk is voldoende). Nu is het me helder hoe ik dit aan kan sluiten op de motorbak. Decoder en front sluit via led hetzelfde als op de 1600 en de ledstrip voor de interieur verlichting van het motorstel via een van de functie uitgangen.

Dan zit je met de motor loze stuurstand en midden rijtuig. Van wat ik heb begrepen heb ik daar drie opties in:

- Stroomvoerende koppelingen installeren en alles via de loc decoder aansturen. (wellicht te zwaar voor één decoder)
- Stroomvoerende koppelingen installeren en de verlichting verdelen over de loc decoder én een extra functiedecoder voor het motor loze stuurstand en midden rijtuig.
- Elk gedeelte uitrusten met stroomafnemers en een eigen decoder.

Wat is nu het handigst om dit alles aan te sturen? Ik neig naar losse decoders pér wagon omdat je anders div. kabeltjes door de wagons heen moet trekken. Want ik neem aan dat stroomvoerende koppelingen echt alleen maar stroom doorgeven en niet de signalen van bijvoorbeeld de gele / witte draad van de decoder?

Daarnaast een vraag waar ik niet echt duidelijk antwoord op kan vinden, hoe zorg je nou dat een functie decoder en loc decoder samen werken zodat de sluit / front verlichting het tegenover gestelde van elkaar is?

Ik gok dat er wel een aantal mensen zijn die dit al zo aangesloten hebben op hun eigen Koplopers, hoe hebben jullie dit gedaan?

Daarnaast een kleine vraag over het opknappen van de verf op de Koploper. Deze is over het algemeen in prima staat afgezien van een klein veegje op de motorwagon waardoor een streepje geel doorgetrokken is op het blauwe deel. Ik wil dit graag herstellen. Heeft iemand een handige tip hoe dit het beste aan te pakken? Opnieuw verven is niet echt een optie, daar ben ik nog lang niet klaar voor en voor de kosten kan ik dan beter een nieuwe koploper aanschaffen. Ik dacht zelf aan met een stift in dezelfde kleur het bij te werken maar dan zie je het verschil wel denk ik. Wellicht is hier een handig trucje voor.




denobis

  • Gast
Re: Lima Koploper Digitaliseren & Opknappen
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2021, 14:31:49 »
Er zijn van train o matic ledstrips met ingebouwde decoder.
Ideaal voor in de wagons en stuurstand van de koploper.
deze zijn ook heel betaalbaar ( ong 20 e per stuk ).
Ik ga de mijne er ook van voorzien en de motorwagen krijgt van mij er een lokomander 2 in ook van train o matic.
Gr Hans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20481
Re: Lima Koploper Digitaliseren & Opknappen
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2021, 15:10:15 »
Elektrisch geleidende koppelingen geven stroom door. Maakt niet uit of dat de stroomafname of verlichting is. Zelf heb ik voorkeur voor het doorschakelen van de stroomafname van de verschillende bakken en dan meerdere decoders. Een optie is ook in de tussenbak en de motorloze kopbak een ledstrip met ingebouwde decoder plaatsen. Daarmee kan je ook de kop- en sluitverlichting in de motorloze kopbak schakelen.

Er zijn verschillende mogelijkheden om de decoders in beide kopbakken op elkaar af te stemmen. Ik geef ze meestal hetzelfde adres. Daarna in één decoder de rijrichting omdraaien met cv29. Je kan ook in één bak de kop- en sluitverlichting anders aansluiten.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2021, 15:14:46 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5931
  • ***
Re: Lima Koploper Digitaliseren & Opknappen
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2021, 15:17:18 »
Dan heb je deze en deze waarschijnlijk ook gevonden. Let op dat je de draden naar de stekkers lang genoeg maakt ivm de bochten.
Een ledstrip brand al mooi bij een paar mA en kan dus gewoon op de decoder, vertrouw je het niet, neem dan een mini relaistje van bv ESU of aliexpress en laat die door de decoder aansturen om de drie ledstrips te schakelen. Bij mij branden ze net als in bijna alle overige personenwagons, gewoon constant.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re: Lima Koploper Digitaliseren & Opknappen
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2021, 15:19:45 »
Stroomvoerende koppelingen in de koploper monteren vereist verwijderen van de haak-en-oogkoppeling,
montage van Symoba kortkoppelingen en stroomvoerende koppelingen; je zult 4 of 3 aderige verbinding moeten maken:
blauw voor +, wit en geel voor de seinen en evt groen voor de binnenverlichting.
Die laatste kun je ook aftappen van de witte en gele met twee diodes, waarna de binnenverlichting aan gaat met de seinverlichting. Dan volstaan 3 aders.
Er bestaan wel 4 aderige geleidende koppelingen, maar die zijn in elk geval erg prijzig.
Eenvoudiger is een 3 aderige stekkerverbinding met heel soepel decoderdraad en kleine mini of JST stekkers.
Die kun je achter de vouwbalg van de middenbak van onder naar boven doorlussen en dan de draad+ stekkers op de balkons van de middenbak opvouwen. Daarna het dak van de middenbak weer sluiten.
Met één decoder kun je dan de hele trein van seinverlichting voorzien ( denk aan een setje van Tom van Weert).
De stekkerverbinding heb ik al vaker toegepast bij treinstellen, is wel even prutsen bij het opstellen maar op een vaste baan heb je er daarna geen omkijken naar; de verbinding voorkomt in elk geval rare knippereffecten, die je bij aparte stroomafnemers en 3 (of 4!) decoders zult krijgen.
Wel maak ik bij Lima treinen als deze een extra stroomafnemer in het loopdraaistel van de motorbak.
François

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Lima Koploper Digitaliseren & Opknappen
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2021, 15:27:06 »
Bedankt voor de reacties, de optie om met stekkertjes te werken tussen de bakken lijkt me voor mij het handigst. Dan blijft het met mijn nog beperkte kennis van bekabeling etc. vrij overzichtelijk hoe alles aangesloten dient te worden.

Ik ga het topic van RuudNS eens goed doornemen.