Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 07:06:48
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
6 en 7 september terug naar toen door Ronald69
Vandaag om 06:49:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:40:25
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 00:07:59
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
05 September 2025, 22:54:27
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
05 September 2025, 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
05 September 2025, 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
05 September 2025, 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 September 2025, 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
05 September 2025, 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
05 September 2025, 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
05 September 2025, 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
05 September 2025, 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
05 September 2025, 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
05 September 2025, 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
05 September 2025, 11:43:23
  

Auteur Topic: Lima Koploper Digitaliseren & Opknappen  (gelezen 1123 keer)

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 365
  • NS 1960 - heden
Lima Koploper Digitaliseren & Opknappen
« Gepost op: 24 November 2021, 13:59:09 »
n.a.v. mijn topic in het (her)beginners gedeelte ben ik flink aan de slag gegaan met de gegeven tips en is het me gelukt om een oude Lima 1600 weer op te knappen, digitaal te maken en te voorzien van led front en sluitverlichting. Nu wil ik mijn volgende project gaan voorbereiden waarbij ik een stapje verder wil gaan qua techniek / moeilijkheidsgraad. Ik wil namelijk mijn Lima Koploper gaan opknappen, digitaliseren en voorzien van led front / sluitverlichting & binnenverlichting. Ik heb me al zo goed als mogelijk ingelezen maar ik start een nieuw draadje om alles even overzichtelijk te houden en wellicht kunnen anderen daar in de toekomst ook tips uit halen.

Ik wil dus gaan beginnen met bovenstaande. Ik wil het zo inrichten dat de front / sluit verlichting automatisch schakelt bij vooruit / achteruit rijden en handmatig volledig aan/uit gezet kan worden. Daarnaast wil ik in alle drie de bakken het licht kunnen aan / uitzetten (alle drie tegelijk is voldoende). Nu is het me helder hoe ik dit aan kan sluiten op de motorbak. Decoder en front sluit via led hetzelfde als op de 1600 en de ledstrip voor de interieur verlichting van het motorstel via een van de functie uitgangen.

Dan zit je met de motor loze stuurstand en midden rijtuig. Van wat ik heb begrepen heb ik daar drie opties in:

- Stroomvoerende koppelingen installeren en alles via de loc decoder aansturen. (wellicht te zwaar voor één decoder)
- Stroomvoerende koppelingen installeren en de verlichting verdelen over de loc decoder én een extra functiedecoder voor het motor loze stuurstand en midden rijtuig.
- Elk gedeelte uitrusten met stroomafnemers en een eigen decoder.

Wat is nu het handigst om dit alles aan te sturen? Ik neig naar losse decoders pér wagon omdat je anders div. kabeltjes door de wagons heen moet trekken. Want ik neem aan dat stroomvoerende koppelingen echt alleen maar stroom doorgeven en niet de signalen van bijvoorbeeld de gele / witte draad van de decoder?

Daarnaast een vraag waar ik niet echt duidelijk antwoord op kan vinden, hoe zorg je nou dat een functie decoder en loc decoder samen werken zodat de sluit / front verlichting het tegenover gestelde van elkaar is?

Ik gok dat er wel een aantal mensen zijn die dit al zo aangesloten hebben op hun eigen Koplopers, hoe hebben jullie dit gedaan?

Daarnaast een kleine vraag over het opknappen van de verf op de Koploper. Deze is over het algemeen in prima staat afgezien van een klein veegje op de motorwagon waardoor een streepje geel doorgetrokken is op het blauwe deel. Ik wil dit graag herstellen. Heeft iemand een handige tip hoe dit het beste aan te pakken? Opnieuw verven is niet echt een optie, daar ben ik nog lang niet klaar voor en voor de kosten kan ik dan beter een nieuwe koploper aanschaffen. Ik dacht zelf aan met een stift in dezelfde kleur het bij te werken maar dan zie je het verschil wel denk ik. Wellicht is hier een handig trucje voor.



Groet,

Martijn

denobis

  • Gast
Re: Lima Koploper Digitaliseren & Opknappen
« Reactie #1 Gepost op: 24 November 2021, 14:31:49 »
Er zijn van train o matic ledstrips met ingebouwde decoder.
Ideaal voor in de wagons en stuurstand van de koploper.
deze zijn ook heel betaalbaar ( ong 20 e per stuk ).
Ik ga de mijne er ook van voorzien en de motorwagen krijgt van mij er een lokomander 2 in ook van train o matic.
Gr Hans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: Lima Koploper Digitaliseren & Opknappen
« Reactie #2 Gepost op: 24 November 2021, 15:10:15 »
Elektrisch geleidende koppelingen geven stroom door. Maakt niet uit of dat de stroomafname of verlichting is. Zelf heb ik voorkeur voor het doorschakelen van de stroomafname van de verschillende bakken en dan meerdere decoders. Een optie is ook in de tussenbak en de motorloze kopbak een ledstrip met ingebouwde decoder plaatsen. Daarmee kan je ook de kop- en sluitverlichting in de motorloze kopbak schakelen.

Er zijn verschillende mogelijkheden om de decoders in beide kopbakken op elkaar af te stemmen. Ik geef ze meestal hetzelfde adres. Daarna in één decoder de rijrichting omdraaien met cv29. Je kan ook in één bak de kop- en sluitverlichting anders aansluiten.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2021, 15:14:46 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6348
  • ***
Re: Lima Koploper Digitaliseren & Opknappen
« Reactie #3 Gepost op: 24 November 2021, 15:17:18 »
Dan heb je deze en deze waarschijnlijk ook gevonden. Let op dat je de draden naar de stekkers lang genoeg maakt ivm de bochten.
Een ledstrip brand al mooi bij een paar mA en kan dus gewoon op de decoder, vertrouw je het niet, neem dan een mini relaistje van bv ESU of aliexpress en laat die door de decoder aansturen om de drie ledstrips te schakelen. Bij mij branden ze net als in bijna alle overige personenwagons, gewoon constant.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 867
Re: Lima Koploper Digitaliseren & Opknappen
« Reactie #4 Gepost op: 24 November 2021, 15:19:45 »
Stroomvoerende koppelingen in de koploper monteren vereist verwijderen van de haak-en-oogkoppeling,
montage van Symoba kortkoppelingen en stroomvoerende koppelingen; je zult 4 of 3 aderige verbinding moeten maken:
blauw voor +, wit en geel voor de seinen en evt groen voor de binnenverlichting.
Die laatste kun je ook aftappen van de witte en gele met twee diodes, waarna de binnenverlichting aan gaat met de seinverlichting. Dan volstaan 3 aders.
Er bestaan wel 4 aderige geleidende koppelingen, maar die zijn in elk geval erg prijzig.
Eenvoudiger is een 3 aderige stekkerverbinding met heel soepel decoderdraad en kleine mini of JST stekkers.
Die kun je achter de vouwbalg van de middenbak van onder naar boven doorlussen en dan de draad+ stekkers op de balkons van de middenbak opvouwen. Daarna het dak van de middenbak weer sluiten.
Met één decoder kun je dan de hele trein van seinverlichting voorzien ( denk aan een setje van Tom van Weert).
De stekkerverbinding heb ik al vaker toegepast bij treinstellen, is wel even prutsen bij het opstellen maar op een vaste baan heb je er daarna geen omkijken naar; de verbinding voorkomt in elk geval rare knippereffecten, die je bij aparte stroomafnemers en 3 (of 4!) decoders zult krijgen.
Wel maak ik bij Lima treinen als deze een extra stroomafnemer in het loopdraaistel van de motorbak.
François

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 365
  • NS 1960 - heden
Re: Lima Koploper Digitaliseren & Opknappen
« Reactie #5 Gepost op: 24 November 2021, 15:27:06 »
Bedankt voor de reacties, de optie om met stekkertjes te werken tussen de bakken lijkt me voor mij het handigst. Dan blijft het met mijn nog beperkte kennis van bekabeling etc. vrij overzichtelijk hoe alles aangesloten dient te worden.

Ik ga het topic van RuudNS eens goed doornemen.
Groet,

Martijn