Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Duikeend
Vandaag om 13:43:12
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:34:58
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:24:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:19
BELADINGEN HOOFSTUK VII door Hans Reints
Vandaag om 13:14:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 12:55:59
bouwen met modules in marokko door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:17:26
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door FreekH
Vandaag om 12:01:29
Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - Een verslag van de bouw door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:46
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001 door Waalspoor
Vandaag om 11:43:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 11:39:06
Modelbaan Beltheim. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:19:00
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
Vandaag om 11:08:57
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:58:08
Interieur kleuren DB uic-X BD4um door Quinzeedied
Vandaag om 09:40:37
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Cor--24
Vandaag om 09:31:09
Verhuisd, eindelijk plek voor een baan (NL H0 TP III) door Benelux795
Vandaag om 09:16:28
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:05:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 07:45:11
Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100 door Dave.......
Vandaag om 05:52:43
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door System-M
07 juni 2023, 22:58:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
07 juni 2023, 22:41:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
07 juni 2023, 22:19:26
Vrijdag 9 juni Veronica Express (De Karel) door piksov
07 juni 2023, 22:12:37
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
07 juni 2023, 21:37:46
Mooie topics weer op slot door geplas van derden door Reinout van Rees
07 juni 2023, 21:20:28
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door PeterC
07 juni 2023, 21:19:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
07 juni 2023, 21:06:15
Snelheid servo; grote verschillen per wissel door everh003
07 juni 2023, 20:42:12
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Frank 123
07 juni 2023, 20:34:01

Auteur Topic: De meisjes van Verkade  (gelezen 15676 keer)

Marc tramt

• Offline Offline
Re: De meisjes van Verkade
« Reactie #30 Gepost op: 04 februari 2022, 11:07:38 »
Fraai werk HIJ!

Kleine correctie:
Een muurdam = X*koppenmaat - voeg
Een opening=X*koppenmaat + voeg
Opmerkelijk genoeg voldoet de tekening die je laat zien nou net niet aan die logica.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

HIJ

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 04 februari 2022, 11:30:20 »
Dank je Marc.
Het is dan ook al weer enige tijd geleden dat ik dit op school heb moeten leren… Wat dat betreft kun je ook beter op www.joostdevree.nl voor informatie over metselwerk en dergelijke kijken…

En die tekening, ja nu je het zegt… Duidelijk niet het beste voorbeeld.
De aangegeven maten geven wel blijk van het feit dat men er wel degelijk rekening mee hield. Ik bedoel, het zijn niet willekeurige maten ofzo, maar ze gaan aardig in de richting van de koppenmaat. Maar je hebt gelijk.
Dat verklaart waarom ik zo lang bezig ben…  ;D

En nu weer terug naar de meisjes van Verkade!

« Laatst bewerkt op: 04 februari 2022, 11:44:20 door HIJ »
Mvg, Eric

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #32 Gepost op: 04 februari 2022, 14:41:44 »
Om bij een kruisverband zoals jullie gebruiken geen voegen boven elkaar te krijgen, gebruiken ze een 3/4 steen, een drieklezoor genoemd. Kleiner dan een halve steen wordt er nooit gebruikt!
Dat ligt er aan... Bij een kruisverband kan in de strekkenlaag een drieklezoor (3/4 strek) worden gebruikt op de hoeken, of in de koppenlaag een klisklezoor (1/2 kop).
Citaat
Tegenwoordig is de koppenmaat minder belangrijk en is het vaak aan de metselaar om het in het werk passend en mooi af te werken.
Kruisverband is voor steens muren, niet voor huidige halfsteens spouwmuren, die worden in wild- of halfsteensverband gemetseld en dan is idd de koppenmaat niet meer zo belangrijk, de metselaar hakt de steen op maat of maakt de stootvoegen wat dikker of dunner.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

HIJ

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 04 februari 2022, 15:19:35 »
Zeker, de klisklezoor ;D kan ook, maar vroeger op school werd mij door diverse leraren geleerd dat een halve steen het kleinste is wat je normaliter kon gebruiken. Zoiets als vloeken in de kerk. Dit had vooral te maken met de sterkte van het verband en de krachten die het kan opnemen. Ik heb in mijn tijd dan ook nog nooit een vakman een klezoor zien toepassen. Die paar keer dat ik het gezien heb waren het geen vakmensen.   :angel:
Niet kleiner dan een halve steen geldt overigens ook voor bestratingen, ook in verband met de verband sterkte. Maar dit terzijde.

Overigens is dit de manier waarop ik ooit het Kruisverband heb geleerd, die toentertijd al vrijwel niet meer werd toegepast. Met twee drieklezoren op de hoek om het verband te maken.

Heb nog even verder gezocht op HenkSnoeks.nl:
De hoekoplossing in het kruisverband is kenmerkend voor de bouwtijd. Vóór 1700 was het gebruikelijk om een klisklezoor (1/4 steen) in te metselen om de koppen en strekken te laten verspringen. Na 1700 wordt gekozen voor een drieklezoor (3/4 steen)

Aangezien de Verkade fabriek van recentere datum is, lijkt mij dat er drieklezoren zijn toegepast.

Kruisverband is voor steens muren, niet voor huidige halfsteens spouwmuren, die worden in wild- of halfsteensverband gemetseld en dan is idd de koppenmaat niet meer zo belangrijk, de metselaar hakt de steen op maat of maakt de stootvoegen wat dikker of dunner.

Dat bedoelde ik uiteraard ook te zeggen!  (y)
Hoewel een bevriend metselaar mij vertelde dat er nog wel eens een kruisverband wordt gemetseld in halfsteens spouwmuren, erg arbeidsintensief, gewoon omdat de opdrachtgever dat mooi vindt. Dan gelden de genoemde regels weer wel bij het ontwerp en uitvoering. Maar dat terzijde.

Edit: Overigens bedenk ik mij nu dat mijn ouderlijk huis, uit begin 1900, ook een kruisverband had, in een halfsteensmuur. Dus wel het uiterlijk, maar niet de dikte, van een kruisverband muur.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2022, 15:32:21 door HIJ. Reden: Link naar klisklezoor datum »
Mvg, Eric

gdh

• Offline Offline
    • Station Lemmer
« Reactie #34 Gepost op: 04 februari 2022, 20:09:02 »
metselverbanden en verdeling is iets wat mij als bouwkundige ook vaak al snel opvalt. De meesten zien het toch niet tenzij men er kennis van heeft.
Zo zijn er wel meer dingen waar je op zou kunnen gaan letten bijvoorbeeld of de gebouwen wel in de goede richting staan qua bezonning, of de nokvorsten allemaal wel in dezelfde richting liggen enz.
Tja, het moet ook wel leuk blijven.
gewoon doorgaan, wordt hartstikke mooi.

Tip voor de prefectionisten:
Meet in werkelijkheid 10 lagen en deel dit getal door 10, doe het zelfde met 10 koppen of strekken.
Maak een excell sheet met de koppen- en lagen maat en je hebt met tellen vanaf de foto's een gebouw redelijk snel op papier of in de computer.

« Laatst bewerkt op: 04 februari 2022, 20:11:41 door gdh »

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 04 februari 2022, 21:39:02 »
Ter geruststelling,

Ad heeft een foto van de eerste test laten zien. Hier heb ik voor de vorm en gevoel van schaal even een baksteenpatroon overheen getrokken. Daar klopt behalve de afmetingen van de stenen, werkelijk niks van.

Zodra Ad de volgende updates gaat laten zien, zien jullie ook vanzelf dat we dit wel helemaal rechttrekken, maar dat is dan alweer een spoiler.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 04 februari 2022, 21:57:41 »
Mooi!  ;D
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 

Ad Cleijsen

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 05 februari 2022, 09:22:56 »
@Marc en Eric,

Marc, Eric, ten eerste bedankt voor de interesse en de aandacht.

Daniel is me voor.
Gezien de omvang van het geheel en we het goed willen doen, ook geen harde deadlines hebben staan. Hobby is niet de dagtaak :) Is er besloten om vooral bij de eerste uitwerkingen gewoon de proef op de som te doen.
Complex is dat we vanuit Verkade wel een hoop tekeningen hebben mogen ontvangen - waarvoor dank. Maar de vloerbelasting en dakconstructies leuk, maar feitelijk hoeven we die niet. En de gevelpartijen, daar waar we mee bezig zijn kreeg ik van de architect niet. Iets met auteursrechten of zo.

Dus je moet zelf aan de slag aan de hand van foto's, google, maps, gedenk, er naar toe, enz.
Met name ikke - ook al eerder aangegeven - heb geen maatgevoel. Ik kan de inschatting niet maken en moet het dan ook vasthouden.

De opmerkingen over kopmaat, voegmaat en wat er meer zij. Jongens ik heb daar de ballen verstand van. Ik ben in mijn eerdere dagen als bakker begonnen. Vandaar ook de interesse in de koekjesfabriek.  ;) Zo Robert van Beckhoven gaat meepraten, dan kan ik aansluiten in de inhoudelijke discussies. Bijzonder voor mij is dan ook de bakkerij met winkel binnen en het Bakery Institute. Sta ik langer bij te kijken dan naar bakstenen ???

Voor het geval er iemand nog zou twijfelen over onze zorgvuldigheid. Hieronder de (door Daniel) uitgewerkte kozijnen NA de vele opmerkingen welke we onderling samen al uitgewerkt hadden.

Dus niemand gaat ons vertellen dat we niet zorgvuldig zijn  :police: En we hebben de tijd en we weten inmiddels ook zeker dat dit gaat lukken, zoals wij willen dat dit gaat lukken. Blijft een hobby en er zal altijd wel iemand met de opmerking komen dat we een klinker vergeten zijn. Juist de reden om dit hier op dit forum te plaatsen. Er is altijd ruimte voor verbetering en we willen leren.

Groeten Ad

ps.
Een gedeelde ervaring vanuit een bezoek aan eurospoor enkele jaren terug Lars en ikke.
Lars - mijn kleinzoon toen een jaar of 5. Wij samen treintjes kijken. Staande bij een baan maakt hij de opmerking. "Opa die trein rijdt door het rood, dat mag niet." Ikke, nee dat klopt, heb je goed gezien.
Een meer dan verontwaardigde terechtstelling kwam van de eigenaar van deze baan naar dat knulletje van 5 over seinenstelsels, tijdperk, locatie waar deze opstelling voor diende etc. Jochie kijkt me beteuterd aan en zegt: "het is toch rood". Ikke, kom Lars die mijnheer snapt er helemaal niets van, we gaan verder.
T'is toch de beleving.

« Laatst bewerkt op: 05 februari 2022, 09:55:48 door Ad Cleijsen »

HIJ

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 05 februari 2022, 11:46:11 »
Ik twijfelde ook eerlijk gezegd of ik mijn 2 centen zou opgooien, want:
Wilde niet als “voegenteller” (synoniem aan klinknagelteller…?) overkomen  ;D

Ongetwijfeld te vroeg geroepen, ik weet zeker dat het ook echt goed gaat komen!

Ad en Daniel, bedankt voor jullie antwoorden.

Erg mooi!

Ps waar tekenen jullie alles in?
Mvg, Eric

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 05 februari 2022, 12:05:22 »
Complex is dat we vanuit Verkade wel een hoop tekeningen hebben mogen ontvangen - waarvoor dank. Maar de vloerbelasting en dakconstructies leuk, maar feitelijk hoeven we die niet. En de gevelpartijen, daar waar we mee bezig zijn kreeg ik van de architect niet. Iets met auteursrechten of zo.
Je zou nog een poging kunnen wagen bij het gemeentearchief Zaanstreek. Gezien het bouwjaar zouden daar de originele geveltekeningen in kunnen zitten. Ik kan mij voorstellen dat de architect van een recente renovatie de tekeningen niet afgeeft. Uiteindelijk zit daar een hoop werk en dus geld in en zijn die dan formeel eigendom van een opdrachtgever (meestal).
Maar misschien hebben jullie dat ook allemaal al gedaan.

Citaat
Dus niemand gaat ons vertellen dat we niet zorgvuldig zijn.  :police: En we hebben de tijd en we weten inmiddels ook zeker dat dit gaat lukken, zoals wij willen dat dit gaat lukken. Blijft een hobby en er zal altijd wel iemand met de opmerking komen dat we een klinker vergeten zijn. Juist de reden om dit hier op dit forum te plaatsen. Er is altijd ruimte voor verbetering en we willen leren.
Voor zover ik Daniël ken heb ik (denk ik) een redelijk beeld van zijn zorgvuldigheid en dat was de aanleiding om er over te beginnen. Als ik het idee heb dat iemand er niet open voor staat laat ik het zo, ik wil niet belerend zijn maar graag iemand verder helpen. Ik ben zelf ook al een tijdje met een oud pand en metselwerk aan het stoeien en dan loop je tegen dezelfde uitdagingen aan. Voor het beeld:

« Laatst bewerkt op: 05 februari 2022, 12:19:03 door Marc tramt »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 

Ad Cleijsen

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 05 februari 2022, 14:11:00 »
@Marc,
Is niet de bedoeling om verkeerd over te komen. Ik sta er juist voor open om te leren en qua uitdagingen dat klopt, we lopen er ook tegen aan.
Maar we plaatsen alles, dus ook wat ter verbetering is, mogelijkheden, geprobeerd etc.

Gemeente archieven heb ik inderdaad al geprobeerd.

Dus je opmerkingen zijn welkom, ik leg niet elk woord op de weegschaal dus een slip of pen kan voorkomen.

@Eric,
Vragen over software, apparatuur zal Daniel je wel beantwoorden. Hij heeft het wel gezegd, maar ik heb echt geen idee.

Groet Ad
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2022, 16:18:51 door Ad Cleijsen »

Daniels

• Offline Offline
De meisjes van Verkade
« Reactie #41 Gepost op: 06 februari 2022, 08:54:01 »
Alle commentaar is welkom,

Voordat ik met Ad aan dit project begon ben ik eerst op zoek gegaan naar metselverbanden en hoe je daarmee moet werken. Ik had namelijk weinig verstand hiervan.

De oom van mijn vrouw heeft een metselbedrijf en daar heb ik in eerste instantie veel informatie van gekregen om eens wat eerste testen te doen.

De links en info die jullie hier nu neerzetten zijn super voor mij en anderen om te gebruiken. Het maakt het tekenen namelijk een stuk makkelijker als je de techniek achter een metselverband ook een beetje begrijpt.

Mijn tekenwerk doe ik voornamelijk in 2 programma’s. Het stenen patroon teken ik in Inkscape. Daarin teken ik de gevel baksteen voor baksteen na op basis van fotomateriaal van het origineel.  Hierin teken ik alles in 1:10 omdat dat makkelijk is met rekenen (tip van Huib Maaskant) Dit verschaal ik vervolgend naar 1:32

Kozijnen, ramen en deuren en 3d werk, teken ik  daarna in fusion360.  Daarin teken ik wel op schaal, omdat ik dan gelijk rekening kan houden met de dikte van materialen die ik gebruik en dat ze mooi passen in de gevel. Ik tel de stenen van het voorbeeld en daarop baseer ik de maten van het kozijn, maar hierin kan het zomaar zo zijn dat het voor het oog klopt maar de afmetingen niet helemaal met het origineel overeenkomen.

Ik bouw kozijnen op uit verschillende laagjes materiaal, die ik apart uitlaser en op elkaar leg, dit is in fusion makkelijk te doen.

Ook zijn er zaken die met een laser gewoon niet mooi of niet makkelijk te maken zijn conform het voorbeeld, die delen teken ik 3d en print ik op de resin printer. 

Onderstaand twee voorbeelden, zonder het totaal gelijk prijs te geven want dan verstoor ik het verhaal van Ad teveel.

Kozijn is opgebouwd uit 3 lagen 0,5mm resinboard en het kozijn 1,5 mm mdf

Op de foto eronder is het kozijn uit verschillende laagjes te zien en een 3d geprinte vensterbank.

« Laatst bewerkt op: 06 februari 2022, 09:09:08 door Daniels »

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
« Reactie #42 Gepost op: 06 februari 2022, 11:03:26 »
Dat ziet er fraai uit Daniël  (y)
Klein detail, vensterbanken zitten binnen, dit is een lekdorpel (raamdorpel, waterslag)  :)
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2022, 11:05:50 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 06 februari 2022, 13:31:36 »
Leuk om de bouwmethode te zien. In grote lijnen doe ik hetzelfde, wanden uit 3mm MDF,. kozijnen uit diverse lagen MDF/harsboard, en waterslagen (inderdaad) in 3D print.
Detaillering is in 1 nog weer een stap genadelozer dan in 0.
Welke dikte maken jullie de gevels? Volgens mij heeft Huib de gevels bij de dagkanten (binnenkant metselwerk bij de kozijnen) de voegen nog 0,2mm doorgelaserd zodat er op de kopse kant van het MDF ook nog een voeg te zien is.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 

Ad Cleijsen

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 06 februari 2022, 13:44:20 »
Marc, Eric,

Zo je ziet geeft Daniel de uitleg over de inhoudelijke technieken. Geweldig toch. Details worden hier al getoond en als je straks het geheel ziet dan is iedereen gelukkig. Daniel en ik nog het meest ;)

Inderdaad detail in 1:32 is genadeloos. (In O ook wel, maar ietsie minder).

Het geheel is voor mij vooral categorie 'heel erg leuk'.

Groeten Ad
koekie erbij ?  (y)

« Laatst bewerkt op: 06 februari 2022, 13:46:50 door Ad Cleijsen »