Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:23:17
Mijn-bouw Indonesie
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:22:41
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
Vandaag
om 14:19:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 14:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
Vandaag
om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken?
door
Rondje_HO
Vandaag
om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte
door
defender
Vandaag
om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
Vandaag
om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Jelmer
Vandaag
om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa
door
FransW
Vandaag
om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje
door
grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
door
frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze
door
Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar
door
GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns
door
Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Nederlandse Lenz kolenbakken in spoor0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Nederlandse Lenz kolenbakken in spoor0 (gelezen 2416 keer)
spoor0
Offline
Berichten: 160
Nederlandse Lenz kolenbakken in spoor0
«
Gepost op:
16 March 2008, 20:09:36 »
De Firma Lenz heeft sinds enige tijd een Duitse open goederenwagen in verschillende uitvoeringen in schaal 1:45 op de markt gebracht.
Dit type heeft bij de verschillende Nederlandse spoorwegmaatschappijen dienst gedaan.
O.a. bij de N.B.D.S.,H.S.M. en de S.S. en zijn later opgenomen in het matrieelpark van de Nederlandsche Spoorwegen.
Omdat mijn modulebaan gesitueerd is omstreeks 1915 - 1920 moest er wel het een en ander aan verbouwd worden, de Lenz wagens worden geleverd in de uitvoering en met de opschriften voor het tijdperk III.
Voor de N.S. uitvoering hoeft er niets aan veranderd te worden behalve het schilderen in het N.S. goederenwagengrijs.
Hierbij alvast een foto van mijn twee verbouwde kollenbakken in N.B.D.S. en H.S.M. uitvoering.
De dingen die ik er aan gewijzigd heb zal ik later beschrijven.
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re: Nederlandse Lenz kolenbakken in spoor0
«
Reactie #1 Gepost op:
16 March 2008, 20:10:32 »
gaaf remmershuisje!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
mpol
Offline
Berichten: 389
Re: Nederlandse Lenz kolenbakken in spoor0
«
Reactie #2 Gepost op:
16 March 2008, 20:43:11 »
Sluit ik me helemaal bij aan!!
«
Laatst bewerkt op: 16 March 2008, 21:16:20 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd
»
Gelogd
1795
Offline
Berichten: 1539
Re: Nederlandse Lenz kolenbakken in spoor0
«
Reactie #3 Gepost op:
16 March 2008, 21:18:15 »
Heeee,
Dus het is gelukt, foto's te plaatsen??
Edwin
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
e_p
Offline
Berichten: 701
Re: Nederlandse Lenz kolenbakken in spoor0
«
Reactie #4 Gepost op:
16 March 2008, 22:08:04 »
leuk! ben benieuwd naar de precieze aanpassingen en details. Maak je de belettering in eigen beheer ?
Gelogd
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
spoor0
Offline
Berichten: 160
Re: Nederlandse Lenz kolenbakken in spoor0
«
Reactie #5 Gepost op:
18 March 2008, 12:17:12 »
Als eerste zal ik de veranderingen aangeven van de N.B.D.S, kolenbak.
Voor de tekening van de verschillende openwagens ben ik op zoek gegaan in het Utrechts Archief.
Hier heb ik verschillende N.B.D.S. , S.S. en H.S.M. wagentekeningen gevonden.
Als eerste model de N.B.D.S. kolenwagen.
Een serie van 5 stuks met remmershuis gebouwd door Gebr. Gastell in 1901.
Voor de ombouw ben ik uitgegaan van de Om 12 met remmershuis van Lenz (cat no. 42111).
Voor de ombouw heb ik eerst alle profielen op de zij en kopwanden verwijderd (zitten er gelukkig ingestoken).
De versterkingsstrip op de zijwand verwijderd.
De plakbriefroosters verwijderd.
De scharnieren en de sluiting van de kopklep verwijderd.
(Deze wagens hadden geen beweegbare kopklep).
Van de zijwandprofielen de nokjes verwijderd, vervolgens een kwart slag
gedraaid (rug van profiel op bak) en vervolgens op de oude plaats vastgelijmd.
De kopwand profielen verlengd, zodat ze over de bufferbalk vallen (je gebruikt er maar 2 i.p.v. 4) en op de kopwand gelijmd.
Een nieuwe verstijvingsstrip van styreen gemaakt en aan de binnenzijde aangebracht.
Het "moderne"remmershuis hebben we voor deze wagen niet nodig.
Hiervoor in de plaats bij de Firma Schnellenkamp (wwwspur-0-kaufhaus.de)een nieuw Preussisch remmershuisje besteld.
Deze is door inkrassen van planknaden voorzien en na pasmaken op het onderstel geplaatst.
Van losse stukjes styreen een deurtje gemaakt.
Het onderstel had oorspronkelijk ook andere asbalansen en aspotten
(Deze aanpassing moet nog gebeuren).
Hierna alles met verf van MK Modelbouwstudio,s N.B.D.S. grijs gepoten.
De beschrifting is reeds besteld en zal nog worden aangebracht.
Kopwand.
Versterkingsstrips aan binnenzijde.
Remmershuis.
De volgende keer komt de H.S.M. uitvoering aan bod.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Nederlandse Lenz kolenbakken in spoor0