Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

afmetingen reddingshuisje Vlieland door C-rails
Vandaag om 15:11:02
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 15:05:59
Kruising Blauwkapel verdwijnt door VAM65
Vandaag om 15:01:43
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door kar
Vandaag om 15:00:04
Roco 1600, versie 2022 door Huup
Vandaag om 14:49:51
Locomotief voor nieuwe Piko ICR rijtuigen(12/2022) door 1200blauw
Vandaag om 14:42:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:37:51
Bestaat de Kirow EDK-6 in model H0? door Eegtrain
Vandaag om 14:36:10
Roco 2242 rijdt belabberd door VAM65
Vandaag om 14:34:02
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:30:27
Rondom Charlois door Peter Kleton
Vandaag om 13:56:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:36:58
“Dordt in Stoom” 2022 inclusief Modelbouwshow door ATB
Vandaag om 13:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 12:36:24
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door NS264
Vandaag om 12:34:12
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:20:22
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ronald Halma
Vandaag om 11:16:10
NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022 door Beached
Vandaag om 11:06:23
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 09:42:03
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Remunj
Vandaag om 09:23:40
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door MOVisser
Vandaag om 09:03:35
Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig? door Remunj
Vandaag om 09:02:03
Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb door MOVisser
Vandaag om 08:58:42
TEE RAm of DE4 door henk
Vandaag om 08:48:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MOVisser
Vandaag om 08:45:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 08:29:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:58:19
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Duikeend
Vandaag om 00:01:05
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Tomasso
24 mei 2022, 23:22:08
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
24 mei 2022, 23:00:46
  

Auteur Topic: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 12154 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6605
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #60 Gepost op: 01 januari 2022, 18:22:14 »
geweldig, eindelijk een state-of-the-art model van de BR93. Komende zomer al leverbaar en de wens van heel veel rijders naar Duits voorbeeld  (y)

Daar zal veel belangstelling voor zijn! Het roco model is erg oud.
Nou is het wel zo dat het bij piko de 93.0 ("T14") versie is als ik het goed las. De roco is de veel vaker gebouwde 93.5 ("T14.1"). Ik gok dat ze het wel dusdanig regelen dat er ook een 93.5 model kan komen.

Ik hou m'n oude roco rijtuigjes, maar veel Duitse rijders zullen ook verlekkerd naar de nieuwe DB Umbau-drieassers kijken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1823
  • Aachenau West
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #61 Gepost op: 01 januari 2022, 18:41:58 »
Roco heeft ooit zowel de BR 93.0 uitgebracht (heeel lang geleden) als ook daarna de BR 93.5 (ergens in de jaren '90 geloof ik).
De verschillen onderling zijn groot. De 93.5 is bijvoorbeeld langer dan de 93.0.
Of de radstanden dezelfde zijn waag ik te betwijfelen.
Het lijkt me in ieder geval een hele toer om beide modellen te maken met gebruikmaking van (min of meer) hetzelfde casco.

Het oermodel van de Roco, de BR 93.0 is in ieder geval niet meer up to date.
Het is wat dat betreft een goede keus van Piko om juist deze versie uit te brengen.

Maar een beter model van de BR 93.5 van dan dat van Roco zou wat mij betreft ook welkom zijn.
Vooral de stroomafname blijft namelijk problematisch. En het licht naar achteren overhellen stoort.

Groet, Bas

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #62 Gepost op: 01 januari 2022, 19:39:37 »
Als ze nu maar niet de accent aigu op de e van José vergeten, dan is het leed hier weer niet te overzien 8)
De grootte van de cijfers is opvallender denk ik. Het model zoals het nu in de catalogus staat heeft te kleine cijfers. Daar zijn ze met de NS 2205 en NS Cargo 2384 ook al de mist mee in gegaan.
Daarnaast moeten er eigenlijk ook nog wel schijnwerpers boven de sluitseinen worden aangebracht. Zonder deze lampen heeft de loc maar héél kort gereden...
Verder wel erg leuk dat ze ook deze versie maken!

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3078
    • Flickr
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #63 Gepost op: 05 januari 2022, 13:01:29 »
Ja maar mét blauwe sticker van Strukton & NS Infra Services heeft de loc nooit schijnwerpers gehad volgens mij, die kwamen pas nadat de loc al Strukton stickers had
NS, NMBS, DB, SNCF, CFL, IR en BR

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4314
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #64 Gepost op: 05 januari 2022, 13:53:14 »
Ze maken alleen nog maar versies waar geen aanpassingen aan de bestaande 2200 mallen noodzakelijk voor zijn. Bron: Scaletrading.
Groet, Frank

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3078
    • Flickr
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #65 Gepost op: 05 januari 2022, 14:01:26 »
Ik weet het, dat antwoord kwam er ook al toen ik begon over zendertjes voor de radiobesturing of antennes voor mobilofoonlocs. Wat dat betreft is de 2200 van Piko er eigenlijk net te vroeg gekomen, tegenwoordig zou men wel rekening houden met dat soort variaties.
De vraag is echter of de versies met dergelijke kleine zaken niet gewoon gemaakt kunnen worden. Wat heb je op een gegeven moment liever: geen model of wel een model dat een bepaald lampje/pulletje/fliebeltje niet heeft

Persoonlijk vind ik het in dit geval wel leuk dat ze voor de S&NIS versie hebben gekozen, alleen heeft de 302282 langer zo gereden. Maarja, die had weer een imperiaal op het dak
NS, NMBS, DB, SNCF, CFL, IR en BR

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1747
    • Beneluxrail
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #66 Gepost op: 06 januari 2022, 23:53:13 »
Komt zowel marklin als piko dit jaar met een Belgische stoomlocomotief  ???
Die  dat rijden worden nogal verwend de laatste tijd zeg…
3e stoomloc in een half jaar tijd  :)
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2022, 23:59:18 door barry1972 »
Gewoon genieten van treintjes 😊

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7804
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #67 Gepost op: 07 januari 2022, 11:21:54 »
Met uitzondering dat die van Piko ook betaalbaarder is. Die van MaTrix is nogal aan de prijs dus niet voor iedereen weggelegd.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #68 Gepost op: 07 januari 2022, 16:00:27 »
Roco heeft ooit zowel de BR 93.0 uitgebracht (heeel lang geleden) als ook daarna de BR 93.5 (ergens in de jaren '90 geloof ik).
De verschillen onderling zijn groot. De 93.5 is bijvoorbeeld langer dan de 93.0.
Of de radstanden dezelfde zijn waag ik te betwijfelen.
Het lijkt me in ieder geval een hele toer om beide modellen te maken met gebruikmaking van (min of meer) hetzelfde casco.
Bij de 93.5 is het frame, volgens de literatuur/tekeningen, aan de voorkant 27,5 cm en aan de achterkant 42,5 cm langer.
Alle asafstanden zijn exact hetzelfde, de cabine en de ketel in principe op de eerste en tweede blik ook.
De bufferbalken van een 93.0 hebben twee (bijna) rechthoekige gaten, die van de 93.5 niet
Het aantal dommen (zanddom, stoomdom) en de positie daarvan is verschillend.
De vorm van de waterkasten (en de hoogte van de omloop net daaronder) aan de zijkant van de ketel ook, hoewel dit latere bij 93.0 ander was als bij vroegere 93.0.
De waterkast achter de cabine is bij de 93.5 langer.
De cylinders en drijfstangen plus schaarbeweging etc. zijn op de eerste en tweede blik ook identisch.
De constructie van de voorste en achterste assen is wel verschillend (93.0 Adams as, 93.5 Bissel as) maar dat zie je in een H0 model niet.

De verschillen tussen de 93.0 en de 93.5 zijn dus, naar mijn smaak, niet echt groot.

Of je beide modellen in een keer kunt construeren laat ik graag aan Piko over...

Het oermodel van de Roco, de BR 93.0 is in ieder geval niet meer up to date.
Het is wat dat betreft een goede keus van Piko om juist deze versie uit te brengen.
Ja, het frame van de Roco 93.0 is geheel niet conform het voorbeeld. Bij de 93.5 is dat veel beter.
De "kap" van de 93.0 is niet slecht en, wat detailering betreft, vergelijkbaar met die van 93.5.

Maar een beter model van de BR 93.5 van dan dat van Roco zou wat mij betreft ook welkom zijn.
Vooral de stroomafname blijft namelijk problematisch. En het licht naar achteren overhellen stoort.
De stroomafname kan met een beetje knutselen wel verbeterd worden. In de duitse foren zijn enige tips te vinden.

Jint, die net bezig is een Roco 93.0 "kap" op een (verkort) 93.5 frame (onderstel) te plaatsen.

4020 281-4

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • ÖBB/GySEV/MÁV VI
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #69 Gepost op: 22 januari 2022, 12:30:57 »
Sondermodell voor Menzels Lokschuppen uit Düsseldorf. BR143 056 van de Erfurter Bahnservice. Mooie kleurstelling voor zo'n 143.

Piko 71184 EBS E-Lok BR 143 056 Ep.6 DC
Piko 71185 EBS E-Lok BR 143 056 Ep.6 DC Sound
Piko 71186 EBS E-Lok BR 143 056 Ep.6 AC Sound

Oplage: max 400 stuks over alle technische varianten.
Met vriendelijke groet,
Christiaan

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1968
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #70 Gepost op: 24 januari 2022, 21:40:30 »
De Anneke... met sound zal niet meevallen, zullen ze apart moeten opnemen.
De huidige Werkspoor file past er totaal niet bij.
CUMMINS V12 QST30 in een lok zijn er hier niet veel van.
De Anneke in de eerste uitvoering had ook gewoon de Stork-motor.

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #71 Gepost op: 25 januari 2022, 04:32:54 »
Klopt, maar de foto van Carlo toont de latere met de verlaagde huif.
En dat is de versie met de nieuwe motor.
Groet Leen.

4020 281-4

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • ÖBB/GySEV/MÁV VI
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #72 Gepost op: 30 april 2022, 12:33:37 »
Nieuwe sondermodell voor Menzels Lokschuppen uit Düsseldorf.

Piko 71265 DBAG E-Lok BR 111 212 Miete mich Ep.6 DC
Piko 71266 DBAG E-Lok BR 111 212 Miete mich Ep.6 DC Sound
Piko 71267 DBAG E-Lok BR 111 212 Miete mich Ep.6 AC Sound

Oplage max 500 stuks over alle techische varianten.

----

PIKO kondigt morgen ook nog een ander model aan in een filmpje op Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=8sQ0mn1PpdA
https://www.piko.de/DE/index.php/de/piko-news/1807-piko-jubilaeum-30-jahre-piko-spielwaren-gmbh.html
Met vriendelijke groet,
Christiaan