Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:41:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 12:32:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:32:27
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:24:18
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
  

Auteur Topic: Inter Modell Bau, Dortmund, 17-20 november 2021  (gelezen 10424 keer)

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
Re: Inter Modell Bau, Dortmund, 17-20 november 2021
« Reactie #45 Gepost op: 21 november 2021, 22:43:31 »
Absoluut dieptepunt was de mooie baan Bad Willemshohe. Die stond erg mooi opgesteld in hal 7 maar alleen met een verrekijker te bezichtigen. Het is prima dat je wat afstand wilt houden maar dit vond ik persoonlijk behoorlijk overdreven.... als je zo bang bent voor een eventuele besmetting kun je misschien beter niet exposeren en thuis blijven ::) :
Beste meneer Halma,

Ik kan uw opmerking dat een mooie baan een "absoluut dieptepunt" was, niet helemaal plaatsen. Ik kan u zeggen dat de afstand tussen de "afzetting" en de baan van Wim Laanstra, ongeveer twee meter was. Ik weet niet hoe lang u bij zijn baan hebt vertoeft, maar als dat meer dan een halve minuut is geweest, zou het u opgevallen moeten zijn, dat de mensen die de locs besturen, de wissels omzetten en de seinen bedienen, tussen de baan en het publiek lopen. Daar is ruimte voor nodig. Naast die benodigde ruimte spelen ook de ons bekende maatregelen van afstandhouden mee.

Door voor de baan te lopen, is er ook direct contact tussen het publiek en de mensen die de baan bedienen, mogelijk, zonder dat het zicht op de baan voor anderen daardoor zou worden weggenomen. Immers, hoe kleiner de ruimte tussen de baan en de afzetting, hoe beperkter het zicht is voor de toeschouwer.

Ook andere banen op de beurs hadden een ketting of andere afzetting om ruimte te houden voor het bedienend "personeel" dat aan de voorkant werkte, bijvoorbeeld bij Fantasia Zoo (zie uw foto). Hier spreekt u niet over een "dieptepunt" vanwege de aanwezige afzetting, maar omschrijft u de baan als een hele leuke modelbaan.

Hebt u trouwens aan een van de mensen van de baan van Wim gevraagd of u van dichtbij foto's mocht maken? Ik vermoed van niet, want uit ervaring kan ik u zeggen dat een dergelijke vraag altijd positief werd beantwoord. Ik zou dan ook willen zeggen, alvorens een kwalificatie ("absoluut dieptepunt") te geven zoals u hebt gedaan van een mooie baan (ook uw woorden), denk daar nog eens over na.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15369
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Inter Modell Bau, Dortmund, 17-20 november 2021
« Reactie #46 Gepost op: 22 november 2021, 00:17:33 »
Wies, niet zo pinnig reageren ;) foto's heb ik genoeg, die had ik in Maarn al gemaakt. Ik zei ook "mooie baan" maar in je emotie heb je dat wss niet gezien. Vind t gewoon jammer dat je zo ver van een modelbaan moet gaan staan, zelf doe ik dat namelijk niet. Ik wil altijd graag dat mensen dichtbij kunnen komen bij mijn baantjes. Waarom? Omdat ik uit het verleden slechte ervaringen heb met afzettingen en ze ook nooit vriendelijk vind. Plus wil ik graag dat ze al dat werk wat ik eraan gedaan heb ook goed kunnen bekijken. In Dortmund weet ik dat het druk kan zijn en daar zijn ze vaak nodig om zelf wat ruimte voor de baan te hebben. Maar dat kan echt wel op korte afstand.
Bij Fantasia Zoo stonden de hekken veeeeel dichter op de baan en kon ik gerust en ontspannen kijken zonder te moeten vragen of dat mocht  ;D En ik ken ze goed, scheelt ook weer.

Je mag ervan vinden wat je wilt, ieder zijn mening  :) Ik vond in ieder geval dat het vreselijk afbreuk deed aan die oh zo mooie spoor 0 baan. Want dat is het.

En je hoeft geen U te zeggen, je of jij is mij veel liever  (y)
« Laatst bewerkt op: 22 november 2021, 00:19:51 door Ronald Halma »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: Inter Modell Bau, Dortmund, 17-20 november 2021
« Reactie #47 Gepost op: 22 november 2021, 08:34:37 »
Ik vond in ieder geval dat het vreselijk afbreuk deed aan die oh zo mooie spoor 0 baan. Want dat is het.
Ja dat krijg je er van als je te ver weg staat, wordt spoor 1 opeens spoor 0.  8)
Sinds de baan in Maarn stond is er nog wel het nodige aan verandert en verbetert overigens.

Maar.. kan me wel iets voorstellen bij de opmerking van Wies. De eigenaar van de baan, Willem, is één van de sympathiekste mensen in het modelspoorwereldje die ik ken en dan valt jouw opmerking een beetje in de categorie; dat-verdient-ie-niet.
Afzettingen voor de baan vind ik overigens óók zeer onvriendelijk. Nog iets erger vind ik die plexiglas ruitjes van 20cm hoog aan de voorkant van de baan, en die zag ik op filmpjes ook regelmatig voorbij komen. Écht goede banen hebben die niet, is mijn stelling.

Alle plaatsers van filmpjes en foto's: bedankt. Kijk met plezier alles door. (y)
« Laatst bewerkt op: 22 november 2021, 09:27:38 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

lucdm

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Inter Modell Bau, Dortmund, 17-20 november 2021
« Reactie #48 Gepost op: 22 november 2021, 08:59:45 »
Voor de muziekkenners onder ons, de bar die refereert aan ZZTop op het baantje Puerto de Los Speculos van Luc de Martelaer:

20211119_114112 by Ronald Halma, on Flickr

Bedankt, Ronald! Het was fijn jullie te zien  :)
Oufti!

VvKan

  • Gast
Re: Inter Modell Bau, Dortmund, 17-20 november 2021
« Reactie #49 Gepost op: 22 november 2021, 11:46:08 »
Het is prima dat je wat afstand wilt houden maar dit vond ik persoonlijk behoorlijk overdreven.... als je zo bang bent voor een eventuele besmetting kun je misschien beter niet exposeren en thuis blijven ::) :
Ik ken de regels in Duitsland niet, maar in Nederland wordt op zijn zachtst gezegd zeer aangeraden 1,5 meter afstand te houden.  Met 50 cm. beweegruimte voor de exposanten kom je dan op 2 meter uit, dus zo overdreven is dat niet.

Je zou de zaak dus ook om kunnen draaien:  als je zo bang bent voor een besmetting kun je misschien beter exposeren zonder publiek, wat dan thuis kan blijven  ;D

(PS  doen ze bij voetballen ook en ook bij andere evenementen/exposities die door een digitale uitvoering vervangen worden)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Inter Modell Bau, Dortmund, 17-20 november 2021
« Reactie #50 Gepost op: 22 november 2021, 12:41:10 »
Hmm, dat is niet de keuze van het publiek dat thuis blijven bij het voetbal. En met de invoering van de 3G check app hebben ze in Nederland de 1,5 meter regel losgelaten.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
    • Dwangrail.nl
Re: Inter Modell Bau, Dortmund, 17-20 november 2021
« Reactie #51 Gepost op: 22 november 2021, 13:07:49 »
Doordat je bij intermodelbouw een coronacheck had bij de ingang, was daar ook de 1,5 regel niet van toepassing.

Wij zijn deze baan ook gewoon voorbijgelopen, door de afstand was er niet veel te zien.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15369
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Inter Modell Bau, Dortmund, 17-20 november 2021
« Reactie #52 Gepost op: 22 november 2021, 15:08:59 »
Maar.. kan me wel iets voorstellen bij de opmerking van Wies. De eigenaar van de baan, Willem, is één van de sympathiekste mensen in het modelspoorwereldje die ik ken en dan valt jouw opmerking een beetje in de categorie; dat-verdient-ie-niet.

Marc, nergens heb ik de eigenaar aangevallen.... vond de opstelling gewoon niet echt handig, thats all  :) Is ook het laatste wat ik er van zeg ;)

Bedankt, Ronald! Het was fijn jullie te zien  :)

Graag gedaan (y)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Inter Modell Bau, Dortmund, 17-20 november 2021
« Reactie #53 Gepost op: 22 november 2021, 15:41:37 »
Het commentaar van Ronald op de afzetting gericht, niet op de persoon. Ik zou een baan met zo’n afzetting ook overslaan. Je kunt zo niet opgaan in de baan. Zeer onwelkom, zwaar af te raden. Banen met plexiglas ga ik ook snel voorbij, ik vind dat altijd lastig scherp stellen met mijn ogen. Mocht ik schade ondervinden als ik m’n eigen diorama’s ten toon stel, dan repareer ik dat wel. Beter dat dan dat het publiek er niet met de neus op kan staan. .
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4112
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Inter Modell Bau, Dortmund, 17-20 november 2021
« Reactie #54 Gepost op: 22 november 2021, 16:09:00 »
Eigenlijk verdient een discussie over de afstand tot de geëxposeerde baan een eigen draadje...
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15369
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Inter Modell Bau, Dortmund, 17-20 november 2021
« Reactie #55 Gepost op: 22 november 2021, 16:23:54 »
Het commentaar van Ronald op de afzetting gericht, niet op de persoon.

Precies, jij snapt het wel  ;)

VvKan

  • Gast
Re: Inter Modell Bau, Dortmund, 17-20 november 2021
« Reactie #56 Gepost op: 23 november 2021, 19:05:07 »
Vanaf morgen pas geldig: ....  dus 2 meter was zo gek nog niet, alleen iets te vroeg.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Inter Modell Bau, Dortmund, 17-20 november 2021
« Reactie #57 Gepost op: 24 november 2021, 13:27:20 »
Wat, je 2G ?

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Inter Modell Bau, Dortmund, 17-20 november 2021
« Reactie #58 Gepost op: 24 november 2021, 13:35:19 »
Nee 2M ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15369
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Inter Modell Bau, Dortmund, 17-20 november 2021
« Reactie #59 Gepost op: 24 november 2021, 14:04:50 »
Wat, je 2G ?

Sinds de vaccinatie (prima) 5G  ;D