Doel:€250.00
Donaties:€329.50

Per saldo:€79.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS1100, materieelbespreking door Esperopt
Vandaag om 01:09:42
Bahnstrecke 5867 door charp
Vandaag om 00:43:49
LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant. door Albert.H0
Vandaag om 00:36:28
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door Dennis1984
Vandaag om 00:33:44
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door H0ppakee
Vandaag om 00:12:16
Rondom Charlois door Alewijn
26 januari 2022, 23:44:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door consolidation
26 januari 2022, 23:38:30
Dinamo systeem, ervaringen gevraagd. door Martin Hornis
26 januari 2022, 23:37:57
NS 6000 ( in schaal 0) door FritsT
26 januari 2022, 23:13:52
Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht. door laurent
26 januari 2022, 23:06:33
Rheinburg, TP V/VI door Maikel van Velzen
26 januari 2022, 22:57:14
Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf door Rondje_HO
26 januari 2022, 22:55:46
Bf Kibronn door Benelux795
26 januari 2022, 22:54:07
Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058 door DJV
26 januari 2022, 22:48:23
Raadplaatje door Benelux795
26 januari 2022, 22:47:55
Roco 2022, nieuws van de fabrikant. door Dennis94
26 januari 2022, 22:41:14
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
26 januari 2022, 22:31:54
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door FreekH
26 januari 2022, 22:25:44
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door DJV
26 januari 2022, 22:23:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 januari 2022, 22:22:52
DJH 5500 door Met een sik
26 januari 2022, 22:01:55
Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte) door Roy Hendriks
26 januari 2022, 21:45:02
19 Toen door Benelux795
26 januari 2022, 21:30:09
Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011) door RikM
26 januari 2022, 21:24:08
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Kaptein Koek
26 januari 2022, 21:22:17
Van gemeenschappelijke plus naar gemeenschappelijke min door Klaas Zondervan
26 januari 2022, 21:22:07
Frans loodsje et cetera door Noordernet
26 januari 2022, 20:40:20
Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen door Hans Reints
26 januari 2022, 20:38:47
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
26 januari 2022, 20:33:57
MB-module: Hielan Ware door sdz1976
26 januari 2022, 20:30:32
  

Auteur Topic: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III  (gelezen 5182 keer)

Duikeend

  • Offline Offline
  • Berichten: 1180
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #45 Gepost op: 27 november 2021, 16:20:06 »
Hi,

Maar eens een trappenboortje bij de hornbach gehaald 4,6,8,10 mm met een bithoudertje.


staat toch echt 4 mm  ;D maar ik was inderdaad niet duidelijk  :D ik bedoelde van 6mm tot 10 mm. en juist die kleinere maten zijn erg interessant.
« Laatst bewerkt op: 27 november 2021, 16:21:39 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #46 Gepost op: 27 november 2021, 19:59:27 »
Hi,

Hornbach website zegt 6-8-10, schuifmaat zegt 4-6-8-10 :)



en ook de wolfcraft website en verpakking ook.
https://www.wolfcraft.com/products/wolfcraft/en/EUR/Products/Machine-Accessories/Drills/Screw-Starters-%26-Core-Drills/Step-Drill-Bits/HSS-Step-Drill-Bit/p/P_2555
Tja de artitec 1300 erg mooi, ik gebruik wat goede foto's van het web daarvan om te kijken wat ik aan detaillering kan doen.

Dank voor de aanmoediging duikeend (y)

MVG,

Adriaan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5022
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #47 Gepost op: 27 november 2021, 21:25:12 »
Wel over het breedste deel meten Adriaan, dus recht onder de schuine vlakken, nu meet je de ziel van de boor via de spaangroef.

Een andere mooie oplossing voor mooie ronde gaten zijn ruimers.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #48 Gepost op: 27 november 2021, 21:37:48 »
Hi,

Heb ik wel gedaan alleen zo kon ik een beetje een foto maken. Werd anders zo moeilijk vast houden met de camera erbij;D

Heb je een linkje of voorbeeld van zo'n ruimer, Eric??

MVG,

Adriaan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5022
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #49 Gepost op: 27 november 2021, 22:38:21 »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #50 Gepost op: 27 november 2021, 23:22:42 »
Hi,

Dank Eric gebruik jij de conische ruimers iets zoals dit?
https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Ruimer-met-handgreep-3-16-mm

laatste werkje van vandaag:



malletje voor de railing voorop met proef railing erin.

MVG,

Adriaan



Duikeend

  • Offline Offline
  • Berichten: 1180
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #51 Gepost op: 27 november 2021, 23:32:32 »
ook ik vind die ruimers wel interessant en kwam via google op deze uit: linkje
lijkt mij ook wel wat. iemand daar ervaring mee?

en wat betreft die railling: ik zeg, goed bezig!  ;) wel zie ik nogal wat overvloedig soldeer zitten. wellicht beetje lastig te verwijderen met een soldeerbout.
maar mocht je het willen; ik gebruik meestal dotje (zeik)natte watten om lokaal te koelen zodat andere solderingen niet los gaan.
« Laatst bewerkt op: 27 november 2021, 23:35:21 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5022
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #52 Gepost op: 28 november 2021, 10:08:01 »
Persoonlijk alleen beroepsmatige werkervaring met grote ruimers (5mm en meer).
Hobbymatig gebruik ik deze.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2036
  • Bruggen-IG:
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #53 Gepost op: 28 november 2021, 14:08:24 »
Ambitieus die handrail, zeker om het zo te doen. Wordt een hele klus om 1) de soldeerresten strak eraf te krijgen, en 2) vervolgens ook alle gaatjes in de loc op de juiste plek te boren (en wel 10 stuks per handrail...). Bij de geringste afwijking hierin krijg je spanning in de handrail waardoor hij krom zal gaan staan. Ik zou het simpeler doen: buig de handrail uit strakke 0,3 mm messing draad. Soldeer er niets aan. Buig uit dezelfde draad (of nog dunner als je die zou hebben) miniscule oogjes, bv 4 stuks die strak om de handrail passen en die je alvast over de handrail schuift. Boor 4 gaatjes in de kap, bv onder de beide voorruiten en onder de beide zijruiten. Foto van origineel erbij om de beste plekken te bepalen. De kunst is nu alleen nog maar te zorgen dat alle 4 gaatjes op zelfde hoogte zitten. Dit kan met bv. een stukje styreen van 1,5 of 1,0 mm als afstandsmal (maat te bepalen op basis van foto origineel); zet met een prikpen of passerpunt een klein putje op de preciese plek. Daarna boren met max. 0,5 mm handboortje. Nu kun je de 4 oogjes die aan de handrail zitten met hun pootje in de gaatjes schuiven. Hun preciese plek aan de handrail stelt zichzelf dan vrij in, zonder spanningen. Mocht er toch kleine variatie in de hoogte zitten, kan kun je het betreffende oogje voorzichtig iets naar beneden of naar boven buigen. Als de handrail naar wens zit, fixeren met een miniem druppeltje secondenlijm, of evt. witte papierlijm (voordeel: rail blijft demonteerbaar zonder schade aan de loc).

Hieronder het resultaat aan een gepimpte Lima BR 110 kap (bij mijn 1300'n heb ik de aangegoten Lima handrail geaccepteerd, ik vond er weinig mis mee -- op de echte loc is het ook geen opvallend onderdeel). Bij de 110 zijn twee oogjes al voldoende omdat de rail op de neus in een V-vorm staat die draaien in de oogjes verhindert.





« Laatst bewerkt op: 28 november 2021, 14:23:21 door janw »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #54 Gepost op: 28 november 2021, 19:52:03 »
Jan,

Dank voor het handrail bouwverslag zal eens nadenken wat het gaat worden voorlopig nog niet de gaten geboord.

Wel de zaag in het model gezet voor het verlagen van de buffer:






MVG,

Adriaan

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2036
  • Bruggen-IG:
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #55 Gepost op: 28 november 2021, 23:14:25 »
Dit ziet er veelbelovend uit!

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #56 Gepost op: 13 januari 2022, 21:00:21 »
Hi,

Zo we kunnen hopelijk weer eens aan de slag met de NS1300 onderdelen zijn binnen (y)


zon beetje alles voor het dak wat we nodig hebben, isolatoren en hefcylinders. (erg veel 1600 isolatoren die ik helaas niet nodig heb maar wist niet anders hoe ik er aan moest komen  :P )
En een goed begin voor de bufferbalken met wat mooie buffers (y)

MVG,

Adriaan