Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-11-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2023, nieuws van de fabrikant. door barry1972
Vandaag om 20:06:22
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 20:03:12
Modeltorque motor tandwiel door Fritsprt
Vandaag om 19:57:22
PB models: koplopers (voorbespreking) door edwin1974
Vandaag om 19:43:15
Modelbouw 1:1, de Blauwe Tram herleeft! door Besselspoor
Vandaag om 19:38:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:28:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:14:07
NS DE-5 en ELD5 op basis van Lima Mat'46. door Stedahult
Vandaag om 19:13:00
servo montage onder wissel door Marijn
Vandaag om 19:08:18
Doorzichtige beschermkap voor spoor-0 diorama door piksov
Vandaag om 18:54:31
Ik loop vast door C-rails
Vandaag om 18:35:11
19 Toen door Eric B
Vandaag om 18:29:20
Kranenberg, een exercitie in code 70 door DH1-3104
Vandaag om 18:06:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:59:03
Puntstuk polarisatie, zin of onzin? door 741230
Vandaag om 17:49:16
Artitec zandwagens door VAM65
Vandaag om 17:35:18
Athearn Genesis H0-G22527 door Lolke Bijlsma
Vandaag om 16:26:55
Sankt Georgen. door puntenglijder
Vandaag om 16:17:33
DR4024 overweg aansturing door Bert_Apd
Vandaag om 16:01:42
Pakken licht en middelzwaar plaatstaal door jandcargo
Vandaag om 15:53:18
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door NS264
Vandaag om 15:53:10
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS1220
Vandaag om 15:49:19
8-pins decoder voor Athearn Genesis H0-G22527 door bellejt
Vandaag om 15:41:50
Containerdraagwagens door Dutch_Modeltrains
Vandaag om 15:27:35
Licenties nodig voor modeltreinen? door wke
Vandaag om 14:46:51
Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken? door HuubvG
Vandaag om 13:51:52
Fotowedstrijd: Winter (1:1 en model door elkaar) door bollen neus
Vandaag om 12:46:32
Raspberry Railways door Rasp
Vandaag om 12:40:41
MB-module: Hielan Ware door ATB
Vandaag om 12:22:41
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 11:03:58
  

Auteur Topic: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)  (gelezen 3381 keer)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 5764
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Vandaag gezien in de nieuwsbrief van Spoorwegboekhandel.

Verwacht medio november 2021
Voor de draad ermee
Bovenleiding in Nederland 1924-1966

Jan Tromp
9789492040497
Gebonden (hardcover)
100 pagina's
Uitg. Lycka Till Förlag

Een uitwerking in boekvorm van de lezingen die de auteur vanuit de NVBS over het onderwerp heeft gegeven.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2021, 10:52:48 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3426
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2021, 11:00:15 »
Behandelt het boek ook technische zake , of staan er alleen maar veel foto's in ?
Ik ben wel NVBS-er ,maar van die lezingen weet ik niet.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 5764
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2021, 11:20:20 »
Mij (nog) niet bekend ...

Bij Lycka Till Förlag is nog geen digitaal inkijkexemplaar beschikbaar.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2784
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2021, 11:30:11 »
Dank voor de tip. Op dit onderwerp in boekvorm zit ik al tijden te wachten.
Groeten,
Richard

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2021, 10:00:06 »
Ik zag op de Facebookpagina van de uitgever dat er nu een digitaal inkijkexemplaar beschikbaar is en dat het boek al besteld kan worden.

Bor

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 5764
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2021, 10:19:04 »
Het lijkt me dat de eerder gestelde vragen hiermee beantwoord zijn :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3653
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2021, 10:21:28 »
Waarom het verhaal stopt in 1966 (elektrificatie Arnhem-Emmerich) vind ik wel vreemd.  Juist daarna zijn er ook weer nieuwe constructies toegepast. Denk aan de goedkope lichte constructies op de Enkhuizerlijn met zijtak, maar ook de HSL en Betuweroute met hun afwijkende spanning en constructies. Maar misschien komt er ooit een deel 2?!
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1961 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 5764
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #7 Gepost op: 23 oktober 2021, 10:26:24 »
Mogelijk de persoonlijke interesse van de causeur/auteur  :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2784
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #8 Gepost op: 23 oktober 2021, 11:20:54 »
Zou ook kunnen dat 1966 als breekpunt gezien wordt, na de electrificatie naar de Duitse grens bij Babberich in 1966 waren de grootste elektrificatieplannen wel afgerond. Elektrificaties daarna waren meer aanvullingen en door nieuw ontwikkelde bovenleidingsconstructies is dat wel een brok informatie die niet meer in één boek te vatten zijn wil je niet uitgaan van een beknopt bestek. Persoonlijke interesse van de auteur zou idd mee kunnen spelen, bij mij doet dat het ook omdat latere projecten met nieuw soort masten mij minder interesseren dan de begintijd tot en met de naoorlogse elektrificatie projecten.
Groeten,
Richard

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 8151
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2021, 12:00:05 »
De auteur geeft in het voorwoord zelf aan waarom tot 1966. Dat voorwoord is te lezen via de facebookpagina.
Jeroen

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #10 Gepost op: 23 oktober 2021, 12:01:07 »
persoonlijk vind ik het ook wel jammer. omdat ik toch net wat jonger ben  ;D zie ik graag wat meer jaren 80/90. natuurlijk is een boek als dit daar een prima naslagwerk voor, immers de meeste waslijn is al ouder, maar ik mis nu wanneer bijvoorbeeld de karakteristieke portalen op de lijn naar Zandvoort verdwenen zijn. nu kom ik daar wel achter maar alles in 1 boek was leuk geweest. dus ik weet nog niet of ik deze meepak.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2021, 17:39:53 door Duikeend. Reden: typo aangepast »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3426
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2021, 14:56:56 »
Ik bezit het boek "Gelijkstroomtractie op Hoofdspoorwegen.", van Ir J.P.Koster.
Dat bestrijkt zover ik dat kan nagaan uit de inzage versie van dit bedoelde boek  ongeveer de zelfde onderwerpen , maar dan van ca 1915 tot ca 1950.
 Alleen 1950-1966 zou nieuw zijn voor mij..
Dat is jammer, zoals  mijn voorgangers  al schreven, er is  veel tijd verstreken tussen 1966 en  laten we zeggen 2010,  met nieuwe ontwikkelingen op HSL en Betuwe route. Dat had  ook beschreven kunnen worden.

 Ik koop dit boek dus niet :(
 
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2784
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #12 Gepost op: 25 oktober 2021, 09:59:46 »
Hier is het boek besteld, de eerste week in november ligt het in de brievenbus  (y)
Groeten,
Richard

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2022, 19:10:22 »
Waarom het verhaal stopt in 1966 (elektrificatie Arnhem-Emmerich) vind ik wel vreemd.  Juist daarna zijn er ook weer nieuwe constructies toegepast. Denk aan de goedkope lichte constructies op de Enkhuizerlijn met zijtak, maar ook de HSL en Betuweroute met hun afwijkende spanning en constructies. Maar misschien komt er ooit een deel 2?!


Ben jij helderziende? Ik zag vandaag bij boekhandel Douwes het tweede deel liggen en dat gaat over bovenleiding van 1966 tot nu.
Zojuist even gecheckt en het is zelfs bij Bol te koop: https://www.bol.com/nl/nl/p/onder-spanning/9300000126918390/?referrer=socialshare_pdp_www



Ik had bij Douwes al iets anders gekocht, maar zet deze wel op mijn verlanglijstje voor Sint.

Bor

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4619
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #14 Gepost op: 19 november 2022, 10:18:07 »
Ik bezit het boek "Gelijkstroomtractie op Hoofdspoorwegen.", van Ir J.P.Koster.
Dat bestrijkt zover ik dat kan nagaan uit de inzage versie van dit bedoelde boek  ongeveer de zelfde onderwerpen , maar dan van ca 1915 tot ca 1950.
 Alleen 1950-1966 zou nieuw zijn voor mij..
Dat is jammer, zoals  mijn voorgangers  al schreven, er is  veel tijd verstreken tussen 1966 en  laten we zeggen 2010,  met nieuwe ontwikkelingen op HSL en Betuwe route. Dat had  ook beschreven kunnen worden.

 Ik koop dit boek dus niet :(
 
Peter
Dus Onder spanning heb je nu zeker wel gekocht, Peter? ;)
Groet, Frank