Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 20:24:16
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 20:23:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:20:25
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)  (gelezen 5995 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Gepost op: 20 October 2021, 10:51:11 »
Vandaag gezien in de nieuwsbrief van Spoorwegboekhandel.

Verwacht medio november 2021
Voor de draad ermee
Bovenleiding in Nederland 1924-1966

Jan Tromp
9789492040497
Gebonden (hardcover)
100 pagina's
Uitg. Lycka Till Förlag

Een uitwerking in boekvorm van de lezingen die de auteur vanuit de NVBS over het onderwerp heeft gegeven.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2022, 14:44:40 door Reinout van Rees. Reden: "Aangekondigd" uit de titel gehaald »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #1 Gepost op: 20 October 2021, 11:00:15 »
Behandelt het boek ook technische zake , of staan er alleen maar veel foto's in ?
Ik ben wel NVBS-er ,maar van die lezingen weet ik niet.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #2 Gepost op: 20 October 2021, 11:20:20 »
Mij (nog) niet bekend ...

Bij Lycka Till Förlag is nog geen digitaal inkijkexemplaar beschikbaar.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3285
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #3 Gepost op: 20 October 2021, 11:30:11 »
Dank voor de tip. Op dit onderwerp in boekvorm zit ik al tijden te wachten.
Groeten,
Richard

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #4 Gepost op: 23 October 2021, 10:00:06 »
Ik zag op de Facebookpagina van de uitgever dat er nu een digitaal inkijkexemplaar beschikbaar is en dat het boek al besteld kan worden.

Bor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #5 Gepost op: 23 October 2021, 10:19:04 »
Het lijkt me dat de eerder gestelde vragen hiermee beantwoord zijn :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #6 Gepost op: 23 October 2021, 10:21:28 »
Waarom het verhaal stopt in 1966 (elektrificatie Arnhem-Emmerich) vind ik wel vreemd.  Juist daarna zijn er ook weer nieuwe constructies toegepast. Denk aan de goedkope lichte constructies op de Enkhuizerlijn met zijtak, maar ook de HSL en Betuweroute met hun afwijkende spanning en constructies. Maar misschien komt er ooit een deel 2?!
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #7 Gepost op: 23 October 2021, 10:26:24 »
Mogelijk de persoonlijke interesse van de causeur/auteur  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3285
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #8 Gepost op: 23 October 2021, 11:20:54 »
Zou ook kunnen dat 1966 als breekpunt gezien wordt, na de electrificatie naar de Duitse grens bij Babberich in 1966 waren de grootste elektrificatieplannen wel afgerond. Elektrificaties daarna waren meer aanvullingen en door nieuw ontwikkelde bovenleidingsconstructies is dat wel een brok informatie die niet meer in één boek te vatten zijn wil je niet uitgaan van een beknopt bestek. Persoonlijke interesse van de auteur zou idd mee kunnen spelen, bij mij doet dat het ook omdat latere projecten met nieuw soort masten mij minder interesseren dan de begintijd tot en met de naoorlogse elektrificatie projecten.
Groeten,
Richard

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #9 Gepost op: 23 October 2021, 12:00:05 »
De auteur geeft in het voorwoord zelf aan waarom tot 1966. Dat voorwoord is te lezen via de facebookpagina.
Jeroen

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #10 Gepost op: 23 October 2021, 12:01:07 »
persoonlijk vind ik het ook wel jammer. omdat ik toch net wat jonger ben  ;D zie ik graag wat meer jaren 80/90. natuurlijk is een boek als dit daar een prima naslagwerk voor, immers de meeste waslijn is al ouder, maar ik mis nu wanneer bijvoorbeeld de karakteristieke portalen op de lijn naar Zandvoort verdwenen zijn. nu kom ik daar wel achter maar alles in 1 boek was leuk geweest. dus ik weet nog niet of ik deze meepak.
« Laatst bewerkt op: 23 October 2021, 17:39:53 door Duikeend. Reden: typo aangepast »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #11 Gepost op: 23 October 2021, 14:56:56 »
Ik bezit het boek "Gelijkstroomtractie op Hoofdspoorwegen.", van Ir J.P.Koster.
Dat bestrijkt zover ik dat kan nagaan uit de inzage versie van dit bedoelde boek  ongeveer de zelfde onderwerpen , maar dan van ca 1915 tot ca 1950.
 Alleen 1950-1966 zou nieuw zijn voor mij..
Dat is jammer, zoals  mijn voorgangers  al schreven, er is  veel tijd verstreken tussen 1966 en  laten we zeggen 2010,  met nieuwe ontwikkelingen op HSL en Betuwe route. Dat had  ook beschreven kunnen worden.

 Ik koop dit boek dus niet :(
 
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3285
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #12 Gepost op: 25 October 2021, 09:59:46 »
Hier is het boek besteld, de eerste week in november ligt het in de brievenbus  (y)
Groeten,
Richard

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #13 Gepost op: 18 November 2022, 19:10:22 »
Waarom het verhaal stopt in 1966 (elektrificatie Arnhem-Emmerich) vind ik wel vreemd.  Juist daarna zijn er ook weer nieuwe constructies toegepast. Denk aan de goedkope lichte constructies op de Enkhuizerlijn met zijtak, maar ook de HSL en Betuweroute met hun afwijkende spanning en constructies. Maar misschien komt er ooit een deel 2?!


Ben jij helderziende? Ik zag vandaag bij boekhandel Douwes het tweede deel liggen en dat gaat over bovenleiding van 1966 tot nu.
Zojuist even gecheckt en het is zelfs bij Bol te koop: https://www.bol.com/nl/nl/p/onder-spanning/9300000126918390/?referrer=socialshare_pdp_www



Ik had bij Douwes al iets anders gekocht, maar zet deze wel op mijn verlanglijstje voor Sint.

Bor

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966)
« Reactie #14 Gepost op: 19 November 2022, 10:18:07 »
Ik bezit het boek "Gelijkstroomtractie op Hoofdspoorwegen.", van Ir J.P.Koster.
Dat bestrijkt zover ik dat kan nagaan uit de inzage versie van dit bedoelde boek  ongeveer de zelfde onderwerpen , maar dan van ca 1915 tot ca 1950.
 Alleen 1950-1966 zou nieuw zijn voor mij..
Dat is jammer, zoals  mijn voorgangers  al schreven, er is  veel tijd verstreken tussen 1966 en  laten we zeggen 2010,  met nieuwe ontwikkelingen op HSL en Betuwe route. Dat had  ook beschreven kunnen worden.

 Ik koop dit boek dus niet :(
 
Peter
Dus Onder spanning heb je nu zeker wel gekocht, Peter? ;)
Groet, Frank