Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc door janw
Vandaag om 02:30:54
Hoe Lima 4 assige rijtuigen van slepers te voorzien. door ArjanB
Vandaag om 02:20:18
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door janw
Vandaag om 01:08:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:10:54
Aansturing via Arduino werkt niet goed door FreekH
Vandaag om 00:00:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
18 mei 2022, 23:50:16
25 jaar geleden door Willem1951
18 mei 2022, 22:56:34
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
18 mei 2022, 22:48:18
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Marc tramt
18 mei 2022, 22:33:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rolf S
18 mei 2022, 22:17:11
Raadplaatje door HIJ
18 mei 2022, 21:56:48
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 mei 2022, 21:50:33
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
18 mei 2022, 21:38:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
18 mei 2022, 21:21:40
Loc op hol door Blausee-Mitholz
18 mei 2022, 21:18:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
18 mei 2022, 21:17:53
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ex-DR V100
18 mei 2022, 21:17:20
Actiekaartjes trein door NL-modelspoor
18 mei 2022, 21:13:22
DJH 5500 door Huup
18 mei 2022, 20:25:47
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Huup
18 mei 2022, 20:23:52
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door DavidNS400 Grote sik
18 mei 2022, 20:17:57
Russische pantsertrein in Oekraïne video door Hendrik Jan
18 mei 2022, 20:14:40
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Eric B
18 mei 2022, 19:28:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 mei 2022, 16:22:59
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Wim Vink
18 mei 2022, 16:10:12
ergonomische handgrip maken (klei?) door bask185
18 mei 2022, 14:45:46
Zwederbaan door nighttrain1
18 mei 2022, 13:28:16
Maasburg: een Nederlandse modelbaan in 1:87 door Matthijs van Heijningen
18 mei 2022, 12:07:06
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
18 mei 2022, 11:35:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 mei 2022, 11:25:40
  

Auteur Topic: Horten en stoten BR218 Roco locomotief  (gelezen 2764 keer)

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #15 Gepost op: 30 augustus 2021, 14:39:36 »
Ik heb niet het lef gehad om de "bekleding" los te peuteren.....

Maar ik heb wel de 4 stroomopnemers (met vergrootglas etc en veel licht erbij) gezien en die maken kontakt met de wielen (per draaistel zijn 2 van de 4 wielen aangesloten met de stroomopnemers)  Alle linker wielen hebben contact met elkaar zoals ook alle rechter wielen  :-)

Verder heb ik ze binnen zijdes van de wielen schoon gemaakt. (trein 1 - 2 cm laten rijden en weer schoonmaken omdat ik maar bij de helft kan schoonmaken) Deze procedure 3x gedaan. Idd er zat nog vuil op.

Ik denk dat het nu verholpen is dus allen hartelijk dank voor de input  :-)

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #16 Gepost op: 12 oktober 2021, 13:37:50 »
:-(   Het fenomeen is weer terug helaas.... Bij andere locs niet dus ik heb weer last van vuiligheid. Ik ga wel weer even poetsen maar is er ergens een liefhebber / kenner  (of een bedrijf) die even een "service beurt"  kan geven aan de BR218 en mij kan laten zien hoe ik de wielbasis echt kan losmaken ?

Nu blijft het een beetje pielen en prutsen rondom de wielen

Dat zou fantastisch zijn :-)


Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1850
    • Biesje.nl
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #17 Gepost op: 12 oktober 2021, 15:08:06 »
Als je in de buurt van Almere zit/kan komen dan kan ik wel even kijken, is in een paar minuten gedaan.

Mvg,

Robert

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #18 Gepost op: 19 oktober 2021, 08:11:42 »
Hi Robert,

Hartelijk bedankt voor je aanbod om langs te mogen komen en het leren verwijderen van de draaistellen.  Ik ben blij dit gezien te hebben want anders had ik het onbewust toch stuk gemaakt.   En inderdaad het reinigen van de wielen door jouw heeft een zeer goed resultaat opgeleverd..

De DB218 rijd weer fantastisch..     :-)

Nogmaals hartelijk dank voor de hulp en Bosche Bollen staan op de bezorglijst... 

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3095
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #19 Gepost op: 19 oktober 2021, 09:59:58 »
Was het de gleuf rechts?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #20 Gepost op: 23 oktober 2021, 15:55:57 »
Hi Martijn,

Yep...  Ik ben bij Robert (biesje) geweest en die heeft laten zien hoe het mechanisme werkt. Schroevendraaier in de rechter gleuf, naar links (zachtjes) bewegen en het hele draaistel komt los. Fantastische hulp gehad.

Ik dacht dat alleen de middelste plastic van het draaistel loskwam en had bij het proberen losmaken het draaistel ook vastgehouden, dus geen beweging in te krijgen.

Truc was dus het gehele draaistel komt los..  :-)  En inderdaad er zat nog meer vuiligheid tussen de wielen en stroomopnemers.. 

Problem fixed, weer erbij geleerd hoe het moet en Bosche Bollen brengen dus......

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1808
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #21 Gepost op: 23 oktober 2021, 17:34:34 »
Het stoppen van de loc op hoge snelheid heeft vaste plaats op het spoor dat het gebeurt.

... De baan ligt op die plaats niet helemaal gelijk en is 5 cm voor een wissel. Baan heeft daar 1 - 2 mm hoogte verschil / speling  moet ik eerlijk zeggen

Als ik naar het poetsen dat horten en stoten even kwijt ben  laat ik de BR218 stapvoets linksom laat rijden 2 - 3 cm per seconde). Dan is er een vaste plaats op het spoor dat de loc stopt.  De baan ligt op die plaats niet helemaal gelijk en is 5 cm voor een wissel. Baan heeft daar 1 - 2 mm hoogte verschil / speling  moet ik eerlijk zeggen maar tja de andere loks hebben er geen last van maar de br218 wel dus. 

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat poetsen de oplossing is voor herhaaldelijk stoppen op een vast punt op de baan... ??? Draaistel ziet er mijns inziens op de foto's ook schoon uit.. Die 1 - 2 mm over 5cm is best veel. Is dat 5cm voor de wisseltongen, of voor het hartstuk? Maar kan zo snel niet verzinnen wat het euvel kan zijn. Wilde therorie; combinatie van een losse cardankogel en lok blijft op dat punt hangen op wissel, met koppeling? En de andere richting op wordt de cardan wel meegenomen. Dat zou alleen ook niet zo consequent optreden..  ??? Fascinerend..

Aan de andere kant: als het nu is opgelost, is dit een gevalletje theorie die de praktijk volgt...  ;D
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2021, 18:08:28 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1850
    • Biesje.nl
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #22 Gepost op: 24 oktober 2021, 04:21:00 »
Er zat inderdaad veel vettigheid en troep nog op de stroomafnemers en wielen. In combinatie met wat vuil op dat plekje op de rails is de kans groter dat ie daar blijft staan. Niks gemerkt van losse cardankogels bij testrijden. Loc reed best wel erg prima verder.

Mvg,

Robert

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1808
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #23 Gepost op: 24 oktober 2021, 08:56:39 »
Maar als de lok vuil is, verklaart dat mijns inziens niet het zeeer consequente gedrag op de baan.. En zeker als de lok overal verder prima rijdt en andere loks op dat punt ook geen problemen hebben.  Waar was nou de 5cm voor de wissel; voor puntstuk, of voor tongen? Op een las?  Bovendien is het horten en stoten "op hoge snelheid en de loc stopt dan ook"; slecht contact is juist bij hoge snelheid minder kritisch... Wellicht is het contact naar 1 draaistel slecht? En dat hij een kort stukje rails, wat onbedoeld zonder stroom staat, niet kan overbruggen? Maar dan is dat contact alleen slecht bij hoge snelheid  ??? Zoals gezegd: fascinerend.

En zoals ook gezegd: als het nu is opgelost, is dit een gevalletje theorie die de praktijk volgt...  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2021, 09:05:42 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn