Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 09:56:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:50:21
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Bahn-AG
Vandaag om 09:48:50
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:42:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 09:32:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:12:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 09:10:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:43:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 08:36:16
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 07:48:51
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
  

Auteur Topic: Bischofsheim jaren 50 in H0  (gelezen 3853 keer)

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Bischofsheim jaren 50 in H0
« Gepost op: 12 November 2024, 22:59:34 »
Allen,

Hier komt mijn project in H0 naar 10 jaar in spoor 1 te hebben gebouwd.
Ik ga weer terug naar H0. Mijn vader had een redelijke baan in H0 met Marklin metalen rails op 2 deuren in L-vorm. Na een korte uitstap in Z, heb ik een grote baan gehad in H0 (22 bij 3,5 meter) in modules van M-Track. Nadat deze baan verloren is gegaan in een brand ben ik overgestapt op spoor 1. Nu dus weer terug naar H0.

Het project wordt gebouwd rond het station van Bischofsheim tussen Mainz en Frankfurt uit de 50-er jaren. Hier komt ook de sneltrein F32 van Amsterdam naar Frankfurt langs. Verder enkele ander sneltreinen en diverse locale treinen. Ook komt er een grote fabriek van Opel in Rüsselsheim.

De bedoeling is in totaal 5 spiralen met 3 schaduwstations, een groot station, een grote fabriek, een lokwerkplaats en wat landelijk gebied over een oppervlakte van ongeveer 14 bij 7 meter. De besturing zal worden geregeld door iTrain 5 via minimaal 3 centrales (1 voor treinen, 1 voor bezetmelders en 1 voor de seinen/wissels).

zie het totale plaatje:
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Bischofsheim-Totaal-6733cf5d0715d.pdf

en de schaduwstations:
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Bischofsheim-Schaduw-6733cf5cf2315.pdf

Groet,
Bert Mengerink
« Laatst bewerkt op: 13 November 2024, 19:37:24 door Bert Mengerink. Reden: Foute benaming »
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5443
Re: Bischofsheim jaren 50 in H0
« Reactie #1 Gepost op: 13 November 2024, 07:53:48 »
Dat zijn weer flinke plannen Bert!

Zie ik het goed dat een en ander weer in modules wordt opgebouwd?

Met al die spiralen zou ik denken dat een soort dubbeldekker layout met modules boven en modules onder ook mogelijk zou moeten zijn.

En wordt het dan ook weer 3-rail zoals eerder met M-Track?

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Bischofsheim jaren 50 in H0
« Reactie #2 Gepost op: 13 November 2024, 19:39:00 »
Hallo Jelmer,

Het gaat nu heel anders. Het worden geen modules, maar een kompleet vaste baan. Ook wordt het geen 3-rail, maar 2-rail met PeCo Streamline wissels en PeCo SeTrack rails, of Piko A-Gleis.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
Re: Bischofsheim jaren 50 in H0
« Reactie #3 Gepost op: 13 November 2024, 21:54:02 »
Een enorme baan van 14x7m! De plannen zien er ambitieus uit, ben erg benieuwd. Succes met de bouw!
Groet!
Michiel.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 18260
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bischofsheim jaren 50 in H0
« Reactie #4 Gepost op: 14 November 2024, 11:07:01 »

Het gaat nu heel anders. Het worden geen modules, maar een kompleet vaste baan. Ook wordt het geen 3-rail, maar 2-rail met PeCo Streamline wissels en PeCo SeTrack rails, of Piko A-Gleis.

Ambitieus! Vooral aan railmateriaal..... ik ben benieuwd  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Bischofsheim jaren 50 in H0
« Reactie #5 Gepost op: 15 November 2024, 23:37:45 »
Allen dank voor de bemoedigende woorden.

vandaag de eerste aanwinst: v200 van ESU. Zal nog wel even duren, voordat deze op een baan kan rijden.
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6374
Re: Bischofsheim jaren 50 in H0
« Reactie #6 Gepost op: 15 November 2024, 23:43:44 »
Mooi en ambitieus plan. (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1825
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Bischofsheim jaren 50 in H0
« Reactie #7 Gepost op: 17 November 2024, 10:17:32 »
Hallo Bert,

Met de V200-0  van ESU heb jij een mooie koop gedaan die wil ik ook nog aanschaffen staat hoog op mijn lijstje.  Trouws de nieuwe V100-0 van ESU zijn ook schitterende loc. 

Mooie plan heb jij hoop dat jij zo dra je bezig bent met landschap bouw wat foto´s daar van plaats hier in forum.  Ik ga je draadje in de gaten houden.
Brawa personenwagens oa Mitteleinstiegwagens zijn erg mooie wagens in 1e kwartaal van 2025 komt de gruppe 53 leverbaar van Brawa mooi voor achter de V200-0

Groetjes van Bernhard

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3285
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Bischofsheim jaren 50 in H0
« Reactie #8 Gepost op: 17 November 2024, 18:26:27 »
14x7 meter dat is meer dan het totale vloer oppervlakte van mijn hele woning  ;D ;D
Dit belooft wat. Is er al begonnen te de bouw..??
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Bischofsheim jaren 50 in H0
« Reactie #9 Gepost op: 19 November 2024, 20:26:34 »
Allen,

Dank voor de berichten. De bouw is nog niet begonnen, want eerst moet de huidige baan nog afgebouwd worden en deels verhuisd worden.
De baan, die er nu staat is spoor 1 met een grote ovaal met meerdere sporen parallel. Hiervan gaan twee delen naar boven voor een computerbaan en een rijbaan voor lange Loks.
Wel heb ik net materieel gekocht om de ondergrond voor een testbaantje in H0 DC te bouwen.
Wat 4mm kurk voor de demping. Nu even onder de laser, zodat een mooi bed ontstaat.

Ik was altijd in H0 AC aan de gang, maar wil nu dus H0-DC gaan.
Kijken hoe ik het beste wissels kan sturen/aandrijven en ook hoe de terugmelding voor de computer zal gaan.
Of ik aan landschap toekom, weet ik nog niet, want bij mij is het belangrijkste sturing via de computer met iTrain.

Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Bischofsheim jaren 50 in H0
« Reactie #10 Gepost op: 26 November 2024, 22:40:54 »
Het originele Gleisplann van Bischofsheim is binnen, veel rangeerterrein met twee rangeerheuvels en 2 lokloodsen met draaischijven.
Zal dus een iets eenvoudiger versie worden om na te bouwen. Denk nu wel aan een stuk rangeerterrein en 1 lokloods.
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.