Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Kees-Jan
Vandaag om 10:27:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 09:41:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 09:35:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:28:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 08:26:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
  

Auteur Topic: Op zoek naar nadelen/informatie over flexibel rails  (gelezen 2485 keer)

Seinhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
Op zoek naar nadelen/informatie over flexibel rails
« Gepost op: 24 August 2021, 19:44:35 »
Goeieavond,

Ik kan op internet heel weinig informatie tegen. Hopelijk weten jullie dit.

Ik heb van Roco een startset gekocht in maat N. Helaas zijn de bochten te scherp waardoor mijn trein ontspoord. Nu kwam ik flexibel rails tegen. Ik ga vanuit dat het buigzame rails is. Ik wil namelijk in december op de eettafel een treinbaan bouwen door mijn kerstdorp.

Mijn belangrijkste vragen zijn,

Kan ik met flexibele rails op de eettafel een keerlus maken?
Hoeveel flexibel rails heb ik nodig voor een rondje (hoe buigzaam is het)?
Blijft flexibel rails in zijn vorm?

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Op zoek naar nadelen/informatie over flexibel rails
« Reactie #1 Gepost op: 24 August 2021, 20:11:08 »
Kan je een keerlus maken: theoretisch kan dat
Hieveel heb je nodig voor een rondje: Minimum radius is ongeveer een R2
Blijft het in vorm... de basis vorm is rechtdoor, daar zal het naar terug willen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Op zoek naar nadelen/informatie over flexibel rails
« Reactie #2 Gepost op: 24 August 2021, 20:14:24 »
Hallo Seinhuis,


Mag ik vragen welke startset dat is (het nummer bedoel ik)?  Want als een lok of een wagon uit zo'n startset ontspoord op de meegeleverde rails, dan lijkt mij dat er iets aan de hand is met die rails. Raillassen vervormd, ofzo. Is het altijd op dezelfde plek?
Jeroen

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2186
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Op zoek naar nadelen/informatie over flexibel rails
« Reactie #3 Gepost op: 24 August 2021, 20:15:56 »
Hele goede vragen maar ik denk dat een heleboel forum leden toch iets meer willen weten zoals de grootte van de tafel?

Flex rails is geweldig (ook in de andere schalen) maar;
a: Je moet ze fixeren/vastleggen. Zo niet dan kan de rails vervormen.
b: Ja je kan ze in elke bocht leggen die je wilt maar hou er rekening mee dat je rails moet afkorten. Gewoon omdat de binnenbocht nu eenmaal korter is dan de buitenbocht.
c: Het is niet normaal dat treinen ontsporen in een startset. Snelheid? niet goed gelegd? Afijn......
d: De eettafel. HHhhmmm.... als je eenmaal een kerst landschap of spoorlijn erop monteert dan is de tafel verziekt voor de rest van zijn leven. Ik zou minimaal een planwood sheet erop leggen.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Op zoek naar nadelen/informatie over flexibel rails
« Reactie #4 Gepost op: 24 August 2021, 22:13:54 »
Kan ik met flexibele rails op de eettafel een keerlus maken?
Hoeveel flexibel rails heb ik nodig voor een rondje (hoe buigzaam is het)?
Bedoel je met 'keerlus' misschien ook gewoon (nou ja, gewoon) een rondje?
Een rondje kun je leggen zonder wissels (met wissels zou ook kunnen).
Een keerlus begint en eindigt bij/met een wissel.
De twee uiteinde van de wissel verbinden de lus, en aan de andere kant van de wissel komt een enkel spoor, maar waarheen?
Er komt ook een schakeling bij kijken om een probleem met kortsluiting en rijrichting op te lossen.
Dus denk ik dat je een rondrijdende trein wilt.
Klopt?
Ik heb al een trein

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Op zoek naar nadelen/informatie over flexibel rails
« Reactie #5 Gepost op: 25 August 2021, 01:13:34 »
Als je gewoon een rondje of ovaal tijdelijk los op de tafel wil uitleggen, dan is flexibele rail compleet ongeschikt.
Gebruik bogen in vaste vorm, deze blijven netjes liggen, ook los op een tafel.
Verder geen gedoe met inkorten en raillasjes monteren.
Treinen uit een startset behoren gewoon over de bijgeleverde rails te kunnen rijden.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Op zoek naar nadelen/informatie over flexibel rails
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2021, 12:25:53 »
En, Seinhuis?
Jeroen

Seinhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
Re: Op zoek naar nadelen/informatie over flexibel rails
« Reactie #7 Gepost op: 11 September 2021, 07:26:08 »
Mijn excuses dat ik niet reageert hebt. Door onverwachte omstandigheden had ik even andere dingen aan mijn hoofd en heb ik minder belangrijke dingen stil gelegd.

 Ik heb Roco startset 2002 gekocht. Hiermee wil ik een rondje rijden. De trein die in het startset zit doet het uitstekend.

Ik heb van Kato 10_117 251 en 10_181 183, beide van de Japanse spoorwegen. Als ik alleen de motorwagen erop zet doet die ook. Bij 3 wagonnetjes gaan ze ontsporen terwijl ze zo zachtjes mogelijk rijden (valt mij op dat zelfs op het zachtste stand mijn kato treinen heel hard rijden, de roco trein kan ik beter de snelheid bedingen).

Ik denk dat de boogstraal te krap is voor mijn Kato treinen. Deze hebben een Japanse gebruiksaanwijzing. Hoe kan ik achter komen wat de minimale boogstraal is?

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Op zoek naar nadelen/informatie over flexibel rails
« Reactie #8 Gepost op: 11 September 2021, 10:29:34 »
Als je een mobiel met camera functie hebt kan je daar gebruik maken van de vertaling functies voor de handleiding.

Ik denk dat Kato gewon dezelfde Unitrack rails gebruikt voor zowel Japan als de rest van de wereld. Inde catalogus wordt alles onder de R216 gemarkeerd met een afwijkende kleur, dus waarschijnlijk zit daar ergens de limiet (net als de 420 mm van de meeste HO stoomlocs)

Voor de snelheid... meet eens het uitgangs voltage op maximum , dat zou volgens NMRA niet meer dan 12 moeten zijn, en Kato heeft de reputatie om extreeem licht draaiende motoren te gebruiken dus die zullen uit zichzelf al wat harder rijden dan de concurrentie


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 17942
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Op zoek naar nadelen/informatie over flexibel rails
« Reactie #9 Gepost op: 11 September 2021, 11:35:35 »
- Flexrail kan niet los, die moet je fixeren.
- In jou geval als je het spul los op tafel wilt leggen; koop Kato Unitrack. Prima spul en uitermate geschikt voor je Japanse spul  ;)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Op zoek naar nadelen/informatie over flexibel rails
« Reactie #10 Gepost op: 11 September 2021, 15:44:56 »
- Flexrail kan niet los, die moet je fixeren.

Dat, en je zult hoe dan ook aan de slag moeten met inkorten en op maat maken. Ook als je de maximale lengte van een flexrail gebruikt, want in een boog is de binnenste rail korter dan de buitenste. Als je dat gedaan hebt is de rail niet meer te gebruiken voor iets anders dan die ene boog die je gemaakt hebt. Flexibel is het dus alleen vóór gebruik  ;)