Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 21:03:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:55:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 20:48:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:46:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
Vandaag om 20:44:40
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 20:43:22
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 20:43:12
Acme nieuwe ICNG door Joz
Vandaag om 20:33:52
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 20:01:33
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
  

Auteur Topic: Kortkoppelen Olaerts SSN en ZLSM K-rijtuigen  (gelezen 1439 keer)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 946
Kortkoppelen Olaerts SSN en ZLSM K-rijtuigen
« Gepost op: 19 August 2021, 14:14:00 »
Ben in het gelukkige bezit van een aantal ZLSM rijtuigen. Zijn voormalige Belgische K1 rijtuigen. Deze zijn ooit door drietal samenwerkende Belgische modelspoorwinkels in de markt gezet. Van dit drietal is alleen Olearts nog actief. Een aantal zijn in SSN of ZLSM livrei uitgebracht.
Zijn standaard voorzien van kortkoppelingsmechaniek. Helaas koppelen de rijtuigen met roco kortkoppelingen nog steeds erg ruim (5mm).
Heeft hier iemand ervaring mee of  wijze raad. Enige oplossing die ik tot dit moment bedacht heb is om van de voorkant van de houder 2mm af te halen en de koppeling dan in de houder te lijmen. Daarbij ook de buffers 2 mm inkorten.
Ben benieuwd naar jullie ervaring, ideeën.
 




« Laatst bewerkt op: 21 August 2021, 08:52:56 door Bert van Gelder »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5123
Re: Kortkoppelen Olearts SSN en ZLSM K rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 19 August 2021, 14:52:05 »
Hunt koppelingen zijn misschien geschikt. Wel even zoeken naar de korste. Je kan ze altijd langer maken door er een extra magneet tussen te prakken. Ze koppelen ook altijd.  ;D

https://www.westhillwagonworks.co.uk/hunt-couplings-new-c-2/hunt-couplings-elite-oo-gauge-new-c-21/hunt-couplings-elite-coupling-pack-for-bachmann-intermodal-wagons-oo-gauge-p-159

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22640
Re: Kortkoppelen Olearts SSN en ZLSM K rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 19 August 2021, 14:59:15 »
Bekend probleem, zie ook hier.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7058.msg336731#msg336731

De mogelijkheden zijn legio.
- Inkorten van de schacht is inderdaad een oplossing.
- Ik heb Symoba mechanismen geplaatst (zie foto).
- Heeft Hunt koppelingen die juist korter dan de norm koppelen?
In alle die gevallen loop je inderdaad tegen het probleem aan dat de buffers verder uitsteken dan de balgen. Buffers inkorten is dan de volgende stap. Ik heb de bufferschalen direct op de bufferhulzen gelijmd.

Mogelijk kan je ook langere balgen plaatsen.

« Laatst bewerkt op: 19 August 2021, 17:12:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 946
Re: Kortkoppelen Olearts SSN en ZLSM K rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 20 August 2021, 22:33:41 »
Bedankt voor het herinneren aan het SSN draadje. Zelf ergens aan het einde ook nog iets in gepost.
Wat betreft de koppelingen die lijken erg op die van Ribu. Die hebben ook zo’n vaste koppelboom. Meteen even geprobeerd… helaas geen winst.
Had eigenlijk gehoopt dat er nog ontwikkelingen nadien waren geweest. Heb een “stam ZLSM”  waarin naast de drie K1 ook nog de Pullman en Breda meerijden. De Pullman had geen kortkoppeling en heb ik van Symoba’s voorzien.Voor de K1 was ik op zoek naar iets minder invasief… bedoel behoud van orginele onderdelen. Geluisterd naar jullie opmerkingen ga ik volgende een dezer dagen voorzichtig uitproberen.




Meld me dan weer met de opgedane ervaring.
Tussentijdse reactie blijven welkom!
« Laatst bewerkt op: 20 August 2021, 22:36:19 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery