Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
Vandaag om 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:35:22
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 20:29:44
Rocky Rail 6400 door W. Dagevos
Vandaag om 20:23:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:23:30
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 20:13:43
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:34:24
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
  

Auteur Topic: Spoor op industrieterrein Lage Weide  (gelezen 181396 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5627
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #630 Gepost op: 15 September 2025, 10:21:07 »
Sowieso moet er iets veranderen. Iedereen snapt dat vervoer, zeker over langere afstanden, per spoor of over het water niet alleen veel milieuvriendelijker, maar ook veel efficiënter is. Eén schipper of één machinist vervoert de ladingen van -tig vrachtwagens en zo wordt veel schaars arbeidspotentieel uitgespaard.
Groet, Frank

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1030
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #631 Gepost op: 15 September 2025, 12:23:55 »
Er zitten zeker bedrijven die behoorlijk wat vervoer zouden kunnen opleveren:

Pontmeyer met spoor voor de deur (maar toen al zelden gebruikt) op 21 februari 1994 langs de Fermiweg (scan van dia)


maar op 24 maart 2016 was het bedrijf al onbereikbaar. (digitale opname) En zo er zitten nog een paar groothandels. Hema had een eigen spooraansluiting. Had...

Waar een wil is, is er al een spoorweg. Maar of die wil er ook echt is. Er is ruimte zat voor een goede laad/losweg. Openbaar zodat elk bedrijf er met zijn heftruck naar toe kan. Maar als "openbaar" al weer niet goed is. Waarom die containerterminal geen spooraansluiting heeft. 1 wissel in de boog naar het huidige emplacement, en dan parallel aan de Isotopenweg (ruimte genoeg voor een omloopspoor) en geduwd de terminal op. Maar Maasvlakte - Lage Weide v.v. per schip is waarschijnlijk veel goedkoper.

Groet, en hopend, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

DutchModelRailroads

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
    • Mijn Instagram
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #632 Gepost op: 15 September 2025, 12:54:59 »
Een spoor t.h.v. de Isotopenweg wordt wel krap, zeker bij de kavel van Theo Pouw. Ik denk niet dat dat past.. Hoewel ik me niet gefocust heb op de CTU, weet ik dat er destijds wel een afweging gemaakt is.

Er zijn een drietal mogelijkheden, waaronder de voormalige ACTS-losplaats. Die is echter tegenwoordig door de Fabrique in gebruik als parkeerplaats. Er staat ook een stootjuk op dat spoor.

Daarnaast is bijna de gehele Protonkade platgegooid. De bestemming van die kavel staat ook nog niet definitief vast (lees: geen bouwvergunning vergeven tot nu toe). Daar zou je technisch gezien ook iets moeten kunnnen realiseren

Je moet wel een plek hebben met voldoende ruimte. C van Heezik heeft, zoals ik al zei, bijvoorbeeld niet voldoende ruimte om de benodigde goederen voor een rendabele dienst te verwerken.

Per boot van de Maasvlakte naar Lage Weide kan, maar is ook duur. Daarnaast is dat ook niet geheel emissievrij…

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #633 Gepost op: 15 September 2025, 20:01:27 »
Misschien is de Kernkade een geschikte plek? Daarvoor zou het spoor, dat iets voorbij de aftakking van Van Heezik stopt, maar een klein stukje hoeven te worden doorgetrokken. Maar daar zal vast aan gedacht zijn, verwacht ik.

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #634 Gepost op: 15 September 2025, 20:23:34 »
Protonweg is gesloopt en grond gesaneerd met plan voor een distributiecentrum  voor meerdere winkelketens die op een duurzame manier hun transport naar de milieuzones  verzorgen. De Amerikaanse investeerders hebben zich verkeken in de Nederlandse wetgeving.

Marc (die als milieukundige begeleider verificatie heeft gedaan.)
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #635 Gepost op: 16 September 2025, 18:46:02 »
Ik rij voor mijn werk tussen de 700 a 1000 km per week maar als ik zie hoe veel vracht vervoer er op de weg zit wat gewoon via een spoor zou kunnen!
Ik denk dat het met name een politieke keuzes is geweest om vervoer over de weg te gaan doen omdat het meer werkgelegenheid opleverde.
Volgens mij was het vroegere vervoer van post veel efficiënter met de trein dan nu via de weg, ja een vrachtwagens is flexibeler maar verbruikt meer brandstof en vraagt ook om meer mensen dit kan toch onmogelijk goedkoper zijn?
Mvg Mark

DutchModelRailroads

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
    • Mijn Instagram
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #636 Gepost op: 16 September 2025, 19:05:15 »
Protonweg is gesloopt en grond gesaneerd met plan voor een distributiecentrum  voor meerdere winkelketens die op een duurzame manier hun transport naar de milieuzones  verzorgen. De Amerikaanse investeerders hebben zich verkeken in de Nederlandse wetgeving.
Hoewel die winkelketens mogelijk op een duurzame manier naar de milieuzones zouden rijden, heb je dan nog steeds het probleem van extra vrachtwagens naar Lage Weide. En dat wil de gemeente dus niet. Mijn rapport is door de gemeente ook met die Amerikaanse partij gedeeld. Daarnaast heb ik een Nederlandse partij met ervaring in intermodale hubs (ook van/naar spoor) + een wens naar nieuwe (spoor)projecten naar voren geschoven als mogelijke partner. Of desnoods als nieuwe eigenaar voor de kavel.

Ik heb berekend dat met een aantal bestaande, substantiële goederenstromen naar Lage Weide, we al 5% van alle vrachtwagenritten op het industrieterrein kunnen besparen.

Lastig bij LW is wel dat, hoewel gebundelde inkomende goederenstromen van formaat aanwezig zijn, dit niet zozeer voor uitgaande goederenstromen geldt. LW is een industrieterrein met een prominent distribuerende rol. Dus veel kleine stroompjes naar buiten (bijvoorbeeld de Hema). Dat maakt het lastiger om goederentreinen naar ‘buiten’ te vullen.

Echter gaf een bestaande intermodale hub in NL, waar ik voor een interview geweest ben, aan dat hun uitgaande goederentreinen ook lang niet volledig gevuld zijn. Dus het is zeker geen vereiste!

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #637 Gepost op: 16 September 2025, 19:05:36 »
Als men zich aan arbo- en milieu-regels houden niet.

Reactie op laatste zin van Mark, voorvorige post! :)
Ronald

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #638 Gepost op: 22 September 2025, 13:27:02 »
Toch goed te horen dat er nog steeds concrete belangstelling bestaat, en dus nog hoop op reactivering. Het blijft een leuk raccordement, jammer dat het in de loop der jaren meerdere keren is ingekort en dat zijtakken als onderstaande niet meer aangesloten zijn. Geweldige foto trouwens:




Pontmeyer met spoor voor de deur (maar toen al zelden gebruikt) op 21 februari 1994 langs de Fermiweg (scan van dia)


Protonweg is gesloopt en grond gesaneerd met plan voor een distributiecentrum  voor meerdere winkelketens die op een duurzame manier hun transport naar de milieuzones  verzorgen. De Amerikaanse investeerders hebben zich verkeken in de Nederlandse wetgeving.

Marc (die als milieukundige begeleider verificatie heeft gedaan.)

Mocht een nieuwe gebruiker van het kavel gebruik willen maken van spoorvervoer, er ligt in de berm van de Protonweg (volgens mij nog steeds) spoor:





[foto's Victor Lansink via Railtrash.nl, https://railtrash.jalbum.net/Utrecht_Lage_Weide/VIC_2293.JPG]

Jos_1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #639 Gepost op: 26 September 2025, 18:33:23 »
Nou, er ligt wel spoor Vislijn, maar meer dan dit stukje is er niet meer te vinden. Het loopt totaan de struiken en daarachter vind je parkeerplaatsen.  Deze foto heb ik vanavond geschoten.




Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #640 Gepost op: 27 September 2025, 01:45:10 »
De reportage van Railtrash is inmiddels ook alweer 12 jaar geleden natuurlijk :)

Jos_1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #641 Gepost op: 27 September 2025, 20:42:20 »
Maar ook toen ging het zoals op de laatste foto te zien is niet verder dan dit stukje..

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #642 Gepost op: 15 October 2025, 10:26:38 »
Bij gebrek aan treinen op het industriegebied Lage Weide nog maar eens een mooi plaatje uit de oude doos:



We zien hier de losse Whitcomb-diesellocomotief 2013, na de oorlog overgenomen uit de boedel van het Amerikaanse leger, over de hoofdbaan passeren in de richting van Utrecht, ter hoogte van de aftakking naar het industrieterrein Lage Weide. Even verderop zal de loc het Amsterdam-Rijnkanaal oversteken. De fotograaf staat op het spoor richting Lage Weide, achter hem zal dit spoor van de hoofdbaan afbuigen, de Isotopenweg oversteken en vervolgens met een slinger langs de Plutoniumweg richting de sporenbundel langs de Atoomweg gaan. Hoewel, op de datum van deze foto, 3 juli 1958, was Lage Weide nog volop in ontwikkeling, ik weet niet zeker of deze wegen toen al voltooid waren en of ze deze prachtige namen al hadden gekregen, waar het naoorlogse vooruitgangsgeloof van afspatte.

Rechts de gebouwen van het Spoorwegbouwbedrijf, tegenwoordig Strukton. De gebouwen zullen toen nog niet heel oud zijn geweest, de bouwstijl is typisch jaren 50. Jammer dat zoveel gebouwen uit deze periode ongemerkt alweer verdwenen zijn, er zijn er maar weinig over.

De loc zelf zou minder dan twee jaar na deze foto buiten dienst gaan, na een relatief korte carrière bij de Nederlandse Spoorwegen.

Foto: R. Ankersmit via klassiekebeveiliging.com (https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenMas.htm)