Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Straalcabine, hoe en wat door TonM
Vandaag om 11:56:19
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:51:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 11:39:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:39:34
Module vliegveld Jan van Mourik door einte
Vandaag om 11:31:59
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 11:00:58
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 10:48:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:52:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:34:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 06:03:07
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 03:24:13
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
  

Auteur Topic: Eerst plakken en dan pas spuiten, of juist andersom  (gelezen 1308 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Eerst plakken en dan pas spuiten, of juist andersom
« Gepost op: 16 March 2008, 10:53:51 »
Deze vraag heb ik al gesteld in 'Wat zijn we aan het bouwen?', maar daar staat die niet zo goed op zijn plaats. Zie hier.

Over het algemeen wordt aangeraden om eerst te plakken en dan pas te spuiten, omdat lijm niet goed hecht op gespoten oppervlakken. Maar in dit geval gebruik ik MEK, dat het polystyreen simpelweg oplost. Het kan natuurlijk nog steeds in de weg zitten met de verf, dus dat is de vraag: maakt dat iets uit?

Het gaat namelijk om kleine hekjes van styreen, 1mm dik, die bovenop een wagen geplakt moeten worden. Zelfs al zijn de hekjes dun, ze zullen van alle kanten gespoten moeten worden en ik ben bang dat er dan teveel verf op de rest van de wagen terecht komt.

Wat is het beste?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Eerst plakken en dan pas spuiten, of juist andersom
« Reactie #1 Gepost op: 16 March 2008, 10:59:18 »
Verschillende mogelijkheden.
Hekwerk hoef je niet te spuiten. Ziet er ook goed uit als je dat met de kwast verft.
Waarom MEK? Superlijm is minder kieskeurig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: Eerst plakken en dan pas spuiten, of juist andersom
« Reactie #2 Gepost op: 16 March 2008, 11:03:38 »
hekjes van 1 mm dik ?? mag hopen dat het minimaal om een 0 model gaat   :)
Mek lost ook je verf op, dus het zal wel gaan met wat vlieg en kunstwerk, maar ik ben bang dat het  meer verf oplost dan je lief is.
Je zou het met secondelijm kunnen proberen, maar ik ben bang dat het een kliederboel wordt, tenzij je het onderdeel in 1 keer, zonder te trillen en exact op de juiste plaats krijgt. Zoniet, dan smeert het onderkant van het hekje de lijm uit over het oppervlakte, gevolg, lelijke lijmvlekken.
Ben bang dat je toch beter eerst kan lijmen, dan je model in de verf zetten, en dan je hele model secuur af te plakken achter en tussen je hekwerk, durt wel ff, maar dan is het het meeste stevig en strak, zonder glanzende lijmvlekken
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Eerst plakken en dan pas spuiten, of juist andersom
« Reactie #3 Gepost op: 16 March 2008, 11:51:08 »
Ah, ik zie dat ik te weinig informatie heb gegeven. Het hekwerk en de wagen worden in dezelfde kleur gespoten, dus van afplakken zal geen sprake zijn. Dus eerst plakken, dan pas spuiten.

Het zal toch MEK worden, want superlijm  geeft lelijke vlekken; tenminste, wanneer ik het gebruik. MEK vervliegt op een gegeven moment en dan zie je er veel minder van; ook kun je het met een heel fijn penseel aanbrengen.

Wat betreft de dikte, het kan ook zijn dat dit 0,8 mm is en dat komt al iets meer overeen met het prototype. Veel dunner kunnen de spijlen (die O-profielen zijn) niet worden, want dan blijft er helemaal geen stevigheid over.

Iedereen, dankjewel voor de hulp.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40