Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
Vandaag om 21:16:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 21:08:06
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
Vandaag om 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
Vandaag om 20:58:00
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Eric v C
Vandaag om 20:39:19
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 19:45:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:42:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 19:28:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:26:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
  

Auteur Topic: Berggebied - (Baanplan N)  (gelezen 8352 keer)

Ceesbaat

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Berggebied - (Baanplan N)
« Gepost op: 09 March 2008, 15:57:31 »
Dag mede modelspoorders,

De afgelopen heb ik gewerkt aan een ontwerp van mijn te realiseren modelspoorbaan in schaal N. Dit weekend wat ideeen opgedaan in Houten. 

Afbeelding 1: Totaaloverzicht

Afbeelding 2: Zichtbare sporen

Afbeelding 3: Schaduwstation


Hieronder volgt een korte omschrijving van mijn plannen en wensen:
Schaal = N
Ruimte = 200x100
Tijdperk = 3/4
Rails = Fl.mann
Besturing = Digitaal (IB/Koploper)
Land = Nederland
Plezier = Vnl bouwen en rondjes rijden. Rangeren minder belangrijk.

Korte uitleg over ontwerp:
- Bergachtig gebied, met op niveau 0 een middelgroot station met dorpje. Vooraan twee sporen voor wat kleine industrie.
- Links van het station start een klim naar niveau 1, waarbij de rails rechts vooraan weer zichtbaar wordt en naar links wegloopt als bergspoor.
- Links verdwijnt het spoor weer de berg in en klimt weer rechtsomhoog naar niveau 3.
- Niveau 3 is een klein bergdorp annex skigebied (indien haalbaar).
- Na het station loopt het dubbele spoor (onzichtbaar) uit elkaar om de trein weer terug te laten rijden.

Mijn doel van dit ontwerp is een baan over meerdere niveau's zonder keerlussen en niet overdreven veel zichtbare rails. De stijging is nooit meer dan 2,75%.

Knelpunten in mijn ogen is nog de lengte van de stationssporen. Kan ik eventueel oplossen door de bochten scherpen te maken waardoor ik waarschijnlijk 20 cm extra spoor krijg.

Graag jullie deskundige mening gevraagd.

Alvast bedankt,

Cees
« Laatst bewerkt op: 10 March 2008, 05:22:36 door Hans van de Burgt »

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Nieuw Baanplan in N - Berggebied
« Reactie #1 Gepost op: 09 March 2008, 17:16:11 »
Hallo Cees,

Een paar opmerkingen van mijn kant:

Wat mij het eerste opvalt, kun je overal wel goed bij. Het schaduwstation lijkt me totaal onbereikbaar, terwijl dat toch wel prettig is mocht het eens mis gaan.

Treinen die aan de linkerkant van het station vertrekken, keren daar weer snel naar terug. De groene lus vind ik ook niet zo mooi, je ziet de achterkant van de trein nog de tunnel in rijden, terwijl de voorkant alweer door de (te) krappe bocht draait.

De schaduwsporen lijken me een beetje aan de korte kant, maar het kan zijn dat je uitsluitend met korte treinen wilt rijden.

Ik mis 2 overloopwissels aan de linkerkant van het station, zodat een trein vanaf de rangeersporen ook weer naar links kan vertrekken.

Er zit een keerlus in je baanplan..

Het geheel oogt nogal symetrisch, het zal het realisme vergroten als er wat vloeiendere lijnen in het ontwerp komen. Ook heb ik het idee dat je wat teveel wilt op het oppervlak. 200 x 100 is ook in schaal N niet zoveel. Ook omdat je zegt dat het om het rijden en de landschapsbouw gaat, zou ik meer ruimte voor scenery laten en deze drukte wat proberen te vermijden.

Succes met het ontwerpen, je zit wel op de goede tour!

Groeten,

Frank

Ceesbaat

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Nieuw Baanplan in N - Berggebied
« Reactie #2 Gepost op: 09 March 2008, 18:10:23 »
Hallo Frank,

Bedankt voor je reactie. Hier kan ik zeker wat mee.

Je opmerking over het groene gedeelte is helemaal waar. Het voegt ook niet zoveel toe. Dus die maak ik gewoon onzichtbaar.

Het schaduwstation wil ik bereikbaar maken via de achterkant, voorkant en onderlangs via de open ruimten in de lussen.

Het lijkt inderdaad ook wel wat vol. Ik had eerst alleen een dubbelspoor gelegd, wat heel ruimtelijk leek. Toen ik het station moest aanleggen werd het wat voller. Ik heb de optie om nog uit te breiden tot 2,5 meter breed. Wat ook nog kan is 3 meter, maar dan wil ik het maximaal 80 cm diep hebben. Er zal dan ook een niveau af moeten. Wat denk jij?

De keerlus heb ik niet gevonden, maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn gebrek aan ervaring. Ik vermoed dat hij door de wissels wordt veroorzaakt. Waar heb jij hem ontdekt?

Nogmaals bedankt,

Cees

« Laatst bewerkt op: 09 March 2008, 21:37:21 door Sander Lageveen. Reden: citeren van hele berichten overbodig. citeren van direct bovenstaand bericht ook. citaat verwijderd »

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Berggebied - (Baanplan N)
« Reactie #3 Gepost op: 10 March 2008, 07:51:27 »
Hallo Cees,



Bij de cirkel zit een keerlus.

Als je de mogelijkheid hebt om de baan langer, maar smaller te maken, zou ik dat zeker doen. Dat geeft namelijk een veel rustiger treinenverloop. Ook zit je dan niet met (te) korte stationssporen. De bochten zou ik dan proberen weg te werken in bergen, je wilt immers een berggebied. Door de grotere lengte kun je ook een groter deel van het landschap nabouwen.

Ik zou proberen om niet teveel rails in het zicht te leggen. Eventueel het station en een stuk paradebaan (gelegd met flexrail ziet dat er erg fraai uit).

MVG

Frank

Ceesbaat

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Berggebied - (Baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 10 March 2008, 08:27:55 »
Hallo Frank,

Ik had al het vermoeden dat de keerlus daar zat. Hoe zou jij hem oplossen? Ik kan de wissel weghalen. Dan kan je dus niet meer van het ene naar het andere spoor anders dan door het rijden van een rondje. Dat is ook niet optimaal.

Groeten,

Cees

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Berggebied - (Baanplan N)
« Reactie #5 Gepost op: 10 March 2008, 14:03:35 »
Cees,

Dit is bijvoorbeeld mogelijk op 300 x 80:



MVG

Frank

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Berggebied - (Baanplan N)
« Reactie #6 Gepost op: 19 March 2008, 15:59:05 »
Hallo Frank,

Ik had al het vermoeden dat de keerlus daar zat. Hoe zou jij hem oplossen? Ik kan de wissel weghalen. Dan kan je dus niet meer van het ene naar het andere spoor anders dan door het rijden van een rondje. Dat is ook niet optimaal.

Groeten,

Cees
Je hebt door de verbinding van de wissels twee keerlussen gemaakt. Leg in de vrije baan naar je station aan beide zijden een keerlus schakeling en je probleem is weg.

Denk er alleen aan bij het bouwen.

Succes,

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.