Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 July 2025, 23:15:11
Roco 2025 door System-M
10 July 2025, 23:07:44
Vreemd probleem door Ruud Teunissen
10 July 2025, 22:50:15
Piko hondekop 4 ? door Sven
10 July 2025, 22:48:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
10 July 2025, 22:46:50
Klein baantje 1200x1200mm door NS264
10 July 2025, 22:37:48
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
10 July 2025, 22:34:40
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
10 July 2025, 22:21:41
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
10 July 2025, 22:17:34
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door maartenvdb
10 July 2025, 22:07:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
10 July 2025, 21:36:13
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wimbo
10 July 2025, 21:27:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
10 July 2025, 21:27:23
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
10 July 2025, 19:59:54
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 July 2025, 19:54:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
10 July 2025, 19:38:03
Sfeer op je modelbaan door grove den
10 July 2025, 19:27:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
10 July 2025, 19:11:42
US diorama in H0 door gdh
10 July 2025, 18:33:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
10 July 2025, 18:28:24
365 "Het is weekend foto's" door Frank 123
10 July 2025, 18:23:39
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
10 July 2025, 17:41:25
Telefoonnummer Conrad......... door Arjan6511
10 July 2025, 17:26:49
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
10 July 2025, 16:14:10
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 July 2025, 16:12:08
Roco 290 digtaliseren door Herb73
10 July 2025, 16:05:16
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door borotof
10 July 2025, 15:44:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
10 July 2025, 12:34:48
S88n bus splitsen door Dave.......
10 July 2025, 11:47:45
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
10 July 2025, 10:26:32
  

Auteur Topic: Het station van 'Afond'  (gelezen 2438 keer)

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Het station van 'Afond'
« Gepost op: 18 March 2021, 16:14:22 »
Hallo allemaal.

Dit topic is een verderzetting van een ander draadje van mij 'Vloerbaan op een studentenkamer' (zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89473.0). De bouw van Afond was dan ook ontstaan als een zijprojectje voor bij de vloerbanen die ik van tijd op mijn kot bouw, een afleiding voor andere projecten zoals Sehr-Am-Uzant waaraan ik aanvankelijk de meeste tijd in wilde steken. Wie mijn vorig draadje bekijkt zal samen met mij kunnen overeenkomen dat het kleine stationsdiorama meer is beginnen worden dan louter een decorstuk voor op de vloer. Ik ben meer tijd, werk en geld beginnen steken in dit projectje dan gepland, waardoor ik niet meer helemaal zeker was wat ik ermee wilde doen naar de toekomst toe.

Vandaar dat ik wat met twijfel ben gaan zitten over hoe het verder moet met Afond. Mijn studies gaan voor het ogenblik erg goed en naar alle waarschijnlijkheid studeer ik in Augustus definitief af als volleerd Historicus, waarbij ik uiteraard ook mijn studentenkot opzeg en vertrek naar een nieuwe woonst. Mijn intentie is altijd geweest om vanaf dan te beginnen bouwen aan een meer 'definitief' modulair baantje, waarmee eventueel zelfs tentoonstellingen aangedaan kunnen worden, iets waar ik zelf toch al lang van droom. De vraag is dan natuurlijk: bouw ik nu verder aan een van de projecten die ik al heb, of begin ik tegen dan met iets volledig nieuws?

Om een antwoord te vinden op die vraag ben ik beginnen nadenken over wat ik met het oog op een eerste echt baantje het liefste zou willen, ongeacht wat ik nu al heb. Ik ben uitgekomen op het volgende:
  • Het grootste deel van mijn rollend materieel moet realistisch inzetbaar zijn
  • Landschap moet primeren op spoor, bij voorkeur met enige reliëfwerking
  • Een eenvoudig spoorverloop waar treinen met vijf of zes rijtuigen mooi tot hun recht kunnen komen (ik rij vooral graag met treinen, zaken zoals rangeren interesseren mij persoonlijk minder)
  • Een enigszins originele stationssituatie
  • Een dorp of stedelijke omgeving van de baan
 
Met het oog op deze vereisten heb ik besloten om effectief met Afond verder te gaan en Sehr voorlopig nog even in de koelkast te laten (niks sluit uit dat ik hier bij wijze van afwisseling nog aan verder werk, maar het is niet langer mijn centrale focus). Ik heb deze keuze gemaakt omdat de grote meerderheid van mijn 'vloot' Belgisch is en het liefste ga voor een thema waar dit maximaal inzetbaar is. Het basisidee blijft namelijk hetzelfde: dit is een tafereel dat zich overal in België zou kunnen bevinden tussen pakweg 1980 en 2010, maar ook ervoor of erna niet misstaat. Dat sluit dus het meeste aan bij wat ik zoek in een baantje, en waaraan ik volgens mij het meest plezier ga beleven de komende tijd. De vloerbanen zullen tussentijd wel blijven voor rijgenot, maar dit project komt hier nu los van te staan. Andere projectjes voor op de vloer zullen in dat draadje verder besproken worden.

Mijn eerste idee was om het huidige diorama uit te werken tot een baantje van 280x60 cm waarvan ik de eerste twee modules nu al zou beginnen te maken. Om niet te moeten kiezen tussen een enkelsporig diesellijntje of dubbelsporige geëlektrificeerde lijn ben ik voor een combinatie van beiden gegaan, in de vorm van een stationstype dat bij ons niet zo vaak voorkomt, maar ook niet geheel ongeloofwaardig is: een station met verschillende niveaus. In dit plan zou er een diesellijntje boven de secundaire lijn liggen, waarbij ik dus zowel mijn diesel als mijn elektrisch materieel zou kunnen inzetten. Het sporenplan zelf moest eenvoudig blijven, gewoon drie doorgaande sporen. Aan de linkerkant zou er een dorp komen en aan de rechterkant een meer landelijke omgeving. Het centrale deel zou een verdere uitbouw zijn van wat ik nu al heb:

2773_001 by Alan Jockmans, on Flickr

Dit plan was op zich al veelbelovend, maar ik was er niet 100% tevreden van. Om te beginnen is het allemaal erg 'recht' omdat de sporen en wegen parallel zouden lopen met de rand van de baan. De spoorwegbrug in de middelste module zou dan weer het zicht op de treinen belemmeren. Het geheel houdt ook een beetje het ongeplande 'aaneengeflanste' uiterlijk van het huidige diorama. Het stoort me ook dat de wegen niet zouden doorlopen.

Daarom ben ik wat meer out-of-the-box gaan denken. Het landschap van het huidige diorama heeft me uiteindelijk niet zoveel moeite, tijd of geld gekost en ik ben gaan denken wat er mogelijk was moest ik enkel verder gaan met de gebouwen dit ik tot nu gebouwd heb. Het nieuwe plan is een variatie van het eerste, waarbij ik het spoorverloop dynamischer gemaakt heb en enkele storende elementen heb weggelaten. Het bestaat uit drie modules van 90X60 cm, met de mogelijkheid om er aan de linkerkant nog een module of twee bij te doen in de toekomst. De perronlengtes zijn aangepast aan de lengte van treinen die ik het liefst wil inzetten: 100 cm op het bovenste niveau, goed voor treinen met drie rijtuigen of motorwagens, en 170 cm op het onderste niveau, goed voor treinen met vijf rijtuigen.
Ik durf nog niet te poneren dat dit de definitieve versie is van het plan, misschien dat er her en der nog een kleine aanpassing volgt. In elk geval vormt dit wel het vertrekpunt. Indien jullie nog opmerkingen, suggesties of kritieken hebben op dit plan sta ik daar zeker ook voor open  ;).

2773_002 by Alan Jockmans, on Flickr

In dit plan maak ik gebruik van bijna alle gebouwen van het huidige gedeelte, en zouden er daarnaast nog een vijftal moeten bijkomen. Eén gebouw neem ik echter niet over van het oude Afond, en dat is het station! Niet dat er iets mis is met het oorspronkelijke gebouw, het Kibri-station heb ik altijd heel mooi en typerend gevonden en ik was tevreden van mijn eigen toevoegingen en decoraties. Het is echter een station dat je zowel in het grote voorbeeld als op modelbanen zo vaak tegenkomt dat ik graag iets originelers wilde voor mijn baan.

Ik ben daarom gaan denken aan de bouw van een nieuw station dat meer in het oog springt en de twee niveaus van de sporen met elkaar verbindt. Hiervoor heb ik een eigen ontwerp gemaakt waarbij ik me losjes heb laten inspireren door de stations van Jurbeke, Genval en Groenendaal, alsook het hoofdgebouw van het atheneum van Anderlecht. Het was een beetje zoeken naar een evenwicht tussen een gebouw dat de regionale relevantie van dit station als spoorwegknooppunt uitstraalt, zonder te groot en te flamboyant te worden voor een kleine gemeente als Afond. Voor de afmetingen heb ik me voornamelijk gebaseerd op het Kibri-gebouw.

Net als bij de andere gebouwen die ik tot nu maakte is de basis voor het station 1,5mm karton, waarvan ik een grote plaat ben gaan kopen. Die heb ik dan vervolgens in de verschillende stukken gesneden die de basis zouden worden van het station.

IMG_20210313_135650003 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210313_181937044 by Alan Jockmans, on Flickr

Met karton van 1mm heb ik de gevelstructuur verder uitgewerkt. Op dit punt waren de lagen nog niet verlijmd:

IMG_20210313_232021449 by Alan Jockmans, on Flickr

En dan heb ik de techniek gebruikt die ik al op verschillende andere gebouwen heb toegepast: laagje per laagje styreen verlijmen op het karton met tacky glue. Om ervoor te zorgen dat de ramen en hoeken mooi recht zouden zijn zorgde ik steeds voor enige overlap van het styreen, zodat dat achteraf in één keer recht gesneden kan worden langs de achterkant.

IMG_20210314_134321019 by Alan Jockmans, on Flickr

De boogjes over de ramen zijn nog niet perfect, maar dat soort foutjes kan ik nog gemakkelijk wegwerken wanneer ik de verdere details toevoeg.

IMG_20210314_151312436 by Alan Jockmans, on Flickr

Gelijkaardig proces voor de tweede laag:

IMG_20210314_165852302 by Alan Jockmans, on Flickr

Laagjes verlijmen:

IMG_20210314_183414820 by Alan Jockmans, on Flickr

Na een aantal dagen werken is dit het voorlopige resultaat. Er moeten nog heel wat details worden toegevoegd en foutjes verbeterd, maar ik ben wel al erg blij van hoe het station er nu al uitziet. Het is een eigenzinnig en echt Belgisch gebouw dat in het oog springt. Voor verdere details wil ik ook eindelijk eens gebruik gaan maken van mijn 3D-printer die nu al een jaar werkloos stof staat te verzamelen :P. Ik twijfel ook nog of ik een luifel over de gehele lengte ga maken of enkel voor een deel. dat zal de ervaring uitwijzen. De bedoeling is in elk geval om dit station uit te beelden in een periode waarin haar gloriejaren al even achter zich liggen. Nog geopend en minimaal onderhouden, maar hoelang nog?

IMG_20210317_171258744 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210317_171340867 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210317_134005286 by Alan Jockmans, on Flickr

In tussentijd ben ik ook langs de doe-het-zelfzaak gepasseerd om de eerste twee modulebakken te bouwen. Ze hebben er ter plaatse het hout in de juiste maat gesneden en het komt allemaal erg mooi uit. Ik heb alles verlijmd met houtlijm en voorlopig vastgevezen. De vijsjes steken een dikke millimeter uit boven de plaat, maar die gaan er uit zodra ik aan de afwerking begin. Het enige waar ik me wat op mispakt heb is het gewicht. Ik ga bij de verdere opbouw vooral werken met schuimplaat voor de vormgeving van het landschap om niet te veel extra gewicht toe te voegen aan de bakken. De bedoeling moet blijven dat alles verplaatsbaar is. Op de foto's is het niet te zien, maar tussen de bakken zitten ook gaten voor kabels.

IMG_20210309_211039202 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik heb tenslotte alvast alle huisjes eens op de bakken gezet in proefopstelling. Ik heb voorlopig niet genoeg tijd om het landschap verder af te werken en moet nog flexrail bijkopen alvorens er iets kan gaan rijden. Voorlopig richt ik me daarom op het bouwen en afwerken van de gebouwen tussen het werken en studeren door. Ik heb tenslotte alle tijd. Het is in elk geval leuk om nu een project te hebben waar ik me de komende jaren wat op kan richten en plezier aan beleven. Het zal niet perfect zijn, maar dat is niet zo erg. Ik zie het ook als een leercurve; mijn eerste echte baan. En ik zal jullie hulp ook kunnen gebruiken  ;)

IMG_20210317_170006072 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210317_165953196 by Alan Jockmans, on Flickr




Groet, Alan Jockmans

Jelle cou

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Het station van 'Afond'
« Reactie #1 Gepost op: 18 March 2021, 16:32:21 »
Beste Pnarfk,
U baan ziet er nu al prachtig uit met de woningen.
Zijn alle woningen zelf gemaakt of sommige uit bouwpakketten?
Heeft u toevallig bouwtekeningen van de gebouwen?
Kijk nu al voort om de voortgang van de baan te zien. :)
mvg,
Jelle

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Het station van 'Afond'
« Reactie #2 Gepost op: 18 March 2021, 19:30:43 »
Alle gebouwtjes op deze baan zijn grotendeels zelfbouw. Op mijn andere draadje (zie bovenaan) heb ik beschreven hoe ik de huisjes heb gebouwd op dezelfde manier als het station hier.  ;)

Ik heb een onvolledige tekening van het station, waar ik uiteindelijk nog een beetje van ben afgeweken. De andere gebouwtjes zijn een beetje al doende gebouwd zonder plan op voorhand
Groet, Alan Jockmans

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4363
Re: Het station van 'Afond'
« Reactie #3 Gepost op: 18 March 2021, 19:49:27 »
Erg mooi gedaan Alan!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Het station van 'Afond'
« Reactie #4 Gepost op: 19 March 2021, 11:28:18 »
Bedankt.

Er is een gebouwtje dat ik gisteren nog niet in mijn bouwverslag heb gezet. Ik had in het nieuwe plan ook een postkantoor gezet dat recht tegenover het station moet komen (zie laatste foto van mijn vorige update). In tegenstelling tot de rest is dit niet volledig zelfbouw, maar kitbashing van het stationnetje van mijn eerste diorama 'Bundesbach'. Indien er interesse voor is wil ik  wel ergens wat foto's van dat projectje plaatsen.

Bundesbach (191) by Alan Jockmans, on Flickr

Bundesbach (187) by Alan Jockmans, on Flickr

Het diorama zelf is al jaren gedemonteerd en het station lag wat rond te slingeren. Ik wilde het postkantoor eerst helemaal zelf gaan bouwen, maar dacht toch eens te proberen hoever ik zou komen met de stukken van het stationnetje. Ik heb het opgedeeld in verschillende componenten en van daar uit vertrokken.

IMG_20210316_223435000 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik heb uiteindelijk besloten enkel de stukken van de onderverdieping te gebruiken, omdat de ramen van de bovenverdieping te klein waren voor wat ik in gedachte had. Van de grote inkomstdeur van het station heb ik een raam gemaakt.


IMG_20210316_233753099 by Alan Jockmans, on Flickr

Her en der ben ik moeten bijspringen met styreenplaat met baksteenmotief, maar het valt allemaal nog mee. De meeste spleten heb ik verborgen met hoekstenen uit styreen.

IMG_20210317_125415570 by Alan Jockmans, on Flickr

Na een laagje primer is dit het voorlopige resultaat. Er zullen nog wel wat details bijkomen en spleten verborgen, maar het kan wel al doorgaan voor een ouder postgebouw dat in de stationsomgeving niet zal misstaan.

IMG_20210317_134215709 by Alan Jockmans, on Flickr
Groet, Alan Jockmans

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: Het station van 'Afond'
« Reactie #5 Gepost op: 19 March 2021, 15:37:51 »
Grappig om te zien hoe station Reichelsheim van Kibri zo een tweede leven krijgt als postkantoor. Ziet er al mooi uit.
Groet, Anton

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Het station van 'Afond'
« Reactie #6 Gepost op: 26 March 2021, 12:30:17 »
Grappig om te zien hoe station Reichelsheim van Kibri zo een tweede leven krijgt als postkantoor. Ziet er al mooi uit.
Groet, Anton

Bedankt, Anton. Ik heb de overige stukken van het station gerecupereerd en er een nieuw hoekhuisje mee gebouwd. De vitrine onderaan is styreen van 1,5mm waar ik tegels in gekrast heb. Dit wordt een slagerij denk ik. Aanpalend komt dan een magazijn.

IMG_20210321_183840037 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210326_095021801 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210326_115422014 by Alan Jockmans, on Flickr

Hiermee komt het totaal aantal huisjes al op veertien  ;D ,al moeten er wel nog een aantal afgewerkt worden. De enige gebouwen die er nu nog gaan bijkomen zijn de kerk en een brouwerij op de rechtermodule, maar die ga ik pas kunnen maken zodra het landschap vastligt.

Verder heb ik de MDF-platen die de basis vormden voor de modulebakken vervangen door multiplex, nadat ik vrij veel reactie had gekregen over de nadelen van MDF. Het verschil in gewicht alleen al maakte deze ingreep al de moeite waard.

IMG_20210326_103656378 by Alan Jockmans, on Flickr

Het geheel begint al aardig vol te staan met gebouwtjes. Veel meer gaan er niet bijkomen, om te voorkomen dat het te druk gaat worden.

IMG_20210326_115446370 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210326_115356563 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210326_115411198 by Alan Jockmans, on Flickr

Volgende week ga ik niet veel tijd hebben om te bouwen, maar ik verwacht wel mijn bestelling flexrail. Hopelijk kan ik binnen een week of twee aan de aanleg van de rails en het landschap beginnen. Gezien het eenvoudige sporenplan zonder wissels, de afwezigheid van functionele straat- en interieurverlichting en een minimum aan geplande seinen zullen de elektrische verbindingen tussen de modules beperkt blijven tot het strikt noodzakelijke. Ik wilde wel graag vragen hoe jullie de elektrische verbinding tussen de modules regelen op jullie banen?  Werken jullie met stekkers en bussen, en zo ja dewelke? Ik moet het meeste elektronicaspul nog aankopen, dus ik wil graag van de eerste keer het juiste bestellen  ;). Alvast bedankt.



Groet, Alan Jockmans

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: Het station van 'Afond'
« Reactie #7 Gepost op: 06 April 2021, 17:40:49 »
Hoi Allan,
N.a.v. jouw vraag over aansluitingen tussen de modules: Zelf bouw ik een baan bestaande uit 6 modules van 1.20 lengte. De stroomvoorziening verzorg ik vanuit een centraal bedieningscentrum. Dus geen verbindingen tussen de modules. Enerzijds gebruik ik 9 pins luchtvaartconnectoren en nu ook 'printeraansluitingen' van 15 en 25 pins. Voordeel daarvan is geen soldeerwerk. De printerkabel die ik gebruik is 26 AWG en 1,5 m lang. Mooier zou 24 AWG zijn maar volgens mij voldoet dit ook zolang er geen twee treinen op één aansluiting rijden. De luchtvaartconnectoren heb ik wel met 24 AWG verbonden omdat deze tot 3,5 meter lang zijn voor de uiterste modules.
Groet, Anton

Een proefopstelling: de linker aansluiting wordt ingebouwd in de voorzijde van de module en de rechter in het centrale zenuwcentrum
« Laatst bewerkt op: 06 April 2021, 21:50:56 door AntonM »