Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:35:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:30:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Sfeer op je modelbaan door ruudns
Vandaag om 20:20:30
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door kees5
Vandaag om 20:15:56
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:13:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
  

Auteur Topic: ESU ECOS pendeltreinprobleem  (gelezen 1804 keer)

magro

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
ESU ECOS pendeltreinprobleem
« Gepost op: 20 March 2021, 16:37:01 »
Ik heb een paar pendeltreinen rijden op mijn baan, wat overigens prima functioneert.
Vanaf de hoofdbaan komt een pendeltrein in een station (tussenstop) en rijdt daarna (rechtsaf) in een soort cirkel om opnieuw in dat station aan te komen en weer even pauze te houden. En dan gaat de trein, na het verlaten van het station, linksaf naar het eindstation verderop.
En dit is het probleem:
Nadat de trein voor de eerste keer het tussenstation verlaat wordt de wissel rechtsaf gestuurd, om de cirkel te berijden.
Na de tweede passage van het tussenstation moet deze wissel linksaf (rechtdoor) gestuurd worden.
Hoe weet je nu of de trein de eerste of tweede keer het tussenstation passeert?
Ik had gehoopt op de dummy schakelaar (met 2 standen), om deze te gebruiken als een soort geheugen.
De [dummy] staat de eerste keer op [0=uit] en dus zal de wissel naar rechts gestuurd worden, na het tweede vertrek van de trein.
Dan wordt de [dummy] op [1=aan] gezet en zal de wissel naar links gestuurd worden na vertrek uit het station.
Klinkt aannemelijk, hè?
En het werkt wel, maar om duistere redenen worden er bij het schakelen van de [dummy] diverse wissels en seinen meegeschakeld.
Dan krijg je elders op je baan onverwachte dingen en ontsporingen van andere treinen.
Ik heb me suf gezocht waarom. Zonder resultaat.
Wie herkent dit probleem en weet evt. een oplossing.
« Laatst bewerkt op: 20 March 2021, 16:39:18 door magro »

VvKan

  • Gast
Re: ESU ECOS pendeltreinprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 20 March 2021, 19:59:16 »
Om eerst het inzicht wat te verbeteren 2 vragen. 
Heb je er nog een of ander stuurprogramma aanhangen of heb je alles met de Ecos ingesteld ?  En als tweede:  wat bedoel je met pendeltrein ?  Ik lees niks over pendelen.  Let wel: voor jou kan het een "pendeltrein" heten, maar dat heeft dan niks te maken met het begrip pendeltrein bij digitaal rijden.  Dus graag duidelijkheid hierover.

magro

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: ESU ECOS pendeltreinprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 21 March 2021, 13:18:42 »
Alles wordt alleen bestuurd vanuit de Ecos-centrale.
Begrip [pendeltrein] is (bij Ecos ook) een bekend begrip. Dat is een trein die automatisch tussen A en B heen en weer rijdt, waarbij
eventueel tussenstation(s) worden aangedaan.
Voorbeeld: Amsterdam CS naar Zandvoort en terug. Dat is pendelen tussen 2 punten.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: ESU ECOS pendeltreinprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 21 March 2021, 14:28:09 »
Vanaf de hoofdbaan komt een pendeltrein in een station (tussenstop) en rijdt daarna (rechtsaf) in een soort cirkel om opnieuw in dat station aan te komen en weer even pauze te houden. En dan gaat de trein, na het verlaten van het station, linksaf naar het eindstation verderop.

En dit is het probleem:
Hoe weet je nu of de trein de eerste of tweede keer het tussenstation passeert?

Mijn eerste reactie is rijweg (actie): zoek het daaronder in de handleiding 2017 (2019)
(rijweg hoofdstuk 16, pendelen hoofdstuk 18).

Met  deze correctie:
Ecos onderscheidt pendelen van rijwegen. Een pendelbaan is/heeft geen rijweg.
En moet apart worden ingesteld. Zie hoofdstuk 7.3 (pagina 23), en 7.5 (op pagina 24).

Citaat
Per tussenstop-station zijn twee melders nodig,
namelijk een voor het geval de pendeltrein de tussenstop
nadert uit de richting van eindpunt A
en een als de pendeltrein de tussenstop nadert vanaf eindpunt B.

Ik kan me voorstellen dat deze twee melders gezamenlijk aangesloten worden
op één S-88 contact.

De Ecos weet immers vanuit welk eindpunt de pendeltrein
de tussenstop nadert en of er volgens een actie nodig is

Mijn gevoel is dat je de pendelbaan probeert te voorzien van een rijweg-format, en daarom die wissel afwisselend op recht en of afbuigend probeert te zetten. En met als onverwacht resultaat dat de rijweg die gebruik maakt van dat wissel meereageert op het schakelen ervan.

Wat zegt de handleiding over een pendelbaan?
Citaat
-een berglijntje met een berg- en dal station,
-een nevenlijn die van een hoofdlijn aftakt
-of gewoon een modulebaan
-tot 8 pendeltreinen bestuurbaar,
-één loc per keer pendelt heen en weer,
-loc remt automatisch bij het bereiken van de stopplaatsen,
-loc wisselt de rijrichting,
-loc rijdt terug na ingestelde wachttijd

Er staat dus niet in dat je een krakeling-baan als pendelbaan kunt instellen.
« Laatst bewerkt op: 21 March 2021, 15:40:19 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

magro

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: ESU ECOS pendeltreinprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 21 March 2021, 19:40:47 »
Bedankt, Jan Willem, voor het meedenken met mijn probleem. Je hebt er aardig wat tijd ingestoken, lijkt mij.
Ik denk niet, dat ik een beginner ben t.a.v. het programmeren van een Ecos. Hetgeen in de handleiding beschreven staat heb ik al bijna tot parate kennis eigen gemaakt. Maar de handleiding is, hoe groot ook, op een aantal punten te beknopt of vermeldt geheel niets.
Betreffende je opmerkingen:
Omdat ik een gebrek aan ruimte heb, kan niet een trein continue rondrijden. Dat betekent, dat al mijn rijdende treinen (3 a 4) vooraf ingestelde routes rijden, die geprogrammeerd zijn als pendelbaan.
Daarbij komt het er precies op aan om wachttijden stipt in te programmeren, om ongelukken te voorkomen.
Dat is niet altijd mogelijk en daarom zien mijn pendelbanen er als volgt uit:
- station A
- tussenstation 1
- tussenstation 2
- station B
Ieder punt is aangesloten op een terugmeldcontact van ESU-SwitchPilot.
Ten aanzien van de tussenstation is het niet nodig (overbodig!) om 2 terugmeldcontacten te hebben.
Ecos weet, van welke kant de trein komt en zal deze laten stoppen of doorrijden. Dat kun je bij het programmeren van de stop-over aangeven. Bij alle punten kun je de wachttijden ingeven. Maar dat is onvoldoende!
Ieder (tussen)station heb ik voorzien van tweelichtseinen. Die kun je niet bedienen met het pendeltreinmechanisme.
Daarom heb ik een aantal EcosDetectors met Extension geïnstalleerd.
Daarmee is het mogelijk:
- de trein te laten wachten (met behoud van licht en geluid), totdat het spoor wordt vrijgegeven
- de seinen te bedienen
Kijk op: http://www.esu.eu/support/tipps-tricks/ecos/blockstrecke-mit-bremsabschnitten/
Een poort op de EcoDetector werkt als een soort blok. Je kunt hem aanzetten (na binnenkomst op dat spoor) en weer vrij-zetten op basis van een andere gebeurtenis op de spoorbaan.
De treinen remmen en trekken weer heel natuurgetrouw op (loc wel instellen op ABC-remmen).

Weer even terug naar mijn basis-probleem.
Nergens in de handleiding wordt het gebruik van een dummy-switch besproken.
En het lijkt zo'n mooie geheugen-tool. Een dummy kun je creëren bij accesoires, waar je ook wissels en seinen declareert.
Je zou daarmee een bepaalde situatie kunnen onthouden om, op basis daarvan, een aktie uit te voeren. (rechtsaf of linksom  :))
Wat ik ontdekte is, dat als je dummy verzet van 0 naar 1, dat dan sein 6 op rood wordt gezet en wissel-3 om.
Dat heeft geheel geen verband met elkaar en het is dus onbegrijpelijk, waarom dit gebeurt.
Of heeft mijn Ecos kuren?
Want.....als ik de Ecos start, begint hij gelijk, na de start wissels en seinen om te zetten. Zonder dat ik iets doe....

 

magro

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: ESU ECOS pendeltreinprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 21 March 2021, 21:23:25 »
Opgelost!
De oplossing lag eigenlijk voor de hand: in plaats van een [dummy] te gebruiken, heb ik een poort van een Digikeijs DR4018 opgeofferd.
Die heb ik ingesteld als lamp. En....ja.....nu schakel ik die lamp aan en uit en kan ik ook uitvragen wat de status van de lamp is.
lamp = aan: rechtsaf
lamp = uit: linksaf.
En zo kun je toch, Jan Willem, een krakelingbaan aanleggen en besturen met het pendelbaan-mechanisme.
Dank voor de medewerking en ik hoop dat anderen mijn info kunnen gebruiken!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: ESU ECOS pendeltreinprobleem
« Reactie #6 Gepost op: 21 March 2021, 22:43:45 »
 (y)
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail