Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 23:05:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 22:58:17
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
Vandaag
om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen
door
Overet
Vandaag
om 22:47:06
Minder wissels
door
Thom
Vandaag
om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
arnout
Vandaag
om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801
door
VAM65
Vandaag
om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen
door
Silvolde
Vandaag
om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:34:23
Kato 2026
door
Gino
Vandaag
om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken?
door
spoorzeven
Vandaag
om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
janw
Vandaag
om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ben
Vandaag
om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:11:16
Waar is dit?
door
Eric v C
Vandaag
om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 11:43:23
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:57:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Werking Trix Express wissel, 2 seinen, onderbr. rails 1 handschakelaar. Analoog
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Werking Trix Express wissel, 2 seinen, onderbr. rails 1 handschakelaar. Analoog (gelezen 1326 keer)
HermanHerman
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Werking Trix Express wissel, 2 seinen, onderbr. rails 1 handschakelaar. Analoog
«
Gepost op:
28 February 2022, 21:22:09 »
Beste lezer, ik heb een stukje nostalgie klaar=kartonnen rails. Nu heb ik in coronatijd veel geleerd, maar dit krijg ik niet spits.
Probleem is: het heeft maanden gewerkt maar ineens werkt het wissel niet meer, lampje van wissel brandt en wordt ook fletser bij handel overhalen. Armseinen verspringen gewoon dus dat werkt nog. Ik heb alle aansluitingen gecheckt en zelfs extra draden getrokken voor een andere schakelaar zonder de seinen. Nee dus. Er is niets doorgebrand naar mijn idee.
Wat kan ik nog uitproberen, behalve wissel te vervangen? Ik wil aan de slag met een relais maar is dat de oplossing?
Groet Herman
Gelogd
VvKan
Gast
Re: Werking Trix Express wissel, 2 seinen, onderbr. rails 1 handschakelaar. Analoog
«
Reactie #1 Gepost op:
01 March 2022, 09:34:35 »
Zo te horen (zien) trekt het spoeltje wel stroom, als je de wissel wil bedienen. Dus ik ga er maar even van uit, dat de electrische aansluitingen allemaal in orde zijn en er ook een voldoende hoge spanning op de spoeltjes komt te staan.
Voor zover ik weet zat er ook geen eind-afschakeling in die oude wissels, dus daar hoeven we dan ook geen (contact) probleem in te vermoeden.
Blijft over mechanisch vastzitten.
Deze wissels hebben volgens mij een schuifje, gekoppeld aan de kern die in de spoeltjes zit, en in dat schuifje zit een sleuf voor de vergrendeling in de eindstanden. Anders zou de wissel door trillingen weer terug kunnen schieten in een soort middenstand. Daar vermoed ik mechanische problemen.
Probeer (voorzichtig) dit schuifje eens wat heen en weer te schuiven, door het uitstekende knopje heen en weer te bewegen. Voel je geen of nauwelijks weerstand, dan zou het goed moeten zijn. Dat kun je dan ook nog doen door tegelijkertijd spanning toe te voeren: voel je sterkere weerstand en wil de wissel om ?
Ik denk, gezien het weer in gebruik nemen van oude spullen, dat je misschien ergens wat olie hebt gebruikt. Dat zou ook een reden kunnen zijn van "vastplakken", denk maar aan 2 glasplaten met water er tussen, of zou voor plakkende vervuiling kunnen zorgen. Remedie: schoonmaken en grafiet gebruiken.
Kortom: eerst voorzichtig testen door handbeweging en daarna samen met electrische bediening. Werkt dat, dan schoonmaken.
Mocht het onverhoopt allemaal niet in orde zijn/komen, dan zou het toch nog aan de spoeltjes kunnen liggen.
Gelogd
dh3201
Offline
Berichten: 2517
Re: Werking Trix Express wissel, 2 seinen, onderbr. rails 1 handschakelaar. Analoog
«
Reactie #2 Gepost op:
08 March 2022, 16:06:39 »
Maak eens een foto van het wissel met het kapje eraf.
Zijn de verbindingen tussen de kern (die door de spoeltjes heen en weer geschoven wordt) en de stangetjes en de wisseltong allemaal nog op elkaar aangesloten?
Gelogd
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Werking Trix Express wissel, 2 seinen, onderbr. rails 1 handschakelaar. Analoog