Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:15
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:20:06
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eric B
Vandaag om 17:17:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:06:04
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Silvolde
Vandaag om 17:03:13
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 16:45:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
  

Auteur Topic: Lux Modellbau-railpoetswagen, accupakket versleten?  (gelezen 1200 keer)

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Lux Modellbau-railpoetswagen, accupakket versleten?
« Gepost op: 10 February 2021, 14:59:04 »
Hallo,

De railpoetswagen van Lux Modellbau heeft een ingebouwd accu-pakket om te dienen als buffer bij stroomonderbrekingen. Volgens mij zijn dat tegenwoordig nimh-batterijen, maar degene die ik sinds kort in bezit heb is al ietsjes ouder en heeft nog 3 ni-cd batterijen.

Ik ben even benieuwd naar ervaringen van anderen met deze poetswagen. Hoe lang blijft bij jullie de poetsborstel nog draaien nadat de stroom eraf gegaan is? Volgens de handleiding zou hij nog enkele seconden door moeten draaien, maar bij mij houdt hij er vrij snel mee op (stopt na ca. 1 seconde.) Is de accu dan bijna leeg, of is dat wel zoals het hoort?

Verder vroeg ik me af hoe lang jullie de accu opladen? Volgens de handleiding dient het ni-cd accupakket 6-8uur opgeladen te worden. Maar op de batterijen zelf staat een oplaadtijd van maar liefst 15uur. Wat is aan te raden? Ik wil ook voorkomen dat ik de batterijen overlaad met alle mogelijke gevolgen van dien…

Grt
Marc
« Laatst bewerkt op: 11 February 2021, 02:38:05 door Bert van Gelder »
Grt
Marc

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1207
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Accupakket in Lux Modellbau-railpoetswagen
« Reactie #1 Gepost op: 10 February 2021, 15:37:52 »
Die batterij soort zijn niet de beste. Aangezien je ze al langer hebt denk ik dat ze redelijk aan het eind van hun latijn zijn.
Zie hier wat info over deze batterijen (vooral het 'geheugeneffect') https://www.elfa.nl/nl/nikkel-cadmium-nicd/

Marc

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2223
Re: Accupakket in Lux Modellbau-railpoetswagen
« Reactie #2 Gepost op: 10 February 2021, 16:21:21 »
als het de start-stop versie is dan is het normaal.Die batterijen zijn eigenlijk overbodig want de wagen wordt permanent  gevoed uit de rails.Is enkel om die seconde nog verder te draaien.
Greetings,salutations,groetjes,

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Accupakket in Lux Modellbau-railpoetswagen
« Reactie #3 Gepost op: 10 February 2021, 16:33:30 »
Hallo

Nicad batterijen dienen geladen te worden met 10% van de capaciteit en dit duurt dan 14 tot 15 uur.
Als de opgegeven oplaad tijd 6 tot 8 uur is geeft dit aan dat ze geladen worden met ongeveer 20% van hun capaciteit.

Nicad batterijen hebben een geheugen effect niet Laden tot de maximale capaciteit  betekent dat deze dan ook minder wordt.
Nicad batterijen dien opgeladen te worden bewaard net als Nihm.

Nicad batterijen kunnen meestal gewoon vervangen worden door NiHm type met de zelfde capaciteit.
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Accupakket in Lux Modellbau-railpoetswagen
« Reactie #4 Gepost op: 10 February 2021, 21:27:31 »
Bedankt voor de achtergrondinfo m.b.t. ni-cd batterijen.

als het de start-stop versie is dan is het normaal.Die batterijen zijn eigenlijk overbodig want de wagen wordt permanent  gevoed uit de rails.Is enkel om die seconde nog verder te draaien.

Ah ok, dank. Dus dat hij maar ongeveer 1 seconde doordraait is normaal. Kan ik me op zich ook wel voorstellen dat dit voldoende zou moeten zijn bij een korte stroomonderbreking, want -wat je al aangeeft- de stroomafname is op zich goed genoeg om de poetsrol aan de praat te houden. Maar op basis van de handleiding leek het er wel op alsof de poetsrol nog seconden lang door zou kunnen draaien. Maar goed, dat blijkt dus wel mee te vallen in de praktijk  :)

grt
Marc
Grt
Marc