Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 13:37:37
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:30:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
Vandaag om 12:32:17
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 12:28:14
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 12:02:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 11:47:02
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
Vandaag om 11:24:26
Vollmer ringloods deuren door NL-modelspoor
Vandaag om 11:15:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 01:03:35
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
28 October 2025, 22:46:27

Auteur Topic: Advies aanschaf decoder  (gelezen 1343 keer)

Knootje

• Offline Offline
Advies aanschaf decoder
« Gepost op: 31 January 2021, 14:22:23 »
Graag enige opheldering voor het aanschaffen van een decoder.
Voor mijn roco 2400(voorbereid) heb ik een betrouwbare decoder nodig, een nem652 type 8 polig
Maar nu vind ik een paar soorten hiervan, mijn vraag is welke moet ik hebben.
Rij met dr5000 gelijkstroom met twee MM's

Fritsprt

• Offline Offline
Re: Advies aanschaf decoder
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2021, 15:41:17 »
Als je deze vraag aan 10 mensen stelt krijg je waarschijnlijk 10 verschillende antwoorden.

Maar om te beginnen, als je een DR5000 gebruikt dan rijd je waarschijnlijk met het DCC protocol. Je zegt dat je gelijkstroom rijdt maar je bedoelt waarschijnlijk dat je tweerail rijdt. De term gelijkstroom is van vroeger uit de analoge periode toen tweerail locomotieven op gelijkstroom reden en bij Märklin 3-rail locomotieven op wisselstroom reden. Als je digitaal rijdt kan je niet van gelijkstroom spreken omdat het DCC en MFX signaal digitale signalen zijn die wisselen in polariteit.

Welke decoder? Wat zit er in je andere locomotieven en waar ben je tevreden over? Heb je ervaring met CV's programeren?
Zelf ben ik een fan van ESU. Voordeel is dat je die via een lokprogrammer heel makkelijk kan programmeren. Zelfs als je die programmer niet hebt kan je de software wel downloaden. Vervolgens de door jou gewenste aanpassingen doen en een CV lijst maken en de CV's die aangepast moeten worden kan je eenvoudig met je DR5000 aanpassen.

Een andere favoriet van mij is Zimo. Deze zitten standaard in Roco locomotieven. Je kan er dus van uit gaan dat de 2400 daarmee goed rijdt. Voor het instellen van de CV's moet je de waarden wel in de lijst opzoeken. Dat kan iets lastiger zijn.

Succes Frits
Groet Frits

DBCargo

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2021, 17:09:37 »
De 'nieuwe' ESU lokpilot 5. Ik heb persoonlijk slechte ervaringen met Uhlenbrock, dus zou daar weg van blijven. Zimo is natuurlijk een prima alternatief, maar wat minder mainstream.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #3 Gepost op: 31 January 2021, 18:31:32 »
Net wat Frits zegt: iedereen heeft zijn/haar eigen voorkeur. Alles kan en alles mag.

Wil je goedkoop, zet er een LaisDCC decoder in. Rijdt best ok in een Roco 2400, maar is lastig te programmeren. Ik krijg ze alleen getemd (wat snelheid betreft) als ik een snelheidscurve van 28 rijstappen in programmeer :(

Wil je makkelijk en goed en is prijs niet zo belangrijk: zet er een ESU LokPilot 4/5 in en koop er een LokProgrammer bij. Als je meer locs van ESU decoders gaat voorzien dan is dat een prima investering, ik heb er geen spijt van. Ook is de motoraansturing bij de ESU LokPilot 4 en 5 automatisch in te stellen, zonder programmer! Maar de programmer maakt het wel veel makkelijker om alles perfect te tunen en functies te wijzigen, zeker als je er eventueel Digikeijs sluitverlichting in gaat maken (ik neem aan dat het een oudere 2400 is zonder sluitverlichting met een 8-polige interface)

Verder kan vrijwel alles. Het is dan alsof je vraagt wat lekker is als avondeten. De een zegt boeren kool, de ander spaghetti en weer een ander poffertjes... En boerenkool met tomatensaus en poedersuiker is af te raden...

Mvg,

Robert

Knootje

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 31 January 2021, 21:55:12 »
Had inderdaad de esu lokpilot 5 in gedachte, maar zag dat er toch een aantal verschillende uitvoeringen zijn.
Na nog meer speurwerk denk ik dat het de lokpilot 5 DCC  kan worden, hoop alleen dat hij redelijk past.
Misschien kan de treinen shop uitkomst bieden(aanschaf - inbouwen - programmeren),.
Bedankt voor het meedenken

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #5 Gepost op: 31 January 2021, 23:14:48 »
Inbouwen is een fluitje van een cent. Een verlengsnoer uitleggen kost meer moeite. Alleen de kap eraf halen kan soms even een gepriegel zijn, maar gaandeweg word je daar ook steeds handiger in.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

MOB3004

• Offline Offline
  • RhB en MOB fan. Smalspoor Oostenrijk
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2021, 10:50:47 »
Is een functie decoder inbouwen in een Bemo MOB stuurwagen ook zo gemakkelijk dan?
Heb er totaal geen ervaring mee, durf zelfs een nem 651 mini steker decoder niet eens in een loc te schuiven bang dat ik het verkeerd doe.( ik heb ondertussen wel nieuwere locs aan de verzameling toegevoegd)
Maar ja ben uit het analoge tijdperk en heb de boel na jaren door Corona uit de kast laten komen :-\ en digitaal rijden is mooi.
vr.gr
Ruud

VvKan

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2021, 11:07:25 »
In principe is inbouwen in een MOB stuurstand niet zo moeilijk, maar daar zit geen stekkerverbinding in.  Dus dat wordt solderen.
Als je daar dan toe besloten hebt, is de vraag hoe je de functiedecoder wil aansluiten  m.a.w. welke functies wil je los van elkaar kunnen schakelen.
Als het alleen gaat om aan/uit van de front/sluitlichten en het automatisch wisselen daarvan, dan zou ik eens naar de Lenz Standard+ decoder kijken, die daar een hele mooie oplossing voor heeft.  Dat is een loc decoder, die ook als functiedecoder geschikt is en waarbij je dan niet allerlei bedrading hoeft te veranderen.
Bovendien kun je dan eventueel ook nog je binnenverlichting en iets anders schakelen.

Wil je iets onafhankelijk schakelen, bijv. maar 1 frontlicht ten opzichte van 2 of 3, dan kun je dat met instellingen bereiken.  Dan is uiteraard ook een andere functiedecoder geschikt.

Overigens lijkt me de Lenz decoder ook zeer geschikt voor de vraagsteller.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2021, 11:09:10 door VvKan »

MOB3004

• Offline Offline
  • RhB en MOB fan. Smalspoor Oostenrijk
« Reactie #8 Gepost op: 01 February 2021, 11:11:01 »
Bedankt voor je duidelijke reactie daar kan ik wat mee
vr.gr
Ruud