Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
Vandaag
om 23:32:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ex44
Vandaag
om 23:32:36
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
Vandaag
om 23:24:22
Kato ETA 515
door
Casmir
Vandaag
om 23:24:07
Raadplaatje
door
mdjr78
Vandaag
om 23:07:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 22:59:31
Da's Daz 2
door
hervé
Vandaag
om 22:56:07
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Martijn193
Vandaag
om 22:50:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 22:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 22:40:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 22:23:04
Inzet T2s van de NS
door
Rick
Vandaag
om 22:22:01
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Jelmer
Vandaag
om 22:14:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
emmenaar
Vandaag
om 22:08:26
Roco 2400, h0
door
Huup
Vandaag
om 22:08:15
Project seaside Germany
door
Sikko
Vandaag
om 21:29:36
Overstap naar HTM
door
Miniature Holland
Vandaag
om 21:22:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Stootjuk
Vandaag
om 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
Vandaag
om 21:12:40
Op Zuid (NL H0)
door
Tom Z.
Vandaag
om 21:06:38
Terschellinger Spoor
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 20:52:09
C12c rijtuig
door
maartenvdb
Vandaag
om 19:58:14
Welke decoder is dit?
door
008200
Vandaag
om 19:47:47
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Ruben90
Vandaag
om 19:10:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
Vandaag
om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen
door
defender
Vandaag
om 18:20:53
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
Vandaag
om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
Vandaag
om 17:27:51
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
Vandaag
om 16:59:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 16:36:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Stoomlok's, werking onderdelen c.q. appendages
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Stoomlok's, werking onderdelen c.q. appendages (gelezen 4091 keer)
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3330
Re: Stoomlok's, werking onderdelen c.q. appendages
«
Reactie #15 Gepost op:
02 January 2021, 18:10:01 »
Interessante èn leerzame aanvullingen van de kapitein
Gelogd
Groeten,
Richard
AK952
Offline
Berichten: 46
Re: Stoomlok's, werking onderdelen c.q. appendages
«
Reactie #16 Gepost op:
02 January 2021, 19:07:04 »
Zeer goed en uitgebreid verhaal maar toch nog een aantal aanvulling o.a. over het “snijden” van stoom op contact oppervlakken.
Afgezien van de belasting van een veiligheid (gewicht of veer) zijn, of waren, er globaal twee soorten nl. de proportionele- en de zg “hooglichters” (eg Crosby). De eerste groep gaven een doorlaat evenredig met de “over” druk terwijl de laatste of volledig- “dicht” of “open” ging.
Met de proportionele kleppen waren er bijna altijd problemen met het zg “snijden” en bleven daarna lekken met inderdaad groeven na verloop van tijd. (Schuren en leppen)
“Hooglichters” daarentegen hadden de nare eigenschap dat, indien niet afgesteld, begonnen te ratelen met als gevolg: ingeslagen zittingen.
Persoonlijk vindt ik de discussie toch wel interessant en na zoveel jaar weer eens de Stoom Wet (1953) alsmede de gedetailleerde toelichting van T.J.Kloet (1954) er bij gezocht. (beslist een aanrader).
Tot slot:
Stw artikel 42.3 “peilglas” :toegestane laagste waterstand is 100mm gemeten van het hoogste punt van het verwarmend oppervlak, maximaal 50 mm in het peilglas voor landlketels . Praktijk was 20 mm. Op de ketel moest ook nog permanent een messing plaatje bevestigd zijn met het opschrift “waterlijn” die de 100 mm aangaf.
Volgens de wet moeten beide peilglazen functioneren tijdens het bedrijf, indien niet het geval is het vrij simpel: uit bedrijf en “gangbaar” maken en verder geen discussie. (Zeker niet met de vorige generatie “hoofd” WTK’s van de grote vaart). Hetzelfde gold ook voor de kleppen, dubbel uitgevoerd. (Water niveau en druk begrenzing zijn nog steeds zg “essentials” voor zowel vuurgang/kist als waterpijp ketels).
N.B.
1) Teflon houd van stoom maar niet van zijn temperatuur
2) Voor de Cokes bereiding werd water gesproeid over een kolenvuur met als resultaat o.a. Stadsgas en Waterstof. De vrijgekomen waterstof werd weer gebruikt als basis voor de productie van kunstmest. (Sluiskil: Cokesfabriek/NSM 1980).
Proces voor waterstof is nog steeds gangbaar maar nu alleen met aardgas en stoom.
«
Laatst bewerkt op: 03 January 2021, 00:39:42 door AK952
»
Gelogd
AK952
Offline
Berichten: 46
Re: Stoomlok's, werking onderdelen c.q. appendages
«
Reactie #17 Gepost op:
03 January 2021, 11:29:13 »
Beste Mar-Cas,
Om te voorkomen dat de discussie een bepaalde kant opgaat nl het grootbedrijf ipv modelbouw en derhalve irritatie kan oproepen bij forumleden en/of moderator wil ik wel een aantal scans toesturen van de diverse appendages met eventueel een korte beschrijving.
Inmiddels ruim dertig jaar geen directe betrokkenheid het dit soort ketels maar heb toch nog steeds, weliswaar uitgedund, een persoonlijk archief (ergens op zolder.)
Zelfs nog originele constructie tekeningen, zowel blauwdruk als op linnen, o.a. van een KPEV machine van ruim 100 jaar geleden. In de jaren 70 is er veel vernietigd onder het mom “ouwe troep”.
Laat het me weten of er belangstelling voor is in een PB.
Vriendelijk groet,
«
Laatst bewerkt op: 03 January 2021, 14:18:11 door AK952
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Stoomlok's, werking onderdelen c.q. appendages