Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probleem bij inbouw decoder door Ben
Vandaag om 12:50:32
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door R1954
Vandaag om 12:23:48
Show je realistische treinsamenstelling door ES44C4
Vandaag om 12:19:12
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Bert V
Vandaag om 12:12:54
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Alewijn
Vandaag om 12:07:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 11:53:54
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door henk
Vandaag om 11:52:37
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:47:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 11:45:40
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 11:36:33
Speno ongeluk Stavoren 2010 door KNed
Vandaag om 11:32:43
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door henk
Vandaag om 11:18:42
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:55:04
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RBlok
Vandaag om 01:10:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:06:23
Rondom Charlois door Alewijn
05 December 2025, 23:46:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
05 December 2025, 23:33:09
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door grossraumwagen
05 December 2025, 22:59:17
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Jelmer
05 December 2025, 22:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 December 2025, 22:42:09
Aachenau West door Jelmer
05 December 2025, 22:15:56
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
05 December 2025, 22:06:59
Extra functie in Zimo MS450P22 door robschuurhof
05 December 2025, 20:42:59
Roco AC modellen door Martijn193
05 December 2025, 20:12:45
19 Toen door Benelux795
05 December 2025, 19:50:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
05 December 2025, 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 December 2025, 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
05 December 2025, 19:04:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
05 December 2025, 18:22:52
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
05 December 2025, 17:20:36
  

Auteur Topic: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?  (gelezen 4254 keer)

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #45 Gepost op: 27 November 2025, 16:33:38 »
Ik had Luxemburg en België voor het gemak even op één hoop gegooid... staatkundig/politiek geheel incorrect natuurlijk... :o.

Begin deze eeuw verbleef ik een tijdje in Noorwegen en daar heb ik de NoHAB AA16 "rondneus" nog in het wild gezien - op de "Rørosbanen", compleet met tralies voor de ramen - dat was misschien wel iets geweest voor DDR locs... met een ander doel weliswaar.
Groet, Herb73

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #46 Gepost op: 27 November 2025, 20:46:25 »
Dat is inderdaad een nadeel, de Taigatrommel weegt 115 ton; een stuk meer dan de - veel grotere - zes-assige DR BR 118 (90 ton) - die laatste mocht vrijwel overal rijden.

De Taigatrommel had door dat hoge gewicht ("Reibungsmasse") echter wel meer trekkracht, dus goed voor zware goederentreinen.

Ja, die duikbril vind ik ook interessant - ook goed vertegenwoordigd in model; voor nu heb ik m'n zinnen gezet op een zes-asser  ;).

Een andere erg mooie vind ik de NoHAB diesel, die bij mijn weten echter niet in de DDR of Tsjecho-Slowakije werd gebruikt - wel in Hongarije, Scandinavië en bij onze zuiderburen.

De V180/118 was in eerste instantie een 4-assige loc, maar omdat ook deze locs voor vele trajecten een te hoge asdruk hadden, is er een 6-assige versie ontwikkeld voor de nevenlijnen waar een geringere asdruk was toegelaten. Overigens waren in de DDR vele 'nevenlijnen' dusdanig verzwaard, dat hier ook zwaarder hoofdlijnmaterieel was toegelaten.

De DR heeft geen NoHAB bolle neuzen in dienst gehad. Wel heeft er een loc meerdere proefritten gereden in de DDR, in fabriekskleuren. Verder zijn de MÁV NoHAB's over land van Zweden naar Hongarije gereden, door DDR en CS.

En de NMBS/CFL bolle neuzen waren natuurlijk geen NoHAB's, maar door AFB in licentie gebouwde locs.

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #47 Gepost op: 27 November 2025, 21:20:49 »
Dat was mij inderdaad ook bekend, van de 4- en 6- assige V180/118. Roco heeft ze trouwens allebei in het assortiment nu - ik vind de zes-asser wel mooier.
Groet, Herb73

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #48 Gepost op: 04 December 2025, 21:14:03 »
De DR heeft geen NoHAB bolle neuzen in dienst gehad. Wel heeft er een loc meerdere proefritten gereden in de DDR, in fabriekskleuren. Verder zijn de MÁV NoHAB's over land van Zweden naar Hongarije gereden, door DDR en CS.

Hier zijn nog wat foto's (in kleur) te zien van de NoHAB-proefritten in de DDR:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,7706505,7706505#msg-7706505

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #49 Gepost op: 04 December 2025, 21:29:05 »
Prachtig!!
Groet, Herb73