Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GoVolta treindienst naar Berlijn door Maartenw
Vandaag om 12:50:25
Roco 2025 door Corné81
Vandaag om 12:44:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:33:48
Aachenau West door Peter J K
Vandaag om 12:10:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 11:54:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Eric B
Vandaag om 11:33:21
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 11:29:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:02:46
Vermogen centrale door Ronald Halma
Vandaag om 11:02:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:01:49
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Luud H
Vandaag om 10:57:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:43:23
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
Vandaag om 10:04:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:03:32
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:45:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 09:24:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Maartenw
Vandaag om 09:11:57
z21 Start opkrikken door spoorijzer
Vandaag om 09:07:35
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door ChrisNL
Vandaag om 08:27:26
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 05:33:46
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
08 December 2025, 22:38:32
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
08 December 2025, 22:21:41
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
08 December 2025, 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
08 December 2025, 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
08 December 2025, 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
08 December 2025, 21:30:15
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
08 December 2025, 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
08 December 2025, 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
08 December 2025, 21:01:36
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
08 December 2025, 20:35:26
  

Auteur Topic: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?  (gelezen 5420 keer)

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 242
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #45 Gepost op: 27 November 2025, 16:33:38 »
Ik had Luxemburg en België voor het gemak even op één hoop gegooid... staatkundig/politiek geheel incorrect natuurlijk... :o.

Begin deze eeuw verbleef ik een tijdje in Noorwegen en daar heb ik de NoHAB AA16 "rondneus" nog in het wild gezien - op de "Rørosbanen", compleet met tralies voor de ramen - dat was misschien wel iets geweest voor DDR locs... met een ander doel weliswaar.
Groet, Herb73

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #46 Gepost op: 27 November 2025, 20:46:25 »
Dat is inderdaad een nadeel, de Taigatrommel weegt 115 ton; een stuk meer dan de - veel grotere - zes-assige DR BR 118 (90 ton) - die laatste mocht vrijwel overal rijden.

De Taigatrommel had door dat hoge gewicht ("Reibungsmasse") echter wel meer trekkracht, dus goed voor zware goederentreinen.

Ja, die duikbril vind ik ook interessant - ook goed vertegenwoordigd in model; voor nu heb ik m'n zinnen gezet op een zes-asser  ;).

Een andere erg mooie vind ik de NoHAB diesel, die bij mijn weten echter niet in de DDR of Tsjecho-Slowakije werd gebruikt - wel in Hongarije, Scandinavië en bij onze zuiderburen.

De V180/118 was in eerste instantie een 4-assige loc, maar omdat ook deze locs voor vele trajecten een te hoge asdruk hadden, is er een 6-assige versie ontwikkeld voor de nevenlijnen waar een geringere asdruk was toegelaten. Overigens waren in de DDR vele 'nevenlijnen' dusdanig verzwaard, dat hier ook zwaarder hoofdlijnmaterieel was toegelaten.

De DR heeft geen NoHAB bolle neuzen in dienst gehad. Wel heeft er een loc meerdere proefritten gereden in de DDR, in fabriekskleuren. Verder zijn de MÁV NoHAB's over land van Zweden naar Hongarije gereden, door DDR en CS.

En de NMBS/CFL bolle neuzen waren natuurlijk geen NoHAB's, maar door AFB in licentie gebouwde locs.

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 242
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #47 Gepost op: 27 November 2025, 21:20:49 »
Dat was mij inderdaad ook bekend, van de 4- en 6- assige V180/118. Roco heeft ze trouwens allebei in het assortiment nu - ik vind de zes-asser wel mooier.
Groet, Herb73

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #48 Gepost op: 04 December 2025, 21:14:03 »
De DR heeft geen NoHAB bolle neuzen in dienst gehad. Wel heeft er een loc meerdere proefritten gereden in de DDR, in fabriekskleuren. Verder zijn de MÁV NoHAB's over land van Zweden naar Hongarije gereden, door DDR en CS.

Hier zijn nog wat foto's (in kleur) te zien van de NoHAB-proefritten in de DDR:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,7706505,7706505#msg-7706505

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 242
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #49 Gepost op: 04 December 2025, 21:29:05 »
Prachtig!!
Groet, Herb73