Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 01:25:17
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 01:22:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 00:57:39
Duits transport, waar in NL? door Spelfaut
Vandaag om 00:54:45
Rondom Charlois door ArjanB
Vandaag om 00:32:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
25 October 2025, 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
25 October 2025, 17:19:47
  

Auteur Topic: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving  (gelezen 1080 keer)

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Gepost op: 31 March 2020, 21:53:47 »
Voor mijn NS DE-5 ben ik nu bezig met de motorwagen.
Net als in werkelijkheid wil ik in het model ook hier de motor plaatsen.

Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91945.msg3222105211#msg3222105211

Als donorlok heb ik een Piko BR119 model genomen.
Het toekomstige motorrijtuig is echter ongeveer 7 cm langer dan de donorlok.

De kardanaandrijving dient dus verlengd te worden.

Mijn eerste gedachte was om dat zodanig te doen dat de motor netjes in het midden zit. Dus beide kardan-assen verlengen (situatie 2)

Echter, het is natuurlijk minder werk om de motor aan één zijde dichter bij het draaistel te zetten, zodanig dat de kardan-as op die positie niet aangepast hoeft te worden (situatie 3).



Dit heeft natuurlijk tot gevolg dat de andere kardan-as extra lang zal moeten worden.

Aangezien er hier de nodige zelfbouwers zitten (en dit mogelijk al eens hebben toegepast):

Levert dat problemen op?
zoja, welke?
Zijn er nog andere zaken waarmee ik dan rekening moet houden?

PS, de foto betreft niet de donorlok. Het is een plaatje dat ik nog ergens op mijn harde schijf had staan...

Marco.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2020, 22:04:44 »
Dat moet kunnen. In de Roco Blokkendoos is dezelfde constructie toegepast, 1 korte en 1 lange cardanas.

Onderdelenblad. Onderdelen 8 en 18.
« Laatst bewerkt op: 31 March 2020, 22:13:07 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6354
  • ***
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 31 March 2020, 22:17:50 »
Moet geen probleem zijn. Cardanas doorzagen, stukje messing buis er tussen lijmen ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2604
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 31 March 2020, 22:19:38 »
lijkt mij ook geen probleem. kijk anders hier is. dat is hoe ik mijn cardans maak. je mag me ook een pm doen als je meer hulp nodig hebt ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 01 April 2020, 17:05:22 »
OK, als ROCO het doet, kan ik dat dus ook doen.

En één kardan-as verlengen zou inderdaad ook het probleem niet mogen zijn.

Eigenlijk is de vraag ontstaan toen ik aan het overwegen was om het gehele motorblok van de donorlok te gebruiken en deze in te bouwen in het DE-5 motorrijtuig.
Het is natuurlijk veel makkelijker om een groot Zamak motorblok aan één zijde aan te passen, dan aan beide zijden (enkel om de motor netjes in het midden te krijgen).
Maar of ik dat ook daadwerkelijk ga doen, weet ik nu nog niet...

Marco.