Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 21:00:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:58:11
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:42:18
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:02:33
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 16:18:47
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:57:20
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:49:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door WimC
Vandaag om 13:28:14
Spoor 0 meterspoor door maartenvdb
Vandaag om 13:26:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 12:34:38
Opstelbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:20:05
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Bert55
Vandaag om 12:07:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 11:10:17
  

Auteur Topic: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving  (gelezen 1039 keer)

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Gepost op: 31 March 2020, 21:53:47 »
Voor mijn NS DE-5 ben ik nu bezig met de motorwagen.
Net als in werkelijkheid wil ik in het model ook hier de motor plaatsen.

Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91945.msg3222105211#msg3222105211

Als donorlok heb ik een Piko BR119 model genomen.
Het toekomstige motorrijtuig is echter ongeveer 7 cm langer dan de donorlok.

De kardanaandrijving dient dus verlengd te worden.

Mijn eerste gedachte was om dat zodanig te doen dat de motor netjes in het midden zit. Dus beide kardan-assen verlengen (situatie 2)

Echter, het is natuurlijk minder werk om de motor aan één zijde dichter bij het draaistel te zetten, zodanig dat de kardan-as op die positie niet aangepast hoeft te worden (situatie 3).



Dit heeft natuurlijk tot gevolg dat de andere kardan-as extra lang zal moeten worden.

Aangezien er hier de nodige zelfbouwers zitten (en dit mogelijk al eens hebben toegepast):

Levert dat problemen op?
zoja, welke?
Zijn er nog andere zaken waarmee ik dan rekening moet houden?

PS, de foto betreft niet de donorlok. Het is een plaatje dat ik nog ergens op mijn harde schijf had staan...

Marco.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2020, 22:04:44 »
Dat moet kunnen. In de Roco Blokkendoos is dezelfde constructie toegepast, 1 korte en 1 lange cardanas.

Onderdelenblad. Onderdelen 8 en 18.
« Laatst bewerkt op: 31 March 2020, 22:13:07 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6347
  • ***
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 31 March 2020, 22:17:50 »
Moet geen probleem zijn. Cardanas doorzagen, stukje messing buis er tussen lijmen ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 31 March 2020, 22:19:38 »
lijkt mij ook geen probleem. kijk anders hier is. dat is hoe ik mijn cardans maak. je mag me ook een pm doen als je meer hulp nodig hebt ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 01 April 2020, 17:05:22 »
OK, als ROCO het doet, kan ik dat dus ook doen.

En één kardan-as verlengen zou inderdaad ook het probleem niet mogen zijn.

Eigenlijk is de vraag ontstaan toen ik aan het overwegen was om het gehele motorblok van de donorlok te gebruiken en deze in te bouwen in het DE-5 motorrijtuig.
Het is natuurlijk veel makkelijker om een groot Zamak motorblok aan één zijde aan te passen, dan aan beide zijden (enkel om de motor netjes in het midden te krijgen).
Maar of ik dat ook daadwerkelijk ga doen, weet ik nu nog niet...

Marco.