Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onbekende gesloten goederenwagen door FritsT
Vandaag om 08:56:55
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Marc tramt
Vandaag om 08:50:36
Kibri station CALW ingekort als NS station door Arjan6511
Vandaag om 08:46:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 08:43:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:51:22
Spoor op industrieterrein Lage Weide door hmmglaser
14 September 2025, 23:32:48
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
14 September 2025, 23:18:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 September 2025, 23:12:30
Aachenau West door Wim Vink
14 September 2025, 22:53:10
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
14 September 2025, 22:40:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
14 September 2025, 22:27:46
loconet adres door Dirk
14 September 2025, 22:21:07
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
14 September 2025, 22:20:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
14 September 2025, 22:11:07
D236 Nord-West-Expres door Falkenberg
14 September 2025, 22:00:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 September 2025, 21:59:40
Jouef Thalys tussenrijtuigen door nico99
14 September 2025, 21:59:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
14 September 2025, 21:43:51
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door moonlicht
14 September 2025, 21:32:04
Halling aandrijvingen door Scratchbuilt
14 September 2025, 20:01:29
Raadplaatje door grossraumwagen
14 September 2025, 19:51:59
Veevervoer ss/ ns door klusser
14 September 2025, 19:16:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
14 September 2025, 19:03:54
Piko 2025 door Spoor010
14 September 2025, 19:02:01
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
14 September 2025, 18:38:33
Watertoren Bergen op Zoom door Kees-Jan
14 September 2025, 18:21:43
Da's Daz 2 door Huup
14 September 2025, 18:05:19
Frans loodsje et cetera door DJV
14 September 2025, 17:07:34
Au bord de la Cèze door Paulus
14 September 2025, 16:55:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 September 2025, 15:56:02
  

Auteur Topic: Marklin 24771/24772 meegebogen R3 wissel: kortsluiting en de oplossing  (gelezen 12320 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Voor de 3-railers die niet op het 3rail forum actief zijn:
Voor m'n nieuwe baan had ik een meegebogen C-rail R3 wissel nodig. Deze nieuw gekocht en ingebouwd. Bij de eerste testrondjes bleek dat divers modern Märklin materieel een kleine kortsluiting maakte.
Dat verbaasde me want andere types C-rail wissel werkten allemaal zonder problemen.

Na wat uitzoeken bleek dat Märklin wat rare keuzes heeft gemaakt voor de wielgeleiders bij deze wissels.
Sommige puko's zijn beschermd, andere niet.
Zie het onderstaande plaatje. De binnenkant van de wielen kan tegen de rode puko aan komen, terwijl de puko's ernaast beschermd zijn.
Mijns inziens had Märklin de wielgeleider gewoon door moeten laten lopen.




Ik heb de bewuste puko wat omgebogen en toen was het probleem weg. Het bleek dat veel meer modelspoorders hier last van hebben.
Na nog wat zoeken op internet kwam ik een Duitse webshop tegen die een goedkoop en simpel stukje plastic verkoopt wat ervoor zorgt dat alle puko's beschermd worden. Ik heb zo'n dingetje gekocht, je schuift het zo over de puko's en dan is het probleem op een nette manier verholpen:



De website waar dit besteld kan worden is https://www.rztec.de

Je betaald wel eerst de volle mep aan verzendkosten maar krijgt daarna het grootste gedeelte terug omdat dit via briefpost gaat. Daar had ik vooraf even over gemaild.

Koen

H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6768
Re: Marklin 24771/24772 meegebogen R3 wissel: kortsluiting en de oplossing
« Reactie #1 Gepost op: 11 March 2020, 09:48:00 »

Ik heb de bewuste puko wat omgebogen en toen was het probleem weg.


Klopt en is ook de simpelste oplossing. Maar beter is vooral ook de onderlinge wielafstand te controleren want dat is de boosdoener. Dat stukje plastic heb je niet nodig.

Gr, Ben.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
Re: Marklin 24771/24772 meegebogen R3 wissel: kortsluiting en de oplossing
« Reactie #2 Gepost op: 11 March 2020, 10:26:51 »
De binnenkant van de wielen kan tegen de rode puko aan komen, terwijl de puko's ernaast beschermd zijn.
Mijns inziens had Märklin de wielgeleider gewoon door moeten laten lopen.

Hallo

Märklin had de wissel gewoon moeten polariseren. Had je die rare wielgeleider en puko's "tot aan het randje" niet eens nodig gehad.
Nu kun je wel zeggen: "Dat past niet in het systeem", maar de M-rail kruiswissel 5128 en eerste 5207 wissels hebben ook polarisatie.

Bart

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re: Marklin 24771/24772 meegebogen R3 wissel: kortsluiting en de oplossing
« Reactie #3 Gepost op: 11 March 2020, 12:20:26 »
Ben: het kan dat dat de boosdoener is, maar dan nog vind ik het een fout van Märklin. Divers origineel Märklin materieel van me maakte hier kortsluiting op. Dan heb ik op geen enkele andere soort wissel. dus dan is deze veel te kritisch. Ik ga echt niet al m'n materieel controleren en aanpassen.

Dat sluit aan op het punt van @Bart. Märklin had deze wissel inderdaad (veel) beter moeten ontwerpen.
Op andere soorten wissels (normale, Engelse, R1 meegebogen) heeft mijn materieel totaal geen problemen. Terwijl dat met M-rail nog weleens anders was.

Maar goed, ik ben blij met m'n stukje plastic :)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u