Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2400, h0 door Huup
Vandaag om 01:08:38
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
11 October 2025, 23:55:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
11 October 2025, 23:45:35
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
11 October 2025, 23:44:23
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
11 October 2025, 23:32:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ex44
11 October 2025, 23:32:36
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
11 October 2025, 23:24:22
Kato ETA 515 door Casmir
11 October 2025, 23:24:07
Raadplaatje door mdjr78
11 October 2025, 23:07:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
11 October 2025, 22:59:31
Da's Daz 2 door hervé
11 October 2025, 22:56:07
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
11 October 2025, 22:50:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
11 October 2025, 22:49:48
Inzet T2s van de NS door Rick
11 October 2025, 22:22:01
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
11 October 2025, 22:14:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
11 October 2025, 22:08:26
Overstap naar HTM door Miniature Holland
11 October 2025, 21:22:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
11 October 2025, 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
11 October 2025, 21:12:40
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
11 October 2025, 21:06:38
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
11 October 2025, 20:52:09
C12c rijtuig door maartenvdb
11 October 2025, 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
11 October 2025, 19:47:47
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
11 October 2025, 19:10:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
11 October 2025, 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
11 October 2025, 18:20:53
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
11 October 2025, 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
11 October 2025, 17:27:51

Auteur Topic: Spoor in Rome  (gelezen 2691 keer)

Remunj

• Offline Offline
Spoor in Rome
« Gepost op: 11 April 2008, 10:54:30 »
Terug van een lang weekend naar Rome.
Naast de obligate toeristentrekkers uiteraard het spoor niet vergeten.

Laten we beginnen met de Metro. Ideaal om je snel van de ene naar de andere kant te verplaatsen. Rome heeft twee lijnen t.w. A en B.
Lijn A heeft moderne metrostellen van CAF en ziet er schoon uit. in de stellen displays met aankondigingen voor het volgende station en welke kant uit te stappen.
Neem je lijn B dan schrik je je rot. Oude stellen zonder doorloop naar andere de andere bakken en een duidelijk afwijkende "huisstijl". Graffiti binnen en buiten. Nou zie je onder de grond over het algemeen weinig als je uit het raam kijkt maar zelfs bij stops op de stations zie je amper wat. Zo dicht zijn de ramen dichtgeverfd.

Zie hier voor uitgebreide info.

Dan het normale spoornet.
Station Termini (het hoofdstation) is een kopstation met 24 sporen. Een gekrioel van mensen.

Twee plaatjes van een kleurrijk treinstel.

Een bijzonder spoor is de spoorlijn naar het Vaticaan met eigen station.
Wordt nu alleen gebruikt voor aanvoer van goederen.

Toegangsspoor

Poort nar het Vaticaan

Station. Rechts loopt de heuvel in waar locs kunnen omlopen naar het kopspoortje.

Alle foto's gemaakt vanaf de Sint Pieter (hele klim trouwens en niet geschikt voor mensen met claustrofobie).

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Anoniem

• Gast
Re: Spoor in Rome
« Reactie #1 Gepost op: 11 April 2008, 13:51:43 »
Twee plaatjes van een kleurrijk treinstel.

Ja, de TrenOK-ETR.450 lacht erg leuk, verder is het een vrij psychedelische kleurstelling. Wel goedkoop overigens.

Een bijzonder spoor is de spoorlijn naar het Vaticaan met eigen station.
Wordt nu alleen gebruikt voor aanvoer van goederen.

En zelfs dat bijna nooit...het hek is in geen jaren opengeweest.

Alle foto's gemaakt vanaf de Sint Pieter (hele klim trouwens en niet geschikt voor mensen met claustrofobie).

Of hoogtevrees...ik heb er nog steeds spijt van ;D.

Leuk, zo'n verslagje van Rome en omgeving...moet ik binnenkort maar weer eens terug naartoe :). Overigens is de metro niet zozeer handig om je binnen het centrum te verplaatsen, maar natuurlijk wel van de buitenwijken naar Termini en terug. En als het 35 graden is wil je sowieso niet in die metro's zitten ;D. Laatste opmerking: eindelijk nieuwe stellen (althans op de A dan), in 'mijn tijd' was het nog allemaal rammelig materieel.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 April 2008, 14:14:39 »
En zelfs dat bijna nooit...het hek is in geen jaren opengeweest.
Dat werd er niet bijverteld.

Overigens is de metro niet zozeer handig om je binnen het centrum te verplaatsen, maar natuurlijk wel van de buitenwijken naar Termini en terug. En als het 35 graden is wil je sowieso niet in die metro's zitten ;D. Laatste opmerking: eindelijk nieuwe stellen (althans op de A dan), in 'mijn tijd' was het nog allemaal rammelig materieel.
Stellen op lijn A zijn in 2005 en 2006 in dienst gesteld.

Er wordt trouwens ook aan een lijn C gebouwd.

Eric
Gr.
Eric

Edwin van den Bergh

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 April 2008, 21:18:05 »
Overigens is de metro niet zozeer handig om je binnen het centrum te verplaatsen, maar natuurlijk wel van de buitenwijken naar Termini en terug.

Wij zijn vorig jaar vanuit Florence een dagje op en neer naar Rome geweest. Met de EuroCity Alta Velocità ben je er in slechts anderhalf uur. In Rome kwam de metro ons bijzonder goed van pas om ons snel van en naar enkele van te voren bepaalde highlights te vervoeren. Onder andere het Vaticaan, de Spaanse Trappen en het Colloseum zijn makkelijk bereikbaar met de metro. Voor veel andere bezienswaardigheden in het centrum kun je beter gebruik maken van het busnetwerk of de benenwagen.

« Laatst bewerkt op: 11 April 2008, 21:24:13 door Edwin van den Bergh »

Gamau

• Offline Offline
    • Harzerode 1992
« Reactie #4 Gepost op: 11 April 2008, 22:14:18 »
Ik ga volgende maand naar Rome. Zijn er nog andere spoorse bezienswaardigheden? Of modeltreinwinkels?
Heen ga ik met auto, terug vanuit Allessandria met de autoslaaptrein. Iemand hier ervaring mee vanuit Italië?
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

Anoniem

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 12 April 2008, 12:31:20 »
Over modelspoorwinkels in Rome loopt al ergens een draadje. Aan spoorse bezienswaardigheden: dat hangt ervan af wat je precies wilt. En dan de autotrein: heb ik één keer gedaan vanuit Italië (en wel vanuit Rimini, dat kon toen nog :)), dat wijst zich redelijk vanzelf. De procedure gaat eigenlijk zoals hij overal gaat: je meldt je met auto bij de check-in van het autotreingebeuren, je krijgt een stickertje op je ruit en als de tijd daar is rijd je je auto op de trein. Vervolgens een uurtje (of daaromtrent) wachten tot je in het reizigersgedeelte kunt instappen.

@Edwin: vooruit, die drie zijn (in meer of mindere mate goed) te doen, maar de hele hoek tussen de Tiber en het Piazza Venezia (Capitolijnse musea, monument, Pantheon, Piazza Navona, Trevifontein, Gelateria della Palma ;D) kun je vergeten. Daarvoor kun je beter met zo'n belachelijk klein busje (116 of 117 uit mijn hoofd gegd) door de straatjes crossen ;D. Ook in Trastevere kom je minder gemakkelijk met de metro. Maar goed, in het algemeen is het niet zo onmenselijk groot allemaal, dus je kunt beter lopen 8).

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 April 2008, 22:46:40 »
Rome belopen? Als je vooraan in de 20 bent, ja.

@Gamau: je zou een exemplaar van 'I treni' kunnen kopen/inkijken. Achterin staan enkele modelspoorwinkels door heel Italië. Destijds ben ik in Florence en in Milaan een paar winkels binnengelopen. Bij die in Florence hebben we een Barbie met een plassende kat gekocht, één van de winkels in Milaan had alleen maar Märklin en bij de andere (in een metro-station) heb ik niets gekocht.

In Rome had mijn vrouw een vervelend incident met een gat in de weg en haar enkel, dus zijn we de eerste paar dagen van onze huwelijksreis alleen maar binnen geweest. Tja, wat moet je dan...

Toen had ik 'I treni' nog niet aangeschaft, dat was pas in Florence. En aangezien mijn Italiaans niet zo best is (zeg maar gerust: vrijwel afwezig) ben ik ook niet overal rond gaan kijken naar treinenwinkels.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 April 2008, 19:58:25 »
Peter, ook als je wat ouder bent dan 20 wil het lopen nog wel lukken. Ok, aan het eind van de dag zijn je zolen wat afgesloten maar je moet er wat voor over hebben.
Na een paar dagen lijkt alles veel dichter in de buurt van elkaar te liggen. Alleen willen dan de voetjes wat minder meewerken en dan is de bus of metro weer handig.

Ik ben in Rome 2 "treinenwinkels" tegengekomen. Beide vlakbij station Termini.
Nou dat was gauw klaar. De eerste had alleen wat Italiaanse modellen staan, voornamelijk van Marklin (Sommige zelfs nog in de oude blauwe dozen). Nou rijdt ik zelf 2-rail maar aan de prijzen te zien was het ook niet echt goedkoop, zelfs voor Marklin begrippen. Verder waren er alleen automodellen en vliegtuig bouwdozen te koop.
De tweede zaak had een trein in de etalage staan maar dat was het dan ook.

Inderdaad in dit draadje ging het al over treinenwinkels in Rome. ik heb er zelf nog een aantal in aangegeven. De meeste kon ik niet eens vinden of lagen te ver van het centrum vandaan.
Ik heb er dan ook verder niet naar gezocht.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Anoniem

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 16 April 2008, 20:01:06 »
Tja, dat lijkt (helaas voor ons) de teneur te zijn in mediterrane landen (en dus ook in Italië): weinig treinenwinkels en meestal wat prijzig en matig gesorteerd. Misschien is er minder interesse omdat die mensen hun leven veel meer buiten leiden en daarom wellicht de hobby's 'binnenskamers' wat minder in trek zijn... Daar heb ik natuurlijk geen bewijzen voor, maar da's mijn vermoeden ;D. En ik geef ze niet eens ongelijk 8).
« Laatst bewerkt op: 16 April 2008, 21:26:20 door Wesley »

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 16 April 2008, 21:10:16 »
Het is off-topic, maar dat kan ik zeker bevestigen. Afgelopen vrijdag was het hier 29 graden, hoewel het nou weer iets minder is. Maar vanaf zaterdag zou het weer boven de 25 graden zijn. En we hebben eens op een mooie dag tegen het einde van januari buiten gegeten.

Wat belangrijker is, is dat het niet zo vaak regent. De hoeveelheid regen is sowieso al minder, maar het is vaak een stortbui en daarna kun je gewoon weer naar buiten, vooropgesteld dat je auto niet is weggedreven.

Maar zelfs in Milaan, dat dichter bij Nederland dan bij Zuid-Italië ligt en een grote stad is met een behoorlijk aantal stations, metro en trams, zijn er niet zo heel veel modelspoorwinkels.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40