Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
Modelwensen 2026 door Arjan6511
Vandaag om 16:42:12
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
Vandaag om 16:41:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:44
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 16:28:38
Aansluiting Bezetmelding door maartenvdb
Vandaag om 16:25:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door rhberk
Vandaag om 16:24:41
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 16:20:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:12:31
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 16:04:13
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door bellejt
Vandaag om 16:03:34
Klein baantje om de Kerstboom heen door Keska
Vandaag om 16:01:34
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Wim Vink
Vandaag om 16:00:00
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 15:59:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:42:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:32:47
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
Vandaag om 15:23:59
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:20:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Arjan6511
Vandaag om 15:04:26
Tricolore trein door Wim Romijn
Vandaag om 15:01:09
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 15:00:06
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 14:38:44
Thalys, verschillende merken, hoe koppelingen aanpassen? door raf
Vandaag om 14:34:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 13:38:38
Goede wensen voor 2026 door Karben
Vandaag om 13:24:27
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 13:09:14
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 13:02:57
VERPLAATST: Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door Reinout van Rees
Vandaag om 12:58:31
Trix wielen vervangen van rijtuigen en wagons door Petertje
Vandaag om 12:44:45
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 12:36:51
  

Auteur Topic: Fleischmann H0 profi 3-weg wissel, engels wissel  (gelezen 2319 keer)

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Fleischmann H0 profi 3-weg wissel, engels wissel
« Gepost op: 15 February 2020, 20:45:33 »
Hallo,

Mijn vader zit te denken om op zijn baan de Fleischmann profi 3-weg wissel en het engelse wissel te gaan gebruiken.
Dit ivm ruimtebesparing.
Op zich best een goed plan. Echter, ik heb zelf ervaring met deze wissels in N spoor van Fleischmann (piccolo).
Daarvan weet ik dat met name het engelse wissel een onding is.
Voordat hij het eea gaat aanschaffen willen we toch eens vragen hoe deze H0 varianten van deze wissels door jullie ervaren worden. Rijden de treinen er lekker soepel overheen?

Alvast dank!

Groet,
Collin


phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1971
Re: Fleischmann H0 profi 3-weg wissel, engels wissel
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2020, 22:41:10 »
Hallo Collin,

Alle Fleichmann Profi HO Engelse wissels, die ik in bedrijf heb, werken goed. Ik bouw wel altijd de aandrijvingen om en haal de eindafschakeling eruit. Ook moet je zorgen voor voldoende vermogen op de aandrijvingen.
De driewegwissels zou ik niet aanraden. Heb er wel eens wat mee geprobeerd, maar dat gaf naar mijn idee te veel problemen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Fleischmann H0 profi 3-weg wissel, engels wissel
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2020, 22:43:00 »
Zelf heb ik niet hele goede ervaringen met deze wissels. De driewegwissel heb ik voor de zekerheid op het rangeergedeelte gelegd, zonder lange doorgaande treinen. De engelse wissel die ik in mijn oorspronkelijke ontwerp had zitten (rechts in het baanplan) heb ik eruit gehaald. Treinen bleven telkens haken met hun koppeling (deze wissel is iets dikker dus de rails ligt iets omhoog) en afbuigende treinen bleven erop ontsporen. Vooral de wat langere stoomlocs met zo'n voorloopwiel.

Mijn advies is dus proberen te voorkomen.

Met vr. groet, Martijn.



Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27072
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann H0 profi 3-weg wissel, engels wissel
« Reactie #3 Gepost op: 16 February 2020, 07:57:13 »
De engelse wissel die ik in mijn oorspronkelijke ontwerp had zitten (rechts in het baanplan) heb ik eruit gehaald. Treinen bleven telkens haken met hun koppeling (deze wissel is iets dikker dus de rails ligt iets omhoog)
Fleischmann heeft de gewoonte om wissels te voorzien van een metalen onderplaat. Zal wel nodig zijn om het inwendig mechaniek bij elkaar te houden, maar de extra dikte die daardoor ontstaat wordt nergens gecompenseeerd. Zou je zelf kunnen doen door overal waar niet zo'n blikken plaat onder zit een extra laagje dun karton onder de rails te leggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.