Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:37:30
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 00:28:35
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door daan2353
03 December 2025, 23:50:58
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Piko blauwe 1000 door Benelux795
03 December 2025, 23:38:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Platine vraag door MadhouseNL
03 December 2025, 23:28:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
03 December 2025, 23:19:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
03 December 2025, 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
Rail away door Huup
03 December 2025, 21:28:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje door hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
03 December 2025, 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 December 2025, 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
03 December 2025, 14:08:37
  

Auteur Topic: Fleischmann H0 profi 3-weg wissel, engels wissel  (gelezen 2281 keer)

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Fleischmann H0 profi 3-weg wissel, engels wissel
« Gepost op: 15 February 2020, 20:45:33 »
Hallo,

Mijn vader zit te denken om op zijn baan de Fleischmann profi 3-weg wissel en het engelse wissel te gaan gebruiken.
Dit ivm ruimtebesparing.
Op zich best een goed plan. Echter, ik heb zelf ervaring met deze wissels in N spoor van Fleischmann (piccolo).
Daarvan weet ik dat met name het engelse wissel een onding is.
Voordat hij het eea gaat aanschaffen willen we toch eens vragen hoe deze H0 varianten van deze wissels door jullie ervaren worden. Rijden de treinen er lekker soepel overheen?

Alvast dank!

Groet,
Collin


phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1967
Re: Fleischmann H0 profi 3-weg wissel, engels wissel
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2020, 22:41:10 »
Hallo Collin,

Alle Fleichmann Profi HO Engelse wissels, die ik in bedrijf heb, werken goed. Ik bouw wel altijd de aandrijvingen om en haal de eindafschakeling eruit. Ook moet je zorgen voor voldoende vermogen op de aandrijvingen.
De driewegwissels zou ik niet aanraden. Heb er wel eens wat mee geprobeerd, maar dat gaf naar mijn idee te veel problemen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Fleischmann H0 profi 3-weg wissel, engels wissel
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2020, 22:43:00 »
Zelf heb ik niet hele goede ervaringen met deze wissels. De driewegwissel heb ik voor de zekerheid op het rangeergedeelte gelegd, zonder lange doorgaande treinen. De engelse wissel die ik in mijn oorspronkelijke ontwerp had zitten (rechts in het baanplan) heb ik eruit gehaald. Treinen bleven telkens haken met hun koppeling (deze wissel is iets dikker dus de rails ligt iets omhoog) en afbuigende treinen bleven erop ontsporen. Vooral de wat langere stoomlocs met zo'n voorloopwiel.

Mijn advies is dus proberen te voorkomen.

Met vr. groet, Martijn.



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27012
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann H0 profi 3-weg wissel, engels wissel
« Reactie #3 Gepost op: 16 February 2020, 07:57:13 »
De engelse wissel die ik in mijn oorspronkelijke ontwerp had zitten (rechts in het baanplan) heb ik eruit gehaald. Treinen bleven telkens haken met hun koppeling (deze wissel is iets dikker dus de rails ligt iets omhoog)
Fleischmann heeft de gewoonte om wissels te voorzien van een metalen onderplaat. Zal wel nodig zijn om het inwendig mechaniek bij elkaar te houden, maar de extra dikte die daardoor ontstaat wordt nergens gecompenseeerd. Zou je zelf kunnen doen door overal waar niet zo'n blikken plaat onder zit een extra laagje dun karton onder de rails te leggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.