Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oud model gangbaar maken
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:30:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
peterha
Vandaag
om 13:28:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 13:19:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:12:47
Nieuwe forumgebruiker
door
Ploeger
Vandaag
om 12:51:33
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
marco
Vandaag
om 12:41:33
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 12:26:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:25:43
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 12:11:51
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Huup
Vandaag
om 12:03:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:59:55
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 11:51:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rjr
Vandaag
om 11:38:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 10:30:05
Roco 10836 wissel schakelaar
door
bask185
Vandaag
om 10:27:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 10:10:55
Ucci en IB1 met Itrain
door
bask185
Vandaag
om 10:09:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
RikM
Vandaag
om 10:01:56
Dat overkomt mij niet.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:00:16
Fleischmania Nostalgia
door
Jelmer
Vandaag
om 09:40:25
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 08:49:17
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen?
door
Martijnstein
Vandaag
om 08:15:36
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Benelux795
Vandaag
om 07:51:13
Roco modellen op aliexpress
door
Stefan88
02 November 2025, 22:54:14
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
02 November 2025, 22:23:40
Baanplan Belkamp H0
door
Carl
02 November 2025, 21:21:23
R37 kondigt Franse Super Pacific NORD aan
door
sncf231e
02 November 2025, 20:59:48
Rondom Charlois
door
Alewijn
02 November 2025, 20:49:48
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
02 November 2025, 20:35:18
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Rob Ellerman
02 November 2025, 19:55:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Afzekeren stroomkringen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Afzekeren stroomkringen (gelezen 8077 keer)
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 68
Re: Afzekeren stroomkringen
«
Reactie #30 Gepost op:
17 December 2019, 13:52:19 »
Ik kom zelf uit de elektrotechniek en heb daarom bijna alles afgezekerd met automaten. Slechts 1 voeding met 2 spanningen heeft een glaszekering (zat er oorspronkelijk al) maar die is zwaarder dan de automaat die er weer verderop zit
Ik heb alles minimaal primair gezekerd. Dwz: In het 230V circuit heeft iedere voeding een eigen automaatje. Secundair heb ik alleen de Z21 niet gezekerd vanwege de aanwezigheid van een eigen beveiliging en ook omdat je anders bij een ontsporing op een wissel al gelijk een zekering kan wisselen. Mijn hele baan wordt door een Z21 zonder boosters voorzien van voeding. Ik heb nog zitten nadenken om elke module eigen zekeringen te geven maar aangezien ik een ringleiding heb (mn baan loopt ook over 11 modules rond) en een aantal circuits over meerdere modules lopen (vb sein en wisselsturingen) heb ik dat nog niet gedaan. wellicht ga ik de verlichting wel apart per module afzekeren.
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26896
Re: Afzekeren stroomkringen
«
Reactie #31 Gepost op:
17 December 2019, 14:11:13 »
Ik kom ook uit de elektrotechniek. Eigenlijk zit ik daar nog steeds in, daar kom je nooit meer uit.
Maar ik vind je aanpak nogal overkill. Primair zekeren doe ik nooit, is zinloos. Het is onmogelijk om een tussenweg te vinden tussen een zekering die blijft zitten bij inschakelen maar er toch uitgaat bij overbelasting. Hebben we al vaker discussie over gehad, velen zijn het niet met me eens maar daar zit ik niet mee. Uitspraak van Ghandi: zelfs als je maar een minderheid bent van één persoon, dan is de waarheid nog steeds de waarheid. De meerderheid heeft niet automatisch gelijk.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Patrick Smout
Offline
Berichten: 451
Re: Afzekeren stroomkringen
«
Reactie #32 Gepost op:
17 December 2019, 21:20:12 »
Een schakeling met een trafo mag geen gevaarlijke situatie opleveren bij een fout in de trafo. Afhankelijk van de constructie van de trafo kan een externe bescherming primair een vereiste zijn om te voldoen aan normeringen. Een zekering in de primaire is dan een mogelijke bescherming waarbij inrush current voor de nodige hoofdbrekens kan zorgen ( zoals klaas al aangeeft).
Mvg, Patrick
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26896
Re: Afzekeren stroomkringen
«
Reactie #33 Gepost op:
17 December 2019, 21:35:46 »
Patrick, in welke situaties zou een primaire bescherming dan vereist zijn? En wat te denken van al die gangbare treintrafo's van Märklin, Trix, Fleischmann, Roco, Bühler, Uhlenbrock en noem ze verder maar op. Die hebben nooit een primaire beveiliging, alleen secundair een zelfherstellende beveiliging omdat een Europese norm dat voorschrijft.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Patrick Smout
Offline
Berichten: 451
Re: Afzekeren stroomkringen
«
Reactie #34 Gepost op:
17 December 2019, 22:26:06 »
In het geval de trafo "by design" niet autofused of thermisch beveiligd is zijn er aanvullende maatregelen vereist. De datasheet van de fabrikant is daar meestal vrij helder over.
Lukraak voorbeeld - zie toepassingsschema's in deze datasheet
http://www.hahn-trafo.com/PDFs/Flyer/ttechnik/EI_30.pdf
Ik heb nog nooit een treintrafo open gemaakt maar ongetwijfeld zullen ze hier wel rekening mee houden. Interne fouten in trafo vormen in een niet beveiligd geheel een ernstig risico op brand.
Nota: ik ben niet vertrouwd met normeringen voor de elektrische veiligheid bij speelgoed maar de zichtbare secundaire zekering kan een bijkomende eis zijn in die norm boven op een aantal minder zichtbare dingen.
Mvg, Patrick
«
Laatst bewerkt op: 17 December 2019, 22:30:11 door Patrick Smout
»
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26896
Re: Afzekeren stroomkringen
«
Reactie #35 Gepost op:
17 December 2019, 23:00:26 »
Die datasheet verklaart dat enkele typen zonder meer kortsluitvast zijn (schema 1 en 2), en andere zijn kortsluitvast dankzij een ingebouwde temperatuurbeveiliging (schema 3 en 4). Maar ik zie daar nergens dat er een externe beveiliging nodig is.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Patrick Smout
Offline
Berichten: 451
Re: Afzekeren stroomkringen
«
Reactie #36 Gepost op:
18 December 2019, 20:58:14 »
Dag Klaas,
correct, in de datasheet staat niet aangegeven dat een externe beveiliging noodzakelijk is. Er staat enkel in wat er voorzien is in de trafo zonder daar iets aan te koppelen. De fabrikant kan namelijk niet aangeven wat er extern nodig is omdat hij de toepassing niet kent (sommige application notes gaan dieper in op een specifiek domein/toepassing en dan kan het weer wel). De normeringen die gelden voor de toepassing specificeren waaraan de trafo (en beveiliging) moet voldoen. Hoe je dit realiseert is meestal de creativiteit van de ontwerper. Ook de normen laten veelal een keuze hoe iets opgelost moet worden.
Even concreet - een trafo voor speelgoed moet voldoen aan de:
EN 62115-A1/A2/A11 & A12 (Toy Safety Directive)
EN 61558-2-7 ( Electric safety Directive, Transformer for Toy)
en de EMC/RoHS maar nu even niet belangrijk.
In de EN61558-1, basisnorm voor EN61558-2-7, handelt over de Safety of transformers, general requirements (mogelijk deels overruled en+of aangevuld door EN61558-2-7 maar de *-2-7 heb ik geen toegang tot).
Paragraaf 15 handelt over Short Circuit and overload protection - "Transformers shall not become unsafe due to short circuits and overloads". Hier wordt nagegaan of de trafo niet te warm wordt. Warmte kan leiden tot brand of isolatiefouten (gevaar voor elektrocutie, willen we niet bij onze treintjes). In deze paragraaf wordt expliciet een onderscheid gemaakt tussen short-circuit proof transformatoren en non-short-cicuit proof transformatoren. Deze laatste worden getest met de beveiliging voorzien door de fabrikant in de primaire of de secundaire (en zo moet deze ook toegepast worden in de schakeling wil je conform zijn).
M.a.w. , of a) de trafo is door constructie intrinsiek veilig zonder bijkomende externe maatregelen of b) de trafo + externe beveiliging in primaire of secundaire maakt dat het veilig wordt.
Oplossing a) heeft voor de hobbywereld mijn voorkeur, bij oplossing b) moet je weten wat je doet.
Bij de keuze van eentrafo is het verder belangrijk om na te gaan of de trafo ook gekeurd is t.o.v. deze norm (en de andere).
Een fabrikant kan namelijk een trafo bouwen volgens EN61558-2-7 maar dat zegt helemaal niets behalve dat de fabrikant de intentie had om het goed te doen (en de intentie hebben ze allemaal ergens wel).
Als de trafo VDE of TUV of ... approved is zegt dit al veel meer. Het volstaat dan ook niet om snel even het VDE logo op de trafo te controleren maar je moet nakijken in de datasheet of het VDE keuringsverslag waarvoor het VDE symbool staat (m.a.w. welke normen). Pas dan ben je zeker wat er op je bord (excuseer , PCB) ligt.
Veel PCB trafo's zijn gebouwd volgens een bepaalde norm maar niet gekeurd. Deze worden dan gekeurd tijdens productkeuring en enkel en alleen voor het specifieke ontwerp waar ze in gebruikt worden (dus geen generiek keurmerk).
Al meer dan eens meegemaakt dat de trafo fabrikant kleine wijzigingen moet aanbrengen omdat de trafo niet door de keuring geraakt (terwijl de norm netjes vermeld is).
mvg, Patrick
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Afzekeren stroomkringen