Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:45:56
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:43:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:41
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje  (gelezen 5098 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2269
    • Biesje.nl
BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje
« Gepost op: 18 October 2012, 03:03:30 »
Dag allen, het oude topic is jaren oud en had geen fotos meer. Er werd door de site gesuggereerd dat ik beter een nieuw topic kon maken.

Ooit eens op Houten een half afgebouwd Lima mat 46 viertje gekocht en nog niet echt afgemaakt. Er klopt namelijk iets niet echt. De bakken waren al in elkaar gezet en de onderstellen zaten er gewoon bij met de kop gedeeltes er af gehaald. als ik nu deze onderstellen onder de middenbakken doe (dus de bakken zonder cabine) dan zitten de draaistellen wel heel erg dicht tegen de kopse wand aan, ze steken er zelfs iets onder uit.

Zo op het eerste gezicht zitten de bakken goed in elkaar, ze lijken niet te kort. Is de afstand tussen de draaistellen anders bij de middenbakken? Heeft iemand toevallig nog de tekeningen die ik kan uitprinten op de juiste grootte om de indeling te controleren?

Met vriendelijke groet,

Robert

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje
« Reactie #1 Gepost op: 18 October 2012, 07:03:49 »
Hoi Robert,

Je kunt bij het Utrechts archief kijken, daar zijn meestal wel goede tekeningen van het stroomlijnmaterieel aanwezig.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje
« Reactie #2 Gepost op: 18 October 2012, 08:01:45 »
De draaistellen zitten behoorlijk aan de kopse kant, meer dan mij lief is...



Kun je eens foto's maken en hier plaatsen van je project?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2269
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje
« Reactie #3 Gepost op: 18 October 2012, 17:26:28 »
Dank voor de reacties heren.

Bij mij zitten de draaistellen nog verder en steken zelfs een millimeter uit. Dus of mijn onderstellen zijn te groot of mijn kappen zijn te klein :(

Wat zijn de baklengtes van jullie tussenbakken? En hebben jullie de onderstellen ingekort?

Ik zal eens wat fotos maken zodra ik de lader van mijn camera gevonden heb :P

Groet,

Robert (die met veel plannen tegelijk rondloopt maar eigenlijk geen tijd heeft, bah)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje
« Reactie #4 Gepost op: 18 October 2012, 19:35:00 »
Wat zijn de baklengtes van jullie tussenbakken?

altijd 231 mm, dat is een paar mm tekort maar biedt zoveel meer voordelen

En hebben jullie de onderstellen ingekort?

Uiteraard, als het er op aan komt smokkel ik wel wat maar verder zijn we serieuze modelbouwers...




Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje
« Reactie #5 Gepost op: 18 October 2012, 20:34:52 »
altijd 231 mm, dat is een paar mm tekort maar biedt zoveel meer voordelen

Wow, dan heb ik waar voor m'n geld gekregen met 232 mm ;D
Maar ik ben ook wel benieuwd naar foto's van Robert's bouwsel, ik ben bijna klaar met mijn onderstellen maar altijd benieuwd hoe een ander het doet.

@Mispoes : uw hartafstand klopt overigens behoorlijk, minder dan 0.5mm afwijking dus bij deze bent u smokkelaar-af en echt een top bouwer  (y)
« Laatst bewerkt op: 18 October 2012, 21:15:03 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2269
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje
« Reactie #6 Gepost op: 18 October 2012, 22:59:27 »
Mijn bakken zijn 234 mm, ik begrijp er geen laars van. Hoe kan de mat 46 bak van Mispoes nou een 0.5 mm kortere hart op hart afstand hebben maar het draaistel nog zover van de wand?

Ik heb wat foto's gemaakt, maar het meeste werk aan de bakken is gedaan door de meneer waar ik het ding van gekocht heb op Houten een aantal jaren terug. Aan de onderstellen is alleen de 'kop' afgehakt en wat fliepjes geplaatst voor BB motorunits van Ome Piet. Ook is hier en daar een trapje verwijdert om de kap passend te maken.











Ik heb vele foto's gevonden van de verbouwing van de kappen, maar vrijwel niks van een eventuele verkorting van de bodemplaat. Zoals te zien op foto 23 is er totaal geen ruimte om wat voor koppeling dan ook kwijt te kunnen.

Groet,

Robert.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje
« Reactie #7 Gepost op: 18 October 2012, 23:07:35 »
De kappen lijken in elk geval volgens dezelfde smokkelmethode te zijn gemaakt. ;D

De onderplaten moeten worden ingekort, daar is niets aan gebeurd. En het lijkt er op dat de onderplaten niet de 3x2 methode zijn gemaakt.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje
« Reactie #8 Gepost op: 18 October 2012, 23:27:15 »
Oef... da's nog een hoop breken/zagen/lijmen om het enigszins netjes passend te krijgen. Met Mispoes' permissie wil ik wel even een foto posten van mijn C-bak onderstel; samengesteld uit meerdere delen om oa de roosters en trappen correct te krijgen. Kost veel tijd en moeite (extra verstevigingen en 2-componentenlijm worden royaal benut om de boel sterkte te geven) maar ziet er geweldig uit (al zeg ik het zelf)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden