Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 23:08:01
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
Vandaag
om 23:05:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 23:02:17
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
Vandaag
om 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
Vandaag
om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
MichielB
Vandaag
om 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
jandcargo
Vandaag
om 22:19:39
booster vraag
door
Patrick Smout
Vandaag
om 22:05:38
Aachenau West
door
MichielB
Vandaag
om 22:02:43
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Gino
Vandaag
om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
defender
Vandaag
om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
Vandaag
om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
defender
Vandaag
om 19:08:33
Molenbaan (werktitel)
door
defender
Vandaag
om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
Vandaag
om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
wob
Vandaag
om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
Vandaag
om 17:29:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
Vandaag
om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:30:02
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:23:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Vergelijkingen tussen verschillende merken
|
NS Gbs voor het vasteland en het antwoord van de DB voor Engeland
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: NS Gbs voor het vasteland en het antwoord van de DB voor Engeland (gelezen 2431 keer)
Ronet-1981
Offline
Berichten: 60
NS Gbs voor het vasteland en het antwoord van de DB voor Engeland
«
Gepost op:
18 June 2019, 21:44:01 »
Een tijdje geleden kreeg ik voor mijn verjaardag een paar prachtige zogenaamde Fährbootwagen.
Dit waren wagens die met de Ferry naar Engeland werden verscheept (meestal via Zeebrugge) en daar gewoon dienst konden doen op het British Rail netwerk.
Deze wagens konden van opzij worden beladen maar ook van boven, en dat hadden niet alle wagens, zeker niet in die tijd.
De oudere Inter-Ferryboat wagens uit België hadden dat ook nog niet, althans de meesten niet.
Wel de latere VTG Ferrywagon, deze had schuifwanden én schuifdaken en waren min of meer de doodsteek voor "The good old brownies", want deze sputterden nog wat na tot begin jaren 80 en toen viel het doek. Hier kon je zo met de heftruck naar binnen en snel lossen en laden, de tijd van de handkar en steekwagentjes was nu echt langzaamaan voorbij!
Wat interessant was is da het erg opviel dat al deze wagens smaller en lager waren wegens het krappere Engelse profiel. Dit kan je ook goed zien op ander Engels materieel zoals de NS 1500, de 5/600 en de Class 66 om er even een paar te noemen.
Ook kocht ik van de week samen met de Zwitserse Gbs nog 2 NS Gbs wagens en die heb ik eens bij die Fährbootwagen gezet ter vergelijking.
De Fährbootwagen van Modellbahn Union in vol ornaat.
Broederlijk met elkaar verbonden, zo kon je ze dagelijks tegenkomen 35 jaar geleden....
Het is allemaal nét wat krapper als bij de Gbs van NS.
Ook hier steekt de NS Gbs er weer bovenuit...best apart gezicht maar het klopt helemaal met de werkelijkheid!
De beschrifting is ook weer top weergegeven door Modellbahn Union.
Let even op de grote handrem!! Deze is speciaal voor het British Rail netwerk aangebracht. Voor de foto heb ik deze even iets naar voren gehaald middels een lichtere tint, deze is gewoon zwart op het model, maar nu is deze beter te zien! Echt prachtig dat al die typische details zo terug komen op het model.
Staat ook nog op dat de wagen niet voor "gewoon gebruik" is bedoeld en na gebruik weer asap (dat is toch engels??) naar Harwich terug moet worden gestuurd.
Ook de NS Gbs wil ik u niet onthouden, dit zijn ook weer wagens die de moeite waard zijn!
Deze twee Gbs wagens heb ik in een setje gekocht. Doodgewone saaie wagens....of toch niet?
de 01 84 150 0 500-0, hoe verzin je zoiets? Toch zag je soms zulke zaken, net zoals de 1111.
de 01 84 150 0 675-0, dat was een iets jonger exemplaar maar wel klassiek in bruin met zwart chassis en alu-kleurige luiken.
30.12.1979 gereviseerd, met een termijn van 4 jaar, dus tot de kerst 83 geen omkijken naar behalve de 6M beurtjes tussendoor. Maar er ging ook wel eens wat kapot, hier twijfel ik een beetje of de G-P kraan wel goed werkt, want die staat een beetje half.... Wat een geweldig detail!! zo was het gewoon!!
als je wilt gaan rangeren zonder lucht, dan moet je even aan de spuiklep trekken. Die zit er wel bij de Exxactrain Gbs maar het handgreepje moet je even rood aantippen. Is het dan ook nog een automatische losklep, dus je geeft een rukje en het systeem loopt vanzelf helemaal leeg, dan moet je de voorzijde ook nog even wit aantippen!
Op de foto zie je als je de stangetjes volgt ook het 0-vormige handgreepje in zwart.
Alsof je er naast staat!
Kijk eens op internet onder "Lösezug Güterwagen" en je ziet alle vormen en formaten!!
Exacttrain heeft mijn verzameling met deze wagens weer verrijkt! Ik hoop dat ze nog vele unieke modellen gaan uitbrengen want hier wachten we nu al vele jaren op in Nederland en ook België.
«
Laatst bewerkt op: 18 June 2019, 22:27:34 door Ronet-1981
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Vergelijkingen tussen verschillende merken
|
NS Gbs voor het vasteland en het antwoord van de DB voor Engeland