Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:21:24
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 10:05:40
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:47:41
Ronald doet de Fork Challenge! door Marc tramt
Vandaag om 09:21:45
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:13:07
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door V200-G2000
Vandaag om 08:37:42
Een NS 5500 knutselen door Huup
Vandaag om 08:06:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:03
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
  

Auteur Topic: ProRail test zelfrijdende trein  (gelezen 4826 keer)

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 4057
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #15 Gepost op: 25 December 2018, 16:52:30 »
Echt waar Thom?!? Bij ons in Leiden staat er gelukkig nog  iemand met een zwengel de overwegbomen naar beneden te draaien en waar er geen overwegbomen zijn wordt nog rustiek gevlagd.

Maar zonder gekheid: ik begrijp van sommigen hier dat eerst alle overwegen ongelijkvloers moeten zijn en alle perrons voorzien “springbeveiliging” voordat de trein veilig automatisch kan gaan rijden.
Ik concludeer daaruit dat kennelijk een machinist in een trein, althans in de beleving van het publiek, nog kan ingrijpen in bepaalde bijzondere situaties. Ik dacht zelf dat het installeren van wat geavanceerde sensoren, die iets meer zijn dan wielentellers of bezetmelders van het spoor, hier iets zouden kunnen toevoegen.
Een overweg kan bijv al langer dan 15s geblokkeerd zijn, nog voordat de bomen sluiten, bijv met een vrachtwagen die vast zit op overweg. Er kan bijv iemand van het perron zijn gevallen die een machinist tijdig nog kan opvallen. Dat zijn situaties waar een machinist in bepaalde gevallen nog wat zou kunnen doen.
Met extra sensoren op overwegen en bij perrons moet dit ook geautomatiseerd veilig kunnen, wellicht bij overwegen zelfs beter dan een machinist. Daar dacht ik aan. Meer niet.

Fijne kerst allemaal!

Robbedoes
Ik snap je idee :)

Maar dat is dus het probleem, een overweg sluit 15 seconden voor dat de trein daarop arriveert, en in die 15 seconden krijg je een 140 km/u rijdende trein niet meer tot stilstand.

Door wissels en stops aan perrons voor overwegen is het technisch moeilijk om een eerdere aankondiging te hebben dan die 15 seconden nu, maar een Machinist kan al eerder een beeld hebben van wat er op de overweg gebeurd, en kan ook anticiperen op iemand die op het laatste moment nog onder een sluitende overwegboom door glipt (al is dat maar op de typhoon gaan staan).

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #16 Gepost op: 16 March 2019, 12:21:46 »
Inmiddels wordt er ook met een passagierstrein getest:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/206132/Test-zelfrijdende-trein-straks-ook-met-passagiers
Op ATB-NG ipv met een goederentrein op de Betuwelijn met ERTMS.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #17 Gepost op: 16 March 2019, 14:30:08 »
Inderdaad met ATB NG wat dan ook eigenlijk helemaal geen ATB is maar eerder een vereenvoudigde vorm van ERTMS.
Verschil, ATB NG en ERTMS werken met bakens, ATB met een signaal door het spoor.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #18 Gepost op: 16 March 2019, 22:37:00 »
ATB-NG lijkt erg op ETCS (Application) Level 1  (de laatste is een interoperabele versie, zeg maar; de eerste is proprietary van Alstom).
ETCS Level 2 (en 3) gebruikt ook wel bakens ("balises") maar alleen voor plaatsbepaling en enkele vaste opdrachten ("schakel om naar" e.d.), maar gebruikt een radioverbinding (GSM-R) om de bewegingsautorisatie (Movement Authority) naar de trein te sturen (wat bij Level 1 alleen bij de bakens kan, dus ook het herroepen).

Iedereen praat in Nederland telkens over ERTMS (European Traffic Management System) maar dat lijkt meer om te verbloemen dat de helft ervan er gewoon nog niet is. ERTMS zou bestaan uit ETCS (European Train Control System = interoperabele communicatie tussen wal en trein inclusief "ATB"-functionaliteit aan treinzijde) en ETML (European Traffic Management Layer), dus een gestandaardiseerde verkeersmanagementlaag. Ook om dat te verbloemen of gewoon uit luie onwetendheid zijn er ook mensen geweest die beweerden dat ERTMS = ETCS + GSM-R. Die nitwits kunnen dan dus niet uitleggen hoe ETCS Level 2 en Level 3 dan werken, want zonder GSM-R (formeel alleen voor opzetten van verbinding, maar vooralsnog voor alle communicatie) heb je dat niet.