Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:36:41
Halling aandrijvingen door 008200
Vandaag om 15:31:33
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 15:26:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:25:59
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
  

Auteur Topic: Vliertalbahn in N  (gelezen 1888 keer)

Yannic

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Vliertalbahn in N
« Gepost op: 05 March 2008, 23:01:30 »
Heuj allemaal,

na een vraag van Jeroen in het Boppard-topic heb ik ook maar besloten mijn eigen topic aan te maken over mijn baantje.

Het stelt qua baanplan niet heel veel voor, maar het is voor mij meer bedoeld als een oefenprojectje voor later. Dat, plus het feit dat ik een arme *ahum* student bent en er nog andere dure hobby s op nahoudt en dus een beetje met een budget werk. Dat wordt nog eens versterkt door het feit dat ik in N ben gaan bouwen, in plaats van in h0 wat ik in mijn jeugd heb gedaan ( pfff, nu voel ik mij oud  ;) en dat al met 25 ).
De keuze voor N had twee redenen. In de eerste plaats was de alleraller eerste modelspoortrein waar ik mee in aanraking kwam de Minitrix van mijn vader. Mijn vader wilde in zijn jeugd altijd een tuintrein hebben, maar mocht dat nooit van zijn ouders. Toen mijn moeder zwanger van mij was, heeft ze voor mijn vader een startset minitrix gekocht, onder het mom van " nu kan het nog" . Als klein kind was ik helemaal weg van de Minitrix van mijn vader, en ik heb geloof ik voor mijn 5de of 6de verjaardag mijn eigen modeltrein gekregen. Ditmaal het fleischmann startset met de " zwarte anna".
Naja, lang verhaal kort, je komt in de puberteit en je hebt geen tijd meer voor je treintjes. Dus de baan werd afgebroken. De Minitrixbaan van mijn vader was al wat eerder afgebroken.
Een paar jaar gelden kwam mijn vader te overlijden aan kanker. Toen ik Halverwege vorige jaar samen met mijn moeder de zolder aan het opruimen was, stuitten we tot onze stomme verbazing op een aantal dozen gelabeld " Modeltrein" , en zowaar daar zaten mijn h0 modellen in, en de Minitrix van mijn vader.
Aangezien ik net verhuist was naar een eigen appartement en de ruimte had besloot ik om de hobby weer op te pakken en dit keer in N met het materieel dat vroeger van mijn vader was geweest.

goed, nog langer verhaal kort, hier dan de eerste fotos.



De eerste kleuren op de berg, plus een stukje van de andere dure hobby ;)










En mij eerste nieuwe aanwinst, en het eerste rijdend materieel van echt van mij is. Er komt nog een V200 met rijtuigen aan, alleen die is alwel bestelt maar nog niet binnen bij Pijp Lines.

en dan als laatste nog de " geluidsvoorziening". Voor het betere dreunende dieselgeweld ;).




Tips en op of aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom

groetjes,
Yannic

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Vliertalbahn in N
« Reactie #1 Gepost op: 05 March 2008, 23:23:57 »
Hey Yannick,

die berg (waar mijn vraag vandaan kwam) ziet er goed uit, zo gekleurd! Zoiets had ik ook wel in gedachten voor het gedeelte wat ik dus nu aan het bouwen ben.

Nou, ga zo door zou ik zeggen, want het ziet er veelbelovend uit.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Vliertalbahn in N
« Reactie #2 Gepost op: 05 March 2008, 23:49:21 »
Ziet er leuk uit. Dit is toch echt het voordeel van schaal N. Op een kleine oppervlakte iets heel leuks kunnen neerzetten.

Yannic

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Vliertalbahn in N
« Reactie #3 Gepost op: 06 March 2008, 00:00:05 »
Inderdaad, ik moet zeggen dat ik helemaal om ben qua schaal. Je kunt veel wijdser bouwen in N, ook op relatief kleine oppervlakken. Mijn baan is slechts 90x200cm en toch kun je daar hele leuke dingen mee doen.
Zodra er nieuwe vorderingen zijn zal ik ze weer posten!

groetjes,
Yannic

Yannic

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Vliertalbahn in N
« Reactie #4 Gepost op: 11 March 2008, 23:48:20 »
Vandaag weer eens lekker bezig geweest met de modelspoorbaan. Dat was ook wel weer even nodig naar een middagje duf calculus leren.
Gelukkig kreeg ik vandaag ook nog een telefoontje van Pijp-lines dat mijn bestelling binnen was, die ben ik dus meteen maar even gaan ophalen. Dit keer is de buit een Roco BR220 (v200)met 3 sneltreinrijtuigen ( twee gewonen en een " speiseraum" ). Dat moest dus meteen even getest worden. En ik moet zeggen ik ben heel erg onder de indruk van de nieuwe roco! Mijn laatste ervaring met dit merk .een pruisische Br 17 stoomlok in h0, was ook al goed maar das toch zeker 10 jaar geleden. Als ik de Roco vergelijk met mijn Fleischmann V100 ( die ook vrij nieuw is) dan heeft de Roco veel betere rijeigenschappen dan de Fleischmann, en dat voor de helft van de prijs! Gaaf hoor. Het enige volgens mij wat minder is zijn de opschriften, maar die zijn zeker wel zeer acceptabel. Er schijnt trouwens ook nog was licht door, maar daar stoor ik me niet zo aan. Dat verhelpen we nog wel eens een keertje.
Hier maar even een foto van de BR220 met z' n nieuwe sleep:


Verder heb ik vandaag nog een nieuw stuk berg erbij gebouwd. Qua bouwmethode gebruik ik ongeveer dezelfde techniek als Jeroen ( van Boppard). Eerst een houten frame met daaroverheen gaas. Ik gebruik een vrij nauwmazig gaas van heki geloof ik, dat vond ik tussen de modelspoorvoorraad van mijn vader. Op dat gaas plak ik met behangplaksel eerst een laag kranten. Als dat droog is ( of ongeveer droog, ik was vandaag een beetje ongeduldig), ga ik met Roodband gips eroverheen. Ik maak steeds een klein beetje per keer aan, en boetseer meteen de rotsen mee. Dit doe ik puur op gevoel.

naja genoeg geklept, plaatjes!






Er komt nog meer begroeiing aan de voet van de berg, maar het was alweer laat dus dat komt morgen wel.

groetjes,
Yannic