Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters  (gelezen 5299 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #15 Gepost op: 23 November 2018, 17:35:01 »
Er staan op de Zaanstraat nog 5 BDs'n te wachten op betere tijden.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #16 Gepost op: 23 November 2018, 19:59:23 »
Die zijn over, mede omdat hun technische uitvoering en de indeling van deze rijtuigen niet geschikt is om alle stammen mee te verlengen en identiek te houden.
De technische uitvoering heeft te maken met de deurbesturing van de gehele stam waarvoor er twee verschillende uitvoeringen eindrijtuigen zijn.

Nog steeds geen oplossing voor Zwolle-stadshagen  >:(

Albert
Dat heeft toch ook niets te maken met een nieuwe dienstregeling van NS?
« Laatst bewerkt op: 23 November 2018, 20:04:11 door Thom »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #17 Gepost op: 23 November 2018, 20:23:55 »
Nee, maar wel de schuld van NS  ;D ;D Is met veel zaken rondom het spoor zo. Van de week reed NS, volgens het Dagblad van het Noorden, niet tussen Zwolle en Emmen omdat het spoor glas zou zijn geworden door een paar vlokken sneeuw ;D 
Groeten Joop, machinist Lls

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #18 Gepost op: 23 November 2018, 20:29:39 »
Ja lekker briljant is dat allemaal steeds :p

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #19 Gepost op: 23 November 2018, 21:00:52 »
Nee, maar wel de schuld van NS  ;D ;D Is met veel zaken rondom het spoor zo. Van de week reed NS, volgens het Dagblad van het Noorden, niet tussen Zwolle en Emmen omdat het spoor glas zou zijn geworden door een paar vlokken sneeuw ;D
Sneeuw vlokken als excuus. Nee dan de kleine lettertjes bij de Zweedse inlandsbanan voor de reis per trein naar Jokkmokk:
The journey has a thermal boundary of minus 28 degrees for the travelers’ safety. This means that the train might be replaced by bus.  (y) (y)
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #20 Gepost op: 23 November 2018, 21:07:04 »
Nee, maar wel de schuld van NS  ;D ;D

Stadshagen? NS rijdt daar niet eens meer.  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #21 Gepost op: 24 November 2018, 00:02:17 »
Meen je dat nou, @Henk?  ;D Weet ik toch ook wel joh  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #22 Gepost op: 24 November 2018, 09:21:45 »
Oh ja, excuses. :)

Er waren meer plekken met de bekende smurrie van rottend blad en een beetje sneeuw. Gevolg was hier en daar wat minder treinen. Is vast tegen hoge kosten te voorkomen, maar staat dan niet in verhouding.
Een vergelijking met Zweden of een ander sneeuwland gaat nergens over. Overigens best veel vertragingen in Zweden kwam ik twee jaar geleden achter, midden in de zomer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #23 Gepost op: 24 November 2018, 11:36:26 »
Dat heeft toch ook niets te maken met een nieuwe dienstregeling van NS?

Strikt genomen heb je natuurlijk gelijk. Maar de nieuwe dienstregeling geldt toch ook voor de andere vervoerders? En als inwonder van Stadshagen (en belastingbetaler) had ik gehoopt dat een jaar na dato er eindelijk wel een oplossing zou zijn.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #24 Gepost op: 24 November 2018, 16:46:57 »
Er waren meer plekken met de bekende smurrie van rottend blad en een beetje sneeuw. Gevolg was hier en daar wat minder treinen. Is vast tegen hoge kosten te voorkomen, maar staat dan niet in verhouding.
NS heeft bepaalde treinen met Sandite installatie uitgerust. Moet zeggen, helpt aardig goed. Wat andere vervoerders aan gladheidsbestrijding doen, geen idee.

@AlbertG Keolis/Blauwnet dienstregeling verandert nagenoeg niets aan.
Groeten Joop, machinist Lls

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #25 Gepost op: 25 November 2018, 13:10:26 »
Het Sandite aanbrengen is een gezamelijk project met Prorail, zo zijn er ook nog twee goederenwagens die het aan kunnen brengen en waar nodig ingezet worden.

Strikt genomen heb je natuurlijk gelijk. Maar de nieuwe dienstregeling geldt toch ook voor de andere vervoerders? En als inwonder van Stadshagen (en belastingbetaler) had ik gehoopt dat een jaar na dato er eindelijk wel een oplossing zou zijn.

Albert.
Andere vervoerders hebben toch hun eigen dienstregelingen? Het is niet dat NS ze voor iedereen maakt :p

En ik denk dat Stadshagen toch genoeg in de media geweest is om niet de verwachting meer te hebben dat het ineens met een nieuwe dienstregeling opgelost zou zijn.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #26 Gepost op: 07 December 2018, 15:55:29 »
Reizigers tussen Den Haag en Haarlem zien ze zondag voor het eerst. Dan neemt de NS een serie compleet nieuwe sprinters in de dienstregeling op. De 118 treinen komen uit Baskenland en zorgen voor 20.000 extra zitplaatsen. Toch lossen die maar kort iets op aan de problemen op het overvolle spoor.

Het geel en blauw van de Nederlandse spoorwegen knalt je tegemoet in de stromende regen op een Baskisch industrieterrein. Daar kreeg de meer dan honderd jaar oude treinfabriek Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) de opdracht voor 118 sprinters."We hebben niet eerder treinen gemaakt met zulke hoge deuropeningen. Zodat lange Nederlanders er goed in passen", grijnst een directeur van de Baskische fabriek.

In de coupés gaat het langs fiets- en rolstoelplaatsen, oplaadpunten voor telefoons, wifi-netwerk, gescheiden afvalbakjes en oneindig veel Mondriaan op de wanden. Roel Okhuijsen, de 2.03 meter lange NS-directeur Nieuw Materieel, is uitgelaten als hij in de toiletten de plaatjes van grachtenpanden laat zien. In de wc is ruimte voor wel acht passagiers. "Schitterend. Ook een rolstoel kan hier draaien."

Correspondent Rop Zoutberg nam een kijkje in de Baskische treinenfabriek in Beasain, waar de nieuwe sprinters voor Nederland zijn gebouwd:


Nieuwe Baskische sprinters rijden vanaf volgende week door Nederland

Ze zaten er afgelopen jaren bovenop bij de treinfabriek CAF, erkent Okhuijsen. Dat kwam vooral door de mislukking van het project met de Fyra. De levering in 2012 van ondeugdelijk materieel van het Italiaanse AnsaldoBreda kostte de NS uiteindelijk honderden miljoenen.

"We zijn er deze keer vanaf het begin samen mee bezig geweest. De trein is getest bij min 25 tot plus 40 graden. We weten dat aan de voorkant de treinenbouwer CAF in staat is een hele goeie trein te bouwen. Maar we hebben ook echt samenwerking gezocht. Het ontwerp en het bouwen is met elkaar gebeurd. We deden kwaliteitscontroles en alle checks om ervoor te zorgen dat er een hele goede trein voor onze reiziger uitkomt."

Ook in Tsjechië is de trein eindeloos uitgeprobeerd, op een testbaan waar tienduizenden kilometers lang rondjes werden gereden. De komende jaren investeert NS 2,5 miljard euro in nieuwe sprinters en intercity's. Toch zullen die maar betrekkelijk kort de drukte de overvolle treinen verlichten, erkent Okhuijsen.

"Natuurlijk moeten er op langere termijn meer dingen gebeuren. We moeten ook gaan kijken wat we bij de infrastructuur nog meer kunnen, naar uitbreiding van stroomvoorziening, naar meer rails op sommige plekken. Er komt al een nieuw beveiligingssysteem. Daardoor kunnen treinen straks dichter op elkaar rijden."


In de enorme productiehal zetten lassers de kozijnen in nog lege kooien van de Nederlandse sprinters. De NS was nogal veeleisend, zegt Xabier Elizondo, die het project bij de treinfabriek CAF leidde. "Maar ze zijn ook in alle fasen van het project met ons meegegaan. Waar het om ging is dat we een gezamenlijk doel hadden: de best mogelijke trein voor het Nederlandse spoor maken."

De sprinter werd gebouwd op een platform dat de fabriek ook voor andere landen maakt. Toch is de trein heel Nederlands, wijst Elizondo. "Moet je kijken hoe groot de dozen zijn die we op het onderstel neerzetten. Het is allemaal heel breed en hoog, gemaakt voor lange Nederlanders."

Het contract voor de sprinters werd al vier jaar geleden getekend. Het kwam voor de Baskische treinfabriek in het holst van de economische crisis, vertelt Elizondo. "We hebben het als een grote overwinning gevierd. Niet alleen omdat de order zo groot was. Ook omdat we ineens toegang kregen tot de belangrijke markt in het noorden van Europa."

Treinfabriek CAF is momenteel halverwege de order van de nieuwe sprinters. Die worden als bouwpakket naar Nederland vervoerd, omdat het spoor in Spanje een andere breedte heeft. Dat gaat dus per schip over het water.

www.nos.nl