Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
Vandaag om 22:54:45
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 22:48:48
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
Vandaag om 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
Vandaag om 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
Vandaag om 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
Vandaag om 21:11:18
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
  

Auteur Topic: Rangeersein Duitse trein  (gelezen 1923 keer)

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Rangeersein Duitse trein
« Gepost op: 25 November 2018, 16:45:45 »
Hallo,

Weet iemand welke seinen een Duitse lok aanhad tijdens het rangeren? In Nederland is het toch één frontsein aan beide kanten? Is dit in het Duits ook?

Groeten Mechiel 

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1384
Re: Rangeersein Duitse trein
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2018, 16:53:40 »
Volgens mij beide zijden drie lichten.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Rangeersein Duitse trein
« Reactie #2 Gepost op: 25 November 2018, 16:55:09 »
En dan alle 6 wit/geel?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1384
Re: Rangeersein Duitse trein
« Reactie #3 Gepost op: 25 November 2018, 16:55:41 »
Ja.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rangeersein Duitse trein
« Reactie #4 Gepost op: 25 November 2018, 21:39:15 »
Het hangt een beetje van het tijdperk af. Tegenwoordig wordt ook vaak een enkel licht, zoals in Nederland, gebruikt.
In mijn tijdperk, 1970, hadden veel loks nog niet zo'n rangeerlicht. Toen was het gebruikelijk aan beide kanten 3 lichten te voeren. Ik kreeg de indruk dat echte rangeerloks in die tijd ook 1 licht aankonden.
Mits.... het donker was of als er overwegen gekruist moesten worden. Want anders hadden ze gewoon géén licht aan.

Dus... beetje afhankelijk van je periode.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Rangeersein Duitse trein
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2018, 21:46:53 »
Ik rij tijdperk 3 en de loc ga ik echt alleen inzetten om te rangeren, dus welke van de 2 zou dan realistisch zijn?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rangeersein Duitse trein
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2018, 23:38:28 »
Tijdperk III? Ik neem even aan dat het niet dermate vroeg in III is dat je nog met tweepitters rijdt maar dat het al driepitters zijn.

Naar wat ik heb gegoogled en gehoord zijn de volgende drie dingen waar:

  • Overdag was het licht normaliter uit. Raar voor ons uit de tegenwoordige tijd! Het stond aan als het pestweer was of als het donker was. En uitzonderingen zoals trek/duwtreinen.
  • Bij rangeren hoefde het licht alleen (extra) aan als er een overweg werd overgestoken. Zo'n overpad tussen twee lage perrons gold ook. Op een rangeerterrein kon je dus normaliter je gang gaan.
  • Als het licht dan überhaupt al aan moest: reguliere loks hadden gewoon drie pitjes. Aan beide kanten. Als je op een Duits forum ernaar wilt zoeken: "doppel-A" is de term. Zo'n enkel pitje, dat had je volgens mij alleen bij specifieke rangeerloks. Een v90, een v60, een Köfje, daar verwacht ik het bij.

Ach, volgens mij kan je met een "doppel-A", dus drie pitjes aan beide kanten, niet verkeerd gaan. Of met overdag gewoon zonder licht rijden: ook goed.

Het enkele pitje, dat vermoed ik bij rangeerloks. Ik ga het bij m'n 290/v90 op mijn modelbaan die in 1970 speelt in ieder geval inbouwen, volgens mij was dat toen al ingevoerd. 100% weet ik het niet, helaas. En snel googlen helpt me ook niet verder.

Dus als jij nog iets vind: gelijk melden :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Rangeersein Duitse trein
« Reactie #7 Gepost op: 26 November 2018, 09:20:56 »
Hallo Mechiel,

Ik heb even gesnuffeld en dit gevonden in het Signalbuch DB (geldig vanaf 15 december 1959). Over het rangeersignaal staat het volgende.

Signal Fz 1 – rangeerlocomotiefsignaal
Overdag: geen bijzonder signaal
Nachtsignaal: voor en achter een wit licht, ter hoogte van de buffer. In plaats van het licht aan de voorkant kan ook “Zg 1a” worden gebruikt. “Zg 1a” betekent drie lichten (“A”) en moet worden gebruikt bij “onbewaakte overgangen” wanneer de locomotief voorop rijdt (zoals al opgemerkt door Reinout).

Wanneer je alles overdag laat plaatsvinden, heb je geen verlichting nodig (tenzij je op een baanvak met een tunnel rijdt).

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1747
Re: Rangeersein Duitse trein
« Reactie #8 Gepost op: 26 November 2018, 09:50:49 »
Hallo

En tegenwoordig is het eigenlijk nog hetzelfde.

Dikke pil voor de liefhebber.

https://fahrweg.dbnetze.com/resource/blob/1355720/e8f119eef14f0b915191c78dbbd11c51/rw_301_aktualisierung_10-data.pdf

Fz vanaf pagina 145.

Bart

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Rangeersein Duitse trein
« Reactie #9 Gepost op: 26 November 2018, 23:31:18 »
Dus overdag ook geen verlichting aan als je over een onbewaakte spoorovergang gaat?

En ik vind dit nu net, beetje verwarrend, want hier staat alleen drie punts verlichting voor, of is dit weer een ander tijdperk?
« Laatst bewerkt op: 26 November 2018, 23:38:44 door Mechiel_ »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1747
Re: Rangeersein Duitse trein
« Reactie #10 Gepost op: 27 November 2018, 00:17:39 »
Dus overdag ook geen verlichting aan als je over een onbewaakte spoorovergang gaat?


Hallo

Bij overdag over een onbewaakte spoorwegovergan moet er verlichting gevoerd worden.
Of dit nou 1, of 3 lichtjes zijn is verder niet van belang.
Licht aan dus.

Jouw tabelletje is op zich wel juist, maar niet volledig.
Het enkele lichtje Fz1 staat er niet op, en tegenwoordig wordt er vaak gerangeerd met alleen de onderste 2 lampen aan.
Dit geldt als een lok geen deel uitmaakt van de trein.
Wordt voornamelijk bij het samenstellen van reizigerstreinen gebruikt.

Bart
« Laatst bewerkt op: 27 November 2018, 00:26:54 door Bahn-AG »