Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
acarailnerd
Vandaag
om 22:54:45
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
Sofie
Vandaag
om 22:48:48
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
Vandaag
om 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 22:36:28
Gewoon wat busfoto's
door
chrvdv37402
Vandaag
om 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
Vandaag
om 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
IMagic
Vandaag
om 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Priegelman
Vandaag
om 21:41:42
Sfeer op je modelbaan
door
meino
Vandaag
om 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
j.ossebaar
Vandaag
om 21:11:18
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Jeronimos
Vandaag
om 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
Vandaag
om 20:41:00
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Thom
Vandaag
om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Menno
Vandaag
om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Rick
Vandaag
om 16:00:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 14:30:11
Bauarbeiten im gange
door
MOVisser
Vandaag
om 13:45:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rangeersein Duitse trein
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rangeersein Duitse trein (gelezen 1923 keer)
Andreas_______
Offline
Berichten: 402
Rangeersein Duitse trein
«
Gepost op:
25 November 2018, 16:45:45 »
Hallo,
Weet iemand welke seinen een Duitse lok aanhad tijdens het rangeren? In Nederland is het toch één frontsein aan beide kanten? Is dit in het Duits ook?
Groeten Mechiel
Gelogd
Karben
Offline
Berichten: 1384
Re: Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #1 Gepost op:
25 November 2018, 16:53:40 »
Volgens mij beide zijden drie lichten.
Gelogd
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.
Andreas_______
Offline
Berichten: 402
Re: Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #2 Gepost op:
25 November 2018, 16:55:09 »
En dan alle 6 wit/geel?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Karben
Offline
Berichten: 1384
Re: Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #3 Gepost op:
25 November 2018, 16:55:41 »
Ja.
Gelogd
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #4 Gepost op:
25 November 2018, 21:39:15 »
Het hangt een beetje van het tijdperk af. Tegenwoordig wordt ook vaak een enkel licht, zoals in Nederland, gebruikt.
In mijn tijdperk, 1970, hadden veel loks nog niet zo'n rangeerlicht. Toen was het gebruikelijk aan beide kanten 3 lichten te voeren. Ik kreeg de indruk dat echte rangeerloks in die tijd ook 1 licht aankonden.
Mits.... het donker was of als er overwegen gekruist moesten worden. Want anders hadden ze gewoon géén licht aan.
Dus... beetje afhankelijk van je periode.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Andreas_______
Offline
Berichten: 402
Re: Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #5 Gepost op:
25 November 2018, 21:46:53 »
Ik rij tijdperk 3 en de loc ga ik echt alleen inzetten om te rangeren, dus welke van de 2 zou dan realistisch zijn?
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #6 Gepost op:
25 November 2018, 23:38:28 »
Tijdperk III? Ik neem even aan dat het niet dermate vroeg in III is dat je nog met tweepitters rijdt maar dat het al driepitters zijn.
Naar wat ik heb gegoogled en gehoord zijn de volgende drie dingen waar:
Overdag was het licht normaliter uit. Raar voor ons uit de tegenwoordige tijd! Het stond aan als het pestweer was of als het donker was. En uitzonderingen zoals trek/duwtreinen.
Bij rangeren hoefde het licht alleen (extra) aan als er een overweg werd overgestoken. Zo'n overpad tussen twee lage perrons gold ook. Op een rangeerterrein kon je dus normaliter je gang gaan.
Als het licht dan überhaupt al aan moest: reguliere loks hadden gewoon drie pitjes. Aan beide kanten. Als je op een Duits forum ernaar wilt zoeken: "doppel-A" is de term. Zo'n enkel pitje, dat had je volgens mij alleen bij specifieke rangeerloks. Een v90, een v60, een Köfje, daar verwacht ik het bij.
Ach, volgens mij kan je met een "doppel-A", dus drie pitjes aan beide kanten, niet verkeerd gaan. Of met overdag gewoon zonder licht rijden: ook goed.
Het enkele pitje, dat
vermoed
ik bij rangeerloks. Ik ga het bij m'n 290/v90 op mijn modelbaan die in 1970 speelt in ieder geval inbouwen, volgens mij was dat toen al ingevoerd. 100% weet ik het niet, helaas. En snel googlen helpt me ook niet verder.
Dus als jij nog iets vind: gelijk melden
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Wies
Offline
Berichten: 1171
Re: Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #7 Gepost op:
26 November 2018, 09:20:56 »
Hallo Mechiel,
Ik heb even gesnuffeld en dit gevonden in het Signalbuch DB (geldig vanaf 15 december 1959). Over het rangeersignaal staat het volgende.
Signal Fz 1 – rangeerlocomotiefsignaal
Overdag: geen bijzonder signaal
Nachtsignaal: voor en achter een wit licht, ter hoogte van de buffer. In plaats van het licht aan de voorkant kan ook “Zg 1a” worden gebruikt. “Zg 1a” betekent drie lichten (“A”) en moet worden gebruikt bij “onbewaakte overgangen” wanneer de locomotief voorop rijdt (zoals al opgemerkt door Reinout).
Wanneer je alles overdag laat plaatsvinden, heb je geen verlichting nodig (tenzij je op een baanvak met een tunnel rijdt).
Met vriendelijke groet,
Wies.
Gelogd
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.
Bahn-AG
Offline
Berichten: 1747
Re: Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #8 Gepost op:
26 November 2018, 09:50:49 »
Hallo
En tegenwoordig is het eigenlijk nog hetzelfde.
Dikke pil voor de liefhebber.
https://fahrweg.dbnetze.com/resource/blob/1355720/e8f119eef14f0b915191c78dbbd11c51/rw_301_aktualisierung_10-data.pdf
Fz vanaf pagina 145.
Bart
Gelogd
Andreas_______
Offline
Berichten: 402
Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #9 Gepost op:
26 November 2018, 23:31:18 »
Dus overdag ook geen verlichting aan als je over een onbewaakte spoorovergang gaat?
En ik vind dit nu net, beetje verwarrend, want hier staat alleen drie punts verlichting voor, of is dit weer een ander tijdperk?
«
Laatst bewerkt op: 26 November 2018, 23:38:44 door Mechiel_
»
Gelogd
Bahn-AG
Offline
Berichten: 1747
Re: Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #10 Gepost op:
27 November 2018, 00:17:39 »
Citaat van: Mechiel_ op 26 November 2018, 23:31:18
Dus overdag ook geen verlichting aan als je over een onbewaakte spoorovergang gaat?
Hallo
Bij overdag over een onbewaakte spoorwegovergan moet er verlichting gevoerd worden.
Of dit nou 1, of 3 lichtjes zijn is verder niet van belang.
Licht aan dus.
Jouw tabelletje is op zich wel juist, maar niet volledig.
Het enkele lichtje Fz1 staat er niet op, en tegenwoordig wordt er vaak gerangeerd met alleen de onderste 2 lampen aan.
Dit geldt als een lok geen deel uitmaakt van de trein.
Wordt voornamelijk bij het samenstellen van reizigerstreinen gebruikt.
Bart
«
Laatst bewerkt op: 27 November 2018, 00:26:54 door Bahn-AG
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rangeersein Duitse trein