Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 23:15:59
Liliput verpakking en motor door hervé
Vandaag om 23:10:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Chris Westerduin
Vandaag om 22:58:56
verlichting op mijn draaischijf zeten door Sam
Vandaag om 22:56:04
NS 8800 in spoor 0 door Tom Z.
Vandaag om 22:43:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Robkop
Vandaag om 22:18:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:12:36
Multimaus Error 13 door Ronald69
Vandaag om 21:51:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door FreekH
Vandaag om 21:50:58
Stoomloks van de staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 21:34:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
Vandaag om 21:03:27
Fotodijkje en fotodiorama door Paul1969
Vandaag om 21:01:31
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 20:56:04
De winkel van weleer door Eric B
Vandaag om 19:55:45
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Michaël dB
Vandaag om 19:49:21
The Summer of 69 door defender
Vandaag om 19:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door defender
Vandaag om 19:35:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door puntenglijder
Vandaag om 19:26:00
Viesmann 5214 pendelautomaat door R1954
Vandaag om 18:13:36
IiTrain akties op tijd aanmaken. door JohnH
Vandaag om 17:02:12
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:54:14
Bietschtalbrücke h0 door AlbertG
Vandaag om 15:37:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 15:12:08
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 14:49:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:35:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Ellerman
Vandaag om 13:48:13
Een nieuw baantje op Micromodules door MacArthur
Vandaag om 13:47:42
Line-up foto's van modellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:46:43
18 & 19 oktober Najaarsstoomdagen MBS door Seinhuis
Vandaag om 13:26:17
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 12:56:44
  

Auteur Topic: Limitaties en mogelijkheden iTrain en Koploper?  (gelezen 1529 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5078
Limitaties en mogelijkheden iTrain en Koploper?
« Gepost op: 02 November 2018, 10:16:27 »
Ik heb gister wat spulletjes binnen gekregen om een schakelpaneel te bouwen voor m'n nieuwe rangeerbaan. En dit weekend wil ik met de bouw en met de software v/h paneel beginnen. De besturing van de treinen wordt door een arduino icm DCC geregeld omdat ik hiermee 100% zeker ben dat ik niet tegen limitaties aanloop.
 
Als optie wil ik dat een loc vol geautomatiseerd een stam wagonnen over een een ontkoppelrail kan trekken en vervolgens elke wagon op een bepaalde positie zetten en misschien ook andersom, maar dat is iets lastiger.

Het is bijvoorbeeld best tricky om op tijd bij het aankoppelen te stoppen, de wagonnen over de ontkoppelrail te trekken en dan de ontkoppel rail te activeren. Ik heb uiteindelijk het volgende bedacht:

De contact rail is links van de ontkoppelaar. Het idee is dat de rangeerloc bij het aankoppelen de stam doorduwt totdat de contact rail wordt verbroken (zo weet je dat de loc gearriveerd is). Dan moet de loc terug rijden totdat het wagonnetje weer op de contactrail staat. Hierbij moet ik ook de tijd in de gaten houden, als het contact niet gemaakt wordt binnen bepaalde tijd, dan weet je dat de loc niet gekoppeld is. Als de loc gekoppeld is, moet; de loc weer stoppen, de ontkoppelaar geactiveerd worden, de loc weer verder rijden met de ontkoppelde wagon. Tussen deze stapjes komen ook nog tijdsvertragingen te zitten.

Als een loc, zeg een Ns2200, een wagonstam af komt zetten, dan moet de controller er rekening meehouden dat de 2200 2 draaistellen heeft en dat hij 2x over de contactrail (lengte van de contactrail is ~3.5cm) moet rijden. Een hippel zou maar 1x over de contactrail rijden. En dan moet de contactrail nog 1x gemaakt worden zodat de wagonnen goed staan voor het loskoppelen.

Mijn punt is dus dat je bij het automatiseren van een dergelijk systeem best wel complexe routines kan krijgen waarbij je afhankelijk ben van de as indeling van je loc en waarbij contacten binnen bepaalde tijden gemaakt moeten worden.

Nu is mijn vraag. Stel ik hang m'n CS2 aan deze baan en ik neem een laptop met Itrain of koploper. Is het dan ook mogelijk om hetgeen wat ik net beschreven heb, te automatiseren? Kan je bijvoorbeeld de as indeling van de loc laten meetellen?? Ik heb zelf nog nooit met een dergelijk computerprogramma gewerkt dus ik weet niet wat allemaal kan en vooral wat het allemaal niet kan.
« Laatst bewerkt op: 03 November 2018, 00:49:49 door Bert van Gelder »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18198
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Limitaties/mogelijkheden iTrain?
« Reactie #1 Gepost op: 02 November 2018, 10:27:00 »
Itrain of koploper? Je praat over beide maar in je topictitel staat alleen Itrain?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5078
Re: Limitaties/mogelijkheden iTrain?
« Reactie #2 Gepost op: 02 November 2018, 11:15:29 »
nou ik zou het eigenlijk wel van beiden willen weten, maar ik hoorde dat Itrain beter zou zijn, dus laten we het beperken tot Itrain.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

PieterHa

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Limitaties/mogelijkheden iTrain?
« Reactie #3 Gepost op: 02 November 2018, 23:20:57 »
Ik ken het contactrail van vroeger voor de detectie van een trein om een sein te bedienen.
Tegenwoordig zie ik veel stroomdetectie secties waarvan je zelf de lengte bepaald. Als je het over dit soort secties hebt zou het geen optie zijn om de sectie zo kort te hebben dat je voor een draaistel per wiel een melding zou krijgen zodat je de wielen zou kunt registeren?
Nu weet ik niet of itrain volgens dit principe kan werken maar je zou wel een nauwkeurige positie bepaling kunnen doen.