Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 03:34:26
Fleischmann Anna ombouw.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Maarten.T
Vandaag
om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
door
Zeeuw
Vandaag
om 00:46:20
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag
door
Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0
door
Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen
door
WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje
door
Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West
door
puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025
door
JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2
door
Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan
door
BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort
door
marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025
door
Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
12 August 2025, 15:05:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Klein Onderhoud Rangeerterrein - (Baanplan N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Klein Onderhoud Rangeerterrein - (Baanplan N) (gelezen 5002 keer)
pijltje
Offline
Berichten: 48
Klein Onderhoud Rangeerterrein - (Baanplan N)
«
Gepost op:
22 September 2009, 22:27:06 »
Hierbij mijn (gerecyclede) N-baanplan.
Het is een onderhoud/rangeerterrein. Tijd dat deze gesitueerd moet zijn is Epoche III. (hoewel ik ook nog een moderne diesellok heb maar die zal maar zelden voorbij komen
)
Commentaar welkom
Ter aanvulling.
op het eind van het dubbelspoor naar boven (rechts) komt een lok-schuur te staan.
Daarnaast komt een "bok" voor het vervangen van wielen.
Daarnaast op de niet wissel dubbel spoor is een "parade" deel. Geen byzonderheden
onderste deel aan de draaischijf is de "entree". Hier komt een kolen laadstation. Bovenste rail is de aanvoer voor kolen, de onderste twee voor loks die geladen moeten worden.
Nog een kort opstel spoor aan de onder zijde.
het onderste lange deel is paradespoor.
Hier moeten ook langere treinen met meer wagens langs kunnen.
Bovenzijde verdwijnt in het schaduw station dat onder de baan komt te liggen. Ontwerp daarvoor moet ik nog maken.
«
Laatst bewerkt op: 22 September 2009, 23:49:12 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re:Klein Onderhoud Rangeerterrein - (Baanplan N)
«
Reactie #1 Gepost op:
23 September 2009, 13:37:13 »
Hallo ...(?),
Leuk idee! Een paar kleine vraagjes/opmerkingen:
1. Waarvoor zijn de kleine kopspoortjes aan de zuidzijde van je depot? Ik bedoel die stukjes aan de 2 engelse wissels. Ik denk dat je ze wel weg kunt laten. Dat scheelt ook weer een wissel en ipv de 2 engelse wissels kun je 2 gewone wissels nemen.
2. Heb je ook al ruimte ingepland voor een ontslakkingskuil en een bezanding?
3. Aangezien je alleen het depot en een stuk paradebaanvak hebt gepland, zal het station waar het depot bij hoort dus het schaduwstation zijn. De loks zullen dan vanaf je depot naar het schaduwstation rijden. Heb je daar mogelijkheden om losse loks met treinen te laten koppelen? En zo ja, is het goed toegankelijk als je in geval van nood met de hand moet ingrijpen?
4. Heb je al ideeen mbt de scenery? Wordt het een stedelijk karakter of landelijk?
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
pijltje
Offline
Berichten: 48
Re:Klein Onderhoud Rangeerterrein - (Baanplan N)
«
Reactie #2 Gepost op:
24 September 2009, 00:15:24 »
Zoals ik al zei. Het is een gerecycled idee dat ik al jaren geleden met de hand had getekend.... herbeginner en niet alles had ik meer bij de hand
Inderdaad waren de bezanding en de ontslakkingskuil al gepland, Dat waren de twee horizontaal geplaatste sporen. :S
Het schaduw station zou onder de bak moeten komen. Ik heb nog niet de ruimte tot m'n beschikking maar het zou zo maar kunnen dat ik dat toch nog straks ergens achter een kast kwijt kan. Ik had gerekend op ongeveer een cm of 8-10 lager niveau voor m'n schaduw. Mijn geplande keerlus ligt dan nog een niveau lager komen (dus 3 lagen).
Zowel schaduwstation als keerlus komen als openconstructie . Dus alleen een smalle strook bevestiging voor de rails.
Koppeling/ontkoppeling van treinstellen komt op het schaduwstation. Ik overweeg nog om eventueel een decoder gestuurde koppeling te gebruiken voor stellen die ik dus overal wil kunnen los maken. Anders ga ik over naar een magneet ontkoppeling (spoel die een kern magnetisch maakt, met blik een stukje blik onder de koppeling.
Scenery, Goede vraag. Dit zal afgelegen zijn, een onderhoudsrangeerterrein dat buiten een dorp ligt in de bergen. Het spoor dat links omhoog loopt zal ik deels uit zicht gaan nemen met huizen. Het paradespoor moet rechts in een (berg-)tunnel verdwijnen. Het grootste deel van de achterwand zal een berg worden.
Het station zal voor de kijker dus achter de huizen liggen. Het parade spoor is dus de uitgang naar de doorgaande route.
Gelogd
pijltje
Offline
Berichten: 48
Re:Klein Onderhoud Rangeerterrein - (Baanplan N)
«
Reactie #3 Gepost op:
25 September 2009, 03:01:16 »
Vergeten aan te vullen:
de twee korte sporen kwam/kom je vaker tegen op rangeerterreinen. Het zijn sporen om te voorkomen dat een trein die "ophol" slaat het gewone spoor op rijdt. (of een uitrollende wagon...)
Normaal gesproken zou je dan geen doorgaande lijn direct hier langs hebben lopen maar daar ontkom ik helaas niet aan.
Gelogd
RJ
Offline
Berichten: 778
Re:Klein Onderhoud Rangeerterrein - (Baanplan N)
«
Reactie #4 Gepost op:
25 September 2009, 08:47:16 »
Alleen het meest linker kopspoortje is dan nodig. Drie keer is een beetje overbodig...
Gelogd
Spoor65
Offline
Berichten: 167
Re:Klein Onderhoud Rangeerterrein - (Baanplan N)
«
Reactie #5 Gepost op:
29 September 2009, 11:59:02 »
Hoi Pijltje,
Opzich mooi plan, maar heb wel een paar vraagtekens,
dit gaat vooral over de 4 opstelsporen net boven je bekolings gedeelte.
Vanaf de draaischijf loopt eerst een aansluiting incl wissel naar, zo te zien, 2 vrij lange opstelsporen,
daarboven heeft je draaischijf nogmaals 2 vrij lange opstelsporen met zelfs een soort van overloop-wisselcombinatie.
Om eerlijk te zijn heb ik mijn vraagtekens hier bij, via de draaischijf kun je er alleen met losse locs komen, of met een klein locje met 1 wagon
lijkt het je niet beter deze opstelsporen aan te sluiten op je binnenkomend spoor, net voordat je locs de bekoling binnen rijden, met een uithaalspoortje kun je dan je wagons wegzetten, en naar bekoling en loods rangeren, en omgekeerd.
Lijkt me veel meer mogelijkheden te geven dus.
Mvg
Spoor65
Gelogd
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB
pijltje
Offline
Berichten: 48
Re:Klein Onderhoud Rangeerterrein - (Baanplan N)
«
Reactie #6 Gepost op:
29 September 2009, 18:42:56 »
Hoi Spoor65,
op de twee opstel sporen (zonder wissel) komt een bezandings en ontslakkingsstellage te zitten.
Op de twee opstel sporen met wissel komt een "takel". Ik zie dat ik daar tegenover nog een kort opstel spoor mis. Die moet nog rechtstreeks tegen over een van beide sporen komen.
Idee. Een "kleine" loc kan eventueel een niet functionerende loc richting de "takel" duwen.
(of trekken daarom zit er dus ook een wissel achter zodat de trekloc ook nog kan rangeren en achter de loc weg kan komen).
Een zelfde principe zie je ook op de twee sporen die daarnaast liggen (en die aan het eind een locschuppen krijgt).
Het grijze blokje is de kolen voorraad, het spoor dat daar langs loopt is de aanvoer voor de kolen. Een trekkende loc kan afkoppelen vlak voor de draaischijf. keren en via een van de andere sporen aan de andere kant komen voor 't weg halen van de getrokken bevoorrading.
Ik ben even niet bekend met de aanvoer van zand. Ik zou verwachten dat dat ook destijds al met vrachtwagens werd aangevoerd. Als ik me daar in vergis zal ik de twee parallel lopende rails (zonder wissel) nog verder naar beneden moeten buigen. Ik kan de sporen niet aansluiten op de bovenliggende sporen omdat die al onder gronds zijn.
grz,
Leendert
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Klein Onderhoud Rangeerterrein - (Baanplan N)