Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 15:40:29
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:30:17
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Keska
Vandaag om 15:20:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:30:55
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 09:29:54
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 07:30:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
  

Auteur Topic: Denver Union Station/Crawfort Hotel  (gelezen 3261 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12479
    • sleutelspoor
Denver Union Station/Crawfort Hotel
« Gepost op: 21 October 2018, 10:42:07 »
Ik heb dit even uit mijn verslaggeving over Broomfield gehaald en wat informatie bij het Denver Union Station gezocht.

Het eerste Union Station in Denver is door de Union Pacific Railroad in 1881 gebouwd voor het gezamenlijk gebruik van the Denver and Rio Grande; Denver, South Park and Pacific; Colorado Central en uiteraard voor de Union Pacific railroads. De bouw koste destijds de van $525.000. Een grote brand in 1894 verwoeste het uit roze/grijs kryoliet opgetrokken gebouw zo ernstig, dat herbouw noodzakelijk was. Het in die tijd welbekende en gerenommeerd architectenbureau Van Brunt and Howe, uit Kansas City, tekende voor de “renovatie” van het nieuw te bouwen middelgedeelte en de zijvleugels. Het gebouw werd opgetrokken in een moderne romantische stijl die paste in de geest van die tijd. Met als blikvanger een grote klokkentoren op het middengebouw. Door het toegenomen verkeer van treinen en personen was Union Station al snel te klein en moest Union Station, nog maar net twintig jaar oud, al weer verbouwd worden. Het in Denver gevestigde architectenbureau “Gove and Walsh” tekende voor het ontwerp. In het middendeel wat opgetrokken is in “Grand Beaux-Arts style”heeft men rijkelijk gebruik gemaakt van het "Richly carved Colorado granite”.Het station heeft aan de perronzijde een uit staal en glas opgetrokken Marquee gekregen die de passagiers tegen de weersinvloeden moesten beschermen. Aan de voorzijde van de grote centrale hal werden twee plaquettes aangebracht met daarop de voor het station twee belangrijke datums; 1881 en 1914. “1881” is het jaar van de eerste opening en “1914” staat voor opening van het huidige gebouw. Na dat de Goldrush van november 1858 tot rust gekomen was, vernoemde de prospectors, die een soort nederzetting hadden gesticht, deze naar de Governor of the Kansas Territory, waarvan Colorado toen deel uitmaakte, James W. Denver, De staat Colorado is gesticht in 1861. In 1865 is door de plaatselijke bevolking (blanken, geen Indianen), Denver uitgeroepen tot hoofdstad en in 1881 werd zij door Washinton erkend als permanenten Hoofdstad van het Territorium Colorado. “The Mile-High City” is de bijnaam van Denver. Dat is heel eenvoudig te verklaren daar het centrum van de stad bij Union Station en Coordfield op precies 1 Amerikaanse mijl boven de zeespiegel ligt. Verder is de stad beroemd om zijn meer dan 200 stadsparken. Dit is zonder het 40.000 hectare grote Red Rocks Park en het Winter Park Resort ski area.

Tijdens de verbouwing van Denver Union Station werd Amtrak gedwongen een tijdelijke ander station in Denver te creëren. Op vrijdag de 28ste februari 2014, drie jaar eerder als geplant, keert Amtrak met de dagenlijkse avondtrein, de California Zephyr (Chicago-Denver-Emeryville), terug op het oude gerestaureerde en vernieuwde nest. Dat doet de UP, welke onderdeel is van de Amtrak ,niet alleen met de California Zephyr. In het winterseizoen is de UP twee maal in de week aanwezig met de Winter Park Express. De Winter Park Express rijdt van januari tot maart tussen Denver en het Winter Park Resort in de beroemde Rocky Mountain. De RTD =The Regional Transportation District, een partnership van the City and County of Denver, the Colorado Department of Transportation, the Denver Regional Council of Governments and the Denver Union Station Metropolitan District, Bij ons gewoon het OV genoemd, is de grootste gebruiker van het Denver Union Station .
The Union Station light rail station opened in August 2011; the 22 bay underground bus complex opened in May 2014; and rail service to Denver International Airport launched in 2016.


001(114) Het eerste Station in Denver was het Union Depot en is in 1881 door de Union Pacific gebouwd voor het gezamenlijk gebruik van the Denver and Rio Grande; Denver, South Park and Pacific; Colorado Central en uiteraard voor de eigen Union Pacific railroads. De bouw koste destijds de som van $525.000.  Een grote brand in 1894, die begon in de vrouwen toiletten, verwoeste het uit roze/grijs kryoliet opgetrokken gebouw met de houten klokkentoren zo ernstig, dat complete herbouw noodzakelijk was. Alleen de stenen muren leken nog redelijk in takt te zijn gebleven. Bij de nieuwbouw is de houten klokkentoren vervangen door een van baksteen en die was 40 voet hoger dan de oude houten toren


002  Zo zag het 2e station en de tuin er in 1894 uit. Het is de glorietijd van het stoom en Denver was een heel belangrijk knooppunt in de intercontinentale lijnen verbindingen door Amerika. Let eens op de sporen die zowel voor normaal als voor smalspoor gebruik werden


003  Het nieuwe station met de hogere bakstenen klokkentoren op het centraledeel van het station was na amper 20 jaar dienstal weer te klein om het grote aantal passagiers en treinen te kunnen verwerken. In 1914 moest de stenen klokkentoren op de centralehal plaatsmaken voor nieuwbouw van de centralehal. Op deze plannen is geen plaats meer voor een klokkentoren. Door middel van op alle hoeken van het gebouw aangebrachte horloges zal de reiziger op de hoogte gehouden worden van de tijd.


004  In 1906 is voor de ingang van het Union Station de “The Mizpah Arch”opgericht. Deze boog is een welkom aan de reiziger die Denver aandoet. “Mizpah “is een woord wat ik niet thuis kan brengen maar naar het schijnt heeft het heel wat emoties opgeroepen bij de treinreiziger van die tijd.


005 Zicht van uit 17thstreet op het centraledeel van Union Station en de Mizpah boog. Denver had in 1921 nog een uitgebreid tramnet in zijn straten liggen. Hier kijken we vanuit de 17th street in de richting van het hoofdgebouw en de Mizpah Arch. Voor de Drugstore buigen de tramrails af de Wazeestreet in.In 1931 is de Mizpah Arch uit het straatbeeld van Denver verdwenen. Volgens de autolobby vormde zij een grootgevaar voor het toen al drukke autoverkeer. Het was de bedoeling dat de Arch gerestaureerd zou worden, maar ergens in 1941 is zij spoorloos verdwenen en heeft waarschijnlijk een andere functie gekregen tbv de oorlogsindustrie. Er bestaan momenteel geen plannen om de Arch weer terug te halen.


006 Vlak bij en naast het station kon je meestal de ijspakhuizen vinden die de koelwagens, maar ook de personenrijtuigen van o.a. de Union Pacific in de zomer van ijs voorzagen. Hier zien we de ijspakhuizen van de Denver Ice & Coldstorage Co. aan Blakestreet.  Vlak naast het Union Station , aan de Wynkoopstreet hoek 18th street staat nu nog steeds de coldstore van de UP.


007  Van 1914 tot de late 1940’ zijn de gouden jaren voor de spoorwegen in Amerika. Union Station is het hoofdknooppunt in de spoorwegverbindingen voor Colorado en de American West. Union Station verwerkte in die tijd tussen de 60 and 80 treinen per dag en zag menig President en historisch belangrijke figuren aan haar muren en perrons voorbij gaan. Gedurende de tweede Wereldoorlog was Union Station een belangrijke doorvoerstation voor soldaten en goederen die ten oorlog gingen. In die periode passeerden meer dan 200,000 personen Denver Union Station.


008  De 844, nu museumlocomotief, was een van de giganten die ooit in de regulierendienst op Denver hebben gereden.


009 1978 Denver Union Station in de nadagen van het personenvervoer over langeafstanden in de US


010 De Rio Grande Zephyr heeft heel wat tractie gekent. Hier afgebeeld met een mengelmoes aan tractie typen. Cow and Calf zijn niet elkaars gelijken!


011 De Cow & Calf 5771& 5762 hebben de Ski train in Denver aan de 8444 overgegeven. De F9 moeten nu gedriehoekt worden net buiten het station en kunnen dan door naar het Colorado Railroad Museum in Golden.


012 De Skitrain compleet met twee maal twee tractie units waaronder de vaste 5771&5762


013 De moderne versie van de Skitrain zoals deze in 2003 gereden heeft.


014 Union Station is veranderd in een volwaardig vijf sterren hotel met de naam “The Crawford Hotel”. Het Crawfort Hotel is een van de oudste hotels in historisch Denver, Colorado.


015  De lobby van het hotel en het bijbehorende restaurant hebben een plaatsje gekregen in de voormalige stationshal. Ergens aan de zijkant is nog ruimte vrijgehouden voor reizigers die wachten op de Amtrak Rio Grande Zephyr. Het Crawfort hotel is het enige hotel in Denver Union Station,. Het hotel opende haar deuren in Juli 2014, het heeft 112 kamers verdeeld over de bovenverdieping van de noord en zuid vleugels van het station en langs de “Great Hall” .


016 Plattegrond van het station en zijn omgeving. Helemaal links vindt je het lightrail, de tram, station. Tussen de twee stations is een gratis busdienst ingesteld!


017 Union Station, Denver, Colorado met de California Zepher in 2016


018  Tijdens mijn bezoek aan Union station in September 2018, zag ik dit Pullman slaap/observatierijtuig van de voormalige Seaboard Railroad staan. Het rijtuig met de naam “Hollywood Beach” is nu eigendom van een particulier, die naar de Game op Coorsfiefd was kijken” en stond voor ruim 10.000 dollar een nachtje over


019 Hij mocht dan wel stroom van de RTD gebruiken

https://images.beneluxspoor.net/bnls/134-IMG_3788.jpg][/url]
134 En zij hield een oogje in het zeil.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2018, 11:49:55 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.