Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Lobomotion69
Vandaag om 02:40:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:28:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 02:25:44
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
31 July 2025, 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50
  

Auteur Topic: zand voor te remmen  (gelezen 6157 keer)

johanb

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
    • Mittlerer See Bahn
zand voor te remmen
« Gepost op: 30 December 2008, 22:34:20 »
In mijn speurtocht voor inspiratie voor mijn stoomdepot. Kom ik hele mooie verhaaltjes tegen op sites. Die zeggen dat het zand gebruikt wordt om te remmen. Dit is onjuist. (remmen doe je op de trein) Het zand wordt juist gebruikt bij het optrekken als de spoorstaven glad zijn. (regen en restanten van blaadjes bv.)  Het zand wordt dan in de rijrichting voor de wielen geblazen. Op de moderne  loc's zit zo'n installatie trouwens nog steeds. 

peter1234

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: zand voor te remmen
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2008, 22:39:56 »
Niet helemaal waar, lees volgend stuk maar eens :

http://www.railpedia.nl/display/test/Sandite
« Laatst bewerkt op: 30 December 2008, 22:56:07 door Bart Tigges. Reden: Quote van bovenstaand bericht verwijderd. »
vr. groeten,

Peter
.........................................................


Intellibox , Windigipet X , Märklin K , Littfinski , Viessmann , HAG , Liliput , RailTop , LSM , ACME , Roco , Fleischmann , Lima , Rivarossi , Zwitserse modeltreinen

johanb

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
    • Mittlerer See Bahn
Re: zand voor te remmen
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2008, 22:47:38 »
Moderne tijden  :) bij de buren zie ik trouwens nog wel steeds de straalpijpen op de 1800's zitten
« Laatst bewerkt op: 30 December 2008, 22:56:25 door Bart Tigges. Reden: Quote van bovenstaand bericht verwijderd. »

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: zand voor te remmen
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2008, 23:58:14 »
Ehm, ik verbaas me weer eens een beetje  ::) .
Johan heeft het over een stoomdepot en vervolgens wordt er verwezen naar Sandite. In het stoomtijdperk was er nog lang geen Sandite, dus de verwijzing naar Sandite is in dit geval niet correct.
Verder wordt Sandite door speciaal omgebouwd materieel op het spoor aangebracht, dus het is niet op het normale materieel aanwezig.

De zandstrooiers strooien overigens enkel het zand vóór de wielen gezien in de rijrichting, maar de strooiers zijn natuurlijk wel aan beide zijden van het wiel aangebracht.

Groetjes,
Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: zand voor te remmen
« Reactie #4 Gepost op: 31 December 2008, 09:34:30 »
Zand is heel belangrijk en zeker ook bij het remmen, nog belangrijker als bij het optrekken, in ieder geval bij mij op het werk. Bij ons in het Nederlands Openlucht Museum in Arnhem, heb je met alle steile helling bij glad weer echt wel zand en magneet railremmen nodig om je wagen op het juiste moment stil te kunnen zetten. Onze conducteurs lopen daarom als het echt glad is( vooral de maand Oktober en ook April) regelmatig 25 tot 50 zand per dienst te laden( dat verschild per wagen en per dag).
Bij sommige trams gaat in bochten wat zand verloren omdat die zo krap zijn dat niet alle zand strooiers boven de spoorstaaf blijven. Aangezien je bij ons op de trams met een pedaal alle zandstrooiers bedient kan je dus niet een strooipijpje even 10 meter dicht zetten.

Helling op hebben we het zeker ook nodig maar helling af is het nog belangrijker.

Groetjes Michiel( algemeen medewerker tram Nederlands Openlucht Museum)

Ps; dit is wel een privé reactie en geen reactie vanuit m'n werk.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12459
    • sleutelspoor
Re: zand voor te remmen
« Reactie #5 Gepost op: 31 December 2008, 09:37:00 »
Bij doorslaande wielen, het zgn voetenvegen bij vertrek, gingen de zandstrooier bij, en kon de lok weer rustig optrekken. Zie ook het verhaaltje bij Bergen op Zoom (Roosendaal deel 2)op www.sleutelspoor.nl
SK
« Laatst bewerkt op: 31 December 2008, 10:50:10 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Theo Maassen

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • HEST - Estorf
Re: zand voor te remmen
« Reactie #6 Gepost op: 31 December 2008, 11:02:46 »
L.S.,

Heb het even opgezocht in mijn Opa's leerboek - DE LOCOMOTIEF (HARE SAMENSTELLING EN BEHANDELING van S.M. GAASTRA uit 1925)

Citaat : (blz. 302) Behalve om bij het aanzetten en zoo noodig ook onder den rit op gladde gedeelten van den weg, het doorslaan te beletten, dient de zandstrooier tevens om bij het remmen op gladde rails het glijden tegen te gaan.



Theo.
2-Rail (Fleischmann profi-rail), H0 (aanbod), Digitaal (veel zelfbouw), Tijdperk III (m'n jeugd), Duits (omdat ik daar wat jaartjes gewoond heb voor m'n werk) en voor de rest is alles mogelijk.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12459
    • sleutelspoor
Re: zand voor te remmen
« Reactie #7 Gepost op: 31 December 2008, 11:17:34 »
Zeer duidelijk, discussie over dit onderwerp gesloten ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

johanb

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
    • Mittlerer See Bahn
Re: zand voor te remmen
« Reactie #8 Gepost op: 31 December 2008, 12:15:39 »
L.S.,

Heb het even opgezocht in mijn Opa's leerboek - DE LOCOMOTIEF (HARE SAMENSTELLING EN BEHANDELING van S.M. GAASTRA uit 1925)

Citaat : (blz. 302) Behalve om bij het aanzetten en zoo noodig ook onder den rit op gladde gedeelten van den weg, het doorslaan te beletten, dient de zandstrooier tevens om bij het remmen op gladde rails het glijden tegen te gaan.



hebben we allemaal weer wat geleerd :)

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: zand voor te remmen
« Reactie #9 Gepost op: 31 December 2008, 19:01:33 »
Op een sik zitten ook zandstrooiers en ook op de 6700 van acts weet ik uit ervaring en die gebruiken ze ook, maar die moet je niet te ver open zetten anders slipt et ook weer teveel.

MVG Fridzie

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1149
Re: zand voor te remmen
« Reactie #10 Gepost op: 31 December 2008, 19:48:29 »
Ik gebruik eerder zand bij het aanrijden dan bij het remmen, hoewel het zonder problemen te doen is. Over het algemeen moet je er rekening mee houden dat bij te sterk remmen de wielen kunnen gaan glijden. Ik heb voor de machinisten in opleiding een schema dat ik altijd laat zien en ze laat leren. Hierin staat eigenlijk de wrijvingscoeefficent tussen rails en wielen, en hoe je deze kunt beeinvloeden (en wat er gebeurd als het te laat is, glijden dus) Dan is er maar een ding wat je kunt doen en dat is kompleet de remmen lossen en opnieuw een remming inleiden. Dat dit enige moed vergt is duidelijk. Tevens is bij sommige treinstellen het noodzakelijk om als je remt en de wielen blokkeren, deze te lossen en zelfs wat tractie te geven. Dit moet je doen omdat sommige remsystemen automatisch inschakelen zodra het wiel stilstaat. Deze lost pas als er tractie gegeven word. Met al deze kennis is men hier in Zwitserland in staat om de herfst en winter zonder vierkante wielen te rijden ;-) Wij hebben ook genoeg bladeren hier en gebruiken toch geen sandite ;-)

Meestal gebruik ik als ik met een RABe 525 (NINA) bij miezerig weer eerder de magneetrem. Deze is eigenlijk te verwaarlozen als "rem", maar geeft net iets meer trekkracht op de rails die het blokkeren voorkomt. Deze kun je met de hand inschakelen, maar komt automatisch als je een snelremming maakt. Verder zijn de moderne loks voorzien van slipbeveiliging die hun werk erg goed doen en die op verschillende niveaus werkt, erg interessant allemaal. Een GTW rem je bijvoorbeeld bij slecht weer dan meestal met de noodrem. Dit systeem verdeelt de remkracht over alle aanwezige assen, ipv de container die alles elektrisch probeert tot stilstand te krijgen.

Groeten uit Zwitserland waar we in het afgelopen uur alweer 6 cm sneeuw hebben gekregen

Bas

enne....goede en veilige jaarwisseling allemaal  :-)

« Laatst bewerkt op: 31 December 2008, 19:50:54 door Lokführer Bas »

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: zand voor te remmen
« Reactie #11 Gepost op: 31 December 2008, 20:22:07 »

Voor de liefhebbers heb ik hier nog een zak liggen. Kan ik meenemen naar Houten volgend jaar.

Wel belgisch zand ;D

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: zand voor te remmen
« Reactie #12 Gepost op: 31 December 2008, 22:22:40 »
Dave, zit dat belgische zand dan ook in een puntzak?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: zand voor te remmen
« Reactie #13 Gepost op: 01 January 2009, 10:16:20 »
Wim,

Voor jouw zitten er twee punten in. ;D

DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV