Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door Mispoes
Vandaag om 22:02:03
Stub switches door bask185
Vandaag om 21:59:25
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 21:58:44
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door EN446
Vandaag om 21:54:58
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 21:37:28
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:59:06
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door NS264
Vandaag om 20:57:39
Revier Rheinbrenner (H0) door Frank 123
Vandaag om 20:37:25
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 20:36:22
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:33:33
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
Vandaag om 20:11:57
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door 5166
Vandaag om 20:09:09
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Eric B
Vandaag om 19:11:00
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
Vandaag om 19:09:33
gangelt door bellejt
Vandaag om 17:58:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:13:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:55:19
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
  

Auteur Topic: plaats machinist in V100 e.d.  (gelezen 1232 keer)

rijsdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
plaats machinist in V100 e.d.
« Gepost op: 31 December 2007, 17:00:45 »
Waarde mede-hobyisten,

Ik ben van plan om in mijn loc's machinisten te plaatsen. Ik vind van die spookrijdende treinen maar niets. Ik weet alleen niets van treinen. Ik heb de eenvoudige vraag aan welke kant staat/zit de machinist als hij stuurt. Is dat rechts of links? Ik heb (in spoor N) diesellocs V60, V100 en V200. De V60's rijden beide kanten op. De V100's en V200 rijden in één richting. Voor de V60's overweeg ik 2 "machinisten" te plaatsen zodat er altijd één naar voren en één naar achteren kijkt. Wie weet er meer over de plaats van de machinist in de cabine?

Alvast heel hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,

André Rijsdorp

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: plaats machinist in V100 e.d.
« Reactie #1 Gepost op: 31 December 2007, 17:27:40 »
André,

als eerste een machinist doet veel, behalve sturen  ;D

Een machinst bedient de lok vanuit zijn (luie) stoel.
De inrichting om de lokomotief te bedienen, zeg maar z'n dashboord, heet een stuurstand of een stuurtafel. Dus ondanks het feit dat een machinist niet stuurt heeft hij een stuurstand (rare jongens die spoorlui ;D)
Bijna iedere diesel en elektrische lok kent twee stuurstanden.

In een centrale cabine (V60, V100, 6400 etc) zijn dus twee plaatsen, voor vooruit en achteruit, die een stuurstand hebben.

In een lok met twee cabines vinden we per cabine een hoofdstuurstand en voor het evt rangeerwerk beschikt de lok over een hulpstuurstand, aan de andere kant van diezelfde cabine.

In landen waar de seinen rechts van de baan staan, zit de machinist in princiepe ook rechts. In belgie, Engeland en andere landen waar het seinenstelsel links is geplaatst zit de machinist dan ook links.
Vooral vroeger met het mindere zicht op de flauwtjes verlichte armseinen was dit voor de machinist wel prettig.

Bij moderne loks zie je dat de zetel van de krukkedraaiert ook wel in het midden is geplaatst.

Voor rangeerloccen kun je volstaan met 1 machinist, die in de langsrichting van het spoor staat, met z'n rug naar het zijraam,  zodat hij alleen zijn hoofd hoeft te draaien als hij van richting veranderd en ook nog eens zicht heeft op de stuurtafel.
Vooral de 2400 was uitermate geschikt om zo bediend te worden, met het ganghandle achter je rug.
Vertrouw je je machinist niet helemaal, kan je er natuurlijk altijd nog een rangeerder inzetten, die de andere kant opkijkt.

Hoop dat het een beetje duidelijk is zo, google anders eens met de trefworden Serie XXX cabine oder fuhrerstand

Groetjes,
Ries
« Laatst bewerkt op: 31 December 2007, 17:32:04 door Ries »

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: plaats machinist in V100 e.d.
« Reactie #2 Gepost op: 31 December 2007, 17:48:26 »
Op deze site vind je een cabine foto van de V60
http://www.v60.de/

Op deze site eentje van de V 200
http://www.bahnwerk-bismarck.de/html/v200.html

Hier is de stuurstand van enen 160 oder eine baureihe 216
http://www.v160.de/technik/fuehrerstand/inhalt.php

Terwijl ik aan het zoeken was naar bovenstaande links kwam ik deze tegen:
klik klik klik

heeft er niets mee te maken, maar wel erg mooi en zo werd mijn favorietenlijstje weer wat langer  ;D

Zo simpel is het met het googlen en zo leuk is het ook om je kennis te vergroten en je nieuwsgierigheid te laven. ;)

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 11 February 2008, 22:34:04 door Peter Korsten. Reden: Link ingekort. »

rijsdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: plaats machinist in V100 e.d.
« Reactie #3 Gepost op: 31 December 2007, 20:40:43 »
Beste Ries,

Heel hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord.

Met vriendelijke groet,

André Rijsdorp