Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:02:43
Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 09:45:40
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 09:41:29
Minibaan Visserskaai H0 door Huup
Vandaag om 09:38:52
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 09:33:19
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 08:43:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
  

Auteur Topic: plaats machinist in V100 e.d.  (gelezen 1209 keer)

rijsdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
plaats machinist in V100 e.d.
« Gepost op: 31 December 2007, 17:00:45 »
Waarde mede-hobyisten,

Ik ben van plan om in mijn loc's machinisten te plaatsen. Ik vind van die spookrijdende treinen maar niets. Ik weet alleen niets van treinen. Ik heb de eenvoudige vraag aan welke kant staat/zit de machinist als hij stuurt. Is dat rechts of links? Ik heb (in spoor N) diesellocs V60, V100 en V200. De V60's rijden beide kanten op. De V100's en V200 rijden in één richting. Voor de V60's overweeg ik 2 "machinisten" te plaatsen zodat er altijd één naar voren en één naar achteren kijkt. Wie weet er meer over de plaats van de machinist in de cabine?

Alvast heel hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,

André Rijsdorp

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: plaats machinist in V100 e.d.
« Reactie #1 Gepost op: 31 December 2007, 17:27:40 »
André,

als eerste een machinist doet veel, behalve sturen  ;D

Een machinst bedient de lok vanuit zijn (luie) stoel.
De inrichting om de lokomotief te bedienen, zeg maar z'n dashboord, heet een stuurstand of een stuurtafel. Dus ondanks het feit dat een machinist niet stuurt heeft hij een stuurstand (rare jongens die spoorlui ;D)
Bijna iedere diesel en elektrische lok kent twee stuurstanden.

In een centrale cabine (V60, V100, 6400 etc) zijn dus twee plaatsen, voor vooruit en achteruit, die een stuurstand hebben.

In een lok met twee cabines vinden we per cabine een hoofdstuurstand en voor het evt rangeerwerk beschikt de lok over een hulpstuurstand, aan de andere kant van diezelfde cabine.

In landen waar de seinen rechts van de baan staan, zit de machinist in princiepe ook rechts. In belgie, Engeland en andere landen waar het seinenstelsel links is geplaatst zit de machinist dan ook links.
Vooral vroeger met het mindere zicht op de flauwtjes verlichte armseinen was dit voor de machinist wel prettig.

Bij moderne loks zie je dat de zetel van de krukkedraaiert ook wel in het midden is geplaatst.

Voor rangeerloccen kun je volstaan met 1 machinist, die in de langsrichting van het spoor staat, met z'n rug naar het zijraam,  zodat hij alleen zijn hoofd hoeft te draaien als hij van richting veranderd en ook nog eens zicht heeft op de stuurtafel.
Vooral de 2400 was uitermate geschikt om zo bediend te worden, met het ganghandle achter je rug.
Vertrouw je je machinist niet helemaal, kan je er natuurlijk altijd nog een rangeerder inzetten, die de andere kant opkijkt.

Hoop dat het een beetje duidelijk is zo, google anders eens met de trefworden Serie XXX cabine oder fuhrerstand

Groetjes,
Ries
« Laatst bewerkt op: 31 December 2007, 17:32:04 door Ries »

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: plaats machinist in V100 e.d.
« Reactie #2 Gepost op: 31 December 2007, 17:48:26 »
Op deze site vind je een cabine foto van de V60
http://www.v60.de/

Op deze site eentje van de V 200
http://www.bahnwerk-bismarck.de/html/v200.html

Hier is de stuurstand van enen 160 oder eine baureihe 216
http://www.v160.de/technik/fuehrerstand/inhalt.php

Terwijl ik aan het zoeken was naar bovenstaande links kwam ik deze tegen:
klik klik klik

heeft er niets mee te maken, maar wel erg mooi en zo werd mijn favorietenlijstje weer wat langer  ;D

Zo simpel is het met het googlen en zo leuk is het ook om je kennis te vergroten en je nieuwsgierigheid te laven. ;)

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 11 February 2008, 22:34:04 door Peter Korsten. Reden: Link ingekort. »

rijsdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: plaats machinist in V100 e.d.
« Reactie #3 Gepost op: 31 December 2007, 20:40:43 »
Beste Ries,

Heel hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord.

Met vriendelijke groet,

André Rijsdorp