Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door MadhouseNL
Vandaag om 20:18:19
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Wat was jullie allereerste loc? door Frits C
Vandaag om 20:03:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
  

Auteur Topic: Baan in combi met Z21(wit) en DR5033  (gelezen 2266 keer)

TBBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Baan in combi met Z21(wit) en DR5033
« Gepost op: 17 December 2017, 21:14:30 »
Dag Allemaal,

Wij hebben een baan die grofweg op een U lijkt.
Deze U is dubbel spoor, op de uiteinden van de U zitten keer lussen.
Als een trein een 'rondje' rijdt heeft hij ongeveer 60 mtr afgelegd. (30 heen en 30 terug)

Deze afstand is teveel om alleen met een Z21 te bestieren.
Er wordt een booster in het systeem opgenomen, ook met het oog op belasting toename door diverse gebruikers.
de 'knip' zit onder in de U zodat zowel de Z21 als ook de DR5033 booster (30 mtr, 2 x 15 mtr) voor hun rekening nemen.

Nu moet de Z21 verbonden worden met de booster, via de b.bus.
Echter de z21 en booster hebben een onderlinge afstand van 15 mtr.
er moet een b.bus kabel komen, is dit een straight kabel (dwz pin 1 naar 1, 2 naar 2 enz.)
of een andere config? Kan ook de maximale b.bus kabel  lengte nergens vinden. Ik ga uit van 20 mtr, protocol is nagenoeg dat van de slimme meter in de meter-kast.

Als de trein van sectie Z21 naar sectie booster rijdt, dan heb je toch sluiting?
staaf wiel staaf  _O_ ; het metalen wiel verbind dan toch de twee secties?

Als de DR5033 in rust is, aangesloten op zijn voeding en verbonden met de zZ21 (NIET met de rails), wat is dan de status?


Groeten, fijne avond

teunistreinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
Re: Baan in combi met Z21(wit) en DR5033
« Reactie #1 Gepost op: 18 December 2017, 09:28:17 »
Hallo mister TBBW

Waarom de booster en de Z21 zo ver uit elkaar?
Deze kan je naast elkaar zetten.
De te voeden gedeelten kan je met een (open) ringleiding voorzien. Deze kabels hebben dan een behoorlijke doorsnede, bijvoorbeeld installatie draad voor in huis gebruiken.

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Baan in combi met Z21(wit) en DR5033
« Reactie #2 Gepost op: 18 December 2017, 12:46:20 »
Boosters niet naast elkaar is niets mis mee. Hele idee van DCC is dat het decentrale modules zijn. Soms kan het erg handig zijn ze niet naast elkaar te hebben, bijvoorbeeld op een modulebaan.

[knip] via de b.bus.
Het is geen b.bus maar LocoNet bus, type B (Loconet B) met de B van Booser ;) En daar kan je genoeg over vinden (twee links).
Terecht op me vingers getikt door Karst in reactie #3. :-[ :-[ :-[


Timo
« Laatst bewerkt op: 19 December 2017, 10:47:21 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Baan in combi met Z21(wit) en DR5033
« Reactie #3 Gepost op: 18 December 2017, 15:54:41 »
Citaat van: Timo
Het is geen b.bus maar LocoNet bus, type B (Loconet B) met de B van Booser ;)

In het geval van de witte z21 is het wel degelijk B-Bus, deze heeft namelijk geen LocoNet, dus laat staan LocoNet-B :P ;)

Overigens en overigens, zelfs de zwarte Z21 heeft geen LocoNet-B... ;)  (alleen maar een LocoNet-T ==> Geen boostersignaal aanwezig)


Grtzz,

Karst

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Baan in combi met Z21(wit) en DR5033
« Reactie #4 Gepost op: 19 December 2017, 10:46:27 »
Oei, excuses! Je hebt gelijk! :o ::) :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

Wat staat er dan wel op de B-bus? Alleen booster signaal?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

TBBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Baan in combi met Z21(wit) en DR5033
« Reactie #5 Gepost op: 20 December 2017, 19:11:44 »
Dag Allemaal,

Bedankt voor alle info.
Heb van doffe ellende maar even een 2 mtr standaard digikeijs b.bus kabel gekocht.
als de z21 (wit) aan staat met ZIJN track connectie en de booster gekoppeld via de b.bus.
booster hangt niet aan ZIJN deel wat is dan de status van de booster, brand(en) er dan LEDs. of geen bericht (lees led) goed bericht?
heb de trafo van de booster op 19v gezet.

groet,

gerwin

TBBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Baan in combi met Z21(wit) en DR5033
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2017, 12:38:52 »
Beste Allemaal,

Ondertussen de werking van de b.bus data kabel nagelopen.
2 mtr data kabel vervangen met de zelf gemaakte 15 mtr versie, werkt goed.
Nu ben ik gaan test rijden met drie treinen. Wat mij opvalt is dat de booster zijn “load”
Ledje gaat flikkeren (geheel onregelmatig) als de drie treinen in zijn deel zijn.
Als er twee in zijn deel zijn is het “load” ledje uit.
Verder springt de booster zo nu en dan out of the blue in “reverse”.

Om even op de zaken vooruit te lopen.
Kan ik als ringleiding ook flex. kabel gebruiken van 1.5 , 2.0 of 2.5 2mm
Klinkt raar maar solid core kan ik niet kwijt....
En om de hoeveel mtr moet ik een aansluiting maken als, bare minimum.

Fijne Dagen,

Gerwin

« Laatst bewerkt op: 29 December 2017, 12:42:52 door TBBW »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17876
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baan in combi met Z21(wit) en DR5033
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2017, 12:45:04 »

Nu ben ik gaan test rijden met drie treinen. Wat mij opvalt is dat de booster zijn “load”
Ledje gaat flikkeren (geheel onregelmatig) als de drie treinen in zijn deel zijn.
Als er twee in zijn deel zijn is het “load” ledje uit.
Verder springt de booster zo nu en dan out of the blue in “reverse”.


Welke voeding heeft je booster?

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Baan in combi met Z21(wit) en DR5033
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2017, 15:42:23 »
Alleen even over de ringleiding:

Klinkt raar maar solid core kan ik niet kwijt....
Klinkt inderdaad raar ;D Neemt toch niet meer ruimte in?

Maar je kan ook soepel draad gebruiken voor je ringleiding. Al naar de lengte zou ik wel voor 1,5 a 2mm2 gaan om de spanningsval lekker minimaal te houden.

En om de hoeveel een aftakking hangt ook van de baan af. Onder een station heb je een stuk meer aansluitingen dan onder een recht stuk spoor. Daar kan je makkelijk af met 1 per meter ofzo terwijl het onder een station handig kan zijn om er elke halve meter ofzo een punt te hebben om de draden kort en compact te kunnen houden. Zelfde voor een ringleiding voor licht, langs de open baan zal je waarschijnlijk minder aansluitingen nodig hebben dan onder een stad. En dat vind ik dan weer zo makkelijk van solid core, daar kan je altijd weer een stukje blank maken (zonder de draad door te knippen) en soldeer je er weer een aftakking aan.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

TBBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Baan in combi met Z21(wit) en DR5033
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2017, 16:51:46 »
Thanks for the info.

@Ronald, de standaard voeding die digikeijs levert bij een dr5033.
Is 15-24 volt regelbaar 3A.
(3 TGVs a 0,5A mag geen probleem zijn 50 procent belasting)

@Timo, gaat om vertakking onder recht dubbel spoor. Had gehoopt 1 per 3 mtr....
Wat mij opvalt in de uitleg op het forum over ringleidingen, er wordt gesproken over spannings verlies maar weinig over vermogensverlies. Is voor mij ook lang geleden, maar volgens mij gaan die hand in hand. Dit kan een reden zijn dat mijn booster vreemd doet. De spanning is er wel, maar zodra meer Amps worden gevraagd (3 treinen) zakt denk ik de spanning in.

Groeten,

G.
« Laatst bewerkt op: 29 December 2017, 16:57:32 door TBBW »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Baan in combi met Z21(wit) en DR5033
« Reactie #10 Gepost op: 29 December 2017, 17:02:18 »
Hoi,

Het is meestal een combinatie van die twee.  Maar in feite is het hoe dikker de kabel naar de baan hoe minder verlies je hebt.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Baan in combi met Z21(wit) en DR5033
« Reactie #11 Gepost op: 29 December 2017, 22:32:02 »
Wij gebruiken voor onze BMB-modulebaan de witte z21.
De baan wordt op rijdagen naar behoefte onderverdeeld in 2 of 3 gescheiden secties.
In het begin hebben wij ook de nodige problemen ervaren, maar de laatste rijdagen en ook op Eurospoor ging het probleemloos.
Na het nodige uitgeprobeerd te hebben zijn we nu op de onderstaande configuratie aangeland.

De z21 heeft een "kleine" voeding van 36VA en is zelf niet op de rails aangesloten.
Aan de B-bus van de z21 hangt een 4-verdeler die ik op Ebay gekocht heb.
Met een korte kabel van ca. 30 cm zijn 2 of 3 Roco kastjes 10764 met de 4-verdeler verbonden.
Aan onze boosters mogen absoluut geen multimuizen gehangen worden. De uitgangen zijn dus afgeplakt.

Aan de railuitgang van één kastje wordt de dichtstbij gelegen sectie gehangen.
Aan de railuitgang van de beide andere kastjes zitten lange kabels, die met het spoor van de twee verst gelegen secties verbonden zijn.
De ene kabel is 2,5mm2 en een meter of 13 lang, de andere is 4mm2 en nog een klein stukje langer.

Bij het inkoppelen van deze kabels op de betreffende sectie let ik erop dat de inkoppeling niet heel dicht bij de sectiescheiding plaatsvindt, het liefst een meter of 5 verder.
Dit voorkomt problemen op de sectiescheiding. Als je het te dicht bij de scheiding doet dan kun je kortsluitingen verwachten. Vraag me niet waarom. ???

Vorig jaar, toen we nog de "grote" Roco trafo's van 3A gebruikten, hadden we een paar keer problemen op de sectiescheidingen. Er waren kortsluitingen, die de hele baan plat legden. Vervolgens heb ik voor onze "boosters" in China 3 schakelende laptopvoedingen gekocht van 18V 3A en tegelijk de inkoppeling verder weg van de sectiescheidingen aangebracht.
Omdat ik beide aanpassingen gelijktijdig toegepast heb, weet ik niet waardoor het probleem opgelost is, maar dat zal me worst wezen. :P
Ik klop het af  :-X , maar sindsdien hebben wij geen problemen meer gehad.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 December 2017, 22:54:06 door St00mboy »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Baan in combi met Z21(wit) en DR5033
« Reactie #12 Gepost op: 30 December 2017, 09:17:20 »
Vermogensverlies gaat vaak wel hand in hand met spanningsverlies. Maar het hangt ook een beetje af hoe je het vermogen bepaald. Moderne decoders hebben cruise control. Als de spanning zakt zal de decoder er voor zorgen dat de motor net zo snel blijft draaien. In de loc heb je dus geen vermogensverlies. (Okay, licht gaat iets zachter branden. :angel:)

Maar hierdoor zal de decoder dus meer stroom naar de motor sturen om de snelheid/vermogen gelijk te houden. Je loc zal dus meer gaan vragen van je booster, dus gezien vanuit de booster heb je wel vermogensverlies. Daarnaast versterkt het elkaar, meer stroom = meer spanningsverlies = meer stroom. Heel erg is dit niet en het zal niet uit de hand lopen (maar stabiliseert zich).

En hoe vaak je de rails aan sluit is een keuze. Het doet vooral de bedrijfszekerheid ten goede als je vaker een aftakking aan de rails maakt, zeker als je losse stukken rails gebruikt in plaats van flexrail. Mochten railschoenen in de loop der tijd slechter werken heb je niet gelijk een probleem op je baan. Daarom zou ik zelf eerder voor één per meter gaan dan iedere drie meter.

@St00mboy, Probleem met overgangen ontstaat als er grote spanningsverschillen zijn tussen de booster. Dit gebeurd het makkelijkste bij verschillende trafo's (en boosters) en krappe voedingen (die veel inzakken onder last). 5m van de scheiding aansluiten betekend dus ook dat je een stuk rails van 5m niet vaker aan een ringleiding ofzo hebt zitten met bovenstaande tot gevolg. Maar gok dat je stabielere voeding meer bijgedragen heeft  ;)

Op de clubbaan waar ik mee gereden heb hadden we gewoon het booster signaal onder de baan lopen en zaten er (dezelfde) boosters waar nodig.


Timo


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Baan in combi met Z21(wit) en DR5033
« Reactie #13 Gepost op: 30 December 2017, 13:40:17 »
Ieder stukje rail is apart met de ringleiding verbonden, we vertrouwen niet op raillasjes. Dat ben ik nog vergeten te vermelden.

Leen.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 30 December 2017, 14:01:47 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Baan in combi met Z21(wit) en DR5033
« Reactie #14 Gepost op: 30 December 2017, 14:00:56 »
Maar hoe kan je dan de voeding "verder van de overgang" aansluiten? ???


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox