Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door MathynK
Vandaag om 19:29:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Met welke tang knip je verenstaal? door Eric B
Vandaag om 19:18:38
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39

Auteur Topic: Baanvragen op Computerbesturing  (gelezen 2422 keer)

Bombayduck

• Offline Offline
Baanvragen op Computerbesturing
« Gepost op: 21 August 2008, 11:49:17 »
Beste Modelspoorliefhebbers,

Momenteel ben ik m'n baan nog aan het inplannen, maar ben van plan om mijn baan te laten besturen door Koploper. Ik heb de Roco Loc-Maus en ben dan van plan om de interface aangeboden door deze site aan te schaffen. Alleen zijn enkele zaken me nog niet duidelijk.

1) Ik zal al mijn wissels moeten electrisch maken. Deze sluit ik aan op een..., een wisseldecoder, of iets anders? En waar wordt deze dan op zijn beurt op aangesloten, zodat ik vanuit Koploper de wissels kan gaan bedienen?

2) Ik zal op mijn baan ook veel terugmelders moeten plaatsen. Ik zal mijn baan dus moeten indelen in blokken, die worden onderscheiden door geisoleerde raillassen. Deze blokken worden dan ingedeeld in enkele secties, elk met een terugmelder. de terugmelder die ik zal gebuiken is de S88SD16-N. Hoeveel secties zijn er meestal in een blok, of welk aantal is het best? Niet teveel natuurlijk  ;)

3) Het indelen van blokken is niet echt zo duidelijk. Maak ik enkel een blok die beveiligd is als er een trein daar zou moeten stoppen, zoals een station, of moet ik de hele baan in beveiligde blokken verdelen? En hoe werkt dat eigenlijk met koploper? Als een trein op de hoofdbaan rijd die niet beveiligd is, en ineens in een zone komt die wel beveiligd is(een station), weet koploper dan dat dat die trein is, ofzoiets?

Hoop dat ik niet teveel gevraagd heb  ;)
Een fijne dag verder ;D

Met Vriendelijke Groeten,

Swayze

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Baanvragen op Computerbesturing
« Reactie #1 Gepost op: 21 August 2008, 12:12:55 »
Antwoord op 1: http://www.lenz.com/manuals/accessorydecoders/LS150.pdf

Antwoord op 2: Bij het gebruik van Koploper minimaal 2 per blok.

Antwoord op 3: Lees de gebruikaanwijzing van Koploper of volg de online cursus http://www.maliebaan.org/courses/
Of kijk onder Downloads en Help-Files naar de voorbeelden op www.pahasoft.nl

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bombayduck

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 21 August 2008, 19:08:44 »
Bedankt Wim ! ;)

Bombayduck

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 August 2008, 22:37:13 »
Mijn derde vraag is me wel nog een beetje onduidelijk gebleven, ik heb de oplossing ervoor niet in de bovenstaande link kunnen vinden.

Moet mijn hele baan nu in beveiligde blokken verdeeld worden? Als ik een hoofdbaan heb tussen 2 stations, moet daar dan beveiliging op gesteld worden?
Ook al staan daar enkele wissels tussen voor enkele zijsporen?
Vertel het me als ik het fout heb, maar dient terugmelding/bezetmelding er enkel voor om te zien waar een bepaalde trein gesitueerd is, en waar die trein moet stoppen, bv bij een station of rangeerspoor? Ik denk dat je wel je hele baan kan beveiligen, maar is dat echt zo nodig op lange rechte stukken? (prijs speelt ook een beetje een rol, met die dure decoders enzo...)

Ik heb gezien in de handleiding van koploper dat delen worden geisoleerd, blokken, maar daar zitten wissels tussen. Hoe worden die dan gevoed, en hoe krijgen zij hun digitale data per loc?

Mvg, ;)
Swayze

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 August 2008, 22:56:14 »
Om te beginnen met je laatste vraag : Gedetecteerde sectie's zijn geisoleerd (op één railstaaf) van de rest van de baan en worden aangesloten op de bezetmelder. Die bezetmelder zorgt dan voor de voedingsspanning en het digitale signaal. De bezetmelder fungeert dus tevens als voedingsbron.
Niet getecteerde stukken worden rechtstreeks op je centrale aangesloten.

Het principe van Koploper is gebaseerd op treinen die rijden van 'n blok naar 'n volgend blok. Tussen twee blokken kunnen bijvoorbeeld wissels liggen - die detecteer je normaal niet. Als nu 'n trein van blok A naar blok B rijdt, beschouwd Koploper het tussenliggende gebied als bezet.
Jij wilt langere stukken tussen twee blokken plaatsen. Dat kan, maar gevolg is dus dat in Koploper dat hele gebied bezet blijft - inclusief alle wissels en afslagen naar zijsporen die zich in dat gebied bevinden. Daarmee verstoor je een goed lopend spoorbedrijf. Je wijkt af van het ontwerpprincipe van Koploper.

Ik snap dat euro's meetellen. Toch denk ik dat je niet op 'n bezetmelder moet bezuinigen.

Sander

« Laatst bewerkt op: 21 August 2008, 22:57:49 door santerdam »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2008, 09:25:28 »
Mijn derde vraag is me wel nog een beetje onduidelijk gebleven, ik heb de oplossing ervoor niet in de bovenstaande link kunnen vinden.

Moet mijn hele baan nu in beveiligde blokken verdeeld worden? Als ik een hoofdbaan heb tussen 2 stations, moet daar dan beveiliging op gesteld worden?

Dat lijkt me wel zo handig ja, maar ook dat antwoord vind je in de handleiding, alleen heb je het nog niet gesnapt.
Heb je enig idee hoe het bij de echte spoorwegen geregeld is en wordt? Daar wil je nu na gaan bootsen.

Dus is er in het grootbedrijf sprake van een blok of meerdere blokken tussen stations? Dus kunnen er meerdere treinen na elkaar op hetzelfde spoor rijden?

Een blok is dus een ding waarin zich 1 trein kan en mag bevinden.

Kortom het gebied tussen de stations is altijd beveiligd door een BLOKKEN. Of anders gezegd een bloksysteem. En dat bloksysteem stel je samen m.b.v. Koploper en bezetmeldpunten 2 per blok minimaal.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bombayduck

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2008, 09:34:09 »
Bedankt Wim & Sander,

U heeft gelijk Sander, het moet natuurlijk zo realistisch mogelijk worden ;D
Koste wat Kost ;)
Wim, ja, ik begreep het niet helemaal, maar nu wel, Bedankt ! ;)

Mvg,
Swayze