Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 16:06:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:57:37
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:18:38
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55

Auteur Topic: Matrix Borden  (gelezen 6428 keer)

wisselman

• Offline Offline
    • Modelbaan Alkwaard
Matrix Borden
« Gepost op: 07 March 2009, 22:17:56 »
Hallo Allemaal...

Vandaag lekker rondgesnuffeld op Rail09 met mijn twee boys. In gesprek geweest met de jongens van BNLS. Thuis gekomen de foto's bekeken.
En toen kwam ik er achter dat ik helemaal vergeten ben om wat meer info te vragen omtrent die Matrixborden die jullie op de stand hadden staan.

Nu gaat het mij wat ver om morgen weer 100km te rijden en weer 12 en een halve euri te gaan betalen voor wat meer info.

Dus dan maar via het forum.
Had al wel wat gevonden, maar weet niet of dit dezelfde was:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14029.msg233666#msg233666

Wie kan mij daar meer over vertellen, zoals:
Bouwverslag;
Maten in H0;
Benodigdheden;
Mss in 1 geheel te kopen;

Greetz,
Richard
« Laatst bewerkt op: 08 March 2009, 14:19:58 door Richard. Reden: Kleine toevoeging »
Modelbaan Alkwaard spoort nu ook DIGITAAL.......
Laatste update: 04-03-09

wisselman

• Offline Offline
    • Modelbaan Alkwaard
Re: Matrix Borden
« Reactie #1 Gepost op: 08 March 2009, 20:41:13 »
Anyone ??? ??? ??? ???

Greetz,
Richard

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 March 2009, 20:54:41 »
Zojuist thuis gekomen van het weekendje @ Rail, dus ook maar even een reactie van mijn kant (de maker van die matrixborden en lichteffect printjes).

In dat draadje dat je gevonden had staat inderdaad een foto van dezelfde matrixborden.

Bouwverslag heb ik (bewust) niet gemaakt. Dit omdat dit een experimenteel modelletje was voor op mijn eigen baan en de volgende(n) die ik ga maken ietwat anders van opzet zullen zijn (beter). Aangezien deze in schaal N gemaakt is, diende er het 1 en ander bedacht / uitgeprobeerd te worden m.b.t. de LED-verlichting hierin. Dit om licht-lekkage te voorkomen en het geheel enigzins realistisch over te laten komen. Zodra ik er weer een paar ga bouwen voor op m'n baan zal ik hier wel een verslagje van maken, er was namelijk ook op Rail vraag naar een tekening/bouwbeschrijving e.d. Maar helaas, die heb ik (nog) niet.

Dan komen we bij de maten... Deze zijn grotendeels geschat met behulp van duidelijk foto's en ritjes er onderdoor en er langs. Min. hoogte van de onderzijde en afmetingen van de matrixborden zelf heb ik hier ergens in een PDF-je van Rijkswaterstaat o.i.d. staan.

Benodigdheden... Foto's, inzicht in maten, denkvermogen, diverse Evergreen styreen produkten, stel SMD LEDS in de benodigde kleurtjes (0603's en 1206-jes), koperlakdraad, elektronica die dit aan kan sturen (schema en evt. printlayout heb ik wel voor je, kan ook op gaatjesprint evt.)

In 1 geheel niet te koop, stukje zelfbouw...

Bouwverslag en beknopte omschrijving zal ik bij de volgende maken, ik weet echter niet wanneer precies...

Groetjes,
Dave

Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Marklinrijder

• Offline Offline
    • http://www.cncmodelbouw.be
« Reactie #3 Gepost op: 08 March 2009, 21:14:23 »
Dave,

Ik heb ze ook even bekeken, zien er zeer netjes uit.
Waar ik zat aan te denken, het is fijn werk, zeer mooi maar jammer genoeg niet voor iedereen haalbaar.

Kunnen we met de Werkgroep RM/3D hier geen bouwpakketje voor samenstellen?

Zowel het bordje als de brug constructie.

Groetjes,

David

wisselman

• Offline Offline
    • Modelbaan Alkwaard
« Reactie #4 Gepost op: 08 March 2009, 21:25:49 »
@Dave,

Dank je wel voor je antwoord.
Ik wist niet zeker of de borden op Rail dezelfde waren als in genoemd draadje. Dus vandaar dit draadje geopend.
Als je mij van schema en printlayout wilt voorzien.........graag.
Ik wacht ondertussen geduldig :-| af op de bouwverslagen van jouw volgende borden.

@David,
Mocht het zover komen........Keep me in mind.
Ik hou me aanbevolen.

Greetz,
Richard

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 March 2009, 21:39:17 »
David,

De moeilijkheidsgraad wordt daarmee vast iets lager, echter dien je alsnog het geheel van ZEER kleine LED's te voorzien en lakdraadjes te trekken (en de bijbehorende schakeling na te bouwen) als je gebruik wilt maken van de verlichting. En juist de SMD LED's (0603) is het meest lastige aan het geheel als je je bedenkt dat het ook nog eens geen licht mag lekken met 5 LED's in een bakje van enkele kubieke mm's. Bouwpakketje zou minder plak-werk betekenen, maar iemand die bouwpakketjes in elkaar kan plakken kan ook een dergelijk portaal uit styreen in elkaar plakken denk ik dan. Ik had ook nog niet eerder iets dergelijks in styreen gemaakt (m.u.v. een elektriciteitshuisje). Het enige verschil is dat je nu zelf je onderdelen moet snijden i.p.v. een kant-en-klaar 'plaatje'.

Ik weet ook niet hoe 'smooth' de dunne dwarsbalkjes (rond) er in schaal N uit zullen gaan zien bij een 3D print.
Om eerlijk te zijn denk ik dat het geheel toch wat aan de grove kant wordt (zeker in N), dit zeg ik dan met in m'n achterhoofd hetgeen ik dit weekend op de 3D stand heb gezien.

Van het 3D gebeuren heb ik dan weer weinig verstand en misschien kan iemand anders (met verstand  ;)) daar wat zinnigers over zeggen.

Bouwpakketje samenstellen is overigens ook meer dan alleen het 'plasticwerk' verzorgen als je er 1 met verlichting wilt hebben. Er komen b.v. ook lichtgeleiders, dunne lakdraad en elektronica bij kijken. En dan nog te bedenken dat ze samengesteld moeten worden. Ik wordt nu al gek bij de gedachte om tig keer een lichtgeleider van 3mm lang te moeten snijden.  ;)

Groetjes,
Dave

Marklinrijder

• Offline Offline
    • http://www.cncmodelbouw.be
« Reactie #6 Gepost op: 08 March 2009, 22:39:58 »
Dave,

Ikzelf heb deze NM even wat vertoefd op de 3D stand.  Niet alles hoeft real 3D te zijn.  Eigenlijk wat de Printers daar deden is 3d omzetten naar 2.5D.

Ik heb enkel leuke en fijne dingen getoond die met een cnc gestuurde freesmachine werden vervaardigd.

En heus kan het fijn werk leveren hoor.

Sommigen heb ik dat laten zien.

Wat ik voorstel, stuur me de gegevens van maatvoeringen even door en ik zal je iets ontwerpen.

En een draadje solderen aan een SMD603 ledje is inderdaad niet voor iedereen weggelegd maar die ledjes kan je ook nog met draadje aankopen he.

Wat ik voorstel, stuur me de gegevens van maatvoeringen even door en ik zal je iets ontwerpen.

groetjes en i hoor je wel,

David

wisselman

• Offline Offline
    • Modelbaan Alkwaard
« Reactie #7 Gepost op: 13 March 2009, 08:25:34 »
Heb even contact gezocht met Rijkswaterstaat omtrent de afmetingen van een Matrixbord.

Een medewerker gaf mij het volgende antwoord:

Naar aanleiding van uw melding kunnen wij u het volgende mededelen:
De afmetingen van een matrixbak zijn: 1250x1250x300 mm (BxHxD). De hoogte van een portaal is ongeveer 8,5 meter.

In schaal betekent dat dus:
H0: 14,4x14,4x3,5mm. Portaalhoogte: 97,7mm
N  : 7,8x7,8x1.9mm.    Portaalhoogte: 53,1mm

Greetz,
Richard

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #8 Gepost op: 13 March 2009, 12:27:14 »
Cool, daar kan ik ook wel wat mee. Dankjewel Richard!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Sander

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 13 March 2009, 16:18:50 »
Dave,

met die info moet het mogelijk zijn om een mooi verslag te maken en als naslagwerk aan te bieden aan: modelspoorpraktijk.nl.

Tevens kan je dan een echt op schaal gebouwd  portaal laten zien op Euromodelbouw in Genk.  ;D

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Peter H

• USA On30
  • Offline Offline
    • http://modelbaan.wordpress.com/
« Reactie #10 Gepost op: 13 March 2009, 17:56:19 »
Nou die verslagen heb ik nog niks van gemerkt dat die op modelspoorpraktijk.nl komen te staan. Ik heb toen ook een verzoek gehad om een verslag van airbrushen te maken, en dan op te sturen. Nooit meer wat van gehoort....

Peter H

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 13 March 2009, 18:06:33 »
Yup....

Dat verslag komt er i.i.g. zeker, gebruik op modelspoorpraktijk.nl is ook geen enkel probleem dan. De bouw van het huidige portaal heeft ook nog wat verbeterpunten opgeleverd m.b.t. kabel-doorvoer (lakdraad) en de matrixborden zelf. Mooiere afbeeldingen en nog wat meer (kom ik t.z.t. wel op terug  ;))...

Maargoed, dat komt wel weer zodra ik deze ga bouwen. Nu eerst even wat puntjes op de i zetten m.b.t. de LightFX decoder en de handleiding (waar o.a. ook dit portaal mee aan te sturen is  ;)). Ook de mini LightFX (waar tijdens de beurzen het lichteffect op het portaal mee 'gestuurd' werd is reeds klaar (met diverse lichteffecten). Nu nog een handleiding en het geheel (schema e.d.) in een ZIP-je online zetten.

De afmetingen zoals Richard heeft geplaatst komen overeen met het huidige portaaltje overigens. Deze afmetingen heb ik (zoals reeds vermeld) ergens in een PDF-je staan die ik op internet had gevonden.
Met name de afmeting van de driehoek-balk bovenin zijn nog een beetje een grijs gebied. Deze is dus niet 100% op schaal, maar ik denk dat ik de 95% toch wel haal.  ;)

Maargoed... Komt goed!

Groetjes,
Dave

P.S. Genk dat komt wel goed...  ;)

« Laatst bewerkt op: 13 March 2009, 18:09:44 door Dave van der Locht »

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #12 Gepost op: 13 March 2009, 19:06:03 »
...
En een draadje solderen aan een SMD603 ledje is inderdaad niet voor iedereen weggelegd maar die ledjes kan je ook nog met draadje aankopen he
...

Maar over het algemeen zijn die draadjes te groot/grof om goed weg te kunnen werken/te laten passen in zo'n klein bakje: als je een deel van de LED's in serie zet, ben je al heel wat draadjes kwijt. Ik blijf er toch bij dat dit iets voor zelfbouw blijft, tenzij iemand zich geroepen voelt om een zooitje 0603 LED's te gaan verkopen met geëmailleerd koperdraad eraan: ik in ieder geval niet (ik doe het toch al zelf)

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 13 March 2009, 19:49:36 »
Maar over het algemeen zijn die draadjes te groot/grof om goed weg te kunnen werken/te laten passen in zo'n klein bakje:

I.v.m. licht-lekkage, zo'n klein bakje (zeker in N) en niet te moeilijk te moeten doen met licht-afscherming/isolatie etc. heb ik dit anders opgelost en zijn de 4 gele LED's buiten (achter) de bak geplaatst. Lichtgeleiders (die je niet ziet) doen de rest.  ;)

Groetjes,
Dave

Sander

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 13 March 2009, 23:28:58 »
achter de schermen wordt hard gewerkt aan modelspoorpraktijk.
In eerste instantie had dat geen prioriteit, nu echter wel.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander