Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:20:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 19:20:49
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:20:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:06:37
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 18:52:51
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door tothebeach
Vandaag om 18:52:05
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 18:51:09
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
  

Auteur Topic: Transport Arend per spoor?  (gelezen 9012 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Transport Arend per spoor?
« Reactie #15 Gepost op: 11 May 2010, 20:30:31 »
Heette dat bedrijf later niet Big Lift?  Werkte later ook vaak samen met Mammoet Stoof
Harm

Klopt. In 72 gefuseerd met van der Laan. -> rename Big Lift.

1982 naar Mammoet.

Ik heb nog ergens negatieven liggen met een Big Lift schip erop.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Transport Arend per spoor?
« Reactie #16 Gepost op: 11 May 2010, 20:41:38 »
Heette dat bedrijf later niet Big Lift?  Werkte later ook vaak samen met Mammoet Stoof
Harm

Biglift is een samenwerkings verband tussen Spliethoff en Mammoet. Toen van Seumeren Mammoet overnam van Nedlloyd, wilde van Seumeren de zwareladingsscepen niet overnemen. Daar zagen ze geen markt in. Die was toen ook niet sterk. Nedlloyd wilde graag een joint venture met Jumbo Shipping, die vonden de schepen te licht. Dus werd het Spliethoff, die in hun E serie dezelfde type zware ladingschepen hebben als toen Mammoet. De Happy River, Happy Rover, Happy Ranger en de Sailer Jupiter. De eerste 2 zijn bij Merwede shipyard gebouwd, de Ranger bij YVC onder licentie van Merwede, en de laatste bij de Schelde ook onder licentie van Merwede. Deze was ook de enige die de eerste jaren is vercharterd aan een Chineese rederij.

Stoof deed op zwarelading op zee veel via Van Der Laan en Docklift. De Docklift 1 werd later verkocht aan Mammoet (naam schiet even niet te binnen. En Van Der Laan ging op in Dockwise een dochter van Heerema. Dat bedrijf is inmiddels ook geen eigenaar meer, maar een Amerikaanse investeringsmaatschappij.

Meer zware ladingsschepen? Zie www.kombuispraat.com

Steef
Mvh Steef

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re:Transport Arend per spoor?
« Reactie #17 Gepost op: 12 May 2010, 12:14:50 »
Geweldig Stig, knap gevonden! De foto kende ik helemaal niet. Maar het feit dat transport vanaf WP plaatsvindt, suggereert toch wel heel duidelijk dat-ie naar WP met de trein is gekomen. Maar ik kijk er inderdaad wel van op dat zo'n auto dat ding kan trekken. Maar die andere foto is nog veel extremer (en ouder, zo te zien).
« Laatst bewerkt op: 12 May 2010, 12:17:29 door janw »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Transport Arend per spoor?
« Reactie #18 Gepost op: 12 May 2010, 15:50:34 »
Dank je Jan, maar het is niet meer dan een combinatie van zoeken met de juiste trefwoorden.  ;)

Hier nog een foto dat massiefrubberbanden zo gek nog niet zijn. ;D




Steef, ik ga straks eens op die site kijken.

Hier nog een foto van de Docklift 2 door m'n opa gemaakt dus. Begin jaren '70. De foto dus he. ;D

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Transport Arend per spoor?
« Reactie #19 Gepost op: 12 May 2010, 17:11:19 »
Stig, dat is mijn site niet. Ik heb daar een accountje in het forum. Dit forum bestaat vooral uit zeebonken.
Als ik info zoek van een schip, en heb het niet in mijn boekenkast (mijn lief zucht om de boeken die er elke maand bijkomen) dan schakel ik de mannen van kombuispraat in.

Ik ws een hele belangrijke vergeten. Die hoort er nog tussen. Hollands glorie! Wijsmüller!. Die zijn Dockwise begonnen. Hun eerste schepen waren de Ocean Servant 1 en 2. De 1 is omgebouwd naar een platform om raketten op zee te lanceren en de 2 is een stenenstorter. Beide hadden geen aandrijving. Heb hier de werftekening van de OS 2 liggen. Moet ooit nog gebouwd worden. (zoals zoveel.......)
Btw Mijn maat heeft een model in 1:50 van de Super Servant 4. 3.40 meter lang en ruim 120 kg zwaar.
Maar vet in detail en vaart perfect, kan zelfs afzinken en vol gevaren worden met andere schepen.

Steef
« Laatst bewerkt op: 12 May 2010, 17:16:07 door Stedahult »
Mvh Steef

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Transport Arend per spoor?
« Reactie #20 Gepost op: 12 May 2010, 17:56:13 »
Het transport van diverse spoorse aangelegenheden naar het Frederiksplein t.g.v. NS 100 staat beschreven in Op De Rails 2000-7. Als trekkracht werd een stoomwals gebruikt. Het transport van De Arend staat helaas niet in het artikel.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re:Transport Arend per spoor?
« Reactie #21 Gepost op: 18 May 2010, 11:44:30 »
Ah, toch gauw kijken

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re:Transport Arend per spoor?
« Reactie #22 Gepost op: 14 June 2012, 23:57:13 »
Ik ben onverwachts een klein stukje verder gekomen met deze vraag: ik vond hier
http://wimbloemendaal.blogspot.nl/2011_12_01_archive.html
een oude krantenfoto van hoe de Arend bij station Weesperpoort van een treinwagon op de transportauto wordt getakeld (de auto en aanhanger die we op de foto die Stig vond al hebben gezien). Er is een klein hoekje van de platte wagen te zien: wie kan thuisbrengen wat voor wagen het is? Horen die uitschuifvoeten aan de wagen of is dat iets geimproviseerds?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Transport Arend per spoor?
« Reactie #23 Gepost op: 15 June 2012, 00:14:52 »
Dat hoort bij de kraan. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re:Transport Arend per spoor?
« Reactie #24 Gepost op: 15 June 2012, 00:21:44 »
Ah, dus dan zien we helaas weer niet de transportwagen maar de kraan. Ook leuk, toch jammer.
Weten we toch dat-ie inderdaad wel per spoor is vervoerd.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Transport Arend per spoor?
« Reactie #25 Gepost op: 15 June 2012, 00:55:58 »
Voor NS-150 is De Arend eerst in Tilburg gedemonteerd en in losse delen gereviseerd. Daarna zijn de losse delen naar Roosendaal gegaan, waar de loc in elkaar is gezet. Daarna is de loc op 18-6-1989 op een oplegger van Roosendaal naar Utrecht vervoerd, samen met een ICM-neus. Voor dat transport werd alleen de schoorsteen gedemonteerd. Een foto van dit transport is te vinden in het boek 'NS 150 een kleurrijk jubileum' (M. van Oostrom e.a.) blz 33. Hoe de loc in Tilburg is belandt, weet ik niet. Maar ik kan me zo voorstellen dat de heenweg ook op een oplegger is gegaan.
Groetjes,
Emiel

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re: Transport Arend per spoor?
« Reactie #26 Gepost op: 10 April 2017, 23:53:45 »
Ik heb helaas nog steeds geen foto gevonden van de Arend op een treinwagon in 1939, maar wel een andere replica van de Arend uit 1908: voor een optocht over het 'Het Vervoerswezen' is er toen al een simpele replica gebouwd. Zou me niet verbazen als het karton is. Met een rijtuigje, maar in plaats van de tender een paard dat (neem ik aan) voor de aandrijving moest zorgen. De man bij de loc stuurt het geheel, neem ik aan.
Uit De Prins van 25 juli 1908.


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Re: Transport Arend per spoor?
« Reactie #27 Gepost op: 11 April 2017, 08:36:14 »
Voor NS150 is de Arend in Utrecht door de ongevallenkraan op een spoorwagen getakeld en zo in zijn geheel naar Tilburg gebracht.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2017, 08:52:42 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re: Transport Arend per spoor?
« Reactie #28 Gepost op: 11 May 2017, 11:50:28 »
En nog een replica van de Arend, nu met trein. Arnhem 1930, "Feestelijke herdenking ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan V.V.V. Arnhem op 24 mei 1930. ", beeldbank Gelders Archief no.  1583 - 15661,
 https://www.geldersarchief.nl/bronnen/foto-s-en-films?mistart=50&mivast=37&mizig=284&miadt=37&milang=nl&misort=last_mod%7Cdesc&miview=gal&mizk_alle=spoorweg