Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21

Auteur Topic: De bouw van een nieuwe baan op zolder  (gelezen 2351 keer)

Pietervde

• Offline Offline
De bouw van een nieuwe baan op zolder
« Gepost op: 11 May 2017, 09:13:51 »
Beste mede forumbezoekers,

Als klein kind was ik op zolder vaak met m'n broertje op zolder te vinden, bezig met de Fleischmann en bachmann treintjes die we in de loop der tijd hadden verzameld. Dit is in de loop der jaren wegens, voornamelijk, opgroeien en andere hobby's nogal verwaterd.

Echter.. Een aantal maanden geleden kwam ik bij mijn ouders op zolders die spullen weer tegen, samen met een deel van het materieel van mijn (wijlen) grootvader. Het eerste idee was om alles schoon te maken, en in de vitrine kast te zetten. Tsja.. Je kent het wel. Van het een komt het ander. Het volgende idee was om het allemaal weer rijvaardig te maken. Vervolgens maar een klein baantje neerleggen, het moet immers een beetje kunnen rijden. Een klein baantje is een beetje gegroeid, en nu ligt het erbij zoals op onderstaande foto. Ook is er rollend materiaal bijgekomen. Afin, het baantje van 1,22 bij 2,44 is nu te klein.

Nu heb ik met m'n broertje (welke tegenwoordig bij mij inwoont) besloten dat we de ruimte op zolder hebben voor een baan van ongeveer 2,5 bij 3,5. Een baanplan heb ik (ongeveer) in m'n hoofd, maar nog niet uitgetekend. Echter.. Er zitten een paar beperkingen in.

1) het trapgat naar de zolder heeft een vervelende draai, waardoor het formaat wat erdoor kan erg beperkt is.
2) dit is voor ons een tijdelijke woning. Het is verhuur onder wet leegstand, dus als het verkocht is moeten we er in ongeveer een maand uit. De baan moet dus uit elkaar te halen zijn.
3) ik heb geen gereedschap, behalve een boormachine en hamer. De rest kan ik wel her en der lenen, maar is dus niet direct beschikbaar. Het gebruiken ervan kan ik dan weer wel, dat is het probleem niet.

Met dat in het achterhoofd zat ik eerst te denken de onderstaande plaat te verzagen, en wat hout bij te halen om dit uit te breiden. Een schaduwstation was ik van plan op het nivo van de baan zelf te doen, eronder wordt waarschijnlijk te lomp als we gaan verhuizen, tenzij we het in erg kleine modules opdelen.

Echter kwam ik op de site van ikea het volgende systeem tegen: http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/spr/29932181/

Behalve het gebruikte hout lijkt me dit behoorlijk ideaal, ook omdat het bijna geen gereedschap nodig heeft, en bovenal goedkoop om een behoorlijke baan op op te bouwen. Ik zit alleen nog te twijfelen of ik er een multiplex plaat op ga leggen ipv de alom bekende ikea spaanplaat, of het gewoon zo laat en de isolatie er zo op monteer. Het op hun plaats houden van de verschillende delen monteer ik wel een paar klemmen voor, en de poten zijn vervolgens demontabel. De poten zelf kunnen 50 kg hebben, ruim voldoende denk ik zo. Of zit ik verkeerd te denken?

Onderstaand de huidige baan. Het banenplan wat ik in gedachten heb zal ik vanavond of morgen even plaatsen.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 11 May 2017, 10:00:26 door Pietervde »

a.moonen

• Offline Offline
Re: De bouw van een nieuwe baan op zolder
« Reactie #1 Gepost op: 11 May 2017, 13:32:13 »
Welkom, ook dit baantje ziet er al leuk uit

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 May 2017, 14:29:47 »
Het op hun plaats houden van de verschillende delen monteer ik wel een paar klemmen voor, en de poten zijn vervolgens demontabel.

Pieter,
Leuk plan. Een oplossing met die tafeltjes kan m.i. goed werken, maar onderschat niet de mate waarin hout werkt onder invloed van temperatuur en vochtigheidsgraad. Ik weet niet wat je voor ogen heb met "een paar klemmen", maar de beste manier om hoogteverschillen door werking van het hout te voorkomen is een - in dit geval - onder de korte randen van de tafel over de gehele breedte bevestigde lat hardhout of multiplex (ca 12mm dik en ca 10 cm hoog) met tenminste twee gaten waarin je de tafels via deze latten stijf aan elkaar bevestigt met 8mm bouten/moeren. (Of je perst aan één zijde een inslagmoer https://www.gamma.nl/dam/50624/41 in het hout.) Bij de bouwmarkt laat je voor weinig een stapeltje van die latten zagen.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 May 2017, 16:45:45 »
Hallo Pieter,

Dit is toch een leuk sporenplan.
Kun je echt lekker mee rijden en rangeren.
Misschien toch een idee om het hier bij te houden als je er misschien/ws over niet al te lange termijn weer uit moet.
Je kunt weer wat ervaring opdoen met allerlei spoorse zaken en die later weer toepassen op je volgende meer permanente baan.
je kunt natuurlijk ook gewoon multiplex in delen naar zolder brengen en eenvoudig aan elkaar vastzetten.
dat blijft echt wel zitten.
wat misschien ook een idee is om tafereeltjes scenery op plaatjes dunne multiplex te maken en die op de baan te zetten en aan de rand in te werken in het landschap.
maak je dan op die manier bv een boerderij dan is dat een compleet stukje landschap.
Bij een verhuizing haal je dat plaatje met landschap los en plaats je zo weer op je nieuwe baan.
Dan hoef je niet elke keer opnieuw te beginnen.
Ik heb dit meerdere malen gedaan en is echt handig.

succes jandcargo

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 11 May 2017, 17:58:15 »
je kunt natuurlijk ook gewoon multiplex in delen naar zolder brengen en eenvoudig aan elkaar vastzetten.
dat blijft echt wel zitten.

Jandcargo,

Als je bedoelt: multiplex platen tegen elkaar aanzetten en met twee beugeltjes aan elkaar schroeven, dan blijft het zeker zitten, maar de railsovergangen blijven niet op gelijk niveau. Ik heb mijn segmentenbaan m.b.v. twee paar aan elkaar geschroefde hoekijzers aan elkaar bevestigd. Zie:  https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8057#p129380 Bij segmenten van 30cm diep gaat dat goed, maar segmenten van 80cm breed gaan toch een beetje werken, waardoor treinen op de overgang een sprongetje kunnen maken, of zelfs ontsporen. Een verbinding over de hele breedte van het segment loste dat probleem op.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #5 Gepost op: 11 May 2017, 19:36:56 »
Het idee van dergelijke tafel is goed. De poten kunnen inderdaad een hoop hebben aan gewicht.
Echter het is een nogal beweeglijk ding. Het wordt pas stabiel als je het met beugels aan een muur kunt vastschroeven.

Groet Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Pietervde

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 May 2017, 21:30:01 »
Dank voor de tips allen.

Waarom iets maken wat groter is? Simpelweg omdat dit niet geschikt is voor iets grotere treinen. Een 5-delige ICE past al amper tussen de wissels in. Een hondekop kan amper op de kleinere perrons terecht. En het materieel van m'n grootvader wil ik toch graag weer allemaal aan het rijden hebben, gewoon een stukje nostalgie. Overigens wil ik delen van dit baanplan gewoon rechtstreeks over gaan zetten, want inderdaad, het plan an sich is erg leuk.

En ja, dat gaat allemaal naar DCC omgebouwd worden. Zou mn grootvader dat goedkeuren? Nou, sterker nog, hij zou vragen waarom dat nog niet gedaan was.

Hoe de delen aan elkaar te zetten: hoe ik ze fysiek aan elkaar hou ben ik nog niet over uit, dat wordt een keer een middagje door de bouwmarkt lopen. Kwa rails en hoogteverschillen weet ik het al wel: de uitschuifbare compensatierails van Fleischmann wil ik hebben op de plekken waar de delen op elkaar over gaan. Dan kan het ook een beetje bewegen, en is het toch eenvoudig demontabel.

Stabiliteit kan wel een issue zijn nog. Aan de andere kant.. Gewoon niet ertegenaan duwen als er wat rijd. De huisbaas wordt er niet blij van als ik het aan de muur vast ga zetten, ben ik bang.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 11 May 2017, 23:13:29 »
hallo Pieter,

Ik zou op zolder een vaste plaat met multiplex nemen.
Een frame van latten op poten en daarop de plaat.
Ik zelf heb 12 mm multiplex met een laag zachtboard erop.
Zoals je zelf aangeeft heeft de baan toch een semi tijdelijk karakter.
In segmenten bouwen heeft naar mijn idee weinig zin want als je gaat verhuizen past het nooit en/of je bent uitgekeken op het motief.
succes

jandcargo