Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:34:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bertje B
Vandaag om 16:27:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:10
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04

Auteur Topic: Probleem met decoder 76425  (gelezen 1848 keer)

fleischmann1

• Offline Offline
Probleem met decoder 76425
« Gepost op: 11 March 2017, 14:51:05 »
 ??? ???Beste spoorders,

Kan iemand mij wegwijs maken met een probleem met de Uhlenbrock locdecoder 76425.
Ik ben al geruime tijd aan het rijden hiermee en spontaan gaan er loc's achteruit rijden zowel met de IB als automatisch (koploper)
Tevens is brand bij  meerdere loc's met dezelfde decoder het licht niet meer.
Ik heb de hele tabel nagezien (er was ook niets verandert) met geen resultaat.

Graag jullie advies
Alvast bedankt

Groeten
Gerard

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Probleem met decoder 76425
« Reactie #1 Gepost op: 12 March 2017, 14:51:40 »
Oef, je tekst is iets wat warrig
Ik ben al geruime tijd aan het rijden hiermee en spontaan gaan er loc's achteruit rijden zowel met de IB als automatisch (koploper)
En dat zijn dan loc's uitgerust met de 76425? Zijn het altijd dezelfde of alle loc's met een 76425?

Misschien ten overvloeden, de rijregelaar geeft ten tijde dan niets aan? Snelheidstap 0 dus?

Tevens is brand bij  meerdere loc's met dezelfde decoder het licht niet meer.
Dezelfde loc's die achteruit rijden? Welke verlichting, alle? Gaat het over als de baan even uit is geweest of de loc van de baan?

Graag alle vragen even beantwoorden. Ja, het zijn er veel dus lees de test even twee keer na als het goed  ;)

Iets wat je al zou kunnen proberen, zet Motorola en analoog eens uit op de decoders.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

fleischmann1

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 March 2017, 11:16:34 »
Beste Timo,
Bedankt voor je bericht.
Aller eerst sorry voor het 2x plaatsen van mijn verhaal, ik was in de veronderstelling dat er iets mis was gegaan met "versturen" omdat ik mijn verhaal niet in de lijst zag staan.
Maar ik had niet goed gekeken.
Maar nu de antwoorden:
Dit verschijnsel treed op bij 2 loc's (was eerst 1) en zijn uitgerust met de 76425
De rijregelaar wordt in "vooruit" (b.v. snelheidstap 10) gezet en de loc rijdt dan achteruit evenals het vooruit rijden in koploper gaan de loc's achteruit.
Met de verlichting bedoel ik het kop- en achterlicht van de loc.
Als de baan is uit geweest of loc's verwijdert maakt niets uit.

Het uitzetten van Motorola en analoog ga ik proberen en laat dat weten
Groeten
Gerard

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 March 2017, 14:26:50 »
Aller eerst sorry voor het 2x plaatsen van mijn verhaal, ik was in de veronderstelling dat er iets mis was gegaan met "versturen" omdat ik mijn verhaal niet in de lijst zag staan. Maar ik had niet goed gekeken.
Kan gebeuren ;) Altijd even goed kijken. En onder je profiel kan je zowel al je berichten als alle door jou geopende topics vinden  ;)

Dit verschijnsel treed op bij 2 loc's (was eerst 1) en zijn uitgerust met de 76425
De rijregelaar wordt in "vooruit" (b.v. snelheidstap 10) gezet en de loc rijdt dan achteruit evenals het vooruit rijden in koploper gaan de loc's achteruit.
Maar het gebeurt dus niet spontaan ;), het gebeurt als je de rijregelaar open draait? Dus niet als je niets doet?

Als dat zo is, draai de loc om ;) Vooruit en achteruit is bij digitaal niet afhankelijk van de oriëntatie op de rails maar afhankelijk van de zijde van de loc, ook al lijken beide zijden bij veel diesel en e-locs hetzelfde.

Met de verlichting bedoel ik het kop- en achterlicht van de loc.
Front- en sluit-seinen in goed Nederlands ;D Maar staat de functie hiervoor nog aan? Meestal F0. Anders even uit en aan zetten, dan wel aan?

Timo

fleischmann1

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 March 2017, 14:56:10 »
Hoi Timo,

Bedankt voor je info.
Ik heb het volgende gedaan.
CV 29 bit 2=0
CV 49 bit 3=0
CV 51 op 2 gezet, dus alles voor DC gebruik.

In de eerste instantie hielp dat niet, toen heb ik de rijrichting verandert CV 29 bit 0=1
en jawel de loc reed vooruit. Dat duurde maar even want ik zette hem stil om vervolgens weer te gaan rijden maar ging hij weer achteruit. dit alles bedient met de IB.
CV 29 bit 0=0 weer ingesteld.

Zoals je noemde is bij diesel en e loc's de rijrichting niet belangrijk, maar ik rij met stoomloc's.

Als ik met koploper de loc bestuurd en hij gaat achteruit dan zie ik op de IB het rijrichtingspijltje in de achteruit stand gaan.

Heb ik bovenstaande goed gedaan of is er nog iets wat kan bijdragen naar een oplossing.

Overigens is de verlichting weer in orde, was een andere oorzaak.

Graag je reactie
Groeten
Gerard

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 20 March 2017, 11:53:58 »
Zoals je noemde is bij diesel en e loc's de rijrichting niet belangrijk, maar ik rij met stoomloc's.
Heb je de decoder daar zelf ingebouwd of laten inbouwen? Bij een model met een stekker zou vooruit gewoon vooruit moeten zijn (tenzij je een maandag morgen model hebt misschien). Maar in dat geval is richting omdraaien in CV29 het antwoord.

Als ik met koploper de loc bestuurd en hij gaat achteruit dan zie ik op de IB het rijrichtingspijltje in de achteruit stand gaan.
Je weet dat jij verantwoordelijk bent voor de rijrichting als je een loc op de baan zet met Koploper? Koploper heeft namelijk geen besef van richting en gaat er vanuit dat jij de rijrichting goed hebt ingesteld voor je Koploper laat rijden.

Eén ding snap ik alleen nog niets van:
en jawel de loc reed vooruit. Dat duurde maar even want ik zette hem stil om vervolgens weer te gaan rijden maar ging hij weer achteruit.
Huh, dus je had de rijrichting aangepast via CV29, toen reed de loc vooruit als de IB vooruit aan gaf maar na stoppen reed hij achteruit terwijl IB vooruit aan gaf?

Je hebt hem niet toevallig stop gezet door op de rijregelaar te drukken of wel?

Ik welk deel van het land woon je? Denk dat het namelijk een stuk makkelijker is om dit probleem in persoon op te lossen aangezien ik toch een groot gevoel heb dat het een PEBKAC-probleem is... ::)

Timo

fleischmann1

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 March 2017, 11:55:50 »
Hoi Timo,
Hierbij mijn reactie op jou opmerkingen:
Ik heb de decoder zelf ingebouwd. (voorheen al ca 20 gedaan)
In koploper staat de rijrichting goed.
De rijrichting had ik met CV 29 omgedraaid toen reed de loc in de juiste richting, nadat ik hem stil had gezet ging hij weer achteruit als ik op de IB vooruit draaide en met koploper hetzelfde en zag op de IB de stand van het pijltje achteruit staan.
Ik woon in Steenbergen NB
Het kan natuurlijk zijn dat het een maandagmorgen model is, dus ik ga deze decoder omwisselen voor een ander exemplaar.
Ik laat je weten hoe dit afloopt

Groeten
Gerard

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 March 2017, 12:04:58 »
en zag op de IB de stand van het pijltje achteruit staan.
Kijk, dat vind ik raar. De richting op de IB hoort niet zomaar om te draaien. En als de richting op de IB omdraait tja, dan doet de loc gewoon wat hem verteld wordt. Vandaar dat ik vroeg of je de loc toevallig stop zet door de rijregelaar op de IB in te drukken aangezien dat gewoon domweg rijrichting wisselen kan betekenen.

En om het niet te lastig te maken zou ik Koploper er verder even buiten laten. Als hij gewoon goed rijdt dan is daarna Koploper de volgende stap / kinderspel. Ik zou de decoder eens een reset geven en even helemaal opnieuw beginnen.

Helaas is Steenbergen niet naast de deur. :-\ Misschien voor iemand anders? Voor dit soort gevallen is het dus handig je woonplaats in je profiel op te nemen :)

Timo

fleischmann1

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 05 May 2017, 12:15:50 »
Hoi Timo,

Het probleem is opgelost. Ik ben door de leverancier verwezen naar HobbyTime, daar hebben het probleem voorgelegd bij Uhlenbrock en zij hebben mij 2 nieuwe exemplaren toegestuurd.

Groeten
Gerard