Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 12:13:45
Frie ?? door janw
Vandaag om 12:01:14
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rick
Vandaag om 11:50:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Thom
Vandaag om 11:48:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 11:42:56
hamo digitaaal maken door bellejt
Vandaag om 11:41:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 11:27:57
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric B
Vandaag om 11:22:20
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Joz
Vandaag om 11:09:18
NS Mat 35 Maple Leaf door Herb73
Vandaag om 10:57:28
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Herb73
Vandaag om 10:53:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 10:51:09
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 10:48:50
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 10:46:40
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 10:27:35
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Montanbahn
Vandaag om 09:47:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:48:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:24:03
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:08:02
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
19 November 2025, 23:14:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 November 2025, 22:56:09
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
19 November 2025, 22:20:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
19 November 2025, 21:49:33
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
19 November 2025, 21:22:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 November 2025, 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
19 November 2025, 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
19 November 2025, 17:36:57
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
19 November 2025, 16:44:10
  

Auteur Topic: “Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1  (gelezen 10649 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: “Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1
« Reactie #30 Gepost op: 10 September 2023, 17:21:05 »
Geen kritiek hoor, alleen een opmerking.
Alles is fraai in model weergegeven  (y)
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26486
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: “Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1
« Reactie #31 Gepost op: 10 September 2023, 17:41:33 »
Geweldig topic  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: “Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1
« Reactie #32 Gepost op: 10 September 2023, 22:51:32 »
Dat die YP's via de weg gaan, kan ik over meepraten.
Pff wat heb ik het koud gehad onderweg naar Vogelsang (eind nov 85) en Sennelager (jan 86)
Als stukscommandant (PWAT) moest ik de hele weg boven pantser.
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12544
    • sleutelspoor
Hellingwagen -Mobiele laadplaatsen
« Reactie #33 Gepost op: 12 September 2023, 12:08:29 »
Mobiele laadplaatsen

Zoals hiervoor beloofd, ga ik verder met het in model beladen met behulp van de mobiele Hellingswagen, de HW-Demel.

In de tijd van het z.g.n. “Oorlogsspoorboekje” of “Nooddienstregeling” die NS samen met Defensie klaar had liggen heeft NS de plicht om al het mogelijke te doen om het militaire spoorvervoer voorrang te geven boven al het andere spoorvervoer. Helaas ging in deze tijd NS door met het sluiten van onrendabele los- en laadplaatsen in het gehele land. Door het sluiten van deze faciliteiten kwam defensie in grote problemen voor het leveren van zwaar militair materieel en kon zo niet aan zijn NAVO verplichtingen voldoen. Mede door deze bezuinigingsdrang werd defensie gedwongen om eigen los en laadplaatsen voor zwaar militair materieel te creëren. In korte tijd werden ’t-Harde, Assen, Steenwijk en Amersfoort-Vlasakkers en enkele mobiele laadplaats (Best) uit de grond gestampt. Uitgangspunt van defensie was dat al het (zware)materieel overal in Nederland aan de bestaande laad- en losplaatsen geladen en gelost moesten kunnen worden. Ook nu ging NS gewoon door met het sluiten en opbreken van deze in hun ogen onrendabele instalaties. Als antwoord op deze omissie liet Defensie een speciaal type wagen, de zgn. HW-DEMEL (HW staat voor Helling Wagen) bouwen en verzon diverse constructies om van de kouwe grond op de trein te kunnen komen Nu in 2023, bestaan de laad en losplaatsen van Defensie nog steeds, alleen zijn de dienstplichtigen, de kazernes en het zware materieel verdwenen. HW-DEMEL 76107 stond van 1995 tot februari 1998 in de Constant Rebeq kazerne in Acht als oefen object.


138 Op plaatsen waar geen vaste los en laadplaatsen waren moest Defensie inventief zijn. Zij ontwikkelde voor dit doel de zgn. HL DEMEL =“Hellingswagen”. Door het gebruik van deze Hellingwagens waren de los en laadplaatsen schier oneindig en kon de trein betrekkelijk overal snel geladen en gelost worden. Acht, Hellingwagen 290581. Foto Frank Pennin


139 Het zijn/waren niet alleen zware pantsers die via de Hellingwagen geladen en/of gelost werden. Ook de lichteretanks, en de hier getoond YPR765, maakten ook de lichtere gepantserde verkenningsvoertuigen gebruik van de HW-DEMEL. Foto min.van Defensie


140 . Op de kade van Vlieringen zijn tijdens de oefening “Klaverstraat” een zelfgemaakte HL-DEMEL en een DAF YA126 met Polynorm aanhanger te bewonderen. (Artitec en Roco). Helaas is er in de reguliere handel geen model van deze HL-DEMEL verkrijgbaar. Voor de hellingwagen bent je aangewezen op zelfbouw! Van wat restjes styreen en onderdelen uit de rommelbak is een goed model van deze HL te maken, Zie daarvoor dit draadje op BNLS
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=45827.0


141  De DEMELwagens zijn door NS aangevoerd en door de specialisten van defensie klaar gezet om de eerste tanks te kunnen ontvangen. Hier en daar moeten nog wat kleine dingen, zoals het kortkoppelen tussen Ct en Hw, aangepast worden. Als dat gebeurd is, en Kalkpot het goed vind, kan het laden “loos” gaan.


142 De eerste Centurion neemt de HL met gepaste snelheid. In een op een zouden de rupsen en de loopwielen doorzakken en contact met de ondergrond houden, maar in een op zevenentachtig is dat helaas niet mogelijk. Je kan wel eens te veel willen.


143 In ons spel moet de Centurion “vlak” kunnen rijden om zo het werkdek en de overgangen tussen de wagen probleemloos te kunnen nemen. Nogmaals, ik weet het, tijdens transport moeten de antennes, .50 en de bepakking(en) van de tank genomen worden.


144 Tijdens het laden van de pantsers is er altijd een “pilot” aanwezig die de Sjoof aanwijzingen geeft om zijn tank probleemloos op de wagen te parkeren. De vastzet kettingen liggen al klaar en de stalen wiggen zijn op hun plaats om ingereden te worden. De YP328 Cargo (Brekelmans) heeft net zijn pakketjes afgeleverd.


145 Deze plaat van ruim 10 jaar geleden laat zien dat er in detaillering van mens en materiaal heel wat verbeterd is.


146 De tweeling Sobat en Kras hebben met hun DAF YA126 Radio en YP328 Cargo (Artitec) hun lading afgeleverd en houden even op de plaats rust. Zoals bijna overal staan ook deze beste stuurlui aan wal met hun ingepakte handen stil commentaar te leveren op de uitgevoerde werken.


147 Artitec Dikke DAFYP328 Cargo met Roco waterwagen..


148  Overzichtje van de losplaats “Vlieringen Haven”. We zien hier Joueff 1948 USTC stoomloc samen met een omgeschilderde 2400. Joueff Kangourou oplegger met laadbrug en tractor, Artitec YA126 WASP, DAF 1964 legeruitvoering en een YP408. Op de DEMELS van Roco  en Liliput staan 3 x Centurion MK5 van Alsacast.


149 Bij gebrek aan beter wordt de extra brandstof voor de MK5 door de “BOS-Boys” met een gewone defensie DAF vrachtwagen in legeruitvoering aangevoerd.


150 Bij gebrek aan een betonnen studrand worden hier ter opvulling zware houten balken gebruikt.


151 En dat gaat zo te zien prima


152 Op naar het volgende epistel!

« Laatst bewerkt op: 12 September 2023, 12:12:38 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.