Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Sven
Vandaag
om 01:06:26
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c
door
Voske
Vandaag
om 00:41:44
MiWuLa
door
Zandmannetje390
Vandaag
om 00:11:47
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
MichielB
20 August 2025, 23:28:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
willyTEE
20 August 2025, 23:24:49
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Scratchbuilt
20 August 2025, 23:21:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
741230
20 August 2025, 23:18:32
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
MichielB
20 August 2025, 23:14:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
20 August 2025, 23:12:04
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Ronald Halma
20 August 2025, 23:07:17
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
Eric B
20 August 2025, 20:38:09
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
20 August 2025, 20:35:48
Station Roodeschool
door
cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder
door
n-driver
20 August 2025, 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst?
door
Dirk
20 August 2025, 20:07:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
20 August 2025, 19:30:54
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Spoor1vogel
20 August 2025, 19:26:33
RhB H0m, Albulisch
door
Joz
20 August 2025, 18:22:06
keerlusproblemen
door
Klaas Zondervan
20 August 2025, 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
20 August 2025, 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5
door
martr
20 August 2025, 16:10:49
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
20 August 2025, 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
20 August 2025, 14:28:36
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Montanbahn
20 August 2025, 14:08:08
Roco BR 93 stroomafname
door
bellejt
20 August 2025, 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
wob
20 August 2025, 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
20 August 2025, 12:58:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
“Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: “Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1 (gelezen 9790 keer)
GerardvV
Offline
Berichten: 3826
Enge buur bij de buren
Re: “Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1
«
Reactie #30 Gepost op:
10 September 2023, 17:21:05 »
Geen kritiek hoor, alleen een opmerking.
Alles is fraai in model weergegeven
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
148* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Wim Vink
Offline
Berichten: 26125
Eens komt het goed.
Re: “Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1
«
Reactie #31 Gepost op:
10 September 2023, 17:41:33 »
Geweldig topic
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
hgr
Offline
Berichten: 282
Re: “Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1
«
Reactie #32 Gepost op:
10 September 2023, 22:51:32 »
Dat die YP's via de weg gaan, kan ik over meepraten.
Pff wat heb ik het koud gehad onderweg naar Vogelsang (eind nov 85) en Sennelager (jan 86)
Als stukscommandant (PWAT) moest ik de hele weg boven pantser.
Gelogd
Groeten
Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12469
Hellingwagen -Mobiele laadplaatsen
«
Reactie #33 Gepost op:
12 September 2023, 12:08:29 »
Mobiele laadplaatsen
Zoals hiervoor beloofd, ga ik verder met het in model beladen met behulp van de mobiele Hellingswagen, de HW-Demel.
In de tijd van het z.g.n. “Oorlogsspoorboekje” of “Nooddienstregeling” die NS samen met Defensie klaar had liggen heeft NS de plicht om al het mogelijke te doen om het militaire spoorvervoer voorrang te geven boven al het andere spoorvervoer. Helaas ging in deze tijd NS door met het sluiten van onrendabele los- en laadplaatsen in het gehele land. Door het sluiten van deze faciliteiten kwam defensie in grote problemen voor het leveren van zwaar militair materieel en kon zo niet aan zijn NAVO verplichtingen voldoen. Mede door deze bezuinigingsdrang werd defensie gedwongen om eigen los en laadplaatsen voor zwaar militair materieel te creëren. In korte tijd werden ’t-Harde, Assen, Steenwijk en Amersfoort-Vlasakkers en enkele mobiele laadplaats (Best) uit de grond gestampt. Uitgangspunt van defensie was dat al het (zware)materieel overal in Nederland aan de bestaande laad- en losplaatsen geladen en gelost moesten kunnen worden. Ook nu ging NS gewoon door met het sluiten en opbreken van deze in hun ogen onrendabele instalaties. Als antwoord op deze omissie liet Defensie een speciaal type wagen, de zgn. HW-DEMEL (HW staat voor Helling Wagen) bouwen en verzon diverse constructies om van de kouwe grond op de trein te kunnen komen Nu in 2023, bestaan de laad en losplaatsen van Defensie nog steeds, alleen zijn de dienstplichtigen, de kazernes en het zware materieel verdwenen. HW-DEMEL 76107 stond van 1995 tot februari 1998 in de Constant Rebeq kazerne in Acht als oefen object.
138 Op plaatsen waar geen vaste los en laadplaatsen waren moest Defensie inventief zijn. Zij ontwikkelde voor dit doel de zgn. HL DEMEL =“Hellingswagen”. Door het gebruik van deze Hellingwagens waren de los en laadplaatsen schier oneindig en kon de trein betrekkelijk overal snel geladen en gelost worden. Acht, Hellingwagen 290581. Foto Frank Pennin
139 Het zijn/waren niet alleen zware pantsers die via de Hellingwagen geladen en/of gelost werden. Ook de lichteretanks, en de hier getoond YPR765, maakten ook de lichtere gepantserde verkenningsvoertuigen gebruik van de HW-DEMEL. Foto min.van Defensie
140 . Op de kade van Vlieringen zijn tijdens de oefening “Klaverstraat” een zelfgemaakte HL-DEMEL en een DAF YA126 met Polynorm aanhanger te bewonderen. (Artitec en Roco). Helaas is er in de reguliere handel geen model van deze HL-DEMEL verkrijgbaar. Voor de hellingwagen bent je aangewezen op zelfbouw! Van wat restjes styreen en onderdelen uit de rommelbak is een goed model van deze HL te maken, Zie daarvoor dit draadje op BNLS
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=45827.0
141 De DEMELwagens zijn door NS aangevoerd en door de specialisten van defensie klaar gezet om de eerste tanks te kunnen ontvangen. Hier en daar moeten nog wat kleine dingen, zoals het kortkoppelen tussen Ct en Hw, aangepast worden. Als dat gebeurd is, en Kalkpot het goed vind, kan het laden “loos” gaan.
142 De eerste Centurion neemt de HL met gepaste snelheid. In een op een zouden de rupsen en de loopwielen doorzakken en contact met de ondergrond houden, maar in een op zevenentachtig is dat helaas niet mogelijk. Je kan wel eens te veel willen.
143 In ons spel moet de Centurion “vlak” kunnen rijden om zo het werkdek en de overgangen tussen de wagen probleemloos te kunnen nemen. Nogmaals, ik weet het, tijdens transport moeten de antennes, .50 en de bepakking(en) van de tank genomen worden.
144 Tijdens het laden van de pantsers is er altijd een “pilot” aanwezig die de Sjoof aanwijzingen geeft om zijn tank probleemloos op de wagen te parkeren. De vastzet kettingen liggen al klaar en de stalen wiggen zijn op hun plaats om ingereden te worden. De YP328 Cargo (Brekelmans) heeft net zijn pakketjes afgeleverd.
145 Deze plaat van ruim 10 jaar geleden laat zien dat er in detaillering van mens en materiaal heel wat verbeterd is.
146 De tweeling Sobat en Kras hebben met hun DAF YA126 Radio en YP328 Cargo (Artitec) hun lading afgeleverd en houden even op de plaats rust. Zoals bijna overal staan ook deze beste stuurlui aan wal met hun ingepakte handen stil commentaar te leveren op de uitgevoerde werken.
147 Artitec Dikke DAFYP328 Cargo met Roco waterwagen..
148 Overzichtje van de losplaats “Vlieringen Haven”. We zien hier Joueff 1948 USTC stoomloc samen met een omgeschilderde 2400. Joueff Kangourou oplegger met laadbrug en tractor, Artitec YA126 WASP, DAF 1964 legeruitvoering en een YP408. Op de DEMELS van Roco en Liliput staan 3 x Centurion MK5 van Alsacast.
149 Bij gebrek aan beter wordt de extra brandstof voor de MK5 door de “BOS-Boys” met een gewone defensie DAF vrachtwagen in legeruitvoering aangevoerd.
150 Bij gebrek aan een betonnen studrand worden hier ter opvulling zware houten balken gebruikt.
151 En dat gaat zo te zien prima
152 Op naar het volgende epistel!
«
Laatst bewerkt op: 12 September 2023, 12:12:38 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
“Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1